Τρίτη 21 Ιουνίου 2016

Ομιλία Οικουμενικού Πατριάρχου στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο (20/6/2016)


ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ Α. Θ. ΠΑΝΑΓΙΟΤΗΤΟΣ
ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ κ.κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ
ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΘΕΙΑΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΝ
ΕΝ Τ ΙΕΡ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚ ΝΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΜΗΝΑ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
ΕΝ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΙ
ΜΕΤΑ ΤΩΝ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΩΝ ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΩΝ ΤΩΝ ΑΓΙΩΤΑΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ

(Κυριακ τς Πεντηκοστς, 19 ουνίου 2016)

Μακαριώτατοι κα γιώτατοι δελφο Προκαθήμενοι τν κατ τόπους ρθοδόξων κκλησιν λεξανδρείας κ. Θεόδωρε, ντιοχείας κ. ωάννη, εροσολύμων κ. Θεόφιλε, Μόσχας κ. Κύριλλε, Βελιγραδίου κ. Ερηναε, Βουκουρεστίου κ. Δανιήλ, Σόφιας κ. Νεόφυτε, Γεωργίας κ. λία, Κύπρου κ. Χρυσόστομε, θηνν κ. ερώνυμε, Βαρσοβίας κ. Σάββα, Τιράνων κ. ναστάσιε κα Πρέσωβ κ. Ραστισλάβε μετ τν τιμίων συνοδειν μν,
ξοχώτατε κύριε Πρόεδρε τς λληνικς Δημοκρατίας,
ερώτατε ρχιεπίσκοπε Κρήτης κύριε Ερηναε μετ τν περ μς ερωτάτων κα προσφιλεστάτων δελφν, τν συγκροτούντων τν ερν παρχιακν Σύνοδον τς ν Κρήτ κκλησίας,
ερώτατοι κα Θεοφιλέστατοι γιοι δελφοί,
Ελογημένε πανταχο τς οκουμένης ρθόδοξε Κλρε κα Λαέ,

μέρα χαρμόσυνος νέτειλε σήμερον, κατ τν ποίαν ορτάζομεν τν στορικν φανέρωσιν το θεσμο τς κκλησίας, τν ποον συγκροτε τ Πανάγιον Πνεμα, κα συναντώμεθα πάντες ο ρθόδοξοι δελφοί, κπρόσωποι πασν τν κατ τόπους ρθοδόξων Ατοκεφάλων κκλησιν, ν λειτουργικ συνάξει κα να κπληρώσωμεν τ χρέος κα τν εθύνην τς νιαίας ρθοδόξου κκλησίας πρς τν κόσμον κα πρς τν σύγχρονον νθρωπον, συγκαλοντες τν μετέραν γίαν κα Μεγάλην Σύνοδον.
σημεριν μέρα εναι μέρα νότητος, καθς εμεθα λοι νωμένοι ν τ πίστει κα ν τος μυστηρίοις, δι τς π τ ατ λειτουργικς συνάξεως πάντων μν κα τς συναντήσεως «ν τ κλάσει το ρτου». Θεία Εχαριστία ληθς πιβεβαιώνει τν νότητα κα καθολικότητα τς ρθοδόξου μν κκλησίας.
Τ γεγονς τς Πεντηκοστς, τ ποον πραγματοποιήθη ν εροσολύμοις, σηματοδότησε τν φετηρίαν τς στορικς διαδρομς τς κκλησίας κα θεσε τς βάσεις δι τν γιασμν λοκλήρου τς νθρωπίνης στορίας. Ο πόστολοι κα ο βαπτισθέντες τότε π᾿ατν τρες χιλιάδες χριστιανο πετέλεσαν τν πρώτην κκλησίαν, ποία εναι μία θεανθρωπίνη πραγματικότης το Χριστο, παροσα ες πάντα τ μέλη ατς. Σήμερον πληρούμεθα κα μες π τς δίας μπνεύσεως τν πυρίνων γλωσσν, π το Παναγίου Πνεύματος, κα εμεθα μία κκλησία, ν σμα, καίτοι προερχόμεθα κ διαφορετικν θνικν, γλωσσικν κα πολιτιστικν παραδόσεων. Θεάνθρωπος Χριστός, «πρωτότοκος ν πολλος δελφος» (πρβλ. Ρωμ. η΄, 29), εναι παρν ν τος μέλεσιν κάστου ξ μν.
Σήμερον λαμβάνει κπλήρωσιν λόκληρος σκοπς τς Θείας Οκονομίας. Διότι, ν τ Πεντηκοστ κα μετ τν Πεντηκοστν « γάπη το Θεο κκέχυται ν τας καρδίαις μν δι Πνεύματος γίου» (Ρωμ. ε΄, 5). Ες εναι Χριστς κα πάντες μες εμεθα α ρθρώσεις κα τ μέλη Ατο: «πάντα δ τατα νεργε τ ν κα τ ατ Πνεμα, διαιρον δί κάστ καθς βούλεται» (Α΄ Κορ. ιβ΄, 11).
ντς τς διαφορετικότητός μας, κάστη ρθόδοξος κκλησία, λλ κα καστος ρθόδοξος πιστός, εμεθα νωμένοι ες ν σμα, καστος μ τ δικά του χαρίσματα, δι τ ποα δν πρέπει ν ποβλέπωμεν τος λλους, λλ ν χαιρώμεθα ς ν εναι δικά μας: «ν δελφός μου κτται θησαυρόν ... κγώ χω», ποφαίνεται Μακάριος Αγύπτιος (Πνευματικα μιλίαι 3, 2, ΒΕΠΕΣ, 41, σελ. 156).
Κάθε ρθόδοξος τοπικ κκλησία χει τν δικόν της θησαυρν κα ατν προσφέρει ες τν Χριστόν. Ο φθαλμο δν μπορον ν επουν ες τς χερας «δν σς χομεν νάγκην», οτε κεφαλ ες τος πόδας. Δν πάρχει ντς τς κκλησίας κάποια τοπικ κκλησία, ποία δν χει τν σημασίαν της, στε ν μ χ Μία, γία, Καθολικ κα ποστολικ κκλησία τν νάγκην κάστου μέλους ατς κα οτε ν μέλος ν πάρχ ατοτελς κα ατοδέσποτον, ς πιχειρεται π τν κτς ατς κατ τος ποκαλυπτικος τούτους δί χρόνους. στρατευομένη ν τ κόσμ ρθόδοξος κκλησία συνεχίζει εννάως τ περον τς Πεντηκοστς, τ ποον εναι α κατ τόπους κκλησίαι μας, τς ποίας κπροσωπομεν σήμερον πάντες μες, δελφο τιμιώτατοι. ποτελομεν τ μυστικν σμα το Χριστο, παρατεινόμενον ες τν αὶῶνα κα παλλάσσον τ νθρώπινον γένος π τς ποικίλας βασάνους κα τ διέξοδα, κα νούμεθα μετ τς ν ορανος κκλησίας, πληροντες τν οκονομίαν Θεο κα νοντες τ π γς τος ορανίοις (βλ. Κοντάκιον ορτς ναλήψεως). Ατ κριβς εναι ποστολ τς ρθοδόξου κκλησίας μας.
Συγχρόνως, σημεριν μέρα εναι μέρα κραυγς πρς τν γαθν Παράκλητον, ν λθ κα ν σκηνώσ ν μν κα ν μς τηρ ν τ Ατο ληθεί κα ν τ αυτο γιασμ, κατ τν ναγώνιον προσευχν το Κυρίου μας ες τν κπον τς Γεθσημαν. Τ Κυριακν τοτο ατημα, τ ποον κπληροται κατ τν μεγάλην ταύτην μέραν τς Πεντηκοστς νταθα, εναι κα παραμένει τ πρώτιστον πανανθρώπινον ατημα ντς νς διρημένου κα λληλοσπαρασσομένου κόσμου, διψντος τν νότητα, πρ τς ποίας Υἱὸς το Θεο παρέδωκεν αυτν να πάντες ζων χωμεν κα περισσν χωμεν.
ρθόδοξος κκλησία μας, χουσα τν μεγίστην δωρεν κα ελογίαν ν κατέχ τν θησαυρν τς ληθείας κα ν διαφυλάττ κεραίαν τν δωρεν το Παναγίου Πνεύματος, τ ποον «πεπλήρωκε τν οκουμένην» (Σοφ. Σολ. α΄, 7), φείλει ν δώσ ες τν σύγχρονον κόσμον μαρτυρίαν γάπης κα νότητος κα ν ποκαλύψ ες ατν τν ν ατ κεκρυμμένην λπίδα. Βεβαίως, δν παιρμεθα δι τν λθειαν τς κκλησας μας. Ασθανόμεθα τ μοναδικν μεγαλεον της, λλ κα τν προσωπικν δυναμίαν κα ναξιτητ μας. Ατ μως δν παρκε ταν παραμν ες θεωρητικν ππεδον. πιβλλει νταπκρισιν ες τ ππεδον τς ζως, ες τ ποον δυστυχς πολ στερομεν.
Κριος ρχισε τ κρυγμ Του ες τν κσμον προσκαλν τος νθρπους ες μετνοιαν. Κα ργον το χριστιανο καθ᾿ λην τν διρκειαν τς ζως του εναι μετνοια. διαιτρως μες, ο ταγο τς κκλησας, φελομεν ν δδωμεν τ καλν παρδειγμα κα ν νστερνισθμεν κερααν τν λθειαν τν ποίαν παρελβομεν. Διτι ντδικος μν προσπαθε ν νσπερ ες τς καρδας μας σφαλμνας ντιλψεις ναιροσας τν λθειαν τς πστεώς μας. Ατς τς σφαλμνας ντιλψεις, α ποαι μφανζονται ς νεωτερικα κα ξιαι προσοχς, διαδδουν μεταξ τν πιστν μετ πολλο ζλου ο πλανμενοι περ τν λθειαν συννθρωποί μας κα πολλκις κατορθνουν δι τς πανειλημμνης ντχνου προβολς ατν ν παρασρουν κανν ριθμν κ τν πιστν. νεκα τοτου ο πσκοποι φελομεν ν συνερχώμεθα δι ν συζητμεν τ θματα τ ποα ντιμετωπζει κστοτε κα κασταχο ρθδοξος κκλησα, στε ν λαμβνωμεν τ κατλληλα μέτρα δι τν προστασαν τν πιστν π τς πικρατοσας πλνας. Εναι δ, διαιτρως ες τς μρας μας, πολ μεγλος ριθμς τν κυκλοφορουσν πλανν κα διαιτρως ξεζητημνη πιχειρηματολογα τν πλανντων, στε χρειζεται συντονισμνη προσπθεια τν ποιμνων τς ρθδοξου κκλησας δι τν νημρωσιν το πιστο λαο. Ες κατοντδας νρχονται α παραθρησκεαι κα παραθρησκευτικα ργανσεις, α ποαι προσπαθον ν παρασρουν τος ρθοδόξους πιστος. Α ν Συνδ συζητσεις κα νταλλαγ σχετικς περας περ το τρπου ντιμετωπσεως τν μεθδων τν ν λγ ργανσεων πολλ θ προσφρουν ες τν ρθδοξον κκλησαν.
«χθς κα σήμερον ατς κα ες τν αἰῶνα» Κύριος τς ρθοδόξου κκλησίας συνήργησεν στε ν φθάσωμεν ες τν σημερινν στορικν στιγμν τς γίας κα Μεγάλης Συνόδου κα τς  λειτουργικς ταύτης Συνάξεως κα κοινωνίας κ το νς γίου Ποτηρίου. νεξαρτήτως τν διαφορετικν πόψεών μας, ο ρθόδοξοι φείλομεν ν πισημάνωμεν τι μοναδικ δς τς πορείας μν ν τ κόσμ εναι νότης. Βεβαίως, δς ατη παιτε θυσίαν ζσαν, πολν κόπον, κα κατορθοται κατόπιν σκληρο γνος. Εναι βέβαιον, τι Σύνοδος μν ατη θ συμβάλ πρς τν κατεύθυνσιν ταύτην, δημιουργοσα, δι τς ν Πνεύματι γί διασκέψεως κα δι το ποικοδομητικο κα ν ελικρινεί διαλόγου, τμόσφαιραν μοιβαίας μπιστοσύνης κα κατανοήσεως.
νότης τς ρθοδόξου κκλησίας κα τν πιστν της ποτελε τν ποστολήν μας. κολουθε μαρτυρία τς κκλησίας μας, στε κόσμος ν δ λάμποντα τ «καλ ργα της», τ δικά μας ργα, ν ναπαυθ κα ν δοξάζ «τν Πατέρα μν τν ν τος ορανος». κκλησιαστικ νότης μας δν ποτελε μοσπονδιακήν τινα μορφήν, οτε πηγάζει π τν συσπείρωσιν πέριξ κάποιου νθρωπίνου προσώπου. Πηγάζει κα λοκληροται π τν κοινν πίστιν μας, ποία ταυτίζεται μ τν σωτηρίαν, μ τν αώνιον ζωήν. «Ατη στν αώνιος ζωή», ν γινώσκωμεν τν Πατέρα κα ν πέστειλεν ησον Χριστόν, τν Βασιλέα τν βασιλευόντων κα Κύριον τν κυριευόντων, πως πεικονίζεται κα ες τν ρθόδοξον Εκονογραφίαν μας.

Μακαριώτατοι κα γιώτατοι δελφοί,
ξοχώτατε κ. Πρόεδρε τς λληνικς Δημοκρατίας,
Ελογημένοι ρθόδοξοι, κλρος, μοναχικ τάγματα κα λας πανταχο τς π᾿ ορανόν,

Εμεθα πεπεισμένοι -κα τ διαδηλομεν κατ τν στορικν ταύτην στιγμν π το θυσιαστηρίου το Μητροπολιτικο Ναο τς μεγαλονήσου Κρήτης, τ ποον εναι προέκτασις ατο τς γίας το Χριστο Μεγάλης κκλησίας, τοι το Ναο τς το Θεο Σοφίας κα Ερήνης κα Δυνάμεως, τοι το ερο Συνθρόνου ωάννου το Χρυσοστόμου, Γρηγορίου το Θεολόγου κα το ερο Φωτίου, το Μεγάλου, τι μόνον νωμένοι κα βιοντες τν ρθοδοξίαν μας ς μπειρίαν πίστεως κα ζως, εναι δυνατν ν διαπλεύσωμεν τν δραματικν στορίαν το συγχρόνου κόσμου κα ν δώσωμεν σωτήριον μαρτυρίαν ες τος μακρν κα ες τος γγύς.
Παραμερίζοντες τ προβλήματα, τ ποα προέρχονται κ τς διαφορετικς θνικς μν προελεύσεως, κετεύομεν δι τν κάθοδον το Παρακλήτου κα φ᾿ μς πάντας, στε καταυγαζόμενοι π᾿  Ατο, δηλαδ π το «Φωτς κα τς Ζως κα τς ζώσης νοερς Πηγς∙ π το Πνεύματος τς σοφίας κα τς συνέσεως... το γεμονεύοντος κα καθαίροντος τ πταίσματα∙ το θεοποιοντος Θεο» (πρβλ. στιχηρν σπερινο τς Πεντηκοστς), ν δώσωμεν μήνυμα ληθείας, γνησιότητος κα λπίδος πρς σύνολον τν διψντα σύγχρονον κόσμον κα ν διατρανώσωμεν α κκλησίαι μν ς θεσμς κα μες ς πρόσωπα τι εμεθα σκεύη τίμια.
Τ γιον Πνεμα νώνει μς ν τ κκλησί δι το «συνδέσμου τς τελειότητος», τς γάπης, τν ποίαν κφράζουν κα μαρτυρον τ πρόσωπα τς γίας Τριάδος, ποία εναι μία κατ τν φύσιν, ποκαλύπτεται δ ν τρισ προσώποις. πως, κατ᾿ ναλογίαν, Μία εναι ρθόδοξος κκλησία, ποκαλύπτεται μως ες τν κόσμον δι τν π μέρους τοπικν ναδενδράδων ατς, α ποαι συνάπτονται χωρίστως κα διαιρέτως ες ν, ες μίαν κκλησίαν, ες ν σμα.
δελφοί, πατέρες κα τέκνα, σήμερον ν Κρήτ σύνολος κπροσωπουμένη νταθα γία ρθόδοξος μν κκλησία: «εδομεν τ φς τ ληθινόν, λάβομεν Πνεμα πουράνιον, ερομεν πίστιν ληθ, διαίρετον Τριάδα προσκυνοντες, ατη γρ μς σωσεν». Ελογομεν, λοιπόν, ν ν στόματι κα μι καρδί τν Κύριον το λέους κα τν Οκτιρμν κα πάσης παρακλήσεως, τι ξ Ατο «στιν μν πσι τ εναι, τ ναπνεν, τ φρονεν, τ γινώσκειν Θεν τ Πανάγιον Πνεμα κα τν ναρχον Πατέρα κα τν μονογεν τούτου Υόν... κατανοεν κάλλος ορανο, λίου δρόμον, σελήνης κύκλον, στέρων εκοσμίαν, κα τν ν τούτοις πσιν εαρμοστίαν τε κα διάφορον κίνησιν... κατανοεν ρν ναλλαγήν, μεταβολς καιρν, νέμων, νιαυτν περιόδους... βασιλείαν ορανν λπίζειν, γγέλων σοτιμίαν, δόξης θεωρίαν».

Ατ γάρ, τ Παναγί Πνεύματι, τελεσιουργία πάντων τν γαθν κα τς σημερινς συλλειτουργίας κα τς ν τ κα δι τς γίας κα Μεγάλης μν Συνόδου μαρτυρίας τς ρθοδόξου μν κκλησίας τ σύμπαντι κόσμ, κα Ατ τν μνον, σν τ Πατρ κα τ Υἱῷ, κατ χρέος προσάγομεν, νν κα ε κα ες τος αἰῶνας τν αώνων. μήν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου