Σάββατο 26 Μαρτίου 2016

Αρχικός Κατάλογος Θεμάτων της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου (1961)


Δημοσιεύεται στὴ συνέχεια ὁ πρῶτος Κατάλογος Θεμάτων τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης Συνόδου τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ὅπως καταρτίστηκε ἀπὸ τὴν Α΄ Πανορθόδοξο Διάσκεψη τῆς Ρόδου τὸ 1961 (ὅπου ἀποφασίσθηκε ἐπίσημα ἡ σύγκληση τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης Συνόδου), μὲ τίτλο «Κατάλογος Θεμάτων τῆς Μελλούσης Πανορθοδόξου Προσυνόδου». Ἀπὸ τὰ 41 γενικὰ θέματα τοῦ Καταλόγου αὐτοῦ (τὰ εἰδικότερα ὑπερβαίνουν τὰ 100), διακεκριμένα σὲ 8 κατηγορίες, θὰ συζητηθοῦν, τελικά, στὴν Ἁγία καὶ Μεγάλη Σύνοδο τοῦ Ἰουνίου τοῦ 2016 μόνο τὰ ἑξῆς 6: 
α) «Ἡ ἀποστολὴ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας εἰς τὸν σύγχρονον κόσμον», 
β) «Ἡ Ὀρθόδοξος Διασπορά», 
γ) «Τὸ Αὐτόνομον καὶ ὁ τρόπος ἀνακηρύξεως αὐτοῦ», 
δ) «Τὸ μυστήριον τοῦ γάμου καὶ τὰ κωλύματα αὐτοῦ», 
ε) «Ἡ σπουδαιότης τῆς νηστείας καὶ ἡ τήρησις αὐτῆς σήμερον», 
στ) «Σχέσεις τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας πρὸς τὸν λοιπὸν χριστιανικὸν κόσμον».


Α΄ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΔΙΑΣΚΕΨΙΣ
«ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΤΗΣ ΜΕΛΛΟΥΣΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΡΟΣΥΝΟΔΟΥ»
ΡΟΔΟΣ  1-10-1961

Ι. Πίστις κα Δόγμα.

Α΄. Καθορισμς τς ννοίας το δόγματος ξ πόψεως ρθοδόξου.

Β΄. Α πηγα τς θείας ποκαλύψεως:
α) γία Γραφή:
1. Θεοπνευστία τς γίας Γραφς.
2. Κρος τν ναγινωσκομένων βιβλίων τς Παλαις Διαθήκης ν τ ρθοδόξ κκλησί.
3. πιστημονικ κδοσις το βυζαντινο κειμένου τς Καινς Διαθήκης.
β) ερ Παράδοσις. (Καθορισμς τς ννοίας κα κτάσεως ατς).

Γ΄. Συμβολικ κείμενα ν τ ρθοδόξ κκλησί:
α) Αθεντικ κείμενα ν τ ρθοδόξ κκλησί.
β) Κείμενα σχετικν κρος χοντα.
γ) Κείμενα πικουρικν κρος χοντα.
δ) Σύνταξις κα κδοσις νιαίας ρθοδόξου μολογίας Πίστεως.

Δ΄. ννοια κα αθεντία τς κκλησίας:
α) ννοια τς κκλησίας,
β) Αθεντία τς κκλησίας. (Καθορισμς τς ννοίας ατς).
γ) Κοιν συνείδησις τς κκλησίας.
δ) Τ λάθητον ν τ κκλησί, ποφαινομέν δι τς εραρχίας ατς ν Οκουμενικ Συνόδ.

ΙΙ. Θεία Λατρεία.

Α΄. ρθοδοξία κα Βίβλος:
α) Ερυτέρα χρσις τς Παλαις Διαθήκης ν τ Λατρεί.
β) νακατανομ τν λειτουργικν καθ’ λου περικοπν.

Β΄. μοιομορφία Τυπικο κα λειτουργικν κειμένων ν τ Λατρεί κα ν τ τελέσει τν Μυστηρίων. ναθεώρησις κα πιστημονικ κδοσις ατν.

Γ΄. Πληρεστέρα συμμετοχ το λαϊκο στοιχείου ν τ λατρευτικ κα τ λλ ζω τς κκλησίας.

Δ΄. Μελέτη τν μέσων πρς στήριξιν κα νίσχυσιν τς λειτουργικς ζως ν τ ρθοδόξ κκλησί κα τς κατ παράδοσιν Βυζαντινς κα καθ’ λου ρθοδόξου τέχνης ν τας διαφόροις κφράσεσιν ατς. (κκλησιαστικ Μουσική, Εκονογραφία, ρχιτεκτονική, ερ μφια κα σκεύη κ.λπ.).

ΙΙΙ. Διοίκησις καὶ ἐκκλησιαστική εὐταξία.

Α΄. Κωδικοποίησις ερν Κανόνων κα κανονικν διατάξεων, να τύχωσιν ν καιρ τς γκρίσεως Οκουμενικς Συνόδου.

Β΄. κκλησιαστικ Δικαιοσύνη κα κκλησιαστικ Ποινικ Δικονομία:
α) Διοργάνωσις τν Πνευματικν Δικαστηρίων κατ τρόπον, ε δυνατόν, μοιόμορφον ν τ καθόλου ρθοδόξ κκλησί.
β) Καταρτισμς ταυτοσήμου, ε δυνατόν, κκλησιαστικς Ποινικς Δικονομίας.
γ) κκλητον (φεσιβάλλον).

Γ΄. Τ κατ τν πισκοπικν βαθμόν:
α) Μελέτη συμφωνοτέρου, κατ τ δυνατόν, πρς τος ερος Κανόνας τρόπου κλογς τν ρχιερέων.
β) Διοικητικα κα λλαι διακρίσεις ν τ πισκοπικ βαθμ:
1. Πατριάρχαι.
2. Πρόεδροι Ατοκεφάλων κκλησιν.
3. Μητροπολται.
4. ρχιεπίσκοποι.
5. Τιτουλάριοι Μητροπολται.
6. παρχιοχοι πίσκοποι.
7. Τιτουλάριοι κα βοηθο πίσκοποι.
8. Χωρεπίσκοποι.

Δ΄. Μοναχικς βίος. ξεύρεσις τν μέσων πρς παναφορν το ρθοδόξου Μοναχικο βίου ες τ ρχαον ατο κάλλος κα τν λαμπρότητα διά τε τς μμονς ες τς παραδόσεις κα τος μοναστικος κανόνας κα τς νανεώσεως τς πάλαι δράσεως ατο.

Ε΄. ναπροσαρμογ τν περ τς Νηστείας κκλησιαστικν διατάξεων, συμφώνως τας παιτήσεσι τς συγχρόνου ποχς.

ΣΤ΄. Μόρφωσις το ερο Κλήρου:
α) Μορφή, σκοπς κα περιεχόμενον τς μορφώσεως το ρδοδόξου Κλήρου.
β) παγωγ τς μορφώσεως το ερο Κλήρου π τν μεσον κκλησια­στικν ποπτείαν.
γ) κκλησιαστικ Φροντιστήρια θεολογικς κα λλης νημερώσεως το ρ­θοδόξου Κλήρου.
δ) πιμορφωτικ ερατικ Συνέδρια.

Ζ΄. Κωλύματα γάμου. Μελέτη τς σημερινς πράξεως ν τας κατ τόπους κκλησίαις π’ ατν κα π τς κολουθουμένης περ τούτων κκλησιαστικς διαδικασίας, κα ξασφάλισις μοιομόρφου, ε δυνατόν, ς πρς τ νωθι πράξεως ν τ καθόλου ρθοδόξ κκλησί.

Η΄. Περιβολ το ερο Κλήρου. μφάνισις κα μφίεσις ατο.

Θ΄. μερολογιακν ζήτημα. Μελέτη το ζητήματος ν ναφορ πρς τν περ Πασχαλίου πόφασιν τς Α΄ Οκουμενικς Συνόδου, κα ξεύρεσις τρόπου πρς ποκατάστασιν συμπράξεως μεταξ τν κκλησιν ν τ ζητήματι τούτ.

IV. Σχέσεις τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν πρὸς ἀλλήλας.

Α΄. Διορθόδοξοι σχέσεις:
α) Σχέσεις τν κατ τόπους ρθοδόξων Ατοκεφάλων κκλησιν πρς λλή­λας κα πρς τ Οκουμενικν Πατριαρχεον κατ τος Κανόνας κα τν στορίαν:
1. Ερηνικ Γράμματα.
2. Δίπτυχα.
3. γιον Μύρον.
4. Τήρησις τν κ τν δρυτικν Τόμων πορρεουσν ποχρεώσεων.
5. μοιβαοι συναντήσεις τν ρχηγν τν ρθοδόξων Ατοκεφάλων κκλησιν.
β) νίσχυσις φισταμένων σχέσεων διά:
1. νταλλαγς δελφικν Γραμμάτων.
2. Συγκλήσεως Θεολογικν Συνεδρίων.
3. ποστολν Κληρικν κα Καθηγητν.
4. παφν Θεολογικν Σχολν.
5. νταλλαγς Καθηγητν κα Σπουδαστν.
6. ποτροφιν.
7. νταλλαγς περιοδικν, συγγραμμάτων κα λοιπν πληροφοριακν στοιχείων, φορώντων ες τν ζων κα τν δρσιν τν κκλησιν.
8. ορτασμο μεγάλων κκλησιαστικν γεγονότων διορθοδόξου σημασίας.

Β΄. Τ Ατοκέφαλον κα τ Ατόνομον ν τ ρθοδόξ κκλησί:
α) νακήρυξις Ατοκεφάλου:
1. Τίς νακηρύσσων.
2. Προϋποθέσεις κα ροι.
3. Τρόπος νακηρύξεως Ατοκεφάλου.
4. Τίνες α σήμερον νεγνωρισμέναι Ατοκέφαλοι κκλησίαι.
β) Καθορισμς τν ρων τς ναγνωρίσεως κκλησίας τινς ς Ατονόμου.

Γ΄. ρθοδοξία κα Διασπορά. νεστσα κατάστασις κα κανονικ θέσις τς ρθοδόξου Διασπορς.

V. Σχέσεις τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας πρὸς τὸν λοιπὸν
χριστιανικὸν κόσμον.

Α΄. Μελέτη τν τρόπων προσεγγίσεως κα νότητος τν κκλησιν ν προο­πτικ πανορθοδόξ.

Β΄. ρθοδοξία κα λάσσονες ρχααι νατολικα κκλησίαι:
α) Καλλιέργεια φιλικν σχέσεων πρς ποκατάστασιν τς νώσεως μετ’ α­τν διά:
1. νταλλαγς πισκέψεων.
2. νταλλαγς Καθηγητν κα Σπουδαστν.
3. παφν θεολογικο χαρακτρος.
β) Μελέτη τς στορίας, τς πίστεως, τς λατρείας κα τς διοικήσεως τν κκλησιν τούτων.
γ) Συνεργασία μετ’ ατν:
1. ν τος συνεδρίοις οκουμενικο χαρακτρος.
2. ν ζητήμασι πρακτικς φύσεως.

Γ΄. ρθοδοξία κα ωμαιοκαθολικ κκλησία:
α) Μελέτη τν μεταξ τν δύο κκλησιν θετικν κα ρνητικν σημείων:
1. Περ τν πίστιν.
2. Περ τν διοίκησιν.
3. Περ τν κκλησιαστικν δρσιν (δί προπαγάνδα, προσηλυτισμός, Ονία).
β) Καλλιέργεια σχέσεων ν τ πνεύματι τς κατ Χριστν γάπης, λαμβανομένων δί π’ ψιν τν π τς Πατριαρχικς γκυκλίου το 1920 προβλεπομένων σημείων.

Δ΄. ρθοδοξία κα α κ τς Μεταρυθμίσεως προελθοσαι κκλησίαι κα μολογίαι:
α) Α μολογίαι α πώτερον πρς τν ρθοδοξίαν κείμεναι:
1. Λουθηρανισμός.
2. Καλβινισμός.
3. Μεθοδισταί.
4. Λοιπα Προτεσταντικα μολογίαι.
β) Α μολογίαι α γγύτερον πρς τν ρθοδοξίαν κείμεναι:
1. πισκοπελιανο γενικότερον.
2. γγλικανικ κκλησία. Μελέτη τν δυνατοτήτων καλλιεργείας σχέσεων κα περαιτέρω προσεγγίσεως τούτων, κα δί τν πισκοπελιανν κα γγλικανν, πρς τν ρθόδοξον κκλησίαν, π τ φς τν παρχουσν θετικν προϋποθέσεων.

Ε΄. ρθοδοξία κα Παλαιοκαθολικισμός. ΙΙροώθηοις τν μετ’ ατν σχέσεων ν τ πνεύματι τν μέχρι σήμερον γενομένων θεολογικν συζητήσεων κα τν κδηλωθεισν τάσεων ατν πρς νωσιν μετ τς ρθοδόξου κκλησίας.

ΣΤ΄. ρθοδοξία κα Οκουμενικ Κίνησις:
α) ν τ πνεύματι τς Πατριαρχικς γκυκλίου το 1920 παρουσία κα συμμετοχ τς ρθοδόξου κκλησίας ν τ Οκουμενικ Κινήσει.
β) Μελέτη τν θεολογικν κα λλων θεμάτων, τν σχέσιν χόντων πρς τς προϋποθέσεις τς συμμετοχς τς ρθοδόξου κκλησίας ες τν Οκουμενικν Κίνησιν.
γ) σημασία κα συμβολ το συνόλου τς ρθοδόξου συμμετοχς ν τ κατευθύνσει τς Οκουμενικς σκέψεως κα δράσεως.

VI. Ἡ Ὀρθοδοξία ἐν τῷ κόσμῳ.

Α΄. Μελέτη κα ξεύρεσις τν πρακτικν μέσων, δι τν ποίων δέον πως νισχυθ μεταξ τν ρθοδόξων λαν ρθόδοξος Χριστιανικς Πολιτισμς φ’ λας τς κδηλωσεις ατο.

Β΄. Διάδοσις τς διδασκαλίας το Εαγγελίου ν τν κόσμον κατ τν ρθόδοξον Παράδοσιν.

Γ΄. Συμβολ τν κατ τόπους ρθοδόξων ’Εκκλησιν ες πικράτησιν τν χριστιανικν δεωδν τς ερήνης, τς λευθερίας, τς δελφοσύνης κα τς γάπης μεταξ τν λαν.

Δ΄. νάπτυξις το θους τν ρθοδόξων δοιποριν πρς τ κασταχο ερ Προσκυνήματα.

VII. Θεολογικά θέματα.

Α΄. «Οκονομία» ν τ ρθοδόξ κκλησί:
α) ννοια κα κτασις τν ρων «κρίβειαα» κα «Οκονομία» ν τ ρθοδόξ κκλησί.
β) «Οκονομία»:
1. ν τος Μυστηρίοις, τόσον τος ντός, σον κα τος κτς τς κκλησίας τελουμένοις.
2. ν τ ποδοχ ες τν ρθόδοξον κκλησίαν τν αρετικν, τν σχισματικν, τν κπιπτόντων. (Τίνες δι βαπτίσματος, τίνες δι χρίσματος, τίνες δι λιβέλλου, τίνες δι’ εχς).
3. ν τ Λατρεί.

Β΄. ναγνώρισις τν γίων κα καθορισμς κοινς ρθοδόξου κκλησιαστικς πράξεως ν προκειμέν.

Γ΄. ρθοδοξία κα λλαι Θρησκεαι.

Δ΄. Ο κατ παράδοσιν τρόποι μαρτυρίας τς ρθοδοξίας ν τ κόσμ.

Ε΄. εθανασία κα ρθόδοξος Θεολογία.

ΣΤ΄. κασις τν νεκρν κα ρθόδοξος Θεολογία.

VIII. Κοινωνικά προβλήματα.

Α΄. ρθόδοξος κκλησία κα νεολαία.

Β΄. Γάμος κα οκογένεια:
α) Τ περ τν γάμον προβλήματα.
β) Τεκνοποιία
γ) γωγ τέκνων.
δ) λεγχος τεκνογονίας κα περπληθυσμός.
ε) Διαζύγια.
ς) Τεχνητ γονιμοποίησις.

Γ΄. Κοινωνικ δρύματα, συλα κ.λπ. κα ρθόδοξος κκλησιαστικ μέριμνα.

Δ΄. ρθοδοξία κα α φυλετικα διακρίσεις.

Ε΄. ρθοδοξία κα τ προβλήματα τν χριστιανν ες τν τομέα τν αγδαίων κοινωνικν μεταβολν.

ΠΗΓΗ:
ω. Καρμίρη, Τά Δογματικά καί Συμβολικά Μνημεα τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τ. ΙΙ, Graz - Austria 19682, σ. 981-986.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου