Πέμπτη 2 Απριλίου 2015

Η Θρησκευτική Μεταρύθμιση στη Δύση


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Ζ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Θ', τους 2014-2015.

ναγέννηση, ς προάγγελος τς Μεταρύθμισης: Φυσική ντίδραση στόν Μεσαίωνα (στ'-ιε' α. 500-1453 μ.Χ.) ταν ναγέννηση (ιε'-ιζ' α. 1401 ξ.), ς στροφή πρός τή λογοτεχνία, τήν τέχνη γενικότερα, καί τήν κλασική λληνική παιδεία. Πρόκειται γιά ερύ πολιτιστικό φαινόμενο μέ φυσιοκρατικό χαρακτρα, πού κδηλώθηκε στήν τέχνη, στήν πιστήμη, στήν πίστη, στή φιλοσοφία, στήν πολιτική σκέψη κ.. πακόλουθο τς ναγέννησης ταν Θρησκευτική Μεταρύθμιση (Προτεσταντισμός) στή Δύση (ιστ' α.) καί πακόλουθο μφοτέρων ταν λεγόμενος Διαφωτισμός (τέλη ιζ' - ρχές ιη' μ.Χ. α.). ναγέννηση ταν φαινόμενο ποκλειστικά τς Δύσεως. πουσία ναγέννησης στήν ρθόδοξη νατολή φείλεται στήν πουσία Μεσαίωνος: ταν στή Δύση πικρατοσε τό βαθύ σκότος καί Σχολαστικισμός το Μεσαίωνος στήν ρθόδοξη νατολή κμαζαν πνευματικότητα, ρθόδοξη Θεολογία καί κλασική παιδεία. Ο σπουδαιότεροι δογματικοί καί «νηπτικοί» (σκητικοί) Θεολόγοι το «νατολικο Μεσαίωνος»: ωννης Κλμακος (525-595), Σωφρνιος εροσολμων (575-639), Μξιμος μολογητς (580-662), ωννης Δαμασκηνς (680-755), Θεδωρος Στουδτης (759-826), Φτιος Μγας (820-896), Συμεν Νος Θεολγος (975-1035), Νικτας Στηθτος (1014-1090), Γρηγριος Σινατης (1270-1347), Γρηγριος Παλαμς (1296-1359), Φιλόθεος Κόκκινος (1300-1379), Νικόλαος Καβάσιλας (1322-1395), Συμεών Θεσσαλονίκης (1370-1429), Μρκος Εγενικς (1392-1445), Γεννάδιος Σχολάριος (1405-1475). Καί ο σπουδαιότεροι φιλόσοφοι λληνιστές: Μιχαήλ Ψελλός (1018-1078), ωάννης Μαυρόπους (1000-1080), ωάννης ταλός (1025-1090), Θεδωρος Μετοχτης (1270-1331), Γεώργιος Γεμιστός - Πλήθων (1360-1452).