Δευτέρα 9 Μαΐου 2016

Ορθόδοξη Εκκλησία και συνοδικότητα


ΤΕΥΧΟΣ 94          ΤΡΙΠΟΛΙΣ         ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2016

ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΟΔΙΚΟΤΗΤΑ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ
ΕΝ ΟΨΕΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ

ρθόδοξη κκλησία ν Συνόδ

Εναι γεγονός, τι τό τρέχον τος ποτελε σταθμό μεγάλης στορικς σημασίας γιά τήν ρθόδοξη κκλησία. Τήν βδομάδα τς Πεντηκοστς (18-27/6/2016) θά συνέλθη («κτός προόπτου», κατά τό Μήνυμα Προκαθημένων τς 9/3/2014) γία καί Μεγάλη Σύνοδος τς κκλησίας στίς γκαταστάσεις τς ρθοδόξου καδημίας Κρήτης. Μετά πό πολλούς αἰῶνες κκλησία συνέρχεται σέ μεγάλη Πανορθόδοξη Σύνοδο. χει προηγηθε μακρά καί πίπονη διαδικασία προετοιμασίας της, χωρίς νάλογο προηγούμενο, οτε στήν περίπτωση τν Οκουμενικν Συνόδων, οτε στήν περίπτωση λλων μεγάλων Συνόδων. Συμπληρώθηκαν δη 55 χρόνια πό τό 1961, ταν ποφασίστηκε πίσημα σύγκληση τς Συνόδου πό τήν Α' Πανορθόδοξο Διάσκεψη τς Ρόδου καί ρχισαν ο διαδικασίες προετοιμασίας της, καί 93 χρόνια πό τά τη 1923, 1930 καί 1936, ταν γιναν ο πρτες ποτυχημένες προσπάθειες γιά σύγκληση «Οκουμενικς» «Πανορθοδόξου» Συνόδου πό τό Οκουμενικό Πατριαρχεο!

Γιά τήν πικείμενη Σύνοδο χουν διατυπωθε διάφορες κτιμήσεις, θετικές (περαισιόδοξες) καί ρνητικές (πικριτικές). Πολλοί σπευσαν νά τήν καταδικάσουν κ τν προτέρων, σχυριζόμενοι τι δέν πάρχουν σοβαρά καί πείγοντα προβλήματα, πού πρέπει νά πιλύσει κκλησία, τι χρόνος σύγκλησης δέν εναι κατάλληλος, τι τρόπος λειτουργίας της πάσχει, τι κπροσώπηση τν κατά τόπους κκλησιν δέν εναι ρθότερη, τι πάρχει κίνδυνος λλοίωσης τς ρθόδοξης κκλησιολογίας, τι πίκειται κατοχύρωση βασικν θέσεων τς παναίρεσης το Οκουμενισμο κ.. Μεταξύ σων κφράζουν ντονους προβληματισμούς εναι καί πρόσωπα μεγάλου πνευματικο κύρους, πως γιος ουστνος Πόποβιτς (1894-1979), Σέρβος ερομόναχος καί Καθηγητής Πανεπιστημίου, ποος γραφε σέ πόμνημά του τό 1971: «Προσωπικς δέν βλέπω, τι κατά τάς σημερινάς περιστάσεις πάρχει πράγματι ναπόφευκτος νάγκη διά τήν σύγκλησιν τς Οκουμενικς Συνόδου. άν μως πάρχ, παροσα στιγμή εναι πλέον κατάλληλος ες τήν στορίαν τς κκλησίας μας». ναφερόμενος στίς νέργειες το τότε Οκουμενικο Πατριάρχη, κτιμοσε τι «προετοιμάζει μέ ατοκτονικήν ταχύτητα καί πιπολαιότητα, κατά τό παράδειγμα το Βατικανο, ατήν τήν δικήν του λεγομένην “Μεγάλην Πανορθόδοξον Σύνοδον”, χι μως μέ τό βασικόν εαγγελικόν καί γιοπαραδοσιακόν θέμα τς σωτηρίας το νθρώπου καί το κόσμου, λλά μέ καθαρς σχολαστικοπροτεσταντικήν θεματολογίαν ... νευ τς συμμετοχς τν πραγματικν ρθοδόξων μολογητν, φορέων τς ρθοδόξου πίστεως, Θεολογίας, Παραδόσεως καί κκλησιαστικότητος» (http://amethystosbooks.blogspot.gr/2016/01/blog-post_448.html).
ντως, πολλά πό τά παραπάνω σχύουν. Γιά παράδειγμα, τά κείμενα, πού θά συζητηθον καί πού πρόσφατα δόθηκαν στή δημοσιότητα, περιέχουν σάφειες καί προβληματικές κφράσεις, ο ποες, βέβαια, νδέχεται νά διορθωθον νά ξαλειφθον κατά τή διαδικασία τς Συνόδου. Προβλήματα, μως, σοβαρά ντός τς κκλησίας πάρχουν, ν χι δογματικς, πωσδήποτε κανονικς καί πρακτικς φύσεως, πως ντικανονική κατάσταση στήν ρθόδοξη Διασπορά (πολλοί πίσκοποι στήν δια περιοχή), ο δικαιοδοσιακοί καί θνικιστικοί νταγωνισμοί μεταξύ τν κατά τόπους κκλησιν, συνεννοησία, λλειψη νότητας, συνεργασίας καί κοινς μαρτυρίας τν ρθοδόξων κκλησιν κ.. Εναι χαρακτηριστικό, τι πό τά 41 γενικά θέματα, πού κατάρτισε Α' Πανορθόδοξος Διάσκεψη τς Ρόδου τό 1961 (τά πί μέρους περέβαιναν κατά πολύ τά 100), μόνο 6 θά συζητηθον τελικά στή Σύνοδο, λόγ κριβς τς δυναμίας τν ρθοδόξων κκλησιν νά συμφωνήσουν σέ περισσότερα. Δυστυχς, πολλά πό τά προβλήματα ατά ναμένεται νά μήν πιλυθον οτε στήν πικείμενη Μεγάλη Σύνοδο.
στόσο, φο σύγκληση τς Συνόδου χει ποφασισθε πανορθοδόξως, φείλουμε λοι νά μήν προδικάζουμε τό ποτέλεσμά της, λλά νά συμβάλλουμε μέ κάθε μέσο στήν κατά Θεόν πιτυχία της, λλά καί νά προσευχόμεθα ντονα γι’ ατήν. Τό κρος καί ξία τς Συνόδου θά κριθον κ τν στέρων πό τίς ποφάσεις της. ν ατές τελον σέ συμφωνία μέ τό πνεμα τς γίας Γραφς, μέ τίς ποφάσεις τν Οκουμενικν Συνόδων καί, γενικά, μέ τή ζσα Παράδοση τς κκλησίας, τότε Σύνοδος θά συγκαταριθμηθε μεταξύ τν γίων καί ερν Συνόδων καί ο ποφάσεις της θά γίνουν δεκτές μέ κανοποίηση πό τό πλήρωμα τς κκλησίας. ν, παρ’ λπίδα, δέν συμβε ατό, τότε θά συγκαταριθμηθε μεταξύ τν Συνόδων, πού χαρακτηρίζονται «ληστρικές», καί ο ποφάσεις της θά προκαλέσουν ντάσεις καί σχίσματα μεταξύ τν πιστν.
Στό τεχος ατό δέν θά σχοληθομε γενικά μέ τήν πικείμενη γία καί Μεγάλη Σύνοδο, λλά μέ να μόνο θέμα, πού πορρέει πό τή σύγκλησή της, τή συνοδικότητα τς κκλησίας, ποία μετά πό πολλούς αἰῶνες κφράζεται σέ παγκόσμιο πίπεδο. Εδικότερα, θά σχοληθομε μέ τήν αθεντική λειτουργία τς συνοδικότητας, μέ δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις κατάλυσής της στόν Ρωμαιοκαθολικισμό καί στόν Προτεσταντισμό, λλά καί μέ φαινόμενα παράχρησης τς συνοδικότητας ντός τς κκλησίας.

Ἔννοια, προϋποθέσεις καί αὐθεντικότητα τῆς συνοδικότητας

συνοδικότητα, δηλαδή τό γεγονός τι κκλησία το Χριστο κφράζεται καί ποφασίζει διά τν Συνόδων τν κανονικν πισκόπων της, δέν εναι νας πλός θεσμός να ργανο διοίκησης τς κκλησίας, λλά κάτι πολύ βαθύτερο καί οσιαστικότερο, εναι τρόπος πάρξεως τς κκλησίας. « ρθοδοξία εναι κκλησία τς συνοδικότητος» (Πατριαρχική γκύκλιος 20/3/2016), δέ «κκλησία συστήματος καί συνόδου στίν νομα», κατά τόν ερό Χρυσόστομο (PG, 55, 493). Θεμέλιο τς συνοδικότητας εναι διδασκαλία γιά τό Μυστήριο τς ερωσύνης καί, εδικότερα, γιά τό λειτούργημα το πισκόπου. διδασκαλία ατή διατυπώθηκε κτενέστερα πό τόν γιο γνάτιο ντιοχείας (50-113) στίς ρχές το β' μ.Χ. α., μέ φορμή τήν κοίμηση τν γίων ποστόλων καί τόν ντονο προβληματισμό σχετικά μέ τό κρος τν διαδόχων τους, πισκόπων, Πρεσβυτέρων καί Διακόνων. γιος γνάτιος τονίζει τι πίσκοπος σταται «ες τπον» καί «τόπον Χριστο» πί κεφαλς τς τοπικς κκλησίας, δηλαδή ποτελε ζσα εκόνα το ησο Χριστο. λοι το φείλουν πακοή, δέ «λάθρα πισκόπoυ τι πράσσων τ διαβόλ λατρεύει» (Σμυρναίοις, ix). Ατό σχύει πειδή «ο πίσκοποι, ο κατά τά πέρατα ρισθέντες, ν ησο Χριστο γνώμ εσίν» (φεσίους, iii), δηλαδή ο πίσκοποι χουν (φείλουν νά χουν) φρόνημα Χριστο. προτροπή το γίου διατυπώνεται ς ξς: Σς παρακαλ νά χετε φρόνημα Θεο («συντρέχητε τ γνώμ το Θεο»). πειδή Χριστός χει τό φρόνημα το Πατρός καί πειδή ο πίσκοποι χουν φρόνημα Χριστο, καί σες φείλετε νά κολουθετε τό φρόνημα το πισκόπου («συντρέχειν τ το πισκόπου γνώμ», φεσίους, iii-iv), στε νά χετε φρόνημα Θεο.
Στήν ρθόδοξη κκλησία Οκουμενική Σύνοδος εναι αθεντικότερος κφραστής το Σώματος
καί τό στόμα το
λαθήτου τς κκλησίας.
τσι, μεταξύ πισκόπου καί τοπικς κκλησίας πάρχει να καί μονό φρόνημα, τό φρόνημα το Χριστο. Ατό τό φρόνημα κφράζει κάστοτε πίσκοπος, ποος δέν εναι μόνο εκόνα Χριστο, λλά εναι πίσης φορέας καί κφραστής τς τοπικς κκλησίας, τς ποίας προσταται. «Πν τό πλθος», δηλαδή λόκληρη τοπική κκλησία, «θεωρεται» στό πρόσωπό του καί εναι «γκεκραμένον» (βαθύτατα νωμένο) μέ ατόν (Τραλλιανος, i, φεσίους, v). Μεταξύ πισκόπου καί τοπικς κκλησίας πάρχει ρρηκτος δεσμός (« πίσκοπος εναι ν τ κκλησί καί κκλησία ν τ πισκόπ», Κυπριανός Καρθαγένης, πιστ. 66, 8,3), γι’ ατό καί παγορεύονται ο «πολελυμένες χειροτονίες», δηλαδή ο χειροτονίες πισκόπων χωρίς δρα καί ποίμνιο, χωρίς τοπική κκλησία (στ' κανών Δ' Οκ. Συνόδου).
Μέ ατά τά δεδομένα, κάθε πίσκοπος στή Σύνοδο δέν κφράζει τόν αυτό του, λλά τό φρόνημα τς κκλησίας του, δηλαδή τό φρόνημα το Χριστο, δέ παρουσία του στή Σύνοδο εναι παρουσία λόκληρης τς π’ ατόν τοπικς κκλησίας. ν ο πίσκοποι κφράζουν φρόνημα Χριστο, τότε μονοον καί μεταξύ τους, τουλάχιστον σέ θέματα πίστεως καί σωτηρίας καί σέ σοβαρά κκλησιαστικά ζητήματα, δηλαδή χουν να καί μόνο φρόνημα, τό φρόνημα το Χριστο. Ο Σύνοδοι δέν γίνονται τόσο γιά νά πιλυθον προκύπτοντα προβλήματα (πως τό Διοικητικό Συμβούλιο μις ταιρίας πιλεύει προβλήματα καί προγραμματίζει τίς μελλοντικές κινήσεις της), σο γιά νά καταδειχθε νότητα το σώματος τν πισκόπων καί, κατ’ πέκτασιν, νότητα τς κκλησίας, δηλαδή γιά νά καταδειχθε τι λοι ο πίσκοποι εναι ντός το φρονήματος το Χριστο. Γι’ ατό, φυσικός τρόπος λήψεως τν συνοδικν ποφάσεων εναι μοφωνία. ν, παρ’ λπίδα, ατή δέν πιτυγχάνεται, τότε «κρατείτω τν πλειόνων ψφος» (στ' κανών Α' Οκ. Συνόδου). Στήν περίπτωση ατή ο διαφωνοντες καί κτός το φρονήματος το Χριστο ερισκόμενοι πίσκοποι κολουθον τό κοινό τς κκλησίας φρόνημα ποκόπτονται πό τό Σμα της, ς φορες λλοτρίου φρονήματος.
Μέ ατές τίς προϋποθέσεις κκλησία συγκροτοσε ξ ρχς Συνόδους γιά νά κφράζει τήν νότητά της καί γιά νά πιλύει προβλήματα. Ατό γινόταν σέ τοπικό πίπεδο μέ τίς τοπικές καί σέ παγκόσμιο πίπεδο μέ τίς Οκουμενικές Συνόδους. Ποτέ να πρόσωπο (Πάπας Πατριάρχης) δέν θεωρήθηκε κφραστής τς νότητας τς κκλησίας ρμόδιος γιά τήν πίλυση τν προβλημάτων της, λλά πάντοτε ατά τά ξέφραζε Σύνοδος τν πισκόπων. ταν προέκυψαν προβλήματα στήν ποστολική κκλησία, δέν ποφάσισε γι’ ατά οτε π. Πέτρος, οτε πικεφαλς τς πρώτης κκλησίας τν εροσολύμων γιος άκωβος δελφόθεος, λλά λεγομένη ποστολική Σύνοδος το 48 μ.Χ., ποία κατέστη πρότυπο λων τν Συνόδων τς κκλησίας.
Στήν πόφαση τς Συνόδου κείνης χρησιμοποιήθηκε κφραση «δοξε τ γί Πνεύματι καί μν» (Πράξ. 15,28). Ο γιοι πόστολοι - μέλη της εχαν σαφή συνείδηση τι κολουθον σα «τό Πνεμα λέγει τας κκλησίαις» (ποκ. 2,7). Τελικά, νότητα τς κκλησίας καί κφραση τς λήθείας της εναι ργα το «Πνεύματος τς ληθείας», τό ποο «ες νότητα πάντας κάλεσεν» (Κοντάκιο Πεντηκοστς). μως, τό γιο Πνεμα δέν «τελειο» μόνο ερες, δηλαδή δέν γκαθιστ πλς πισκόπους, Πρεσβυτέρους καί Διακόνους, λλά πίσης θεώνει, φωτίζει καί ναδεικνύει γίους, Πατέρες, Διδασκάλους, Προφτες καί κατόχους πολλν λλων πνευματικν χαρισμάτων, ετε πό τίς τάξεις τν Κληρικν, ετε πό τίς τάξεις τν λαϊκν. τσι, πολλοί πό τούς Πατέρες καί Διδασκάλους τς κκλησίας δέν σαν πίσκοποι, λλά Πρεσβύτεροι, Μοναχοί, κόμη καί λαϊκοί (Μάξιμος μολογητής, ωάννης Δαμασκηνός, Θεόδωρος Στουδίτης, Νικόλαος Καβάσιλας). Στήν περίπτωση ατή ο Σύνοδοι τν πισκόπων φείλουν νά κολουθον πιστά τό φρόνημα τν Πατέρων καί τν γίων, γιατί λόγος τν γίων εναι φωνή το γ. Πνεύματος («πό Πνεύματος γίου φερόμενοι λάλησαν γιοι Θεο νθρωποι», Β' Πέτρ. 1,21) καί τό φρόνημα τν Πατέρων εναι φρόνημα Χριστο. Γι’ ατό, κφραση «πόμενοι τος γίοις Πατράσιν» ποτελε συνηθέσταστη διατύπωση στή συνοδική Παράδοση τς κκλησίας καί θεωρεται γγύηση γιά τήν αθεντικότητα τν συνοδικν ποφάσεων.

Δύο σοβαρές παρεκκλίσεις στόν χριστιανικό κόσμο

Στήν στορία το Χριστιανισμο μφανίζονται δύο σοβαρές παρεκκλίσεις πό τή συνοδικότητα, μεταξύ σων ποσχίσθηκαν πό τό Σμα τς κκλησίας, δηλαδή το Ρωμαιοκαθολικισμο ρχικά καί το Προτεσταντισμο ργότερα. Ο παρεκκλίσεις ατές φείλονται κυρίως στό πς κατανοεται δια πραγματικότητα τς κκλησίας, στό πς ρμηνεύεται τό ργο το Χριστο καί το γίου Πνεύματος καί στό πς λειτουργε σχέση «θεσμο» καί «χαρίσματος» ντός της.
Στόν Ρωμαιοκαθολικισμό κκλησία κατανοεται περισσότερο ς «Σμα Χριστο» (Α' Κορ. 12,27) καί, κατά κανόνα, τονίζεται περισότερο τό ργο το Χριστο ντός της, ναντι το ργου το γίου Πνεύματος. περτονισμός το ργου το Χριστο καλεται «Χριστομονισμός» καί ποτελε κκλησιολογική παρέκκλιση. ν κκλησία εναι «Σμα Χριστο» καί ν σέ κάθε σμα πάρχουν μέλη μέ ποστολή εδική καί ναγκαία γιά τή συγκρότηση το σώματος, τότε κκλησία μοιάζει μέ καλά δομημένο θεσμό, μέ ργανισμό μέ καθίδρυμα. δ, «θεσμός» προηγεται το «χαρίσματος», δηλαδή Κλρος χει προτεραιότητα ναντι των γίων, τν φορέων πνευματικν χαρισμάτων! ν στό σμα τόν πρτο ρόλο χει κεφαλή, τότε καί στήν κκλησία προτεραιότητα δέν χει Σύνοδος, λλά νας, κεφαλή, Πάπας. νίσχυση το παπικο θεσμο, μφάνιση το παπικο πρωτείου καί ργότερα θεσμοθέτηση το δόγματος το παπικο λαθήτου, δήγησαν στήν πλήρη ποτίμηση τν Συνόδων καί στήν οσιαστική κατάλυση τς συνοδικότητας. τσι, Πάπας θεωρεται μοναδική κεφαλή τς «Καθολικς κκλησίας» καί κάτοχος το πληρώματος τς ερατικς ξουσίας, μέρος τς ποίας χορηγε στούς πισκόπους. Κατά συνέπειαν, ,τι χουν λοι μαζί ο πισκοποι στερε ναντι το «πληρώματος», πού κατέχει Πάπας, μέ ποτέλεσμα ο ποφάσεις μις Συνόδου, κόμη καί Οκουμενικς, νά στερον ναντι τν προσωπικν ποφάσεων το Πάπα. κόμη καί Οκουμενική Σύνοδος ντλε τό κύρος της πό τόν Πάπα καί ο ποφάσεις της σχύουν μόνο, ν πικυρωθον π’ ατόν.
Στόν Προτεσταντισμό κκλησία κατανοεται περισσότερο ς «Κοινωνία γίων» καί, κατά κανόνα, περτονίζεται τό ργο το γίου Πνεύματος, ναντι το ργου το Χριστο. περτονισμός ατός καλεται «Πνευματομονισμός» καί ποτελε, πίσης, κκλησιολογική παρέκκλιση. ν «ο τό Πνεμα Κυρίου, κε λευθερία» (Β' Κορ. 3,17), τότε κκλησία δέν εναι θεσμός, γιατί θεσμός καταπνίγει, ποτίθεται, τήν λευθερία. τσι, τό «χάρισμα» προηγεται το «θεσμο», δηλαδή γιότητα προηγεται τς ερωσύνης. Οσιαστικά, ερωσύνη δέν πάρχει, φο ατή δέν θεωρεται Μυστήριο, λλά προσωρινός ρόλος, πού σήμερα μπορε νά σκε νας καί αριο λλος. φο δέν πάρχει μυστηριακή ερωσύνη, δέν πάρχει καί συνοδικότητα, λλά λαοκρατία μλλον χλοκρατία, κατά τό παράδειγμα τς προσωρινς κπροσώπησης το Λαο στή Βουλή. λα ατά ποτελον σοβαρή παρέκκλιση πό τή ζωή καί τήν Παράδοση τς κκλησίας μλλον κατάλυση τς διας τς κκλησίας.
Συναντήσεις καί συνέδρια στόν προτεσταντικό χρο, πως ατά το «Παγκοσμίου Συμβουλίου κκλησίων»,
δέν
χουν καμμία σχέση μέ Συνόδους καί μέ τή συνοδικότητα τς κκλησίας.
Στήν ρθόδοξη κκλησία τόσο τό ργο το Χριστο καί το γίου Πνεύματος, σο καί σχέση «θεσμο» καί «χαρίσματος» δέν κατανοονται ς ντίθεση, λλά ς νότητα καί ρμονία. Δέν πάρχει θέμα προτεραιότητας μεταξύ Χριστο καί γίου Πνεύματος μεταξύ «θεσμο» καί «χαρίσματος». «Θεσμός» καί «χάρισμα» συμπίπτουν, συνήθως, στό διο πρόσωπο, φο Κληρικοί κλέγονται καί χειροτονονται κατά προτεραιότητα ο χοντες πνευματικά χαρίσματα.

Φαινόμενα δυσλειτουργίας ἐντός τῆς Ἐκκλησίας

Φαινόμενα δυσλειτουργίας τς συνοδικότητας προέκυψαν κατά καιρούς καί ντός τς κκλησίας, ταν κάποιες Σύνοδοι πιχείρησαν νά καινοτομήσουν, παρεκκλίνοντας πό τό κκλησιαστικό φρόνημα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, μεγάλη Σύνοδος τς φέσου το 449 μ.Χ., ποία συνεκλήθη ς Οκουμενική, λλά πιχείρησε νά πιβάλλει βιαίως τήν αρεση το Μονοφυσιτισμο, μέ ποτέλεσμα Πάπας Ρώμης γιος Λέων Α' Μέγας (440-461) νά τήν ποκαλέσει «ληστρική» (συνάθροιση ληστν!). κτοτε ποκαλονται, συνήθως, «ληστρικές» ο Σύνοδοι ο ποες πικυρώνουν αρετικές θέσεις διδασκαλίες καί χαρακτηρίζονται πό νάλογα κτροπα. Τέτοιες ταν εκονομαχική Σύνοδος τς ερείας (754), νωτική Σύνοδος Φερράρας - Φλωρεντίας (1438-1439) κ..
Ο «ληστρικές» Σύνοδοι εχαν, συνήθως, μικρή διάρκεια ζως. Τό πλήρωμα τς κκλησίας τίς πέριψε σχεδόν μέσως καί στή συνέχεια καταδικάστηκαν ναθεματίστηκαν πό λλες μεγάλες Συνόδους, πως π.χ. Ζ' Οκουμενική Σύνοδος (787) ναθεμάτισε τήν εκονομαχική Σύνοδο τς ερείας (754): «Τ φρυαξαμέν συνεδρί κατά τν σεπτν εκόνων, νάθεμα» (ω. Καρμίρη, Τά Δογματικά καί Συμβολικά Μνημεα, τ. Α', θναι 1960, σ. 241). Πότε, μως, καί γιατί μιά Σύνοδος καθίσταται «ληστρική»; Συνήθως ατό συμβαίνει: α) ταν ο πίσκοποι, πού τήν συγκροτον, δέν κφράζονται λεύθερα, λλά ποφαίνονται πό τό κράτος βίας πειλς, β) ταν συγκροτεται καί λειτουργε κατά παράβασιν το προβλεπόμενου πό τούς ερούς κανόνες τρόπου συγκρότησης καί λειτουργίας της, γ) ταν ο πίσκοποι κφράζουν σ’ ατήν τόν αυτό τους καί τήν προσωπική τους γνώμη καί χι τό φρόνημα τς π’ ατούς τοπικς κκλησίας, δ) ταν ποφαίνεται σέ ντίθεση πρός τό φρόνημα τν γίων καί πρός τίς ποφάσεις τν προηγηθέντων Οκουμενικν Συνόδων, προϋποθέτοντας τι τό γιο Πνεμα πιφοιτ ναγκαστικά σέ κάθε Σύνοδο καί πικυρώνει κάθε πόφασή της, μόνο καί μόνο πειδή, σοι τήν συγκροτον, εναι πίσκοποι κ..
πό τά παραπάνω φαίνεται τι δέν εναι λες ο Σύνοδοι ερές καί γιες. στόσο, πειδή κκλησία εναι «στλος καί δραίωμα τς ληθείας» (Α' Τιμ. 3,15), στήν περίπτωση τν «ληστρικν» Συνόδων κινητοποιεται νας λλος μηχανισμός: τό διο τό Σμα τς κκλησίας, τό ποο, ποτίθεται, κφράζεται στίς Συνόδους, «συνείδηση» τς κκλησίας. Ατή εναι σχατος κριτής τς αθεντικότητας τν Συνόδων. Τήν λήθεια ατή διατύπωσαν συνοδικά ο ρθόδοξοι Πατριάρχες τό 1848, ναφέροντας χαρακτηριστικά: «παρ’ μν οτε Πατριάρχαι οτε Σύνοδοι δυνήθησάν ποτε εσαγαγεν νέα, διότι περασπιστής τς θρησκείας στίν ατό τό σμα τς κκλησίας, τοι ατός λαός, στις θέλει τό θρήσκευμα ατο αωνίως μετάβλητον καί μοειδές τ τν Πατέρων ατο» (ω. Καρμίρη, .π., τ. Β', θναι 1953, σ. 920).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου