Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Ορθόδοξη Θεραπευτική των παθών


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Δ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Η΄, τους 2013-2014.

Εσαγωγικά: περιγραφή καί κατάταξη τν παθν ( το σθενοντος νθρώπου, γενικότερα) εναι παραίτητη προϋπόθεση γιά τή θεραπεία το νθρώπου. ρθή διάγνωση (ρθόδοξη παθολογία) εναι τό πρτο βμα τς θεραπευτικς διαδικασίας (ρθόδοξης θεραπευτικς). Πς θεραπεύονται τά πάθη; θεραπεία τν παθν χει τίς ξς βασικές προϋποθέσεις:

Ορθόδοξη Χριστιανική Παθολογία


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Γ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Η΄, τους 2013-2014.

ννοια καί οσία τν παθν: Τό μεγαλύτερο μέρος τς Κλίμακας το γίου ωάννου (λόγοι 4-25) ναφέρεται στά σκληρά πάθη καί στίς ντίστοιχες ρετές, μέ τίς ποες ατά θεραπεύονται. Τί εναι, μως, τά πάθη; σθένειες τς ψυχς (καί το σώματος), τονίζουν ο Πατέρες, πως καί ο μαρτίες. μαρτία ς «παράβαση καί παρακοή» τν θείων ντολν (βρ. 2,2). νομική θεώρηση τς μαρτίας καί νομική θεώρηση τς δικαιώσεως. θέληση το Θεο ς θεμέλιο τς διακρίσεως μεταξύ καλο καί κακο, μαρτίας καί μή μαρτίας. μαρτία ς σθένεια (διαστροφή) τς θελήσεως το νθρώπου («μαρτία» = στοχία) καί ς νόσος τς νθρώπινης προσωπικότητας. Τά πάθη ς νόσος βαρύτερη πό τήν μαρτία. Πάθη εναι ο παναλαμβανόμενες μαρτίες, πού χουν γίνει «ξεις» (συνήθειες). «ξις» = «δευτέρα φύσις». Πάθος εναι βαθιά ριζωμένη καί, κατά συνέπειαν, δυσίατη μαρτία. Τά πάθη ς «σκληρές οσίες» (γιος σαάκ Σρος) Κατά τόν γ. Μάξιμο μολογητή, «πάθος στί κίνησις ψυχς παρά φύσιν, πί φιλίαν λογον, πί μσος κριτον, τινος, διά τι τν ασθητν». Πάθη εναι ο σχυροί δεσμοί μέ πρόσωπα καί πράγματα το κόσμου τούτου, πού προσλαμβάνουν ετε θετικό («γάπη») ετε ρνητικό (μσος) χαρακτρα. σο πιό σχυροί εναι ατοί ο δεσμοί, τόσο πιό χαλαρός ( καί νύπαρκτος) εναι δεσμός μέ τόν Θεό.