Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2016

Ουσία και προέλευση του θανάτου


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Ζ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ι', τους 2015-2016.

οσία το θανάτου: Θάνατος οσιαστικά εναι ποχωρισμός πό τόν Θεό. Θεός εναι Ζωή. ,τι εναι νωμένο μέ τόν Θεό, ζε, καί ,τι ποχωρίζεται πό τόν Θεό, ποθνήσκει. θάνατος εναι πουσία καί στέρησις Θεο: «σον φίστατο δάμ τς ζως, τοσοτον προσήγγιζε τ θανάτ. Ζωή γάρ Θεός. Στέρησις δέ τς ζως θάνατος» (Μ. Βασίλειος). θάνατος μφανίζεται μέ δύο μορφές: α) πνευματικός θάνατος «θάνατος πρτος» εναι διά τς μαρτίας ποχωρισμός πό τόν Θεό ( κατ’ ξοχήν θάνατος) καί β) φυσικός θάνατος «θάνατος δεύτερος» εναι χωρισμός τς ψυχς πό τό σμα. φυσικός θάνατος εναι τό ναγκαο ποτέλεσμα το πνευματικο. Κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, θάνατος, παρά τήν μεγάλη καί πραγματική του δύναμη, δέν εναι «οσία», λλά στέρηση καί πουσία: «κακία οκ οσία τίς στιν, οδέ οσίας δίωμα, λλά συμβεβηκός, τοι κ το κατά φύσιν ες τό παρά φύσιν κούσιος παρεκτροπή» (ω. Δαμασκηνός). θάνατος ς «μέγιστο κακό», συνδέεται στενά με τό «πρόβλημα τς θεοδικίας»: Γιατί τό κακό στόν κόσμο; Γιατί ο πόλεμοι καί ο ναταραχές; Γιατί ο σεισμοί, ο θεομηνίες, ο φυσικές καταστροφές; Γιατί εημερε σεβής καί δυστυχε δίκαιος; «Τί τι δός σεβν εοδοται;» (ερ. 12,1). Τό κακό, γενικά, εναι «μή ν», «πουσία», «στέρησις» καί «παρυπόστασις», πως τό σκότος εναι πουσία φωτός. λες ο μορφές το κακο εναι «συμβεβηκότα», «πισυμβάντα», «πεισελθόντα τ φύσει» καί «παρά φύσιν προσθήκη» σ’ ατήν (γ. ουστνος Πόποβιτς). δημιουργία το Θεο εναι «καλή λίαν», τό δέ κακό καί θάνατος, εναι μία «παράσιτος δύναμις» στήν «καλήν λίαν» δημιουργία το Θεο. Τό κακό γκειται χι στή φύση, λλά στήν προαίρεση τν πραγμάτων. Προαίρεση, μως, χουν μόνο τά λογικά ντα.

   ατιος το θανάτου: φο θάνατος δέν νήκει στήν ρχική δημιουργία το Θεο, πεται τι ατιος το θανάτου δέν μπορε νά εναι Θεός. ρθόδοξη Παράδοση διδάσκει σαφς τι « Θεός θάνατον οκ ποίησεν» (Σ. Σολ. 1,13) καί τι «οκ στιν ατιος τν κακν Θεός» (Μ. Βασίλειος, ω. Δαμασκηνός). Ατιο το θανάτου εναι τά λεύθερα δημιουργήματα καί εδικότερα κακή χρήση («παράχρησις») τς λευθερίας τν λογικν ντων, δαιμόνων καί νθρώπων. τσι, πρώτη ατία το θανάτου εναι διάβολος καί δεύτερη νθρωπος, ποος διά τς πτώσεως, γινε ατιος το θανάτου το αυτο του: «στε αυτ τόν θάνατον δάμ διά τς ναχωρήσεως το Θεο κατεσκεύασε» (Μ. Βασίλειος). Κατά τήν γία Γραφή, διάβολος, ς πρώτη ατία το θανάτου, εναι καί « χων τό κράτος το θανάτου» (βρ. 2,14). Διά τς πτώσεως το νθρώπου τό «κράτος το θανάτου» πεκτείνεται πί τς νθρωπίνης φύσεως, λλά καί φ’ λοκλήρου το φυσικο κόσμου. Διά το θανάτου διάβολος κυριαρχε στόν κόσμο. στόσο, τό γεγονός τι διάβολος γίνεται «κοσμοκράτορ» καί «ρχων» το κόσμου τούτου, δέν αρει τήν παντοδυναμία το Θεο. Θεός ξακολουθε νά χει «τάς κλες το θανάτου καί το δου» (ποκ. 1,18). Κατά τούς Πατέρες, πιτρέπει καί νέχεται τόν θάνατο κ φιλανθρωπίας: «να μή τό κακόν θάνατον γένηται». Θεός δέν θέλει τόν θάνατο. στόσο, κατά παραχώρησή Του, πάρχουν στόν κόσμο καί θελήματα νάντια στό θεο θέλημα. Τά δύο θελήματα το Θεο: α) «εδοκία», τό «πρτον καί προηγούμενον θέλημα», «ξ ατο ν» καί β) «παραχώρησις», τό «δεύτερον καί πόμενον θέλημα», «ξ μετέρας ατίας». Θεός «τά ντως κακά οτε προηγουμένως οτε πομένως θέλει· παραχωρε δέ τ ατεξουσί» (ω. Δαμασκηνός).
θάνατος στή θεολογία τς Δύσεως: Στή Δύση πικράτησαν διαφορετικές ντιλήψεις περί πτώσεως καί σωτηρίας, ξένες πρός τή Βιβλική καί Πατερική Παράδοση, μέ μεση πίδραση στήν περί θανάτου διδασκαλία. Ο τρες βασικές θεωρίες περί πτώσεως καί σωτηρίας: α) «περ καταχρσεως τς ξουσας το σαταν» θεωρα το ερο Αγουστίνου (354-430) κα το Βερνρδου κ Claivaux (1090-1153). σατανς λαβε κ Θεο τήν ξουσία πί τν νεκρν. Διά το Θανάτου το Χριστο, μως, περέβη τήν δικαιοδοσία του, γι’ ατό τιμωρήθηκε, μέ τήν φαίρεση τν νεκρν πό τή δικαιοδοσία του. β) «θικιστικ» θεωρα τς σωτηρίας το Πτρου βελρδου (1079-1142). Χριστός λθε στόν κόσμο, μόνο γιά νά ποδείξει τήν γάπη Του πρός τόν νθρωπο καί γιά νά φήσει παράδειγμα πρός μίμησιν. γ) «περ κανοποισεως τς θεας δικαιοσνης» θεωρα το νσελμου Καντουαρας (1033-1109) κα το Θωμ κιντη (1225-1274). πτώση ποτελε πειρη προσβολή το Θεο, ποία παιτοσε πειρη κανοποίηση. Τήν πειρη κανοποίηση προσέφερε Χριστός κ μέρους το νθρώπου διά το Πάθους καί Θανάτου Του. λες ο παραπάνω θεωρίες: α) Προϋποθέτουν τήν προσφιλή στή Δύση νομική θεώρηση τς σχέσης Θεο καί νθρώπου: λόγος το Θεο κατανοεται ς νόμος, μαρτία κατανοεται ς παράβαση καί τά ποτελέσματα τς μαρτίας κατανοονται ς τιμωρία. β) Κατανοον τόν θάνατο ς ργανο τιμωρίας βασανισμο το νθρώπου στά χέρια το Θεο. γ) κλαμβάνουν τόν Θεό ς τελικό ατιο το θανάτου καί τόν διο τόν θάνατο, ς κάτι καλό καί χι ς τό μέγιστο κακό. δ) λλοιώνουν πλήρως τόν χαρακτρα το πολυτρωτικο ργου το Χριστο: Χριστός δέν λθε στόν κόσμο «να διά το θανάτου καταργήσ τόν τό κράτος χοντα το θανάτου, τοτ’ στι τόν διάβολον» (βρ. 2,14), οτε «να λύσ τά ργα το διαβόλου» (Α' ω. 3,8).
Σχέση θανάτου καί μαρτίας: Μεταξύ θανάτου καί μαρτίας πάρχει ρρηκτη σχέση. Δέν πάρχει θάνατος χωρίς μαρτία: «Δι᾿ νός νθρπου μαρτα ες τόν κσμον εσλθε καί διά τς μαρτας θνατος» (Ρωμ. 5,12). μαρτία εναι δύναμις το θανάτου: «Τό δέ κέντρον το θανάτου μαρτία» (Α' Κορ. 15,16). που μαρτία, κε καί θάνατος, καί που θάνατος, κε καί μαρτία: «βασλευσεν μαρτα ν τ θαντ» (Ρωμ. 5,21). θάνατος ποτελε ναγκαο πακόλουθο τς μαρτίας: «Τά γάρ ψώνια τς μαρτίας θάνατος» (Ρωμ. 6,23). μαρτία εναι κάθε πράξη λόγος σκέψη ντίθετα πρός τόν θέλημα το Θεο. πί το θελήματος το Θεο θεμελίωση τς διάκρισης καλο καί κακο: Καλό εναι ,τι θέλει Θεός καί κακό ,τι δέν θέλει. ντίθετα, νθρώπινη θική καί τό φυσικό δίκαιο θεμελιώνονται στόν λεγόμενο «ρθό λόγο». «κατά φύσιν» νθρωπος ( προπωτικός ν Χριστ ναγεννημένος) κολουθε βίαστα τό θεο θέλημα. μεταπτωτικός διέπεται πό τήν σχυρή ρόπη πρός τήν μαρτία. Μετά τήν πτώση μαρτία εναι «επερίστατος» (βρ. 12,1), δηλ. συμβαίνει - προκύπτει πολύ εκολα. στόσο, φυσική χρήση λων τν νθρωπίνων δυνάμεων εναι νά κολουθον τό θεο θέλημα. ρθή χρήση τν νθρωπίνων δυνάμεων συνιστ «νόμον», κατά τούς Πατέρες (τόν «νόμον το δεδωκότος»). «παρά τόν νόμον το δεδωκότος» χρήση τν φυσικν δυνάμεων συνιστ τήν μαρτία. ψεις τς περί μαρτίας ρθόδοξης ντίληψης: α) μαρτία ς σθένεια ψυχς καί σώματος (λόκληρης τς νθρώπινης προσωπικότητος): «Κατηρρώστησεν νθρώπου φύσις τήν μαρτίαν» (Κύριλλος λεξανδρείας). β) μαρτία, ς «στοχία» - ποτυχία το νθρώπινου προορισμομαρτάνω» = στοχ). γ) μαρτία, ς «παράβασις καί παρακοή» (βρ. 2,2) το θείου νόμου (νομική θεώρηση τς μαρτίας). στόσο, νομική θεώρηση τς μαρτίας νέχεει τόν κίνδυνο μετάπτωσης τς ρθόδοξης θεραπευτικς (σωτηριολογίας) σέ μή σώζουσα – νεκρή νθρώπινη θική. Στήν κκλησιαστική ζωή φίσταται πάντοτε κίνδυνος τς κπτωσης στόν φαρισαϊσμό καί στό «ξ ργων δικαιοσθαι». Τόν κίνδυνο ατό ποτρέπει Χριστοκεντρική κατανόηση τν θείων καί ζωηφόρων ντολν: « τηρν τς ντολς ατο (το Χριστο) ν ατ μνει κα ατς ν ατ» (Α' ωαν. 3, 24). «Ατη γρ στιν γπη το Θεο, να τς ντολς ατο τηρμεν· κα α ντολα ατο βαρεαι οκ εσν» (Α' ωαν. 5, 3). « γάρ ζυγός μου χρηστός καί τό φορτίον μου λαφρόν στιν» (Ματθ. 11,30). «Κύριος ες τς δας γκκρυπται ντολάς κα τος ζητοσιν ατν κατ' ναλογαν ερσκεται» (γ. Μρκος σκητής). 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου