γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 10 Ιουλίου 2015

Χιλιαστικές και Εσχατολογικές πλάνες των Μαρτύρων του Ιεχωβά



ΤΕΥΧΟΣ 91            ΤΡΙΠΟΛΙΣ             ΑΠΡΙΛΙΟΣ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2015

ΧΙΛΙΑΣΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΛΑΝΕΣ
ΤΩΝ ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΤΟΥ ΙΕΧΩΒΑ

σχατολογία στήν πηρεσία τς τρομοκράτησης

σχατολογία, δηλαδή διδασκαλία γιά τό τέλος το παρόντος κόσμου καί τς παρούσης ζως, εναι σπουδαιότατο καί ναπόσπαστο στοιχεο τς διδασκαλίας το Χριστο καί τς πίστης τς κκλησίας μας. Στήν αθεντική λειτουργία της, ποτελε πολύτιμη πυξίδα προσανατολισμο το νθρώπου. Μς ποδεικνύει τήν αθεντική πορεία μας καί μς κατευθύνει πρός τόν τελικό προορισμό μας. στόσο, σχατολογία δέν λειτουργε πάντοτε μέ αθεντικό τρόπο. κτροπές της μφανίζονται, γιά παράδειγμα, σέ περιόδους πνευματικς, κοινωνικς καί οκονομικς κρίσης, που σενάρια γιά τά σχατα γεγονότα, ξεζητημένες ρμηνεες τν ερν κειμένων, περβολές, συσχετισμοί σχετων δεδομένων, ποτιθέμενες προφητεες ρήσεις γίων νθρώπων κ.., ετε πιχειρον νά παράσχουν μάταιες λπίδες, ετε πιδιώκουν νά ντυπωσιάσουν κόμη καί νά τρομοκρατήσουν τό κοινό.

Τρίτη 7 Ιουλίου 2015

«Χαρισματικό κίνημα» και Ορθόδοξη πίστη


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Θ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»

τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Θ', τους 2014-2015.
 
Τά ατια το «Χαρισματικο κινήματος»: δυτικός Χριστιανισμός ς κατάσταση πουσίας τς Χάριτος το Θεο - κπτωσης πό τή θεία Χάρη. κφιλοσόφηση (δεολογικοποίηση) το παπικο Χριστιανισμο καί θικοποίηση το προτεσταντικο. πό τήν πουσία στήν ναζήτηση το πνευματικο περιεχομένου τς πίστεως. μαρτυρία τς Βίβλου τι τό γιο Πνεμα νεργε καί μφανίζεται μέ ασθητό (καί ταυτόχρονα, βέβαια, μέ περαισθητό καί περλογικό) τρόπο. Πρός ναζήτησιν τν χαμένων χαρισμάτων τς Καινς Διαθήκης καί, διαίτερα, το χαρίσματος τς γλωσσολαλίας. Πρός μιά πανερμηνεία το γεγονότος τς Πεντηκοστς.   

Προτεσταντισμός και Ορθόδοξη πίστη



Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Η' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Θ', τους 2014-2015.


Χριστός καί κκλησία: Τό δίλημμα: Χριστός - κκλησία. περτονισμός τς κκλησίας ναντι το Χριστο στόν παπισμό. κκλησία ς στοιχεο τς πίστεως: «Πιστεύω ... ες μίαν, γίαν, καθολικήν καί ποστολικήν κκλησίαν». κκλησία προέκτασις ατο τούτου το Χριστο: κκλησία εναι « παρατεινόμενος Χριστός» (γ. Αγουστνος). κκλησία ς Σμα το Ζντος Χριστο καί ς «Κιβωτός σωτηρίας» («extra Ecclesiam nulla salus»). ρατός καί όρατος χαρακτρας τς κκλησίας καί προτεσταντική ντίληψη γιά τήν «όρατη κκλησία». Τό χαρισματικό στοιχεο στήν κκλησία: «Καθιδρυματική» καί «χαρισματική» θεώρηση τς κκλησίας. Τά «κανονικά» καί τά «πραγματικά» ρια τς κκλησίας. πολυδιάσπαση το προτεσταντικο κόσμου. Τό σκάνδαλο τν πολλν «κκλησιν» καί μία κκλησία. αρετική (προτεσταντική) «θεωρία τν κλάδων».

Τετάρτη 1 Ιουλίου 2015

Η Ανάσταση του Κυρίου εντός και εκτός της Εκκλησίας



ΤΕΥΧΟΣ 90        ΤΡΙΠΟΛΙΣ          ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2015

Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ
ΕΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

νάσταση ς σκάνδαλο το σύγχρονου κόσμου

Κάθε φορά, πού φτάνει μεγάλη ορτή το Πάσχα, παρατηρομε τό ξς φαινόμενο: Ο συνειδητοί Χριστιανοί ζον μέ συγκλονιστικό τρόπο τό γεγονός τς ναστάσεως το Κυρίου, μετέχοντας στήν ορτή μέ πλήρη πίγνωση. Κάποιοι λλοι, ντίθετα, δυστυχς ο περισσότεροι, μετέχουν ντελς τυπικά καί πιφανειακά. «κκλησιάζονται» κείνη τήν μέρα κατά παράδοσιν, πό συνήθεια, καί μέχρι νά επωθε τό «Χριστός νέστη», γιά νά διασκορπισθον στή συνέχεια σέ κάθε κατεύθυνση. Ατοί, συνήθως, δέν ασθάνονται τήν νάγκη νά ξομολογηθον καί νά κοινωνήσουν, τό διο δέ γεγονός τς ναστάσεως τούς εναι μλλον διάφορο δέν γίνεται κν πιστευτό. Στίς συναναστροφές τους χουν λησμονηθε ο ναστάσιμοι χαιρετισμοί «Χριστός νέστη» - «ληθς νέστη» καί ντικαθίστανται πό λλους χαιρετισμούς, πού δέν κφράζουν τήν πίστη στήν νάσταση το Κυρίου. Στό «Χριστός νέστη» παντον, συνήθως, λέγοντας «Χρόνια πολλά»!

Αίρεση, σχίσμα και αποτείχιση στην Ορθόδοξη Παράδοση


 ΤΕΥΧΟΣ 89        ΤΡΙΠΟΛΙΣ         ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2014

ΑΙΡΕΣΗ, ΣΧΙΣΜΑ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ
ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Ἰσοροπώντας μεταξύ «δύο κρων»

Στίς 30/11/2014, μνήμη το γίου ποστόλου νδρέου, δρυτο τς κκλησίας τς Κωνσταντινουπόλεως καί μέρα, κατά τήν ποία ορτάζεται Θρονική ορτή το Οκουμενικο Πατριαρχείου, Πάπας Φραγκίσκος Α' πισκέφθηκε τό Οκουμενικό Πατριαρχεο. γινε δεκτός πό τόν Πατριάρχη Βαρθολομαο καί μετεχε στή Θεία Λειτουργία, πού τελέστηκε στόν Πατριαρχικό Ναό. Τό γεγονός ατό προκάλεσε ντονες ντιδράσεις στούς κόλπους τς ρθόδοξης κκλησίας, θετικές καί ρνητικές, νθουσιώδεις καί πικριτικές, ο ποες θυμίζουν τό ραιότατο βιβλίο το μακαριστο ρχιμανδρίτου πιφανίου Θεοδωροπούλου (1930-1989), κληρικο, μεγάλου κκλησιαστικο κύρους καί διακεκριμένου Πνευματικο, μέ τίτλο «Τά δύο κρα. Οκουμενισμός καί Ζηλωτισμός» (κδ. . συχαστηρίου Κεχαριτωμένης Θεοτόκου, 2008). Πράγματι, ο παδοί το Οκουμενισμο δέχθηκαν μέ νθουσιασμό τό γεγονός, σχυριζόμενοι τι φθασε ρα νά ξεπεραστον τά μίση καί τά πάθη το παρελθόντος, νά πάψουν ο διαιρέσεις, νά πικρατήσει ερήνη καί γάπη το Χριστο μεταξύ τν Χριστιανν καί, τέλος, νά γίνει τό τελευταο βμα γιά τήν πλήρη νωση «τν κκλησιν», δηλαδή γιά τήν κοινωνία πό τό διο Σμα καί Αμα το Χριστο, γιά τήν ποία, λλωστε, προσευχόμεθα σέ κάθε κολουθία («πέρ τς τν πάντων νώσεως»). Ο παδοί το Ζηλωτισμο, ντίθετα, πικρίνουν ντονα τέτοιες νέργειες ς προδοτικές, κατηγορον τόν Οκουμενικό Πατριάρχη ς αρετικό καί ς προδότη τς πίστεως, θεωρον τούς κληρικούς, πού κοινωνον μαζί του, ς συνυπεύθυνους καί ποστάτες καί προτείνουν τήν λεγόμενη «ποτείχιση», δηλαδή τή διακοπή τς κκλησιαστικς κοινωνίας μέ πισκόπους πού νήκουν στά ρθόδοξα Πατριαρχεα καί στίς Ατοκέφαλες ρθόδοξες κκλησίες.

Χριστιανισμός και Ισλάμ στον αιώνα μας


ΤΕΥΧΟΣ 88      ΤΡΙΠΟΛΙΣ           ΙΟΥΛΙΟΣ - ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2014

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΙΣΛΑΜ ΣΤΟΝ 21ο ΑΙΩΝΑ

ξαρση το σλαμικο φανατισμο

Τό τελευταο διάστημα νθρωπότητα παρακολουθε μέ γωνία μιά πίστευτη ξαρση το σλαμικο φανατισμο σέ διάφορα μέρη το κόσμου. φανατισμός ατός στρέφεται, κυρίως, ναντίον Χριστιανν, πού ζον σέ χρες περιοχές, στίς ποες κυριαρχε πικρατε τό μουσουλμανικό στοιχεο. Εναι γεγονός, τι τά μέσα νημερώσεως στόν δυτικό κόσμο (Ερώπη καί μερική) καί στή χώρα μας, γιά διάφορους λόγους, προβάλλουν μόνο να μέρος π’ ,τι πραγματικά συμβαίνει, μέ ποτέλεσμα νά δημιουργεται παραπλανητική εκόνα στήν κοινή γνώμη καί πολύς κόσμος νά φησυχάζει καί νά διαφορε. Πληρέστερη πληροφόρηση παρέχεται, συνήθως, πό γκυρες στοσελίδες στό διαδίκτυο, που κυκλοφορον καί ποκρουστικές εκόνες - ντοκουμέντα φρίκης. Γιά παράδειγμα, προβάλλεται πό τά ραδιοτηλεοπτικά μέσα κτέλεση νός μερικανο ερωπαίου πολίτη πό τζιχαντιστές μουσουλμάνους, λλά ποσιωπται τό γεγονός τι τήν δια στιγμή κατοντάδες χιλιάδες ατόχθονες χριστιανοί τερόδοξοι σέ χρες, πού θεωρονται «μουσουλμανικές», κτοπίζονται πό τίς στίες τους, φίστανται διώξεις καί μαρτύρια πως κενα τν πρώτων χριστιανικν χρόνων, θανατώνονται μέ πίστευτη γριότητα, ποκεφαλίζονται, κτελονται, βασανίζονται κ.λπ.