Παρασκευή 13 Νοεμβρίου 2015

Εισαγωγή στη νέα θεματική ενότητα


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Α' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ι', τους 2015-2016.

Εσαγωγικά: Τό Θεολογικό Πρόγραμμα «ρθοδοξία καί Ζωή» στή δέκατη θεματική νότητα. ναρξη καί ξέλιξη το Προγράμματος. Σκοπός: νά παντήσει στό πρόβλημα το νοήματος τς ζως, μέ βάση τήν ρθόδοξη Παράδοση - Νά μεταφέρει τό μήνυμα («εαγγέλιον») τς κκλησίας περί το νοήματος τς ζως καί το προορισμο το νθρώπου στόν σύγχρονο νθρωπο. νθρωπος, πως πάντοτε, τσι καί σήμερα ναζητ τό νόημα τς ζως του, παρά τίς πίδρασεις ποπροσανατολισμο πού φίσταται. Πολλές φορές μεταξύ σύγχρονης νθρώπινης ναζήτησης καί κκλησιαστικς προσφορς παρεμβάλλονται μπόδια ( κκλησιαστική «γλσσα», τυπολατρία, λλοίωση το ρθοδόξου φρονήματος, ντεκκλησιαστική προπαγάνδα, σύγχρονος ποπροσανατολισμός, «φιλαμαρτήμων διάθεσις» το νθρώπου, περιρέουσα ντεκκλησιαστική καί ντιπνευματική τμόσφαιρα καλλιεργούμενη συστηματικά πό τήν προσφερόμενη παιδεία καί πό τά μέσα νημερώσεως, τό διαφορετικό - μεταχριστιανικό πολιτιστικό περιβάλλον κ..). Σκοπός το Προγράμματος, εναι νά ρει τά μπόδια πικοινωνίας καί νά κοινωνήσει οσιαστικά μέ τόν νθρωπο, μλλον νά «κοινωνήσει» τόν Χριστό σέ κάθε νθρωπο. Χριστοκεντρικός χαρακτρας το Προγράμματος: Πιστεύουμε τι διά το Χριστο πιλύονται λα τά νθρώπινα προβλήματα, διαίτερα δέ τά διαχρονικά («παρξιακά») προβλήματα ρωτήματα.

Ο προηγούμενες θεματικές νότητες: Γενικά θέματα - νότητες, στό πλαίσιο το περιεχομένου το Θεολογικο Προγράμματος: α) Τό περί Θεο ρώτημα ντός καί κτός τς ρθοδόξου κκλησίας. β) Θεός τς χριστιανικς πίστεως ( λήθεια γιά τήν γία Τριάδα). γ) εσοδος το «Πρωτοτόκου ες τήν οκουμένην» (τό πρόσωπο καί τό ργο το ησο Χριστο). δ) κκλησία, ς Σμα το Ζντος Χριστο. ε) Χριστός προσφερόμενος καί διαδιδόμενος «πέρ τς το κόσμου ζως καί σωτηρίας» ( Θεία Λειτουργία τς ρθοδόξου κκλησίας). στ) Μιά πατερική προσέγγιση τς οσίας τς πίστεως: διδασκαλία το γίου Γρηγορίου το Παλαμ (1296-1359 μ.Χ.). ζ) θεραπευτική τν πνευματικν νοσημάτων (τά νθρώπινα πάθη καί θεραπεία τους κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση). η) Μιά σκητικοπατερική μαρτυρία γιά τή θεραπευτική τν παθν: διδασκαλία το γίου ωάννου τς Κλίμακος (525-610 μ.Χ.). θ) αθεντικότητα τς ρθοδοξίας στή σχέση της μέ τόν λλοτριωμένο Χριστιανισμό τς Δύσεως (Ρωμαικαθολικό καί Προτεσταντικό).

νέα (Ι') θεματική νότητα: Θέμα τς νέας νότητος να πό τά διαχρονικά («παρξιακά») ρωτήματα καί προβλήματα το νθρώπου: τό μυστήριο το θανάτου, πως προσεγγίζεται στήν ρθόδοξη Παράδοση. Θέμα χι εχαριστό, στόσο τό σπουδαιότερο (τό «κεφάλαιον») λων τν νθρωπίνων προβλημάτων. Πρόβλημα κατ’ ξοχήν σωτηριολογικό: Σωτηρία = παλλαγή κ το θανάτου («Ταλαίπωρος γώ νθρωπος· τίς με ύσεται κ το σώματος το θανάτου τούτου;», Ρωμ. 7,24). Εδικότερο περιεχομένο τς παρούσης θεματικς νότητος: - θάνατος, ς γενικό νθρώπινο πρόβλημα ( «μθος», ς πόπειρα πέρβασης το θανάτου) - Φιλοσοφία, ς «μελέτη θανάτου» (Πλάτων, γ. ωάννης Δαμασκηνός) - θρησκεία, ς λπίδα γιά πιβίωση σέ μιά λλη ζωή - ρθόδοξη Κοσμολογία καί νθρωπολογία, ς προϋποθέσεις προσεγγίσεως το μυστηρίου το θανάτου - νθρώπινη πτώση, ς πύλη εσόδου το θανάτου καί τς φθορς στόν κόσμο - ννοια καί μορφές το θανάτου (πνευματικός καί φυσικός, «πρτος» καί «δεύτερος» θάνατος) - διάβολος, ς «χων τό κράτος το θανάτου» (βρ. 2,14) - Θεός, ς «ατιος» το θανάτου, κατά τή δυτική παράδοση - Χριστός, ς λοθερευτής το «κράτους το θανάτου» - Θάνατος καί νάσταση το Χριστο καί ο σωτηριώδεις συνέπειές τους: «θανάτ θάνατον πατήσας» - ν Χριστ κατάργηση το θανάτου: « θάνατος τεθανάτωται»! - Χριστος, ς «πρωτότοκος τν νεκρν» (Κολ. 1,18) - πλήρης κατάλυση το θανάτου, ς σχατολογικό γεγονός: «σχατος χθρός καταργεται θάνατος» (Α' Κορ. 15,26). Πρακτικότερες πλευρές το μυστηρίου το θανάτου: ψυχή μετά τόν θάνατο - λεγόμενη «μέση κατάσταση» τν ψυχν - Τά μνημόσυνα καί ο πέρ τν κεκοιμημένων πράξεις τν ζώντων - Παράδεισος καί Κόλασις - νάστασις τν σωμάτων - σχάτη Κρίσις - «μέλλων αών».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου