Διάγραμμα – Περίληψη Θέματος ΙΖ΄ τοῦ Θεολογικοῦ Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή» τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας, περιόδου ΙΖ΄, ἔτους 2022-2023.
Εἰσαγωγικά: Ἡ Παλαιά Διαθήκη μᾶς παρέχει τή μαρτυρία περί τοῦ ἑνός καί ἀληθινοῦ Θεοῦ, ὁ Ὁποῖος ἐκεῖ μέν ἐμφανίζεται ὡς Ἄσαρκος καί στήν Καινή Διαθήκη ὡς Θεός Σεσαρκωμένος. Κατά τήν Ὀρθόδοξη Παράδοση, ἡ Π. Διαθήκη ἑρμηνεύεται διά τῆς Καινῆς καί, εἰδικότερα, διά τοῦ Χριστοῦ καί μόνο διά τοῦ Χριστοῦ: «τέλος νόμου Χριστός» (Ρωμ. 10,4)! Ὅλα τά τῆς Π. Διαθήκης τείνουν καί ὁδηγοῦν στόν Χριστό: ἡ Π. Διαθήκη, ὁ Νόμος εἶναι «παιδαγωγός εἰς Χριστόν» (Γαλ. 3,24). Στήν Κ. Διαθήκη κορυφώνεται τό μυστήριο τῆς θείας Οἰκονομίας, μέ τή Σάρκωση, τό Πάθος καί τήν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου. Στήν Π. Διαθήκη ἐξελίσσονται τά πρῶτα στάδια αὐτῆς τῆς Οἰκονομίας (ὁ Νόμος καί οἱ Προφῆτες) καί προαγγέλλεται ἡ κορύφωσή της, δηλ. ἡ Ἐνσάρκωση τοῦ Θεοῦ Λόγου, «τό μέγα τῆς εὐσεβείας μυστήριον» («Θεός ἐφανερώθη ἐν σαρκί»!), «τό ἀπ’ αἰῶνος ἀπόκρυφον καί ἀγγέλοις ἄγνωστον μυστήριον», «τοῦ ἀπ’ αἰῶνος μυστηρίου ἡ φανέρωσις», ἡ ἐκπλήρωση τῆς «προαιωνίου βουλῆς τοῦ Θεοῦ», «θαῦμα τῶν ἁπάντων θαυμάτων καινότερον». «Θεός ὤν τέλειος, ἄνθρωπος τέλειος γίνεται καί ἐπιτελεῖται τό πάντων καινῶν καινότατον, τό μόνον καινόν ὑπό τόν ἥλιον» (ἅγ. Ἰω. Δαμασκηνός). Οἱ Προφῆτες καί Δίκαιοι τῆς Π. Διαθήκης γνώριζαν πολύ καλά τό μυστήριο τῆς Ἐνσαρκώσεως, ὅμως ἄλλοτε ὁμιλοῦν περί αὐτοῦ ἀμυδρᾶ καί συνεσκιασμένα (π.χ. «ἡ Σοφία ὠκοδόμησεν ἑαυτῇ οἶκον», Παρ. 9,1) καί ἄλλοτε προφητεύοντας συγκεκριμένα γεγονότα - σταθμούς του, ὅπως ὁ τόπος Γεννήσεως τοῦ Μεσσία (Βηθλεέμ), ὁ τόπος ἀνατροφῆς του (Ναζαρέτ), ἡ σφαγή τῶν ἁγίων Νηπίων, ἡ Βάπτιση στόν Ἰορδάνη, τό Πάθος, ἡ Ἀνάσταση κ.ἄ. Ἡ ἀσάφεια, πού περιβάλλει ἀναγκαστικά τίς προφητεῖες, αἵρεται πλήρως στήν ἐκπλήρωσή τους: ὅπως ἡ Π. Διαθήκη ἑρμηνεύεται ἐκ τῆς Καινῆς, ἔτσι καί οἱ προφητεῖες φωτίζονται πλήρως ἐκ τῶν ὑστέρων, ὅταν ἐκληρώνονται. Ὡστόσο, κάποιες ἀπό αὐτές, ὅπως τοῦ Ἡσαΐα, ἔχουν χαρακτηριστική σαφήνεια, ὥστε ὁ παραπάνω προφήτης νά θεωρεῖται «πέμπτος εὐαγγελιστής»! Φυσικά, ἐπίκεντρο τῆς Ἐνανθρωπήσεως καί «αὐτουργός» της εἶναι τό πρόσωπο τοῦ Θεοῦ Λόγου. Ὅμως, ἐξέχουσα θέση στό μεγάλο αὐτό μυστήριο ἔχει καί τό πρόσωπο τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου.