Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2016

Ο θάνατος ως αποτέλεσμα της πτώσεως


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος ΣΤ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ι', τους 2015-2016.

πρώτη πτώση ( πτώση το ωσφόρου): Στά Βιβλικά κείμενα θάνατος μφανίζεται γιά πρώτη φορά ς «πειλή» γιά τήν παράβαση τς ντολς το Θεο, δηλ. σχετίζεται μέ τήν νθρώπινη πτώση. πτώση ποτελε «κλειδί», γιά τήν κατανόηση τς ρθόδοξης Σωτηριολογίας καί, γενικά, τς ρθόδοξης Θεολογίας. στόσο, τς νθρώπινης πτώσης προηγεται μιά λλη πτώση, κείνη το ωσφόρου. ρχική κατάσταση τν δαιμόνων: γγελοι φωτός. διάβολος, ς λεύθερο («ατεξούσιον») δημιούργημα καί ς «φύσει γαθός» καί «προαιρέσει κακός». πτσις το ωσφόρου: «κενος ( Σατανς) νθρωποκτόνος ν π’ ρχς, καί ν τ ληθεί οκ στηκεν» (ω. 8,44). «θεώρουν τόν Σατανν ς στραπήν κ το ορανο πεσόντα» (Λουκ. 10,18). ατία τς πτώσεως: «παράχρησις» (κακή χρήση) το «ατεξουσίου» (τς λευθερίας του). οσία τς πτώσεως: «βρις», «περηφανία» καί «παρσις». «Σύ δέ επας ν τ διανοί σου· Ες τόν ορανόν ναβήσομαι, πάνω τν στέρων το ορανο θήσω τόν θρόνον μου, καθι ν ρει ψηλ, πί τά ρη τά ψηλά τά πρός Βορρν, ναβήσομαι πάνω τν νεφν, σομαι μοιος τ ψίστ» (σ. 14, 12-14). πτώση το ωσφόρου, ς κατάσταση θανάτου (πνευματικο θανάτου - πομακρύνσεως - ποκοπς πό τόν Θεό). Ο δαίμονες, ς «κίνητοι πρός τό καλόν», «ο φύσει, λλά χάριτι».

προπτωτικός νθρωπος: θεολογική διάκριση μεταξύ προπτωτικο («κατά φύσιν») καί μεταπτωτικο («παρά φύσιν») νθρώπου. πιστήμη καί κάθε λλη νθρώπινη δραστηριότητα (φιλοσοφία, τέχνη) γνωρίζουν τόν νθρωπο μόνο στήν μεταπτωτική του κατάσταση, ταυτίζοντας τό «παρά φύσιν» μέ τό «κατά φύσιν». «κατ’ εκόνα» Θεο νθρωπος: παρά τήν βυσσο μεταξύ κτιστο καί κτίστου, πάρχει κάποια σχετική μοιότης μεταξύ Θεο καί νθρώπου. διάκριση μεταξύ «εκόνος» (Υο το Θεο) καί «κατ’ εκόνα» (νθρώπου). Τό «νοερόν» καί τό «ατεξούσιον», ς θεμελιώδη στοιχεα το «κατ’ εκόνα». «νος», ς «πεφωτισμένος» στήν προπτωτική κατάσταση καί ς «σκοτισμένος» στή μεταπτωτική. μετά το Θεο κοινωνία: προπτωτικός νθρωπος σέ κατάσταση φωτισμο μέ νηπιακές θεοπτικές μπειρίες. προοπτική ο μπειρίες ατές νά γίνουν «ξεις» (συνήθειες) καί νθρωπος νά γίνει «τρεπτος» πρός τό κακό. μετοχή τς τρυφς το Παραδείσου. Παράδεισος ς α) ασθητός (τόπος) καί β) νοητός (κατάσταση). μετοχή το Θεο, ς οσία το Παραδείσου.
πό τήν πτώση το ωσφόρου στήν πτώση το δάμ: θεία ντολή ς γγύηση το νθρωπίνου ατεξουσίου. «Θανάτ ποθανεσθε» (Γεν. 2,17): θάνατος ς «πειλή» μλλον ς προειδοποίηση γιά τά ποτελέσματα τς πτώσεως. δαιμονικός πειρασμός: «ο θανάτ ποθανεσθε» - «σεσθε ς θεοί» (Γεν. 3, 4-5)! Τό «σεσθε ς θεοί», ς οσία τς πτώσεως. Τό «σεσθε ς θεοί» ( ατο-«θεοποίηση» το νθρώπου), ς πυρνας μή χριστιανικν πολιτισμν (δυτικοευρωπαϊκο, νδουϊστικο πολιτισμο, Νέας ποχς κ..). Τά ατια τς νθρωπίνης πτώσεως: α) Διάβολος καί β) Τό νθρώπινο ατεξούσιο, τό ποο κολούθησε τήν προτροπή το διαβόλου.
Ο συνέπειες τς πτώσεως:
α) κυριαρχία το θανάτου πί το νθρώπου: «Δι᾿ νός νθρπου μαρτα ες τόν κσμον εσλθε καί διά τς μαρτας θνατος, καί οτως ες πντας νθρπους θνατος διλθεν, φ᾿ πντες μαρτον» (Ρωμ. 5,12). «βασλευσεν θνατος πό δάμ μχρι Μωϋσως καί πί τούς μή μαρτσαντας πί τ μοιματι τς παραβσεως δμ» (Ρωμ. 5,14). «Τ το νός παραπτματι θνατος βασλευσε διά το νς» (Ρωμ. 5,17). Μέ τήν νθρώπινη πτώση θάνατος, πό προειδοποίηση καί νδεχόμενο, γίνεται πτή πραγματικότητα, μλλον πί τν δαιμόνων κυριαρχοσα κατάσταση το θανάτου, πεκτείνεται καί πί το νθρώπου. θάνατος, ς ποτέλεσμα τς πτώσεως, δέν ταυτίζεται μέ τό πόλυτο μηδέν (τήν πλήρη νυπαρξία): ψυχή μετέχει κάποιων νεργειν το Θεο (δημιουργικς, προνοητικς, ζωοποιο, λογοποιο) καί παραμένει («χάριτι») θάνατη. Ο προάγγελοι το θανάτου: ο σθένεις. θάνατος ς μέγιστο κακό καί εσοδος το κακο στόν κόσμο. Τό φυσικό κακό (σθένειες, θλίψεις, ταλαιπωρεες, φυσικές καταστροφές, σεισμοί, λοιμοί κ.λ.π,) καί τό θικό κακό (μαρτία, πιστία, ποστασία, νηθικότητα, δικία, πόλεμοι κ.λπ.). 
β) διακοπή τς κοινωνίας μέ τόν Θεό: Μέ τή πτώση, κάθε κοινωνία μέ τόν Θεό διακόπτεται. νθρωπος παύει νά μετέχει στίς  φωτιστικές καί θεοποιές νέργειες το Θεο. Τό «κατ’ εκόνα» «μαυροται» καί δέν ντανακλ πλέον τή λαμπρότητα το ρχετύπου. «νος» «σκοτίζεται»: πολειτουργε, νεκροται, ξέρχεται πό τόν φυσικό του χρο, τήν «καρδία», ταυτίζεται μέ τόν «λόγο» (τή λογική) καί σχολεται ποκλειστικά μέ νθρώπινα διανοήματα. Μεταξύ Θεο καί νθρώπου παρεμβάλλεται τό «μεσότοιχον το φραγμο» καί τό «κάλλυμα τν παθν». λήθη το ληθινο Θεο δηγε στήν κπτωση στήν εδωλολατρία (λατρεία «τς κτίσεως παρά τόν Κτίσαντα»). ποτέλεσμα τς καρπης ναζήτησης το Θεο εναι ο θρησκεες, πινοούμενες πό τήν νθρώπινη φαντασία καί λογική.
γ) πώλεια το Παραδείσου: πίπτωση τς πτώσεως εναι πώλεια τς «τρυφς» το Παραδείσου. «Καί ξαπστειλεν ατόν Κριος Θεός κ το Παραδεσου τς τρυφς ργζεσθαι τήν γν, ξ ς λφθη. Καί ξβαλε τόν δάμ καί κατκισεν ατόν πναντι το Παραδεσου τς τρυφς καί ταξε τά Χερουβείμ καί τήν φλογνην ρομφααν τήν στρεφομνην φυλσσειν τήν δόν το ξλου τς ζως» (Γεν. 3, 23-24). πύλη το Παραδείσου κλείνει ριστικά γιά τόν νθρωπο (μέχρι τήν νάσταση το Χριστο). νθρωπος στρέφεται σέ λλες δονές, προερχόμενες πό τά πράγματα πού τόν περιβάλλουν, μέ τά ποα δημιουργε μπαθες σχέσεις. «δαμιαος θρνος», μιά κατάσταση γνωστή μόνο σέ σους χουν γευθε τά γαθά το Παραδείσου: «ξεβλήθη δάμ το Παραδείσου, διά τς βρώσεως· διό καί καθεζόμενος πέναντι τούτου, δύρετο λολύζων, λεειν τ φων, καί λεγεν· Ομοι, τί πέπονθα τάλας γώ!» (Τριώδιον).
δ) πώλεια το «πρωτοκτίστου κάλλους»: μεταπτωτικός νθρωπος δέν μοιάζει πλέον μέ τόν προπτωτικό, οτε μέ τόν Θεό (τό ρχέτυπο τς δημιουργίας του), λλά ξομοιώνεται μέ τά «λογα ζα»: «νθρωπος ν τιμ ν ο συνκε, παρασυνεβλήθη τος κτήνεσι τος νοήτοις καί μοιώθη ατος» (Ψαλμ. 48,13). Τό νθρώπινο πρόσωπο καλύπτεται πό τό «εδεχθές προσωπεον». κυριαρχία το νστίκτου τς ατοσυντηρήσεως (γνα πρός πιβίωσιν) καί τς μέριμνας στήν νθρώπινη ζωή. σθένεια τς νθρωπίνης φύσεως: «κατηρρώστησεν το νθρώπου φύσις» (γ. Κύριλλος λεξανδρείας). κυριαρχία τν παθν (ψυχικν καί σωματικν ρρωστημάτων). ντί το «πρωτοκτίστου κάλλους» μφανίζεται νδεδυμένος «δερματίνους χιτνας». μετάδοση το Προπατορικο μαρτήματος. κληροδοσία τς σθενούσης φύσεως στούς πογόνους το δάμ. Πς μεταδίδεται τό προπατορικό μάρτημα: πως μιά κληρονομική σθένεια.
ε) δουλεία στόν διάβολο: καθοριστικός ρόλος το διαβόλου στό γεγονός τς νθρωπίνης πτώσεως. πτσις, ς πακοή στόν διάβολο, ς πιλογή τς προσφορς το διαβόλου ντί τς προσφορς το Θεο. πιλογή τς προσφορς το διαβόλου, ς πρόξενος δουλείας. καθολική κυριαρχία το διαβόλου στόν κόσμο διά τς πτώσεως: διάβολος γίνεται «ρχων το κόσμου τούτου» (ω. 12, 31) «κοσμοκράτορ το αἰῶνος τούτου» (φεσ. 6,12). κτοτε, « κόσμος λος ν τ πονηρ κεται» (Α' ω. 5,19). δυναμία το νθρώπου νά πιστρέψει στόν Θεό. διά τς μαρτίας καί το θανάτου κυριαρχία το διαβόλου. κυριαρχία το διαβόλου πί δικαίων καί μαρτωλν. Ο Δίκαιοι τς Π. Διαθήκης πελευθερώνονται κ τς αχμαλωσίας το διαβόλου διά τς ναστάσεως το Χριστο.
στ) ποταγή τς κτίσεως στήν φθορά: Λόγ τς στενς σχέσης του μέ τόν ρατό κόσμο, νθρωπος συμπαρασύρει τήν κτίση στήν πτώση. κτοτε, « κτσις συστενζει καί συνωδνει χρι το νν» (Ρωμ. 8,22) πό τό κράτος τς φθορς (φθορά γιά τή φύση εναι ,τι θάνατος γιά τόν νθρωπο). «πετγη, οχ κοσα, λλά διά τόν ποτξαντα» (20). Στό μέλλον, «καί ατή κτσις λευθερωθσεται πό τς δουλεας τς φθορς ες τήν λευθεραν τς δξης τν τκνων το Θεο» (21). σχέση φύσεως καί νθρώπου διαταράσσεται ( πτσις καί μαρτία, ς πυρνας το οκολογικο προβλήματος). νθρωπος ποτάσσεται πλέον στό περιβάλλον καί στά «στοιχεα το κόσμου», δηλ. χάνει τήν προπτωτική βασιλική γεμονία πί τς φύσεως, κατά τήν ποία ταν «βασιλεύς βασιλευόμενος νωθεν». φύσις γίνεται χθρική («νατέλει» «κάνθας καί τριβόλους») καί τά ζα «θηριονται» (μετατρέπονται σέ θηρία). ποδουλωμένος στό περιβάλλον νθρωπος, γωνίζεται νά ποτάξει τήν χθρική πρός ατόν φύση, λλά κείνη, συνήθως, τόν κδικεται. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου