Παρασκευή 10 Ιουνίου 2016

Εγκύκλιος 2977/2016 «Περί της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου»


ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ
ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

ριθμ. Πρωτ. 2541, Διεκπ. 1133,             θήνσι 2 ουνίου 2016

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ  2977
«Περί τς γίας καί Μεγάλης Συνόδου»

Πρς
τό Χριστεπώνυμον Πλήρωμα τς κκλησας τς λλδος

Ἀγαπητοί Πατέρες καί ἀδελφοί, ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ !

σφαλς γνωρίζετε τι ατόν τόν μήνα, τοι πό 17 ως 26 ουνίου, θά συνέλθει στήν Κρήτη γία καί Μεγάλη Σύνοδος τν ρθοδόξων κατά τόπους κκλησιν, στερα πό προετοιμασία πολλν τν, γιά νά συσκεφθε ν γί Πνεύματι καί νά φανερώσει τήν νότητα τς ρθοδόξου κκλησίας, σέ ποχή πού τοπική καί παγκόσμια κοινωνία εναι γεμάτη ντιφάσεις καί νταγωνισμούς. Διαρκής ερά Σύνοδος τς κκλησίας πού ξουσιοδοτήθηκε πό τήν εραρχία τς κκλησίας τς λλάδος, θέλει νά σς νημερώσει πεύθυνα γιά τό σημαντικό ατό γεγονός.

Κατ' ρχάς τό κκλησιαστικό πολίτευμα εναι συνοδικό καί εραρχικό. Τό συνοδικό δηλώνει τήν παρξη πολλν νθρώπων πί τό ατό καί ες τό νομα το Χριστο συνηγμένων καί τό εραρχικό δηλώνει τι πάρχει εράρχησή τους, νάλογα μέ τά χαρίσματα πού διαθέτουν. Σέ λα τά κκλησιαστικά πίπεδα (ερά Σύνοδος, Μητροπόλεις, νορίες, Μονές) λειτουργε τό συνοδικό καί εραρχικό πολίτευμα καί τσι κφράζεται λήθεια τς πίστεως. Ατό φανερώνεται ντονα στήν θεία Εχαριστία, πού κφράζει τόν τρόπο λειτουργίας το συνοδικο πολιτεύματος, στόν ποον πάρχει πίσκοπος ς Πρόεδρος τς εχαριστιακς συνάξεως καί διδάσκαλος τς ληθείας, ο κληρικοί, ο μοναχοί καί ο λαϊκοί μέ τό διαίτερο χάρισμά τους καθένας. τσι λειτουργον καί ο Σύνοδοι τν κατά τόπους ρθοδόξων κκλησιν καί ο Πανορθόδοξοι Σύνοδοι. Μέ τόν τρόπο ατόν δοξάζεται Τριαδικός Θεός.
Πολλά χρόνια ο κατά τόπους ρθόδοξες κκλησίες διαπίστωναν τι εναι ναγκαο νά συγκληθε γία καί Μεγάλη Σύνοδος γιά νά πιλυθον διάφορα χρονίζοντα κκλησιαστικά θέματα πού πασχολον τίς κατά τόπους κκλησίες. ρθόδοξη κκλησία πάντοτε διασκέπτεται συνοδικς γιά τήν λύση διαφόρων δογματικν, κκλησιαστικν, κανονικν καί ποιμαντικν θεμάτων.
Στήν πρώτη χιλιετία το Χριστιανισμο συνεκλήθησαν ο Τοπικές καί Οκουμενικές Σύνοδοι. Στήν δεύτερη χιλιετία πίσης συνεκλήθησαν Μεγάλες Σύνοδοι, μέ οκουμενικό καί πανορθόδοξο χαρακτήρα, μέ σημαντικότερες τίς Συνόδους πί γίου Γρηγορίου το Παλαμ καί τίς μετέπειτα Συνόδους τν Πατριαρχν τς νατολς. Στήν πραγματικότητα, « κκλησία θεωρεται ς μία συνεχής Σύνοδος», λλωστε ατό σημαίνει καί λέξη κκλησία. τσι, στή διαχρονική ατή πορεία τς συνοδικότητος χωρίς οσιαστική διακοπή καί κκλησιαστικά χάσματα ντάσσεται καί γία καί Μεγάλη Σύνοδος τν ρθοδόξων κκλησιν.
Ο
δεκατέσσερεις κατά τόπους ρθόδοξες κκλησίες, στερα πό πολλές προπαρασκευαστικές Συνοδικές πιτροπές, πέλεξαν μοφώνως νά ντιμετωπίσουν στήν γία καί Μεγάλη Σύνοδο ξι θέματα, τοι: 1) « ποστολή τς ρθοδόξου κκλησίας ες τόν σύγχρονον κόσμον». 2) « ρθόδοξος Διασπορά». 3) «Τό Ατόνομον καί τρόπος νακηρύξεως ατο». 4) «Τό μυστήριον το γάμου καί τά κωλύματα ατο». 5) « σπουδαιότης τς νηστείας καί τήρησις ατς σήμερον». 6) «Σχέσεις τς ρθοδόξου κκλησίας πρός τόν λοιπόν χριστιανικόν κόσμον».
Ο πιτροπές πό λες τίς κκλησίες τοίμασαν τά κείμενα, πογράφηκαν πό τούς Προκαθημένους τν ρθοδόξων κκλησιν καί σέ τελική μορφή τέθηκαν στίς εραρχίες τν κατά τόπους ρθοδόξων κκλησιν μέ τήν δυνατότητα νά προτείνουν διορθώσεις καί προσθκες, πως πιβάλλει τό Συνοδικό σύστημα τς κκλησίας.
Μέ τόν σκοπό ατό συνεκλήθη πρόσφατα εραρχία τς κκλησίας τς λλάδος, τήν 24η καί 25η Μαΐου, γιά νά συζητήσει γιά τήν πόφαση καί Πρόταση τς Διαρκος ερς Συνόδου, στερα πό ποσταλεσες προτάσεις εραρχν, κατόπιν τς προτροπς το Μακαριωτάτου ρχιεπισκόπου θηνν καί πάσης λλάδος κ. ερωνύμου. 
εραρχία τς κκλησίας τς λλάδος, μέ πόλυτη πίστη στήν διδασκαλία τν Προφητν, τν ποστόλων καί τν Πατέρων, καί μέ σεβασμό στό Συνοδικό πολίτευμα τς ρθοδόξου κκλησίας, μελέτησε διεξοδικά τίς προτάσεις τς Διαρκος Συνόδου, μίαν πρός μίαν, καί μέ πνεμα μοψυχίας, πευθυνότητας καί σοβαρότητας, μέ μοφωνία στά περισσότερα σημεα καί πόλυτη πλειοψηφία σέ λλα, κανε τίς διορθώσεις τν τεθέντων κειμένων καί που χρειάσθηκε κανε καί προσθκες, στε ατές νά εναι ο τελικές ποφάσεις τς κκλησίας μας γιά τά κείμενα ατά. 
Ο διορθώσεις καί ο προσθκες πού εναι οσιαστικές καί συντονίζονται στήν διαχρονική μπειρία καί παράδοση τς κκλησίας θά κατατεθον στήν Πανορθόδοξη Γραμματεία τς γίας καί Μεγάλης Συνόδου στήν Κρήτη καί θά ποστηριχθον πό τόν Μακαριώτατο ρχιεπίσκοπο θηνν καί πάσης λλάδος κ. ερώνυμο γιά νά βελτιωθον τά δη πεξεργασθέντα κείμενα πό τούς Προκαθημένους τν ρθοδόξων κκλησιν καί τσι νά δοθε μιά καλή κκλησιαστική μαρτυρία πίστεως καί νότητος στόν σύγχρονο κόσμο, συντονισμένη στήν λη παράδοση τς κκλησίας.
σφαλς, γινε γνωστόν τι εραρχία τς κκλησίας τς λλάδος συζήτησε τά σοβαρά ατά θέματα μέ πευθυνότητα, νηφαλιότητα καί γνώση. Τό σημαντικό μως εναι τι διαφύλαξε τήν νότητά της. κούστηκαν ο πόψεις πολλν εραρχν καί ο ποφάσεις σαν σχεδόν μόφωνες.
πειδή τό προηγούμενο χρονικό διάστημα πρξε νησυχία, ν πολλος δικαιολογημένη, σέ πολλούς Κληρικούς, μοναχούς καί λαϊκούς, γιά τά κείμενα τά ποα θά συζητήσει γία καί Μεγάλη Σύνοδος, γι’ ατό συνιστομε σέ λους νά ερηνεύουν, γιατί πρτοι μες ο εράρχες χουμε δώσει τήν μολογία τς πίστεως κατά τήν χειροτονία μας γιά νά διασφαλίσουμε τήν ποστολική καί Πατερική παρακαταθήκη πού παραλάβαμε καί γρυπνομε γιά τό ποίμνιό μας, γιά τήν δόξα το Θεο καί τόν παινο τς κκλησίας. 
Εναι γνωστόν τι γία καί Μεγάλη Σύνοδος θά διεξαγάγει τίς ργασίες της πό τήν μέρα τς Πεντηκοστς ως τήν Κυριακή τν γίων Πάντων. Ατό σημαίνει τι ο ρχιερες καί ο λοιποί Κληρικοί καί λαϊκοί πού θά κπροσωπήσουν τήν κκλησία τς λλάδος στήν Σύνοδο ατή, πως θά τό κάνουν καί ο λλες κκλησίες, θά προσπαθήσουν νά κφράσουν τήν μπειρία καί τήν πίστη το μυστηρίου τς Πεντηκοστς καί τήν μολογία τν γίων μας, ο ποοι εναι συνέχεια τς Πεντηκοστς στήν στορία.
Γι’ ατό παρακαλομε τό χριστεπώνυμο πλήρωμα τς γίας κκλησίας μας νά προσεύχεται γιά λους, διαιτέρως γιά τούς πισκόπους, Κληρικούς, μοναχούς καί λαϊκούς, ο ποοι θά παραβρεθον στήν γία καί Μεγάλη Σύνοδο, στε νά δώσουν τήν καλή μαρτυρία τς ρθοδόξου πίστεώς μας καί Σύνοδος ατή μέ τίς ποφάσεις της νά ποδειχθε πνευματικό ρόσημο στήν κκλησιαστική μας ζωή.

θηνν ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ, Πρεδρος
λείας Γερμανός
Μαντινείας καί Κυνουρίας λέξανδρος
ρτης γνάτιος
Λαρίσης καί Τυρνάβου γνάτιος
Νικαίας λέξιος
Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος
Σάμου καί καρίας Εσέβιος
Καστορίας Σεραφείμ
Φλωρίνης, Πρεσπν καί ορδαίας Θεόκλητος
Κασσανδρείας Νικόδημος
Σερρν καί Νιγρίτης Θεολόγος
Σιδηροκάστρου Μακάριος

ρχιγραμματεύς

Μεθώνης Κλήμης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου