Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος ΙΒ' τοῦ Θεολογικοῦ Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή»
τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Η΄, ἔτους 2013-2014.
Τό οὐσιαστικό περιεχόμενο τῆς Κλίμακας: Ἡ θεραπεία τῶν
σκληρῶν παθῶν, ὡς περιεχόμενο τῆς Κλίμακας. Ἡ ἔνταξη τοῦ περιεχομένου αὐτοῦ στό
εὑρύτερο πλαίσιο τοῦ προορισμοῦ καί τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου. Τό σχῆμα: πτώση
- ἀποκατάσταση (θεραπεία) - τελείωση (ἐν Χριστῷ δοξασμός). Τό δεδομένο τῆς
πτώσεως ὡς προϋπόθεση τῆς Κλίμακας. Ἀφετηρία της (πρώτη βαθμίδα), ἡ «ἀποταγή»
τοῦ «κόσμου», δηλ. ἡ ἀναίρεση τῆς πτωτικῆς κατάστασης τοῦ ἀνθρώπου καί τοῦ
κόσμου, καί τελευταία βαθμίδα της εἶναι ἡ «τελεία ἀγάπη», ἡ ὁποία, ὡς κατάσταση,
ὑπερβαίνει τή θεραπεία καί ταυτίζεται μέ τήν ἴδια τή θέωση («ὁ Θεός ἀγάπη ἐστι»
Α' Ἰω. 4,16). Ἡ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου ὡς «τέχνη τεχνῶν καί ἐπιστήμη ἐπιστημῶν». Ὁ
ἅγιος Ἰωάννης καί ἡ Κλίμακα, ὁδηγοί στήν τέχνη τῆς σωτηρίας, ὡς ὁδηγοί πρός τή
θέωση. Ὡστόσο, ἡ θεραπεία τῶν παθῶν εἶναι ἕνα μόνο μέρος τῆς διαδικασίας τῆς
σωτηρίας. Ἡ διαδικασία τῆς θεραπείας («κάθαρσις») συνίσταται στήν ἄρση τοῦ μεγαλύτερου
ἐμποδίου γιά τήν ἐπίτευξη τῆς σωτηρίας, πού εἶναι τά πάθη. Ἡ κατάσταση τῆς
φυσικῆς παρουσίας τῶν ἀρετῶν ἀκολουθεῖ τό στάδιο τῆς θεραπείας τῶν παθῶν καί
ταυτίζεται μέ ὅ,τι ἡ Ἀσκητική Παράδοση ἀποκαλεῖ «ἀπάθεια» (= ἀπουσία παθῶν,
μετασχηματισμός τῶν παθῶν σέ ἀρετές). Ὅμως, οὔτε ἡ «ἀπάθεια», οὔτε ἡ ἁπλή
παρουσία τῶν ἀρετῶν ταυτίζονται μέ τόν τελικό προορισμό τοῦ ἀνθρώπου. Ὁ προορισμός
αὐτός εἶναι ἡ θέωση.