Τετάρτη 1 Ιουλίου 2015

Τιμή και λατρεία


ΤΕΥΧΟΣ 86        ΤΡΙΠΟΛΙΣ         ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2014

ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΛΑΤΡΕΙΑ
ΕΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

διάκριση μεταξύ τιμς καί λατρείας

Κάθε χρόνο κκλησία μας στήν περίοδο τς γίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστς, πρίν πό τήν κορυφαία ορτή το Πάσχα, προβάλλει μέ χαρακτηριστικό τρόπο τήν τιμή δύο, τουλάχιστον, ερν πραγμάτων. Τό πρτο εναι ο γιες Εκόνες, τίς ποες λιτανεύει τήν πρώτη Κυριακή ατς τς περιόδου (Κυριακή τς ρθοδοξίας) καί διαίτερα τήν Εκόνα το ησο Χριστο, τήν ποία μς καλε νά προσκυνήσουμε, ψάλλοντας «Τήν χραντον Εκόνα σου προσκυνομεν γαθέ». Τό δεύτερο εναι τίμιος Σταυρός, τόν ποο προβάλλει σέ κοινή προσκύνηση τήν τρίτη Κυριακή (τς Σταυροπροσκυνήσεως), ψάλλοντας «Τόν Σταυρόν σου προσκυνομεν Δέσποτα». Ο πράξεις ατές τς ρθόδοξης κκλησίας, καθιερωμένες πό πολλν αώνων, φαίνονται κατανόητες καί ποπτες σέ Χριστιανούς λλων μάδων (αρέσεων). Ατές σχυρίζονται, συνήθως, τι προσκύνηση καί λατρεία νήκουν μόνο στόν Θεό καί τι πράξεις, πως προσκύνηση τν ερν Εκόνων το τιμίου Σταυρο ποτελον μορφές εδωλολατρίας. τσι, λος Προτεσταντικός χρος καί ο μάδες πού προέρχονται π’ ατόν πορρίπτουν τήν τιμή τν γίων Εκόνων ς κδήλωση εδωλολατρίας, ν ο περισσότερες μάδες ατο το χώρου δέχονται μόνο τόν Σταυρό ς ερό σύμβολο το Χριστιανισμο. λλες αρετικές μάδες πορρίπτουν κόμη καί τόν τίμιο Σταυρό, μέ χαρακτηριστικό παράδειγμα τή γνωστή αρεση τν Μαρτύρων το εχωβ, ποία ρνεται κόμη καί τό σχμα το Σταυρο, διδάσκοντας τι ησος Χριστός «σταυρώθηκε» πάνω σέ ναν πάσσαλο! πό τήν στορία γνωρίζουμε τι στήν διαίρετη κκλησία τν πρώτων αώνων, ο κατακτημένες πό τούς Φράγκους περιοχές τς Δύσεως πέρριψαν ρχικά (Σύνοδος Φραγκφούρτης, 794 μ.Χ.) τήν Ζ' Οκουμενική Σύνοδο (787), ποία πικύρωσε πίσημα τήν τιμή τν γίων Εκόνων. Τελικά, ο Φράγκοι ποδέχθηκαν τήν Ζ' Οκουμενική Σύνοδο τόν 11ο αἰῶνα, υοθέτησαν, μως, λλες αρετικές ντιλήψεις, πως τό filioque, ο ποες δήγησαν στό σχίσμα το 1054.

Ο σύγχρονες αρέσεις ναπαράγουν, συνήθως, πιχειρήματα πού εχαν χρησιμοποιηθε στήν ποχή τς Εκονομαχίας πό τούς τότε αρετικούς, καί μάλιστα χι τά σοβαρότερα καί πειστικότερα. Τά πιχειρήματα ατά χουν δη ποδειχθε ντελς νίσχυρα πό Πατέρες τς ποχς, πως γιος ωάννης Δαμασκηνός, γιος Γερμανός Κωνπόλεως κ.. ρνηση τν αρετικν νά κολουθήσουν τήν Παράδοση τς κκλησίας στό συγκεκριμένο θέμα φείλεται, κυρίως, στήν δυναμία τους νά διακρίνουν  μεταξύ τιμς καί λατρείας. Κατά τήν κκλησιαστική Παράδοση, λλο εναι τιμή καί λλο λατρεία. λατρεία ποδίδεται μόνο στόν Τριαδικό Θεό, στόν Πατέρα, τόν Υό καί τό γιο Πνεμα. πόδοση λατρείας σέ κάθε λλο πρόσωπο (γγελοι, γιοι, Θεοτόκος) ντικείμενο (ερές Εκόνες, τίμιος Σταυρός) συνιστ, ντως, εδωλολατρία. τιμή, ντίθετα, ποδίδεται σέ ερά πρόσωπα ντικείμενα καί πλς σέ σεβαστά περέχοντα πρόσωπα. Κατά συνέπειαν, πάρχουν καί δύο εδη προσκυνήσεως: α) τιμητική προσκύνηση, πού γίνεται γιά νά τιμήσουμε κάποιον κάτι, καί β) λατρευτική προσκύνηση, πού πευθύνεται μόνο στόν Τριαδικό Θεό καί στό πρόσωπο το ησο Χριστο (τό σαρκωμένο δεύτερο πρόσωπο τς γίας Τριάδος). γία Γραφή, πως θά δομε, δέν παγορεύει τήν τιμητική προσκύνηση νθρώπων ντικειμένων, λλά μόνο τή λατρευτική. Παράλληλη τς κφρασης «τιμητική» εναι κφραση «κατά σχέσιν» προσκύνηση, πού σημαίνει τι προσκυνομε κάποιον κάτι (τιμητικά), λόγω τς σχέσης πού χει μέ τόν Θεό. Ατό σημαίνει τι προσκύνησή μας μμεσα πευθύνεται καταλήγει στόν Θεό.
Τιμητική προσκύνηση ποδίδεται καί στά Λείψανα τν γίων, πολλά πό τά ποα διατηρονται μέ τή Χάρη το Θεο σέ κατάσταση σχετικς φθαρσίας.

τιμή στίς ερές Εκόνες καί στόν τίμιο Σταυρό

Στήν τιμή τν ερν Εκόνων καί το τιμίου Σταυρο χουμε ναφερθε ναλυτικότερα σέ προηγούμενα τεύχη το ντύπου μας (46 καί 50). Συνοπτικά ναφέρουμε δ τι πόρριψη τς τιμς τν γίων Εκόνων στηρίζεται συνήθως στίς παγορεύσεις τς γίας Γραφς καί δίως τς Παλαις Διαθήκης γιά τήν κατασκευή καί λατρεία εδώλων, καθώς καί στήν πουσία τν Εκόνων στούς τρες πρώτους αἰῶνες τς χριστιανικς κκλησίας. μως, ο παγορεύσεις γιά τά «εδωλα» καί τά «μοιώματα» δέν χουν καμμία σχέση μέ τίς ερές Εκόνες, φο τά εδωλα εναι παραστάσεις «λαξευτές» «γλυπτές», δηλαδή περίοπτες, καί πεικονίσεις νύπαρκτων προσώπων, πού ποτελον προϊόντα τς νθρώπινης φαντασίας (πως ο «θεοί» τν ρχαίων λλήνων), εναι θεοποιήσεις το διου το κατασκευάσματος (πως τό χρυσό μοσχάρι, πού λάτρευσαν ο βραοι στήν ρημο). Ο ερές Εκόνες, ντίθετα, εναι παραστάσεις «γραπτές», δηλαδή πεικονίσεις σέ πίπεδη πιφάνεια, καί ναπαραστάσεις παρκτν προσώπων γεγονότων. Θεοτόκος καί ο γιοι εναι πρόσωπα πού ζησαν νάμεσά μας, εναι πρόσωπα πού τά εδαμε καί τά κούσαμε. Κύριος πεικονίζεται πειδή γινε νθρωπος, πειδή «πί γς φθη καί ν τος νθρώποις συνανεστράφη» (Βαρ. 3,38). Τά γεγονότα πεικονίζονται πειδή συνέβησαν σέ συγκεκριμένο τόπο καί χρόνο. τσι ξηγεται γιατί στήν τόσο αστηρή γιά κάθε σχέση μέ τά εδωλα Παλαιά Διαθήκη διος Θεός δίνει ντολή στόν Μωϋσ ν κατασκευσει «δο Χερουβεμ χρυσοτορνευτ» (ξ. 25,17), δηλ. δο χρυσές εκνες γγλων (κάτι παρόμοιο μέ τά ξαπτέρυγα, πού χρησιμοποιομε σήμερα).
πιπλέον, ο Εκόνες δέν εναι θεοποιημένα ντικείμενα, γιατί προσκύνηση δέν πευθύνεται στήν δια τήν Εκόνα, οτε στά λικά πό τά ποα εναι κατασκευασμένη, λλά μεταβαίνει στά εκονιζόμενα πρόσωπα. « τς Εκόνος τιμή πί τό πρωτότυπον διαβαίνει», τονίζει χαρακτηριστικά Μέγας Βασίλειος, σέ συμφωνία μέ λη τή χορεία τν Πατέρων τς κκλησίας. Ο Εκόνες εναι τό μέσο, μέ τό ποο τιμομε τά εκονιζόμενα πρόσωπα. προσκύνησή τους εναι τιμητική καί «κατά σχέσιν» καί χι λατρευτική. Σέ τελευταία νάλυση μέσω τν ερν Εκόνων προσκύνηση πευθύνεται στόν διο τόν Θεό. Λόγω τς σχέσης τους μέ τά εκονιζόμενα πρόσωπα, ο Εκόνες εναι ερές καί μεταδίδουν τήν Χάρη τν εκονιζομένων. μπειρία διδάσκει τι σέ κάποιες Εκόνες παρουσία τς θείας Χάρης εναι ντονότερη καί ο Εκόνες ατές θαυματουργον. κκλησία ποτέ δέν στερήθηκε τίς ερές Εκόνες. Παράδοση ποδίδει τήν κατασκευή τν πρώτων Εκόνων στόν εαγγελιστή Λουκ. πουσία στορικν μαρτυριν γιά χρήση ερν Εκόνων στούς τρες πρώτους αἰῶνες φείλεται σέ ντελς ξωτερικούς παράγοντες. Πρόκειται γιά τήν περίοδο τν διωγμν, που ταν πρακτικά δύνατο ο Χριστιανοί νά κατασκευάζουν καί νά διακινον Εκόνες. λλωστε, οτε Ναοί πρχαν τήν περίοδο κείνη. Τότε τίς ερές Εκόνες ντικαθιστοσαν τά γνωστά παλαιοχριστιανικά σύμβολα συμβολικές παραστάσεις, πως Σταυρός, τό μονόγραμμα ΧΡ, Καλός Ποιμήν, χθύς, μπελος, τά ποα σώζονται στίς κατακόμβες καί μέ τά ποα εκονιζόταν συνήθως Κύριος. μως, μέσως μετά τούς διωγμούς καί δη πό τόν γ' μ.Χ. α. κκλησία ρχισε νά χρησιμοποιε φοβα τίς Εκόνες.
Κατά τόν διο τρόπο, τιμητική προσκύνηση πονέμεται καί στόν τίμιο Σταυρό. πως γνωρίζουμε, πρίν τή Σταύρωση το Κυρίου σταυρός ταν να τιμωτικό πλο γιά τή θανάτωση τν κακούργων. πό τότε, μως, πού σταυρώθηκε πάνω του Κύριος καί μέ τόν σταυρικό Του Θάνατο κατέλυσε τό κράτος το θανάτου, τίμιος Σταυρός λαβε τή χάρη καί τή δύναμη το Χριστο, γινε «πλον κατά το διαβόλου» καί στή θέα του φρίττουν καί φυγαδεύονται ο δαίμονες! Στήν Καινή Διαθήκη πάρχουν ρκετές ναφορές στήν τιμή, λλά καί στή δύναμη το Σταυρο. π. Παλος ναφέρεται «κλαίων» στούς «χθρούς το σταυρο το Χριστο, ν τό τέλος πώλεια» (Φιλ. 3, 18-19). « λόγος το σταυρο» γιά σους πρόκειται νά πωλεσθον εναι «μωρία», ν γιά σους σώζονται εναι «δύναμις Θεο» (Α' Κορ. 2,18), πως καί διος «σταυρωμένος Χριστός», γιά τούς ουδαίους εναι «σκάνδαλον» καί γιά τούς λληνες «μωρία»· γιά σους, μως, χουν κληθε στή σωτηρία, εναι «Θεο δύναμις καί Θεο σοφία» (Α' Κορ. 2, 23-24). Κάποιοι, κατά τόν π. Παλο, «τ σταυρ το Χριστο διώκονται» (Γαλ. 6,12), ν διος δέν καυχται γιά τίποτε λλο, παρά μόνο γιά τόν Σταυρό το Κυρίου, μέ τόν ποο χει σταυρωθε γιά τόν κόσμο καί κόσμος χει σταυρωθε γι’ ατόν (Γαλ. 6,14). Μέ τόν Σταυρό Χριστός συμφιλίωσε δύο χθρούς (τόν Θεό καί τόν νθρωπο) σέ να σμα, φο πέκτεινε τή μεταξύ τους χθρα (φ. 2,16). Κατά τόν διο τρόπο καί τό «αμα το Σταυρο» ερηνοποιε καί συμφιλιώνει τά πάντα μέ τόν Θεό (Κολ. 1,20). τίμιος Σταυρός εναι, βέβαια, τό «πλον» τό «σημεον το Υο το νθρώπου» (Ματθ. 24,30), στόσο δέν ταυτίζεται μέ τή Θεότητα, γι’ ατό δέν πονέμουμε σ’ ατόν πραγματική λατρεία καί λατρευτική προσκύνηση, λλά τόν προσκυνομε τιμητικά.
 
Μεταξύ σων προσκυνομε τιμητικά ξέχουσα θέση κατέχει τό ερό Εαγγέλιο, σύμβολο τς παρουσίας το Χριστο.

τιμή στή Θεοτόκο καί στούς γίους

Τιμητική προσκύνηση δέν πονέμεται μόνο σέ ερά ντικείμενα σέ σύμβολα, πως ο ερές Εκόνες καί τίμιος Σταυρός, λλά καί σέ ερά πρόσωπα, πως Θεοτόκος, ο γιοι καί ο γγελοι το Θεο. Καί δ, ο διάφορες αρέσεις παρεξηγον ατή τήν πράξη, ς κδήλωση νθρωπολατρίας λατρείας κτισμάτων το Θεο (γιά τήν περίπτωση τν γγέλων). ντως, στήν γία Γραφή πάρχουν μαρτυρίες γιά κάποια πρόσωπα, τά ποα δέν ποδέχονται τήν προσκύνηση τν νθρώπων. Γιά παράδειγμα, στήν ποκάλυψη γγελος δέν ποδέχεται τήν προσκύνηση το εαγγελιστ ωάννη (19,10), ο πόστολοι Παλος καί Βαρνάβας δέν ποδέχονται τίς λατρευτικές κδηλώσεις πού τούς πέδιδαν στά Λύστρα (Πραξ. 14, 10-15) καί πόστολος Πέτρος δέν ποδέχεται τήν προσκύνηση το κατόνταρχου Κορνήλιου (Πραξ. 10, 25-27). μως, ατό γίνεται ετε πό ταπείνωση κείνου, στόν ποο ποδίδεται προσκύνηση, πως στήν περίπτωση το ποστόλου Πέτρου καί το Κορνηλίου, ετε πειδή συμβαίνει νά συγχέεται τιμητική προσκύνηση μέ τή λατρεία πού ποδίδεται στόν μόνο ληθινό Θεό, πως στίς λλες δύο περιπτώσεις. Στήν περίπτωση τν Παύλου καί Βαρνάβα μάλιστα, ο κάτοικοι τν Λύστρων πίστευαν τι ο πόστολοι σαν «θεοί πό μορφήν νθρώπων» καί τοιμάζονταν νά τούς προσφέρουν θυσίες!
στόσο, πάρχουν πάμπολλες περιπτώσεις στήν γία Γραφή, πού τιμητική προσκύνηση γίνεται ποδεκτή. Στήν Παλαιά Διαθήκη ησος το Ναυ «πεσεν πί πρόσωπον πί τήν γν» (5,14), προσκυνώντας τόν ρχάγγελο, καί κενος πεδέχθη τήν προσκύνησή του. Σέ λλη περίπτωση Λώτ προσκυνε δύο γγέλους (Γεν. 19,1). Εναι χαρακτηριστικό, τι στίς περισσότερες περιπτώσεις προσκύνηση σέ νθρώπους δέν ποδίδεται οτε λόγ τς γιότητάς τους, οτε λόγ τς σχέσης τους μέ τόν Θεό, λλά λόγ τς θέσης τους καί το ξιώματός τους πλά πειδή κάποιος ασθάνεται τήν νάγκη νά τιμήσει νά εχαριστήσει κάποιον. τσι, μέγας προφήτης Δαυίδ προσκυνε τόν βασιλέα Σαούλ, λόγ το ξιώματός του: «καί κυψε Δαυίδ πί πρσωπον ατο πί τήν γν καί προσεκνησεν ατ» (Α' Βασ. 24,9), ο δελφοί το ωσήφ τόν προσκυνον, λόγ τς θέσης του: «καί προσεκύνησαν ατ πί πρόσωπον πί τήν γν» (Γεν. 43,25, καί 43,27, 48,12), ακώβ προσκυνε τόν σα, πειδή εναι δελφός του: «καί προσεκύνησεν πί τν γν πτάκις» (Γεν. 33,3), προφήτης Δαυίδ προσκυνε να «παιδάριον», πλς γιά νά τό εχαριστήσει: «καί πεσεν πί πρσωπον ατο καί προσεκνησεν ατ τρς» (Α' Βασ. 20,41), βραάμ προσκυνε λόκληρο τόν λαό τν Χεττέων, γιά νά τόν τιμήσει: «ναστάς δέ βραάμ προσεκύνησε τ λα τς γς» (Γεν. 23,7), «καί προσεκύνησε βραάμ ναντίον το λαο τς γς» (Γεν. 23,12). Εναι φανερό, τι σέ λες ατές τίς περιπτώσεις προσκύνηση εναι πλς τιμητική. Κανείς πό τούς παραπάνω δέν προσκύνησε κάποιο πρόσωπο, πιστεύοντας τι εναι Θεός, δηλαδή ποδίδοντας σ’ ατό πραγματική λατρεία.
Μέ ατά τά δεδομένα, τιμητική προσκύνηση τς περαγίας Θεοτόκου, τν γίων τς κκλησίας καί τν γγέλων εναι κάτι πόλυτα φυσιολογικό καί βρίσκεται σέ πόλυτη συμφωνία μέ τήν γία Γραφή. χριστιανική κκλησία νέκαθεν τιμοσε καί τιμ ατά τά πρόσωπα. προσκύνηση πού τούς πονέμει δέν εναι πλς τιμητική, λλά καί «κατά σχέσιν», δηλαδή τιμ τά πρόσωπα ατά λόγ τς σχέσης πού χουν μέ τόν Θεό: τήν μέν Θεοτόκο ς «Μητέρα το Θεο», τούς δέ γίους ς «φίλους Χριστο» καί τούς γγέλους ς «διακόνους Θεο» καί ς «δεύτερα φτα». Ατό σημαίνει τι, τελικά, μέσω τς προσκύνησης ατν τν προσώπων (πως καί μέσ τς προσκύνησης τν ερν Εκόνων τους, τν γίων Λειψάνων τους κ.τ.λ.) προσκυνεται καί δοξάζεται διος Θεός. περαγία Θεοτόκος τιμται «ξαιρέτως», δηλαδή προσκυνεται τιμητικά μέν καί «κατά σχέσιν», λλά ξεχωριστά καί περισσότερο πό τούς γίους καί τούς γγέλους, λόγ το μοναδικο ξιώματός της νά εναι «Μητέρα το Θεο» καί «ντως Θεοτόκος». Θεοτόκος εναι τό πρόσωπο, πού ξεπέρασε σέ δόξα καί τιμή λα τά κτίσματα καί κατέστη «τιμιωτέρα τν Χερουβείμ καί νδοξωτέρα συγκρίτως (=σέ σύγκριτο βαθμό) τν Σεραφείμ».
τιμή πρός τούς γίους πευθύνεται σέ λόκληρο τό πρόσωπό τους, δηλαδή καί στήν ψυχή καί στό σμα, φο λόκληρο τό πρόσωπο γιάστηκε καί γινε φορέας τς Χάρης το Θεο. Μετά τόν σωματικό τους θάνατο, θεία Χάρη παραμένει νωμένη τόσο μέ τήν ψυχή, σο καί μέ τό σμα. Καί μέν ψυχή ζε δη τήν κατάσταση το Παραδείσου, προγεύεται τά αώνια γαθά καί δέεται γιά μς μέ παρρησία, τό δέ σμα γίνεται γιο Λείψανο, δηλαδή καθίσταται φορέας καί πηγή τς θείας Χάρης. Γι’ ατό προσκυνομε τιμητικά καί τά Λείψανα τν γίων. ντλομε π’ ατά τήν θεία Χάρη, τά τοποθετομε σέ πολύτιμες θκες καί τά θεωρομε «τιμιώτερα λίθων πολυτελν», πως ναφέρει κείμενο το β' μ.Χ. α. θεία Χάρη, πού κατοικε σ’ ατά, τά διατηρε πολλές φορές σέ κατάσταση σχετικς αθαρσίας τά κάνει νά εωδιάζουν νά θαυματουργον.

τιμή στούς φορες τς ερωσύνης

διαίτερη τιμή πέδιδε νέκαθεν κκλησίας καί στούς φορες τς ερωσύνης τν τριν βαθμν, δηλαδή στούς πισκόπους, τούς Πρεσβυτέρους καί τούς Διακόνους. ερωσύνη εναι λειτούργημα, παραίτητο γιά τή σωτηρία το νθρώπου καί το κόσμου, τό ποο συνδέεται μόνιμα μέ τά πρόσωπα τν φορέων της Κληρικν. ρχή της νάγεται στόν διο τόν ησο Χριστό, τόν Πρτο καί Μέγα ρχιερέα (βρ. 4,14 ξ.), καί στό γιο Πνεμα, πού κενος μετέδωσε στούς Μαθητές Του (ω. 20,22, πρβλ. Πραξ. 20,28). Ο γιοι πόστολοι στή συνέχεια κατέστησαν «πρεσβυτέρους κατ’ κκλησίαν» (Πραξ. 14,23), δηλαδή χειροτόνησαν τούς πρώτους Κληρικούς τς κκλησίας. κτοτε τό χάρισμα τς ερωσύνης φτάνει σέ μς μέχρι σήμερα, μέ μιά διάσπαστη λυσίδα χειροτονιν, πού νομάζεται «ποστολική διαδοχή».
Ο προτεσταντικές αρέσεις ποτιμον (οσιαστικά, ρνονται) τήν ξία τς ερωσύνης, τήν ποία κλαμβάνουν ς προσωρινό ρόλο, πού μπορε νά ναλλάσσεται. μως, κόμη καί στήν Παλαιά Διαθήκη, ερωσύνη, πού τότε ταν μόνο «τπος» καί «σκιά» τς πραγματικς ερωσύνης, ταν μόνιμα συνδεδεμένη μέ τά πρόσωπα τν λειτουργν της. Παλαιά Διαθήκη ταν διαίτερα αστηρή σέ σους δέν σέβονταν καί δέν τιμοσαν τήν «σκιώδη» κείνη ερωσύνη: «νθρωπος, ς ἐάν ποισ ν περηφανίᾳ το μ πακοσαι το ερως, το παρεστηκτος λειτουργεν π τ νματι Κυρου το Θεο σου ... ποθανεται νθρωπος κενος κα ξαρες τν πονηρν ξ σραλ. Κα πς λας κοσας φοβηθσεται κα οκ σεβσουσιν τι» (Δευτ. 17, 12-13). Στήν Καινή Διαθήκη, τιμή θέτηση τν πεσταλμένων το Κυρίου πεκτείνονται στόν διο τόν Κύριο: « κούων μν μο κούει, καί θετν μς μέ θετε» (Λουκ. 10,16). Τή σχετική Παράδοση συνοψίζει χαρακτηριστικά γιος Κοσμς Ατωλός: «άν παντ να παπ καί να βασιλέα, μέ φαίνεται ελογον τόν παπ νά τόν βάλω νά καθήσ ψηλότερα πό τόν βασιλέα· καί άν παντήσω να παπ καί να γγελον, πρτα θά χαιρετίσω τόν παπ καί πειτα τόν γγελον» (Αγ. Καντιώτου, Κοσμς Ατωλός, θναι 1988, σ. 214).
Ο Μάρτυρες το εχωβ διαμαρτύρονται ντονα γιά τήν προσφώνηση «πάτερ», πού πευθύνεται σέ ερες, προβάλλοντας τούς λόγους το Κυρίου: «Πατέρα μή καλέσητε μν πί τς γς· ες γάρ στιν πατήρ μν, ν τος ορανος» (Ματθ. 23,9). μως, ρος «πατήρ» λλοτε χρησιμοποιεται μέ πόλυτη ννοια καί λλοτε μέ σχετική, λλοτε μέ τήν ννοια το πνευματικο καί λλοτε μέ τήν ννοια το φυσικο πατρός. Μέ πόλυτη ννοια, κενος πού ναγενν πνευματικά εναι οράνιος Πατήρ, Θεός. Ο Κληρικοί εναι πατέρες μέ σχετική ννοια, ς συνεργοί στό ργο τς ναγεννήσεως. Μέ ατή τήν ννοια πιτρέπεται χρήση το ρου, γι’ ατό λισαιέ ποκαλε «πατέρα» τόν προφήτη λία (Δ' Βασ. 2,12), ο δέ γιοι πόστολοι εχαν ντονη τήν ατοσυνειδησία το πνευματικο πατρός (Α' Κορ. 4,15, Γαλ. 4,14, Φιλ. 10, Γ' ω. 4 κ..).

τιμή σέ ερά ντικείμενα

Τέλος, τιμητική προσκύνηση πονέμεται καί σέ ερά ντικείμενα, τά ποα χουν γίνει φορες τς θείας Χάρης, ετε λόγ τς χρήσης τους πό γίους, ετε λόγ τς θέσης τους στή λατρεία το Θεο. Τέτοια ταν στήν Παλαιά Διαθήκη Σκηνή το Μαρτυρίου, τό Θυσιαστήριο, Ράβδος το αρών κ.. Στήν κκλησία τιμή πονέμεται στό ερό Εαγγέλιο, στήν γία Τράπεζα, στόν Ναό, στά σκεύη τς Θ. Λειτουργίας κ.λπ. Καινή Διαθήκη μαρτυρε σαφς τι θαυματουργοσαν τά νδύματα τν ποστόλων, κόμη καί σκιά τους (Πραξ. 19,12 καί 5,15). πίσης, ντικείμενα πού σχετίζονται μέ ερά πρόσωπα τιμνται διαίτερα, πως τιμία Ζώνη τς Θεοτόκου καί τά Δρα τν Μάγων. κκλησία χει φιερώσει κόμη εδικές ορτές στήν τιμία Ζώνη (31 Αγούστου) καί στήν σθτα τς Θεοτόκου (2 ουλίου).

πό τά παραπάνω προκύπτει, τι τιμητική προσκύνηση τς περαγίας Θεοτόκου, τν γίων, τν γγέλων, τν ερν Εκόνων, το τιμίου Σταυρο κ.λπ. χι μόνο δέν ντίκειται στή διδασκαλία τς γίας Γραφς, λλά εναι χαρακτηριστικός τρόπος κδήλωσης ελαβείας καί τιμς το Θεο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου