Τετάρτη 1 Ιουλίου 2015

Πολεμικές τέχνες και Ορθόδοξη πίστη



ΤΕΥΧΟΣ 79            ΤΡΙΠΟΛΙΣ            ΑΠΡΙΛΙΟΣ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2012

ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΙΣΤΗ

«δούρειος ππος» τς Νέας ποχς

να πό τά φαινόμενα, πού χαρακτηρίζουν τή σύγχρονη λληνική κοινωνία, εναι αξανόμενη ξάπλωση τν πολεμικν τεχνν (Karate, Kung Fu, Judo, Aikido κ..), πού προέρχονται πό χρες τς νατολς, πως Κίνα καί απωνία. Πολλοί θεωρον τό φαινόμενο ατό κίνδυνο, γνοώντας, προφανς, τι ποτελε χημα μύησης σέ μιά λλη θρησκευτική παράδοση, ατή το Βουδισμο καί τν νατολικν θρησκειν, καί, κατά συνέπειαν, δηγε σέ ρνηση τς χριστιανικς πίστης. πίσης, πολλοί γνοον τι ξάπλωση τν πολεμικν τεχνν ντάσσεται στίς μεθοδεύσεις τς Νέας ποχς, το γνωστο θρησκευτικο καί ποκρυφιστικο κινήματος, πού πιχειρε νά λλοιώσει τό φρόνημα το Χριστιανισμο καί, γενικά, νά ποκαταστήσει τή χριστιανική πίστη.

ντως, σχετική μέ τό φαινόμενο διαφήμιση - προπαγάνδα εσβάλλει καθημερινά στό σπίτι μας μέσω τς τηλεόρασης μέ ταινίες καί σειρές, λλά διαθέτει πίσης, α) πρόσβαση στά μέσα νημέρωσης μέ εδικές κπομπές, β) ξειδικευμένα περιοδικά καί ντυπα, γ) εδικά φιερώματα σέ φημερίδες καί περιοδικά ποικίλης λης, δ) μεση ποστήριξη πό τόν τύπο τς Νέας ποχς (περιοδικά Τρίτο Μάτι, νιχνεύσεις, νεξήγητο, τραπός κ..), ε) σχολές διδασκαλίας τν τεχνν ατν σχεδόν σέ κάθε γειτονιά τς χώρας μας, στ) συνεργασίες μέ ποικίλες νεοεποχητικές ργανώσεις, λλά καί μέ διωτικά κολέγια κόμη καί μέ νώτερα κπαιδευτικά δρύματα. Τό πιό νησυχητικό εναι τι δάσκαλοι τν πολεμικν τεχνν τίς προωθον πολλές φορές μέσω τν δημοσίων σχολείων, μέ τήν πιβάρυνση το λληνα φορολογούμενου καί μέ ,τι πιπτώσεις ατό συνεπάγεται.
διαλογισμός (εδος «προσευχς» τν νατολικν θρησκειν) 
εναι παραίτητη προεργασία γιά τήν σκηση τν πολεμικν 
τεχνικν πό τούς μοναχούς Σαολίν.
διασύνδεση μέ τό κίνημα τς Νέας ποχς φαίνεται πό τήν τακτική ρθρογραφία γνωστν δασκάλων τν πολεμικν τεχνν (πως ο Π. Κονταξάκης, Κ. Δερβένης, Δ. Τσετσέλης, . Προβελέγγιος κ..) σέ νεοεποχητικά περιοδικά καί ντυπα. Πρώην μαθητές καταμαρτυρον γιά διασυνδέσεις τν σχολν τους μέ ποκρυφιστικές ργανώσεις πως ρμονική Ζωή το Ρόμπερτ Νάτζεμυ, μαθητ το γκουρο Σάϊ Μπάμπα, ο Γνωστικοί, ργάνωση λιον Φς το Παναγιώτη Τουλάτου, νωτική κκλησία το Κορεάτη ψευδομεσσία Σάν Μύουν Μούν, λλά καί γιά μπλοκή δασκάλων τους σέ μαύρη μαγεία! ργανώσεις, πως Νέα κρόπολη, σιρις - σις, ρμονική Ζωή κ.., προσφέρουν μαθήματα πολεμικν τεχνν, ν κάποιοι δάσκαλοι δέν διστάζουν νά διαφημίζουν τίς σχέσεις τους μέ τόν ποκρυφισμό: «Γυμναστικός καί Μορφωτικός Σύλλογος Sagittarius, ναγνωρισμένος πό τή Γενική Γραμματεία θλητισμο» διοργανώνει κάθε χρόνο σεμινάριο, μέ θέματα πως «Hatha καί Raja Yoga, διαλογισμό, θετική σκέψη» κ.., ν δέν λείπουν πό τή βιβλιογραφία το σεμιναρίου βιβλία το ποκαλούμενου «Χριστο τς Νέας ποχς» (!) γουρού Σάϊ Μπάμπα, το μαθητ του Ρόμπερτ Νάτζεμυ, το Μεσσία τς Σαηεντολογίας Ρόν Χάμπαρντ, τς Νέας κρόπολης καί λλων νεοεποχητικν ργανώσεων. Ατά σημαίνουν τι ο πολεμικές τέχνες εναι τό δίχτυ τς Νέας ποχς, πού καθημερινά πιάνει «φρέσκα» ψάρια, μέ τό ζημίωτο μάλιστα. Σημαίνουν, πίσης, τι ο αρέσεις στή χώρα μας λειτουργον περίπου ς συγκοινωνοντα δοχεα καί ο μεταξύ τους σχέσεις δέν εναι καθόλου νταγωνιστικές. μως, τί κριβς εναι ο πολεμικές τέχνες, ποιά προέλευσή τους καί ποιό τό «πνευματικό» τους πόβαθρο;


μφάνιση καί ξέλιξη τν πολεμικν τεχνν

Στούς λαούς τς νατολς τεχνικές πολέμου χωρίς πλα σαν γνωστές πό τά πανάρχαια χρόνια. Μέ τήν πάροδο το χρόνου ξελίχθηκαν, μπλουτίστηκαν καί σχημάτισαν διάφορες σχολές. Πάντοτε, μως, μφανίζονται συνδεδεμένες μέ μιά θρησκευτική φιλοσοφία, δηλ. ποτελον μέρος νός θρησκευτικο συστήματος.
Στήν Κίνα πρόγονος τν πολεμικν τεχνν εναι τό Kung Fu. Γύρω στά 520 μ.Χ. νας περιπλανώμενος βουδιστής μοναχός πό τήν νδία, Μποντιντάρμα Τα-Μο, διέσχισε τά μαλάϊα καί φθασε στό μοναστήρι Σαο-Λίν τς Κίνας, που δίδαξε τούς κε μοναχούς τεχνικές πολέμου, συνδυασμένες μέ τίς ρχές το Βουδισμο. Ο τεχνικές ατές χρησιμοποιήθηκαν ρχικά πό τούς μοναχούς γιά τήν ξόντωση ληστν καί πειρατν, σύντομα μως ναπτύχθηκαν καί τό μοναστήρι γινε κέντρο καλλιέργειας το λεγόμενου «σκληρο» Kung Fu, πού βασίζεται στά δυνατά χτυπήματα μέ τά χέρια καί τά πόδια. Μεταξύ ατν εναι καί τό λεγόμενο «γγιγμα το θανάτου» (ντιν μάκ), μιά τεχνική γνωστή σέ λάχιστους δασκάλους, κατά τήν ποία, ν να σμα χτυπηθε σέ συγκεκριμένο σημεο, μέ συγκεκριμένο τρόπο καί σέ συγκεκριμένη ρα, τότε ργά λλά ναπόφευκτα πέρχεται θάνατος. Παράλληλα, τόν 13ο μ.Χ. α. ναπτύχθηκε καί μιά «πια» «σωτερική» μορφή Kung Fu πό τόν Ταοϊστή μοναχό Τσάνγ Σάνγκ - φέ, πού δέν χρησιμοποιε χτυπήματα, λλά δίνει μφαση στή μεγιστοποίηση τς «σωτερικς νέργειας» μέσω τς ρεμίας.
Τό Karate μφανίστηκε στό νησί κινάουα τς απωνίας τόν 17ο μΧ. α. καί εσήχθη πίσημα στήν απωνία στίς ρχές το 20ου α. Σημαίνει «κενό χέρι» (χωρίς πλο) καί βασίζεται σέ χτυπήματα μέ τό χέρι, τό κεφάλι, τά πόδια καί τά γόνατα, σέ συνδυασμό μέ τίς μεθόδους Kung Fu.
Στήν απωνία μακρινός πρόγονος τν πολεμικν τεχνν εναι τό Jiu jitsu. μφανίσθηκε κατά πσα πιθανότητα γύρω στό 23 π.Χ, καί τυποποιήθηκε στήν περίοδο τν Σογκούν Τοκουγκάβα (1606-1868), ταν ταν αξημένη νάγκη γιά μάχη χωρίς πλα καί εχε παγορευθε χρήση τν σπαθιν. Συνδέεται μέ τόν Βουδισμό Ζέν καί δίνει μφαση στά χτυπήματα σέ ζωτικά σημεα, στά λακτίσματα, στούς στραγκαλισμούς καί στα κλειδώματα τν ρθρώσεων.
Μετεξέλιξη το Jiu jitsu εναι τό Judo, πού ποτελε θλητική κδοχή τς παραπάνω τεχνικς καί δίνει μφαση στίς ξαρθρώσεις.
πίσης, τό Jiu jitsu εναι πρόδρομος το Aikido, μις σύγχρονης τεχνικς πού πινόησε τό 1922 δάσκαλος το Jiu jitsu Μοριχάϊ Γιουεσίμπα καί δίνει μφαση στήν ναρμόνιση μέ τίς κινήσεις το ντιπάλου. Πρόσφατα μφανίσθηκε σχολή τς τεχνικς ατς στήν Τρίπολη.
Μιά λλη τεχνική εναι Ninzitsou, πού πινοήθηκε τόν 4ο μ.Χ. α. πό τόν Κινέζο στρατηγό Σάν Τσού. Ο μαθητές της (ninja) εναι κπαιδευμένοι νά σκοτώνουν θόρυβα. Διδάσκονται, πίσης, νά χρησιμοποιον τήν ναπνοή καί τόν διαλογισμό γιά νά μένουν μεγάλα διαστήματα κάτω πό τό νερό καί νά λέγχουν τόν παλμό τς καρδις γιά νά μήν γίνονται ντιληπτοί.
Τό Tae Kwon Do προέρχεται πό τήν Κορέα μέ στορία πολλν αώνων. Tae σημαίνει «κλωτσ συνθλίβω μέ τό πόδι», Kwon σημαίνει «ρίχνω γροθιά» καί Do σημαίνει «μέθοδος»


πιπτώσεις καί κίνδυνοι

Στήν λλάδα ο πολεμικές τέχνες διαφημίζονται πό τούς δασκάλους τους ς κίνδυνες τεχνικές, διαίτερα χρήσιμες γιά τήν ατοάμυνα. Προφανς, κάτι τέτοιο δέν ληθεύει. κπαίδευση στίς τεχνικές ατές νέχει σοβαρούς κινδύνους γιά τήν γεία, πως τραυματισμούς κατά τήν προπόνηση καί μή ναστρέψιμες κακώσεις στά γόνατα, στή μέση καί σέ λλα σημεα το σώματος. πίσης, δέν εναι σπάνια καί τά θανατηφόρα τυχήματα. Τέτοια φαινόμενα ποδίδονται συνήθως σέ νώριμους καί σχετους δασκάλους. μως συμβαίνουν, γιατί χρος εναι παντελς νεξέλεγκτος. Ο σχολές τν πολεμικν τεχνν δέν λέγχονται γιά τίς «πηρεσίες» πού προσφέρουν. πως δήλωσε λληνας δάσκαλος, «τό κράτος δίνει τή δυνατότητα σ’ ποιονδήποτε ν’ νοίξει μιά σχολή κι ς εναι κι εροπόρος». τσι, κάθε δάσκαλος χει τή δυνατότητα νά δημιουργε ναν μθο γύρω πό τόν αυτό του γιά δθεν «περγαμηνές» καί «κανότητες» πού διαθέτει, ν νδέχεται νά χει μάθει ατά πού διδάσκει μόνο πό βιντεοταινίες! χουν πισημανθε περιπτώσεις δασκάλων τν ποίων τά διπλώματα δέν εναι γνήσια, ν μαθητές πού πέτυχαν στίς «ξετάσεις» μφανίζονται πολλές φορές τήν πόμενη μέρα μέ «μαύρη ζώνη» μέ «δεύτερο» καί «τρίτο ντάν» (Μ. Δημητριάδου, λήθεια γιά τίς πολεμικές τέχνες, θήνα 1998, σ. 210-106). κόμη καί «λληνική μοσπονδία ρασιτεχνικο Καράτε», πού θεωρεται γκυρη, δέν μπορε νά λέγχει τά πάντα, μέ ποτέλεσμα πικίνδυνες τεχνικές νά περνον στά χέρια μιμαθν σχετων δασκάλων καί νά συντηρονται μέσα σ’ να κύκλωμα κερδοσκοπίας καί κμετάλλευσης νύποπτων θυμάτων.
David Garradine, πρωταγωνιστής τς σειρς «Kung Fu», 
πού μύησε κατομμύρια τελεθεατν στή φιλοσοφία 
τν πολεμικν τεχνν.
λλος νας μθος γύρω πό τίς πολεμικές τέχνες εναι τι ατές προστατεύουν σέ περιπτώσεις ατοάμυνας. μως, σχυρισμός ατός μόνο τούς σκοπούς τς διαφήμισης πηρετε. λληνας δάσκαλος παραδέχεται τι «γιά νά μπορέσεις νά χρησιμοποιήσεις καλά σα μαθαίνεις, θές καμμιά δεκαριά χρόνια· μήν κοτε ατούς πού λένε γιά γρήγορα συστήματα: ν λέγανε πόσος καιρός χρειάζεται γιά νά μάθεις καλά, δέν θά πήγαινε κόσμος» (Μ. Δημητριάδου, .π., σ. 244). λλωστε, πως εναι ενόητο, ο πολεμικές τέχνες δέν προστατεύουν σέ καμμία περίπτωση πό πυροβόλα πλα. Προφανς, σαν κατάλληλες γιά ατοάμυνα πρίν νακαλυφθον τά πυροβόλα πλα, σήμερα, μως, τό πιό εκολο γιά κάποιον πού θέλει νά κάνει κακό εναι νά προμηθευθε να πλο.
στόσο, ο κίνδυνοι πού μόλις ναφέραμε εναι μόνο φυσικοί. πάρχει, μως, κι νας λλος κίνδυνος, πολύ μεγαλύτερος, πνευματικός, στόν ποο θά ναφερθομε στή συνέχεια.


Τό θρησκευτικό πόβαθρο

πως εδαμε, λοι σχεδόν ο θεμελιωτές τν πολεμικν τεχνν σαν μοναχοί σκητές, πού δίδασκαν περισσότερο μιά θρησκευτική παράδοση, παρά μιά μέθοδο πολέμου ατοάμυνας. Προεργασία, σκήσεις, κινήσεις, τά πάντα γενικά στίς τεχνικές τους, προϋποθέτουν καί κφράζουν ατή τή θρησκευτική παράδοση καί πίστη, σέ τέτοιο βαθμό μάλιστα, στε εναι δύνατο νά ποχωριστον π’ ατήν. ποιος, λοιπόν, μυεται στίς πολεμικές τέχνες (γιατί πρόκειται κριβς γιά μύηση) μυεται καί σ’ ατή τήν πίστη, πού διαφέρει ριζικά τς χριστιανικς.
Ποιά εναι ατή πίστη; Πρόκειται γιά τή βασική ντίληψη τν νατολικν θρησκειν τι δέν πάρχει προσωπικός Θεός (π.χ. δέν πάρχει Πατήρ, Υός καί τό γιο Πνεμα το Χριστιανισμο), λλά πάρχει μόνο μιά πρόσωπη θεία νέργεια ζωτική δύναμη, πού διαχέεται στό σύμπαν καί διαπερν λα τά πράγματα. Ατή παγκόσμια ζωτική δύναμη, πού νομάζεται Τσί στήν Κίνα, Κί στήν απωνία καί λλο εναι γνωστή μέ διάφορα νόματα, πάρχει παντο, κόμη καί στά ντιθετικά ζεύγη Γίν καί Γιάνγκ, πού βρίσκονται σέ συνεχή λληλεπίδραση. Κατά τούς παδούς τν νατολικν θρησκειν, μπορε νά λεγχθε πό τόν νθρωπο, ν νωθε μέ τό νο καί τό σμα του, μέ τή βοήθεια φυσικν κινήσεων, ναπνευστικν σκήσεων καί μεθόδων διαλογισμο. Νά γιατί ο πολεμικές τέχνες προϋποθέτουν τέτοιες σκήσεις καί τεχνικές. Σκοπός τους εναι κριβς χειρισμός ατς τς ποτιθέμενης νέργειας, γκλωβισμός της ντός το νθρώπου, νωση μ’ ατήν. Γενικά, νωση μέ τή ζωτική νέργεια θεωρεται «φωτισμός» καί νωμένος μ’ ατήν θεωρεται «φωτισμένος». ρος «βούδας», λλωστε, σημαίνει κριβς «φωτισμένος». τσι, σχέση δασκάλου - μαθητ στίς πολεμικές τέχνες δέν εναι σχέση κατέχοντος να σύνολο γνώσεων πρός κάποιον πού δέν τίς κατέχει, λλά κάτι πολύ περισσότερο: εναι σχέση «πνευματικο» πατρός πρός «πνευματικό» τέκνο, , διαφορετικά, σχέση «φωτισμένου» δασκάλου πού πιχειρε νά δηγήσει τούς μαθητές του στόν «φωτισμό».
ς δομε να χαρακτηριστικό παράδειγμα. Μοριχάϊ Γιουεσίμπα (1886-1969), δρυτής τς τεχνικς Aikido  ναζητοσε ντονα τήν «μπούντο», τήν σωτερική οσία τν πολεμικν τεχνν. Στά μέσα τς ζως του εχε μιά μυστική μπειρία: ν καθόταν κάτω πό να δένδρο, σείστηκε τό σύμπαν καί να χρυσό πνεμα ναπήδησε πό τό δαφος, τό ποο κάλυψε μέ πέπλα τό σμα του καί τό κανε χρυσαφένιο. Τότε νος καί τό σμα του γιναν φς καί μποροσε νά κατανοε τά πουλιά καί νά χει πίγνωση το «θεϊκο νο». κτοτε νέπτυξε μιά τεχνική μέ στόχο τή συνειδητοποίηση πό τόν μαθητή τς δύναμης πού βρίσκεται μέσα του καί πού πραγματώνεται διοχετεύοντας τή ζωτική νέργεια Κί σέ διάφορα μέρη το σώματος. ταν τό σμα γεμίζει π’ ατή τή δύναμη, γίνεται σχυρό. Γιουεσίμπα συχνά πιδείκνυε τόν τρόπο, μέ τόν ποο κυριαρχοσε στήν Κί: μποροσε νά «ριζώνει» στό δαφος χωρίς νά μπορον νά τόν σηκώσουν, νά κσφενδονίζει τούς ντιπάλους του μέ πλές κινήσεις καί νά περπατ πάνω σέ φλυτζάνια τσαγιο χωρίς νά τά σπάει. ντυπο το «λληνικο μίλου Aikido Aikikai», πού διανεμήθηκε στήν Τρίπολη (Μάρτιος 2012), μς πληροφορε τι « λέξη ϊκίντο ποτελεται πό τρες απωνικούς χαρακτρες - λέξεις, ϊ πού σημαίνει ρμονία, κί πού σημαίνει πνεμα, νος νέργεια το σύμπαντος, καί ντό πού εναι δρόμος. Σέ λεύθερη πόδοση, ϊκίντο εναι δρόμος τς ρμονίας μέ τήν νέργεια το σύμπαντος». πό τό διο ντυπο μεταφέρουμε φράσεις, στίς ποες φαίνεται σαφς τό συγκεκριμένο θρησκευτικό πόβαθρο ατς τς τεχνικς: « σχύς το ϊκίντο προέρχεται πό τήν πνευματική νέργεια πού πελευθερώνεται ταν να τομο νοποιε νο καί σμα καί γίνεται να μέ τή φύση καί τό σύμπαν». «Τό ϊκίντο δέν εναι μόνο να σύστημα μάχης λλά καί νας τρόπος καλλιέργειας καί βελτίωσης το νθρώπου». «Τό ϊκίντο εναι shugyo, δηλαδή, μιά ντονη σωματική καί πνευματική σκηση γιά τή βελτίωση το νθρώπινου χαρακτρα καί τήν νάπτυξη τς ληθινς σοφίας. Εναι πομένως προφανής σημασία το dojo ς χρος που σκούμαστε μέ πνεμα συνεργασίας καί λληλλοβοήθειας στήν τέχνη τς ρμονίας. Dojo δέν εναι πλά τόπος προπόνησης λλά ρος τς φώτισης"» (πογράμμιση δική μας).
Πρέπει νά διευκρινισθε τι γιά τίς νατολικές θρησκεες «σωτηρία», μλλον ψιστος βαθμός λύτρωσης, εναι διάλυση το νθρώπινου προσώπου μέσα στήν παγκόσμια νέργεια ζωτική δύναμη. Ατή εναι πραγματική ννοια τς παραπάνω φράσης «γίνεται να (τό τομο) μέ τή φύση καί τό σύμπαν». Στίς πολεμικές τέχνες Κί ρυθμίζεται συνήθως μέσω τς ναπνος. Ο κινήσεις το σώματος παιτον εδικές τεχνικές εσπνος καί κπνος. Πολλές φορές κπνοή συνοδεύεται πό μιά κραυγή, πού, ποτίθεται, βοηθ νά πελευθερωθε Κί πρός τόν ντίπαλο καί νά το διαταράξει τήν σοροπία. λλοτε ο κραυγές εναι πικλήσεις σέ κάποιες θεότητες. ν καί ο νατολικές θρησκεες δέν δέχονται τήν παρξη προσωπικο Θεο, μως λατρεύουν, πως εναι γνωστό, να πλθος πό θεότητες. Ατές εναι θεοποιημένοι νθρωποι λλα θεοποιημένα ντα, δηλαδή ντα πού χουν νωθε σέ πέρτατο βαθμό μέ τή ζωτική νέργεια καί χουν θεϊκές διότητες. Τέτοιες θεϊκές διότητες σχυρίζονται τι κατέχουν καί ο μεγάλοι δάσκαλοι τν πολεμικν τεχνν!


Πολεμικές τέχνες καί χριστιανική πίστη

Εναι φανερό τι ο πολεμικές τέχνες εναι μιά διαδικασία σταδιακς, νεπαίσθητης, λλά βέβαιης ρνησης τς χριστιανικς πίστης καί νταξης σ’ ναν λλο «πνευματικό» χρο, ατόν τν θρησκειν το Βουδισμο, το Ταοϊσμο, το Ζέν, το Σιντοϊσμο κ.. νασχόληση μ’ ατές ρχίζει συνήθως σάν να παιχνίδι, σάν γυμναστική σάν θλημα, γιά νά δηγήσει τελικά τόν μπλεκόμενο στόν ποκρυφισμό καί στίς ντιλήψεις τν νατολικν θρησκειν. Πολλές φορές κόμη καί ο δάσκαλοι τν πολεμικν τεχνν (τουλάχιστον στήν λλάδα) δέν εναι συνειδητοί ρνητές το Χριστο, λλά, φο διακατέχονται πό πλήρη γνοια τς χριστιανικς πίστης, θεωρον τι πρόκειται γιά καταστάσεις πού συμβιβάζονται καί τι Θεός τν Χριστιανν ταυτίζεται μέ τήν πρόσωπη ζωτική δύναμη τν νατολικν θρησκειν, το ποκρυφισμο καί τς Νέας ποχς. μως, τό ποτέλεσμα εναι τό διο: ρνηση τς διδασκαλίας γιά τήν γία Τριάδα, πού ποτελε θεμέλιο τς χριστιανικς πίστης, ρνηση τς πίστης τι ησος Χριστός εναι μόνος Θεός, Σωτήρας καί Λυτρωτής μας, κπτωση πό τή Χάρη το Θεο καί, τελικά, κπτωση πό τή σωτηρία, πού προσφέρεται διά το Χριστο. Ατός κριβς εναι καί μεγαλύτερος κίνδυνος γιά κάθε νθρωπο: κπτωση πό τή σωτηρία.
Πολλοί ντυπωσιάζονται πό τίς κανότητες κάποιων πού σκονται στίς πολεμικές τέχνες, κανότητες πού ντως σέ κάποιες περιπτώσεις περβαίνουν τίς φυσικές νθρώπινες δυνάμεις καί ντυπωσιάζουν. Καί διερωτνται: ν ατά δέν γίνονται μέ νθρώπινη δύναμη, μέ ποιά δύναμη γίνονται; ποκλείεται νά γίνονται μέ τή δύναμη το Χριστο; ποκλείεται Χριστός νά δρ καί σέ τέτοιες περιπτώσεις; Γιά νά παντήσουμε, ς νατρέξουμε στή διδασκαλία καί στά ργα το Χριστο, πως μαρτυρονται στά ερά Εύαγγέλια. κε βλέπουμε τι Κύριος ποτέ δέν δίδαξε τήν ατοάμυνα τήν νταπόδοση το κακο, λλά τήν γάπη, τή συγχώρηση καί τή θυσία,  ν διος «λοιδορρούμενος οκ ντελοιδόρει, πάσχων οκ πήλει» (Α' Πέτρ. 2,23). γία Γραφή μς δίνει καί τήν πάντηση στό ποιός νεργε πίσω πό τά «περφυσικά» φαινόμενα τν πολεμικν τεχνν. ναφέρει χαρακτηριστικά: «πάντες ο θεοί τν θνν δαιμόνια» (Ψαλμ. 95,5), δηλ. ο θρησκεες, μεταξύ ατν καί κενες πού ποτελον τό πόβαθρο τν πολεμικν τεχνν, δέν εναι τόσο θες καταστάσεις σο νομίζουμε, γιατί πίσω π’ ατές κρύπτεται διος διάβολος, γιά νά δέχεται τήν προσκύνηση τν νθρώπων καί γιά νά πιτελε «ργα» πού νυπωσιάζουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου