Τετάρτη 1 Ιουλίου 2015

Η νηστεία της Εκκλησίας και η «Ενεργειακή διατροφή» της Νέας Εποχής



ΤΕΥΧΟΣ 78          ΤΡΙΠΟΛΙΣ         ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2012

Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΚΑΙ Η «ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ» ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ

Νηστεία καί «Νηστειοθεραπεία»

πό τά πανάρχαια χρόνια εναι γνωστά τά εεργετικά ποτελέσματα τς νηστείας. νηστεία εναι μιά μέθοδος διατροφς, πού φελε καί τό σμα καί τήν ψυχή. Ο γιατροί τή συνιστον γιά τά εεργετικά της ποτελέσματα στήν γεία το νθρώπου, ν ο διάφορες θρησκευτικές παραδόσεις τήν πιβάλλουν μέ σκοπό τήν πίτευξη κάποιων λλων «πνευματικν» στόχων. τσι, συναντμε τή νηστεία σέ λες σχεδόν τίς θρησκεες, πό ρχαιοτάτων χρόνων μέχρι σήμερα.

λλά καί στήν ρθόδοξη κκλησία χει κεντρική θέση νηστεία. Θεωρεται μάλιστα «πρεσβυτέρα το νόμου», δηλαδή πρώτη ντολή το Θεο, φο τό μόνο πού ζήτησε Θεός πό τούς Πρωτοπλάστους στόν Παραδεισο ταν νά μήν φνε πό τούς καρπούς νός δένδρου, δηλαδή νά κάνουν να εδος νηστείας. Στή διάρκεια το κκλησιαστικο τους πάρχουν μακρές περίοδοι νηστείας, πως Μεγάλη Τεσσαρακοστή πρίν πό τό Πάσχα, νηστεία τν Χριστουγέννων καί νηστεία το Δεκαπενταυγούστου. πάρχουν καί μεμονωμένες μέρες νηστείας, πως νηστεία τς Τετάρτης καί τς Παρασκευς καθ’ λο τό τος, ανουαρίου, 29 Αγούστου καί 14η Σεπτεμβρίου. μως, στήν ρθόδοξη Παράδοση νηστεία χει να συγκεκριμένο νόημα καί περιεχόμενο, πού δέν ταυτίζεται μέ τόν νόημα πού χει ξω πό τήν κκλησία καί σέ λλες θρησκευτικές παραδόσεις. νηστεία τς κκλησίας δέν γίνεται οτε γιά τήν γεία το σώματος (ν καί περιέχει κι ατό τόν σκοπό), οτε γιά διάφορους λλους σκοπούς, λλά γιά τήν κάθαρση τν παθν, γιά τήν ντιμετώπιση το διαβόλου καί γιά τήν νωση το νθρώπου μέ τόν Θεό, πως θά δομε στή συνέχεια.
χορτοφαγία ντάσσεται συνήθως στά πλαίσια
τ
ς «νεργειακς διατροφς» τς Νέας ποχς
Σήμερα τό αθεντικό νόημα τς νηστείας κινδυνεύει νά λλοιωθε σοβαρά πό τό φρόνημα τς Νέας ποχς. Σέ προηγούμενα τεύχη το ντύπου μας χουμε ναφερθε πολλές φορές στή Νέα ποχή (New Age). Πρόκειται γιά ποκρυφιστικό κίνημα μέ θρησκευτικά στοιχεα πό τίς νατολικές θρησκεες (νδουϊσμό καί Βουδισμό), πού δρ στόν σύγχρονο κόσμο μέ κατοντάδες μάδες, ργανώσεις καί μεμονωμένους παδούς. Τό κίνημα ατό προσπαθε νά διαφθείρει, νά διαστρέψει ( μλλον νά ντιστρέψει) καί νά ποκαταστήσει τόν Χριστιανισμό στό σύνολό του. Στή διαδικασία ατή μιμεται διάφορα στοιχεα τς χριστιανικς πίστης καί ζως καί τά λλοιώνει, χωρίς ατό νά γίνεται εκολα ντιληπτό. τσι, σοι μυονται στό φρόνημα τς Νέας ποχς, πομακρύνονται σιγά - σιγά πό τήν ρθόδοξη πίστη καί ζωή, μέ τραγικές συνέπειες γιά τήν πνευματική, λλά καί γιά τή σωματική τους γεία. πως προαναφέραμε, να πό τά στοιχεα το Χριστιανισμο, πού ντιστέφονται, εναι νηστεία. Διάφορες «ναλλακτικές μέθοδοι θεραπείας» τς Νέας ποχς χρησιμοποιον συχνά τόν ρο «Νηστειοθεραπεία» καί σχυρίζονται τι ννοον μ’ ατόν μιά μέθοδο, πού ταυτίζεται μέ τή νηστεία τς κκλησίας. Μάλιστα, πολλές φορές χρησιμοποιον καί χωρία πό τήν γία Γραφή πατερικά κείμενα γιά νά στηρίξουν τίς πόψεις τους. Ατό μς πιβάλλει νά δομε τίς διαφορές νάμεσα στή νηστεία, πού προβάλλουν ο διάφορες ργανώσεις καί «ναλλακτικές θεραπεες» τς Νέας ποχς, καί στή νηστεία, πού διδάσκει ρθόδοξη κκλησία μας.


«νεργειακή διατροφή» τς Νέας ποχς

ν ρωτήσουμε κάποιον παδό τν λεγομένων «ναλλακτικν μεθόδων θεραπείας», «τί εναι νηστεία;», θά μς πε τι εναι μιά θεραπευτική μέθοδος, μέ ντυπωσιακά ποτελέσματα. να πρόγραμμα νηστειοθεραπείας ρχίζει, συνήθως μέ πλήρη ποχή πό κάθε τροφή, κόμη καί πό νερό, γιά να τριήμερο, τό ποο μπορε νά πεκτείνεται νάλογα μέ τίς δηγίες το κάστοτε θεραπευτ. Περιλαμβάνει, πίσης, τήν παγόρευση κάποιων τροφν διά βίου, ν στά πλαίσια το οκολογικο προσωπείου τς Νέας ποχς πιβάλλεται πολλές φορές χορτοφαγία. Ο παδοί τν θεραπευτικν ατν μεθόδων καυχνται τι «σ’ λη τήν Ερώπη καί τίς Η.Π.Α. πάρχουν δεκάδες "Φάρμες γείας" καί Κλινικές που φαρμόζονται θεραπείες μέσω της νηστείας» (http://humanisticecology.blogspot.com/2010/08/blog-post_17.html), ν σέ κείμενο «Φιλοσοφικο Κέντρου», πού προβάλλει τέτοιες μεθόδους, διαβάζουμε: «πό τά πανάρχαια χρόνια ταν γνωστό πώς νηστεία θεραπεύει τίς ρρώστιες, στεγνώνει τά περισσεύματα τν χυμν το σώματος, διώχνει τά "κακά πνεύματα", πομακρύνει τίς ρνητικές σκέψεις, νοίγει τήν ψυχή πρός τό πνεμα το Θεο πού βρίσκεται μέσα της, καθαρίζει τήν καρδιά, γιάζει τό σμα σάν ναό νότητας πνεύματος καί ψυχς καί δηγε τελικά τόν νθρωπο στήν ξεύρεση το Θείου Θρόνου μέσα του» (http://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=5042). Πς, μως, θεραπεύει νηστεία; Σέ λλο κείμενο, πό τόν διο χρο, διαβάζουμε τι θεραπευτική διάσταση τς νηστείας γκειται στό τι ργανισμός μας, «ν φεθε νενόχλητος ν’ ναλάβει "δράση" κατά τς σθένειας, χει τήν δύναμη νά ατοθεραπευτε, μέσ τς διαδικασίας τοτοκαθαρισμο"» (ατόθι).
γιος ωάννης Νηστευτής,
Πατριάρχης Κων/πόλεως. 

νας πό τούς πολλούς γίους τς κκλησίας,
πού
φθασαν στή θέωση,
χρησιμοποιώντας μεταξύ
λλων σωστά τή νηστεία.
Φαίνεται σαφς τι στά παραπάνω κείμενα νηστεία χει μιά λλη διάσταση, «πνευματική», ριζικά ντίθετη π’ ,τι στήν ρθόδοξη Παράδοση. Κατά τούς παδούς ατς τς τάσης, νηστεία δέν θεραπεύει λόγ τν φυσικν διοτήτων τν τροφν, πως θά λεγε νας γιατρός τς κλασικς - πιστημονικς ατρικς, οτε θεραπεύει μόνο τό σμα. ντίθετα, χει «πνευματικές» λειτουργίες, δηλ. διώχνει τά «κακά πνεύματα», πομακρύνει ρνητικές σκέψεις, «γιάζει» τό σμα (δέν τό θεραπεύει πλς), δηγε στήν νακάλυψη το «Θείου Θρόνου» πού βρίσκεται μέσα μας!
ς μή μς παρασύρει ρολογία τν κειμένων, πού μοιάζει ρκετά μέ τήν ρθόδοξη χριστιανική. ρολογία ατή εναι χαρακτηριστική τν μάδων τς Νέας ποχς καί δέν χει καμμία σχέση μέ τήν ρθόδοξη χριστιανική ρολογία. «θεός», στόν ποο ναφέρεται, δέν εναι προσωπικός καί Τριαδικός Θεός τς χριστιανικς πίστης, Πατήρ, Υός καί τό γιο Πνεμα, λλά «θεός» τς Νέας ποχς. «θεός» ατός εναι μιά πρόσωπη οσία νέργεια, πού διαχέεται στό σύμπαν καί εσρρέει μέσα σέ λα τά πράγματα. διαταραχή τς ρος ατς τς θεϊκς οσίας νέργειας στόν νθρωπο προκαλε, δθεν, τίς σθένειες. νηστεία καί, γενικά, διατροφή, χει σκοπό κριβς νά ποκαταστήσει τή διαταραχή τς ρος ατς τς συμπαντικς νέργειας. «νεργειακή διατροφή» εναι διατροφή πού ξασφαλίζει διατηρε σέ ρμονία τή ροή τς θεϊκς νέργειας στόν νθρωπο. Κάθε νθρώπινη παρξη εναι κδήλωση ατς τς μίας καί μόνης νέργειας. ληθινή μας φύση εναι ατή νέργεια, σύμφωνα μέ τούς παδούς τς Νέας ποχς.
Στά πλαίσια ατά, νηστεία χει σκοπό νά θήσει τόν ργανισμό νά ναλάβει μόνος του δράση ναντίον τς σθένειας. Σέ κείμενα πού προβάλλουν τίς τεχνικές τς «Νηστειοθεραπείας» καί τς «νεργειακς διατροφς» γίνεται λόγος γιά «ατοθεραπεία» καί «ατοκαθαρισμό» το ργανισμο. Ατή κριβς εναι λειτουργία τς νηστείας στό «πνευματικά» πλαίσια τς Νέας ποχς: Εναι μιά μέθοδος ατοθεραπείας το νθρώπου. νθρωπος καλεται νά στρέψει τήν προσοχή του πρός τόν «αυτό» του καί πώτερος σκοπός τς νηστείας εναι «αυτός» μας. Στρεφόμενος πρός τόν αυτό του, νθρωπος νακαλύπτει τόν «θεό» πού βρίσκεται μέσα του, δηλ. νακαλύπτει τι εναι «θεός», νακαλύπτει τήν ληθινή φύση του, πού εναι «θεϊκή»! Πρόκειται σαφς γιά μιά προοπτική ατοθέωσης το νθρώπου, μέσα πό μιά διατροφική τεχνική, πού ντιστρέφει πλήρως τή χριστιανική διδασκαλία γιά τή σχέση Θεο καί νθρώπου καί γενικά τό Εαγγέλιο το Χριστο. νθρωπος δέν χρειάζεται πλέον τόν Θεό γιά νά σωθε νά θεραπευτε. πως κάποτε ωσφόρος, σχυρίζεται τι «θεός» βρίσκεται μέσα του καί τι εναι «θεός» διος. Χριστός δέν εναι «ατρός τν ψυχν καί τν σωμάτων μν», λλά κάθε νθρωπος εναι διος καί μόνος του γιατρός καί θεραπευτής το αυτο του. Βέβαια, ο μάδες τς Νέας ποχς δέν μς χουν ξηγήσει γιατί, φο κατέχουν τίς μεθόδους «ατοθεραπείας» καί «ατοθέωσης», ο νθρωποι συνεχίζουν κόμη νά σθενον καί νά πεθαίνουν!. λλωστε, γιά τή Νέα ποχή Χριστός ταν μόνο νας «μεγάλος δάσκαλος» (δηλ. νας πλός νθρωπος), τήν κατάσταση το ποίου μπορε νά φτάσει καθένας πό μς, λλά καί νά τήν ξεπεράσει!
Νά γιατί νηστεία τς Νέας ποχς δέν κάνει λόγο γιά κάθαρση πό τήν μαρτία καί τά πάθη, λλά μόνο γιά «κακά πνεύματα» καί «ρνητικές σκέψεις». Πίσω πό μιά τυπικά χριστιανική ρολογία κρύβεται πλήρης ντιστροφή τς χριστιανικς πίστης.


ρθόδοξη θεώρηση τς νηστείας

Εναι φανερό, τι τό πνευματικό περιεχόμενο τς νηστείας στήν ρθόδοξη Παράδοση εναι ντελς διαφορετικό π’ ,τι στίς μάδες καί στίς «ναλλακτικές μεθόδους θεραπείας» τς Νέας ποχς. Βέβαια, κανείς δέν μφισβητε τά εεργετικά ποτελέσματα τς νηστείας στήν γεία καί στή θεραπεία το σώματος. ν κάποιος ρρωστήσει, τό πρτο πού θά το πιβάλλει γιατρός εναι, συνήθως, να πρόγραμμα γιεινς διατροφς, ν, ποιος τηρε τίς νηστεες τς κκλησίας, πως εναι γνωστό, διατηρε τόν ργανισμό του σέ κατάσταση πολύ καλύτερη π’ ,τι κάποιος λλος πού δέν νηστεύει. μως, δέν εναι ατός λόγος γιά τόν ποο νηστεύουμε. Στήν ρθόδοξη Παράδοση νηστεία δέν εναι μιά «θεραπευτική μέθοδος» γιά τό σμα, λλά μιά μέθοδος πού συμβάλλει γενικότερα στήν πνευματική καλλιέργεια το νθρώπου. νηστεία τς κκλησίας δέν πευθύνεται στούς σθενες, λλά μλλον στούς γιες. Μάλιστα, σέ περιπτώσεις σθενν νδέχεται νά βλάπτει, ντί νά φελε, καί τότε προσαρμόζεται (δηλ. λαττώνεται καί καταργεται), στε νά μήν βλάπτει τήν γεία.
Οτε στρέφεται νηστεία ναντίον το σώματος, πού εναι, δθεν, κακό μαρτωλό, πως δέχονται λλες αρέσεις, λλά στρέφεται ναντίον τς μαρτίας καί τν παθν, πού κατοικον καί στό σμα καί στήν ψυχή. Τό σμα, ς δημιούργημα το Θεο, εναι «καλόν λίαν» (Γεν. 1,31) καί «ναός το γίου Πνεύματος» (Α' Κορ. 6,19), πως ναφέρει πόστολος Παλος. Τό σμα γίνεται, συνήθως, κατοικητήριο τν παθν καί τς μαρτίας, πως κριβς συμβαίνει καί μέ τήν ψυχή. Στήν ρθόδοξη Παράδοση δέν πάρχουν μόνο «σωματικά» («σαρκικά»), λλά καί «ψυχικά» πάθη καί μαρτήματα. Κατά τούς Πατέρες, νηστεία «δέν εναι σωματοκτόνος, λλά παθοκτόνος» (βλ. ββ Ποιμένος, ποφθέγματα, Φιλοκαλία, τ. 1, κδ. ΕΠΕ, σ. 608). ταν νηστεία στρέφεται ναντίον το σώματος, ποτελε μαρτία καί πλάνη.
πίσης, δέν πάρχουν τροφές μιαρές, πό τίς ποες πρέπει νά πέχει νθρωπος. π. Παλος λέει, τι στούς σχατους καιρούς θά μφανιστον «ψευδολόγοι», πού θά μς ναγκάζουν νά πέχουμε πό κάποιες τροφές: «Τό δέ πνεμα ρητς λέγει τι ν στέροις καιρος ποστήσονται τινές τς πίστεως, προσέχοντες πνεύμασιν πλάνοις καί διδασκαλίαις δαιμονίων, ν ποκρίσει ψευδολόγων, κεκαυτηριασμένων τήν δίαν συνείδησιν, κωλυόντων γαμεν, πέχεσθαι βρωμάτων θεός κτισεν ες μετάληψιν μετά εχαριστίας τος πιστος καί πεγνωκόσιν τήν λήθειαν» (Α' Τιμ. 4, 1-3). νηστεία τς κκλησίας εναι μόνο προσωρινή ποχή. διά βίου ποχή πό κάποιες τροφές, πειδή εναι, δθεν, μιαρές μαρτωλές, εναι ποτέλεσμα πλάνης καί «διδασκαλία δαιμονίων», κατά τόν π. Παλο!
Στήν ρθόδοξη κκλησία δέν πάρχει ατόνομη νηστεία, χωρίς κάποιο σκοπό νόημα. νηστεία τς κκλησίας δέν εναι ατοσκοπός, λλά μέσο γιά τήν πίτευξη κάποιου λλου σκοπο, δηλ. τς σωτηρίας το νθρώπου. νηστεία δέν εναι δια ρετή, λλά μέσο γιά τήν πόκτηση τν ρετν. Νηστεία ατονομημένη, χωρίς σκοπό καί νόημα, χωρίς ναφορά στήν πόκτηση τν ρετν κάνει καί διος διάβολος. Ο Πατέρες τς κκλησίας πισημαίνουν τι καί ο δαίμονες νηστεύουν, μάλιστα δέν τρνε ποτέ, λλά νηστεία τους δέν τούς δηγε στήν ταπείνωση, στή μετάνοια καί στή σωτηρία. πάρχει, λοιπόν, κίνδυνος νά γίνεται νηστεία μας γωκεντρική καί νθρωποκεντρική, ποκομμένη πό τήν λη πνευματική ζωή το πιστο μέσα στήν κκλησία. γιος Γρηγόριος Παλαμς, σχολιάζοντας τό χωρίο το σαΐα «οαί ο μεθύοντες νευ ονου» (28,1), ναφέρει τι μπορε κάποιος νά νηστεύει γιά τόν αυτό του καί χι γιά τόν Θεό καί νά μεθ πό τή συσσώρευση μέσα του τν παθν· τς κενοδοξίας, τς φιλαυτίας, τς δονς, τς ργς, το μίσους, τς μνησικακίας, τς πίστης στόν αυτό του, τς νθρωπαρέσκειας. Ατή, λέει, εναι φοβερότερη μέθη. Εναι φυσικό, τι μιά τέτοια νηστεία, ποκομμένη πό τήν πνευματική ζωή, «πρός τούς πονηρούς γγέλους μλλον τήν συγγένειαν χει». γιος Γρηγόριος πισημαίνει μέ μφαση τι νηστεία τότε μόνο χει ξία καί εναι ντως κκλησιαστική, ταν γίνεται κατενώπιον το Θεο, δηλαδή, ταν δέν χει νθρωποκεντρικό χαρακτρα, λλά Χριστοκεντρικό, γιατί «οτε νηστεία, οτε ψαλμωδία, οτε προσευχή σώζειν μς καθ’ αυτά δύναται, λλά τό κατενώπιον κτελέσθαι τατα το Θεο» (http://www.amen.gr/index.php?mod=news& op=article&aid=5042).
Ποιά εναι, μως τά διαίτερα φέλη τς νηστείας, καί γιατί νηστεία εναι πολύτως παραίτητη γιά κάθε πιστό Χριστιανό; Κατά τήν γία Γραφή καί τούς Πατέρες τς κκλησίας, νηστεία:
α) Καθαρίζει τήν ψυχή καί τό σμα πό τά πάθη καί τά μαρτήματα. πως προαναφέραμε, εναι «παθοκτόνος» καί «φάρμακον παθν καθαρτήριον» (Σ. Κούτσα, νηστεία τς κκλησίας, κδ. ποστολικς Διακονίας, θήνα 1991, σ. 29). Τά μεγαλύτερα πάθη εναι φιλαυτία, φιληδονία, φιλοδοξία, φιλαργυρία καί λα, σα προέρχονται ξ ατν. Τά πάθη εναι σθένειες τς ψυχς, κατά τούς Πατέρες τς κκλησίας, καί μέ ατή τήν ννοια νηστεία εναι μιά μέθοδος θεραπείας τς ψυχς.
β) πίσης, παλλάσσει τόν νο μας πό τούς ρυπαρούς (ασχρούς), τούς πονηρούς καί τούς μάταιους λογισμούς. νηστεία «πολλήν ν τος λογισμος ποιεται τήν γαλήνην», κι τσι νθρωπος μπορε νά προσεύχεται μέ καθαρότητα: «νος νηστευτο προσεύχεται νηφόντως» καί « νος γκρατος ναός το γίου Πνεύματος, δέ το γαστριμάργου κατοικητήριον κοράκων» (ατόθι).
γ) νηστεία συμβάλλει καθοριστικά στήν πόκτηση τν χριστιανικν ρετν. Εναι «γαθν πρόξενος» καί «θεμέλιος ρετς». Ο Πατέρες τήν νομάζουν, πίσης, «μητέρα σωφροσύνης» καί «περασπισμόν πάσης ρετς» (ατόθι, σ. 30).
δ) κόμη, νηστεία εναι να πανίσχυρο πλο κατά το διαβόλου, ταν μάλιστα συνδυάζεται μέ μιά λλη πνευματική μέθοδο, τήν προσευχή. Εναι γνωστό τό χαρακτηριστικό περιστατικό το διαλόγου το Κυρίου μέ τούς Μαθητές Του, ταν ατοί δέν μπόρεσαν νά θεραπεύσουν ναν δαιμονιζόμενο νέο. Κύριος πεσήμανε τι δέν μπόρεσαν νά τόν θεραπεύσουν, γιατί τό «γένος» τν δαιμόνων «οκ κπορεύεται ε μή ν προσευχ καί νηστεί» (Ματθ. 17,21). Τό διο κριβς συμβαίνει καί στήν προσωπική ζωή καθενός. Ο γωνιζόμενοι πιστοί, μέ πλο τή νηστεία, ντιμάχονται τόν διάβολο καί ποκρούουν τίς πιθέσεις τν πονηρν πνευμάτων. «Νηστεία πλον στι πρός τήν τν δαιμόνων στρατιάν», διδάσκουν ο Πατέρες, καί «μέγα προπύργιον νηστεία τος γωνιζομένοις τ δαίμονι» (ατόθι, σ. 29,30).
ε) Τέλος, νηστεία συμβάλλει οσιαστικά στήν πίτευξη το τελικο προορισμο το νθρώπου, πού εναι γιότητα καί θέωση. Θέωση εναι κοινωνία μέ τόν Θεό, μέσ τν κτίστων θείων νεργειν Του. Πάμπολλα εναι τά παραδείγματα τν θεοφόρων γίων, πού φτασαν σ’ ατή τήν κατάσταση, χρησιμοποιώντας σωστά μεταξύ λλων τή μέθοδο τς νηστείας. ς ναφέρουμε μόνο δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις πό τήν Παλαιά Διαθήκη, ατές τν Προφητν Μωϋσ καί λία, πως τίς ρμηνεύουν ο Πατέρες τς κκλησίας. «Τεσσαράκοντα μερν νηστείαν πιδειξάμενος μέγας Μωσς, τς νομοθεσίας τάς πλάκας λαβεν δυνήθη», ναφέρει ερός Χρυσόστομος γιά τόν πρτο, ν Μέγας Βασίλειος ναφέρει γιά τόν δεύτερο πό τούς μεγάλους ατούς Προφτες: «Ατη ( νηστεία) θεατήν ποίησεν το μεγάλου θεάματος τόν λίαν. Τεσσαράκοντα γάρ μέρας νηστεί τήν ψυχήν ποκαθάρας, οτως ν τ σπηλαί τ ν Χωρήβ δεν κατηξιώθη, ς δυνατόν στιν δεν νθρώπ, τόν Κύριον» (ατόθι, σ. 31).
Συνοψίζοντας σα προαναφέραμε γιά τό ρθόδοξο περιεχόμενο τς νηστείας, χουμε νά παρατηρήσουμε τι πάρχει «ληθής» καί «ψευδής» νηστεία. «ληθής» νηστεία εναι κείνη πού γίνεται «κατενώπιον το Θεο», ν «ψευδής» εναι κείνη πού γίνεται γιά τόν αυτό μας. πίσης, «ληθής νηστεία» εναι « τν κακν λλοτρίωσις, γκράτεια γλώσσης, θυμο ποχή, πιθυμιν χωρισμός, καταλαλις, ψεύδους καί πιορκίας· τούτων νδεια, νηστεία στίν, ληθής καί επρόσδεκτος» (μνος πό τό Τριώδιο).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου