Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος ΣΤ' τοῦ Θεολογικοῦ Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή»
τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Θ', ἔτους 2014-2015.
Τό Μικρό Σχίσμα τοῦ 867: Τό filioque ἦταν
ἄγνωστο στήν Ἀνατολή μέχρι τό 867. Ὁ
ἅγ. Μάξιμος Ὁμολογητής (580-662)
τόν ζ' αἰ. καθησυχάζει τούς Ὀρθοδόξους τῆς
Ἀνατολῆς ὅτι
ὅσοι χρησιμοποιοῦν τήν ἔκφραση
«καί ἐκ τοῦ Υἱοῦ» δέν εἶναι αἱρετικοί.
Ἡ Εἰκονομαχία καί οἱ συνέπειές της: οἱ
Φράγκοι δυσκολευόνται νά ἀποδεχθοῦν τήν Ζ' Οἰκουμενική
Σύνοδο (787), ἀλλά ὁ Πάπας εἶναι ὑποστηρικτής
της. Οἱ Πατριάρχες Κων/πόλεως Ἰγνάτιος (846-858,
867-877) καί Φώτιος (858-867, 877-886). Ἡ ἐκθρόνιση
τοῦ Ἰγνατίου (858) καί ἡ ἄνοδος
τοῦ Φωτίου στόν Οἰκουμενικό θρόνο. Ἡ
ἀντίδραση τοῦ Πάπα Νικολάου Α'
(858-867) γιά τήν «ἀθρόον» χειροτονία τοῦ Φωτίου. Ἡ
σύγκλιση τῆς λεγομένης «Πρωτοδευτέρας» Συνόδου (861). Τά γεγονότα στή
νεοσύστατη Ἐκκλησία τῆς Βουλγαρίας. Ἡ
«Ἐγκύκλιος ἐπιστολή» τοῦ
Φωτίου «Πρός τούς τῆς Ἀνατολῆς ἀρχιερατικούς
θρόνους» (867). Ἡ Σύνοδος τοῦ 867 καί ἡ
καθαίρεση τοῦ Πάπα Νικολάου (τό λεγόμενο «Μικρό Σχίσμα»).