Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Γ' τοῦ Θεολογικοῦ Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή»
τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ι', ἔτους 2015-2016.
Ἡ θρησκεία, ὡς ἀπόπειρα ὑπέρβασης τοῦ θανάτου: Ὁ ἄνθρωπος,
στήν προσπάθεια του νά ὑπερβεῖ τόν φόβο τοῦ
θανάτου, δέν κατασκευάζει μόνο μύθους, ἀλλά καί θρησκεῖες.
Θρησκεία εἶναι ἡ τιμή ἤ λατρεία πρός τό (ὑποτιθέμενο)
θεῖο. Κάθε θρησκεία ὑπόσχεται «λύση» στό
πρόβλημα τοῦ θανάτου, μεταθέτωντάς το, κατά κανόνα, σέ μιά ἄλλη
ζωή. Ἡ προσφερόμενη ἀπό τή θρησκεία «λύση»
εἶναι: «πεθαίνεις τώρα, γιά νά ζήσεις σέ μιά ἄλλη
ζωή», «στερεῖσαι τώρα, γιά νά ἀπολαύσεις σέ μιά ἄλλη
ζωή». Στήν Ὀρθόδοξη Παράδοση, ἡ ἄλλη
ζωή δέν εἶναι ἁπλή ὑπόσχεση, ἀλλά πραγματικότητα, ἡ
ὁποία ἀρχίζει ἀπό
τήν παροῦσα ζωή. Οἱ Πατέρες τῆς
Ἐκκλησίας διδάσκουν ὅτι, ἄν
ὁ ἄνθρωπος δέν ἀρχίσει ἀπό
τώρα νά ἀπολαμβάνει τά ἀγαθά τῆς
αἰώνιας ζωῆς, δέν θά τά ἀπολαύσει
οὔτε μετά θάνατον. Στόν πρωτόγονο ἄνθρωπο
ἡ θρησκεία συμπλέκεται ἄρηκτα μέ τόν μῦθο.
Οἱ ρίζες τῆς ἀνθρώπινης
θρησκευτικότητας εἶναι βαθύτατες, ὅπως καί τοῦ
μύθου. Ἡ ἐπιστήμη μαρτυρεῖ γιά τήν καθολικότητα
τοῦ θρησκευτικοῦ φαινομένου, γεγονός
πού εἶχε ἐπισημάνει στήν ἀρχαιότητα ὁ
Ξενοφῶν (π.430-355 π.Χ.). Ἐπί πλέον, στή θρησκεία
ἐμφανίζονται ὅλα τά στοιχεῖα
τοῦ μύθου, ἰδιαίτερα δέ ἡ
ἀπολυτοποίηση τοῦ σχετικοῦ:
Ὅλες οἱ θρησκεῖες
εἶναι ἀπολυτοποιήσεις τοῦ σχετικοῦ,
ὅλες οἱ θρησκεῖες
θεοποιοῦν ἕνα μέρος τοῦ κτιστοῦ
κόσμου, ὅλες οἱ θρησκεῖες
ἔχουν εἰδωλολατρικό χαρακτῆρα,
ὅλες οἱ θρησκεῖες
(ἀνεξαιρέτως) εἶναι μορφές εἰδωλολατρίας.
Στή θρησκεία τό ἀπολυτοποιημένο σχετικό τοῦ μύθου, δέν πιστεύεται
ἁπλῶς, δέν προσδιορίζει τόν ἄνθρωπο ἁπλῶς,
ἀλλά καί λατρεύεται.