Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2015

Κυρίλλου Αλεξανδρείας Προς Ιωάννην Αντιοχείας Επιστολή (433 μ.Χ.)


ΚΥΡΙΛΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ
ΠΡΟΣ ΙΩΑΝΝΗΝ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
  
«ΕΥΦΡΑΙΝΕΣΘΩΣΑΝ ΟΙ ΟΥΡΑΝΟΙ»
(433 μ.Χ.)

Τ κυρί μου γαπητ δελφ κα συλλειτουργ ωάνν, Κύριλλος, ν Κυρί χαίρειν.
«Εφραινέσθωσαν ο ορανο κα γαλλιάσθω γ»· λέλυται γρ τ μεσότοιχον το φραγμο κα πέπαυται τ λυπον κα διχονοίας πάσης νρηται τρόπος, το πάντων μν Σωτρος Χριστο τας αυτο κκλησίαις τν ερήνην βραβεύοντος, κεκληκότων δ πρς τοτο μς κα τν εσεβέστατων κα θεοφιλεστάτων βασιλέων, ο προγονικς εσεβείας ριστοι ζηλωτα γεγονότες, σφαλ μν κα κατάσειστον ν δίαις ψυχας τν ρθν φυλάττουσι πίστιν, ξαίρετον δ ποιονται φροντίδα τν πρ τν γίων κκλησιν, να κα διαβόητον χωσιν ες αἰῶνα τν δόξαν κα εκλεεστάτην ποφήνωσι τν αυτν βασιλείαν· ος κα ατς τν δυνάμεων Κύριος πλουσί χειρ διανέμει τ γαθά, κα δίδωσι μν κατακρατεν τν νθεστηκότων, χαρίζε­ται δ τ νικν ο γρ ν διαψεύσαιτο λέγων, ζ γώ, λέγει Κύριος, τι τος δοξάζοντάς με δοξάσω. 

φικομένου τοίνυν ες τν λεξάνδρειαν το κυρίου μου το θεοφιλέστατου δελφο κα συλλειτουργο Παύλου, θυμηδίας μπεπλήσμεθα, κα σφό­δρα εκότως, ς νδρς τοιούτου μεσιτεύοντος, κα τος πρ δύναμιν πονος λόμενου προσομιλειν, να τν το διαβόλου νικήσ φθόνον, κα συνάψ τ διηρημένα, κα τ μεταξ διερριμμένα σκάνδαλα περιελών, μονοί κα ερήν στεφανώσ τάς τε παρ’ μν κα τς παρ’ μν κκλησίας. Τίνα μν γρ διρηνται τρόπον, περιττν επεν, χρναι δ μλλον πολαμβάνω τ τ τς ερήνης πρέποντα καιρ κα φρονεν κα λαλεν. σθημεν τοίνυν π τ συντυχί το μνηνονευθέντος θεοσεβεστάτου νδρός, ς τάχα που κα γνας ξειν ο μικρος πενόησεν, ναπείθων μς τι χρ συνάψαι πρς ερήνην τς κκλησίας, κα τν τν τεροδόξων φανίσαι γέλωτα, παμβλναί τε πρς τούτ τς το διαβόλου δυστροπίας τ κέντρον. τοίμως δ οτως χοντας ες τοτο κατέλαβεν, ς μηδένα πόνον ποστναι παντελς· μεμνήμεθα γρ το Σωτρος λεγο­ντος, ερήνην τν μν δίδωμι μν, ερήνην τν μν φίημι μν. Δεδιδάγμεθα δ κα λέγειν ν προσευχας, Κύριε Θες μν ερήνην δς μν, πάντα γρ πέδωκας μν στε ε τις ν μεθέξει γένοιτο τς παρ Θεο χορηγουμένης ερήνης, νενδες σται παντς γαθο.
τι δ περιττ παντελς κα οκ εάφορμος τν κκλησιν διχοστασία γέγονε, νυν μάλιστα πεπληροφορήμεθα, το κυρίου μου το εσεβεστάτου Παύλου πισκόπου χάρτην προκομίσαντος διάβλητον χοντα τς πίστεως τν μολογίαν, κα ταύτην συντετά­χθαι διαβεβαιουμένου παρά τε τς σς σιότητος κα τν ατόθι θεοφιλε­στάτων πισκόπων. χει δ οτως συγγραφή, κα ατας λέξεσιν ντέθει­ται τδε μν τ πιστολ·
Περ δ τς Θεοτόκου παρθένου πως κα φρονομεν κα λέγομεν το τε τρόπου τς νανθρωπήσεως το μονογενος Υο το Θεο, ναγκαίως, οκ ν προσθήκης μέρει, λλ’ ν πληροφορίας εδει, ς νωθεν κ τε τν θείων Γραφν κ τε τς παραδόσεως τν γίων Πατέρων παρειληφότες σχήκαμεν, δι βραχέων ρομεν, οδν τ σύνολον προστιθέντες τ τν γίων πατέρων τν ν Νικαί κτεθείσ πίστει. ς γρ φθημεν ερηκό­τες, πρς πσαν ξαρκε κα εσεβείας γνσιν κα πάσης αρετικς κακοδοξίας ποκήρυξιν. ρομεν δ ο κατατολμντες τν νεφίκτων, λλ τ μολογί τς οκείας σθενείας ποκλείοντες τος πιφύεσθαι βουλομένοις, ν ος τ πρ νθρωπον διασκεπτόμεθα.
μολογομεν τοιγαρον τν Κύριον μν ησον Χριστόν, τν Υἱὸν το Θεο τν μονογεν, Θεν τέλειον κα νθρωπον τέλειον κ ψυχς λογικς κα σώματος· πρ αώνων μν κ το Πατρς γεννηθέντα κατ τν θεότητα, π’ σχάτων δ τν μερν τν ατν δι’ μς κα δι τν μετέραν σωτηρίαν κ Μαρίας τς παρθένου κατ τν νθρωπότητα· μοούσιον τ Πατρ τν ατν κατ τν θεότητα, κα μοούσιον μν κατ τν νθρωπότητα· δύο γρ φύσεων νωσις γέγονε· δι’ να Χριστόν, να Υόν, να Κύριον μολογομεν. Κατ ταύτην τν τς συγχύτου νώσεως ννοιαν μολογομεν τν γίαν παρθένον Θεοτόκον, δι τ τν Θεν Λόγον σαρκωθναι κα νανθρωπσαι κα ξ ατς τς συλλήψεως νσαι αυτ τν ξ ατς ληφθέντα ναόν. Τς δ εαγγελικς κα ποστολικς περ το Κυρίου φωνάς, σμεν τος θεολόγους νδρας τς μν κοινοποιοντας ς φ’ νς προσώπου, τς δ διαιροντας ς π δύο φύσεων· κα τς μν θεοπρεπες κατ τν θεότητα το Χριστο, τς δ ταπεινς κατ τν νθρωπότητα ατο παραδιδόντας.
Ταύταις μν ντυχόντες τας ερας φωνας, οτω τε κα αυτος φρονοντας ερίσκοντες –ες γρ Κύριος, μία πί­στις, ν βάπτισμα–, δοξάσαμεν τν τν λων Σωτρα Θεόν, λλήλοις συγ­χαίροντες, τι τας θεοπνεύστοις Γραφας κα τ παραδόσει τν γίων μν Πατέρων, συμβαίνουσαν χουσι πίστιν α τε παρ’ μν κα α παρ’ μν κκλησίαι. πειδ δ πυθόμην τν φιλοψογεν εωθότων τινς σφη­κν γρίων δίκην περιβομβεν κα μοχθηρος ρεύγεσθαι κατ’ μο λό­γους, ς ξ ορανο κατακομισθν κα οκ κ τς γίας Παρθένου λέγον­τος τ γιον σμα Χριστο, δεν ήθην λίγα περ τούτου πρς ατος ε­πεν.
νόητοι, κα μόνον εδότες τ συκοφαντεν, πς ες τοτο παρηνέχθητε γνώμης κα τοσαύτην νενοσήκατε τν μωρίαν; δει γάρ, δει σαφς ννοεν, τι σχεδν πας μν περ τς πίστεως γν συγκεκρότηται δια­βεβαιουμένοις τι Θεοτόκος στν γία Παρθένος. λλ’ επερ ξ ορα­νο κα οκ ξ ατς τ γιον σμα γεγενσθαί φαμεν το πάντων μν Σωτρος Χριστο, πς ν τι νοοτο Θεοτόκος; τίνα γρ λως τέτοκεν, ε μή στιν ληθές, τι γεγέννηκε κατ σάρκα τν μμανουήλ; Γελάσθωσαν τοίνυν ο τατα περ μο πεφλυαρηκότες. Ο γρ ψεύδεται λέγων μακάριος προφήτης σαΐας· «δο παρθένος ν γαστρ ξει κα τέξεται υόν, κα καλέσουσι τ νομα ατο μμανουήλ· στι μεθερμηνευόμενον, Μεθ’ μν Θεός». ληθεύει δ πάντως κα γιος Γαβριλ πρς τν μακαρίαν Παρθένον επών· «Μ φοβο, Μαριάμ· ερες γρ χάριν παρ τ Θε· κα δο συλλήψ ν γαστρ κα τέξ υἱὸν κα καλέσεις τ νομα ατο ησον· ατς γρ σώσει τν λαν ατο π τν μαρτιν ατν».
ταν δ λέγωμεν ξ ορανο κα νωθεν τν Κύριον μν ησον Χριστόν, οχ ς νωθεν κα ξ ορανο κατενεχθείσης τς γίας ατο σαρκς τοιατά φαμεν, πόμενοι δ μλλον τ θεσπεσί Παύλ διακεκραγότι σαφς· « πρτος νθρωπος κ γς χοϊκός· δεύτερος νθρωπος ( Κύριος) ξ ορανο». Μεμνήμεθα δ κα ατο το Σωτρος λέγοντος· «Κα οδες ναβέβηκεν ες τν ορανόν, ε μ κ το ορανο καταβάς, υἱὸς το νθρώπου»· καίτοι γεγέννηται κατ σάρκα, καθάπερ φην ρτίως, κ τς γίας Παρθένου. πειδ δ νωθεν κα ξ ορανο κατα­φοιτήσας Θες Λόγος κεκένωκεν αυτν μορφν δούλου λαβν κα κεχρη­μάτικεν υἱὸς νθρώπου, μετ το μεναι ν, τουτέστι Θεός –τρεπτος γρ κα ναλλοίωτος κατ φύσιν στίν–, ς ες δη νοούμενος μετ τς δίας σαρκός, ξ ορανο λέγεται κατελθεν· νόμασται δ κα νθρωπος ξ ορανο, τέλειος ν ν θεότητι κα τέλειος ατς ν νθρωπότητι κα ς ν ν προσώπ νοούμενος· ες γρ Κύριος ησος Χριστός, κν τν φύσεων μ γνοται διαφορά, ξ ν τν πόρρητον νωσιν πεπρχθαί φαμεν.
Τος δ λέγοντας τι κρσις σύγχυσις φυρμς γένετο το Θεο Λόγου πρς τν σάρκα, καταξιωσάτω σ σιότης πιστομίζειν· εκς γάρ τινας κα τατα περ μο θρυλεν ς πεφρονηκότος ερηκότος. γ δ τοσοτον φέστηκα το φρονσαί τι τοιοτον, στε κα μαίνεσθαι νομί­ζω τος οηθέντας λως τι τροπς ποσκίασμα περ τν το Θεο Λόγου φύσιν συμβναι δύναται· μένει γρ στιν ε κα οκ λλοίωται· λλ’ οδ’ ν λλοιωθείη πώποτε κα μεταβολς σται δεκτική. παθ δ πρς τούτ τν το Θεο Λόγον πάρχειν μολογομεν παντες, κν ε πανσό­φως ατς οκονομν τ μυστήριον, αυτ προσνέμων ρτο τ τ δί σαρκ συμβεβηκότα πάθη. Ταύτ τοι κα πάνσοφος Πέτρος, Χριστο ον, φησί, παθόντος πρ μν σαρκί, κα οχ τ φύσει τς ρρήτου θεότητος. να γρ ατς τν λων Σωτρ εναι πιστεύηται, κατ’ οκείωσιν οκονο­μικν ες αυτόν, ς φην, τ τς δίας σαρκς ναφέρει πάθη· ποόν στι τ δι τς το προφήτου φωνς προαναφωνούμενον ς ξ ατο· «Τν ντόν μου δέδωκα ες μάστιγας, τς δ σιαγόνας μου ες απίσματα, τ δ πρόσωπόν μου οκ πέστρεψα π ασχύνης μπτυσμάτων».
τι δ τας τν γίων Πατέρων δόξαις πόμεθα πανταχο, μάλιστα δ τας το μακαρίου κα πανευφήμου πατρς μν θανασίου, τ κατά τι γον λως ξω φέρεσθαι παραιτούμενοι, πεπείσθω μν σ σιότης, νδοιαζέτω δ τν λλων μηδείς. Παρέθηκα δ’ ν κα χρήσεις ατν πολλάς, τος μαυτο λό­γους ξ ατν πιστούμενος, ε μ τ μκος δεδίειν το γράμματος, μ ρα πως γένηται δι τοτο προσκορές. Κατ’ οδένα δ τρόπον σαλεύεσθαι παρά τινων νεχόμεθα τν ρισθεσαν Πίστιν, τοι τ τς Πίστεως Σύμβολον, παρ τν γίων μν Πατέρων τν ν Νικαί συνελθόντων κατ καιρούς, οτε μν πιτρέπομεν αυτος τέροις λέξιν μεψαι τν γκειμένων κεσε μίαν γον παραβναι συλλαβήν, μεμνημένοι το λέγοντος· «Μ μέταιρε ρια αώνια, θεντο ο Πατέρες σου»· ο γρ σαν ατο ο λαλοντες, λλ τ Πνεμα το Θεο κα Πατρός, κπορεύεται μν ξ ατο, στι δ οκ λλότριον το Υο κατ τν τς οσίας λόγον. Κα πρός γε τοτο μς ο τν γίων μυσταγωγν πιστονται λόγοι· ν μν γρ τας Πράξεσι τν ποστόλων γέγραπται· «λθόντες δ κατ τν Μυσίαν πείραζον ες τν Βιθυνίαν πορευθναι· κα οκ εασεν ατος τ Πνεμα ησο»· πιστέλλει δ κα θεσπέσιος Παλος· «Ο δ ν σαρκ ντες Θε ρέσαι ο δύνανται· μες δ οκ στε ν σαρκί, λλ’ ν Πνεύματι, επερ Πνεμα Θεο οκε ν μν· ε δέ τις Πνεμα Χριστο οκ χει, οτος οκ στιν ατο».
ταν δέ τινες τν τ ρθ διαστρέφειν εωθότων τς μς παρατρέπωσι φωνς ες τ ατος δοκον, μ θαυμαζέτω τοτο σ σιότης, εδυα τι κα ο π πάσης αρέσεως κ τς θεοπνεύστου γραφς τς τς αυτν πλάνης συλλέγουσιν φορμάς, τ δι το γίου Πνεύματος ρθς ερημένα τας αυτν κακονοίαις παραφθείροντες, κα τας δίαις κεφαλας τν σβεστον παντλοντες φλόγα. πε δ μεμαθήκαμεν, τι κα τν πρς τν μακάριον πίκτητον πιστολν το πανευφήμου πατρς μν θανασίου, ρθοδόξως χουσαν, παραφθείραντές τινες κδεδώκασιν, ς ντεθεν δικεσθαι πολ­λούς, δι τοτο χρήσιμόν τι κα ναγκαον πινοοντες τος δελφος, ξ ντιγράφων ρχαίων τν παρ’ μν κα πλανως χόντων, πεστείλαμεν τ σα τ σ σιότητι.
ρρωμένον σε κα περευχόμενον μν Κύριος διαφυλά­ξει, τιμιώτατε δελφέ».

ΠΗΓΗ: ω. Καρμίρη, Τ Δογματικ κα Συμβολικ Μνημεα τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τ. Α΄, ἔκδ. β΄, ν θήναις, 1960, σ. 148-150.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου