Τετάρτη 1 Ιουλίου 2015

Η Ανάσταση του Κυρίου εντός και εκτός της Εκκλησίας



ΤΕΥΧΟΣ 90        ΤΡΙΠΟΛΙΣ          ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2015

Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ
ΕΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

νάσταση ς σκάνδαλο το σύγχρονου κόσμου

Κάθε φορά, πού φτάνει μεγάλη ορτή το Πάσχα, παρατηρομε τό ξς φαινόμενο: Ο συνειδητοί Χριστιανοί ζον μέ συγκλονιστικό τρόπο τό γεγονός τς ναστάσεως το Κυρίου, μετέχοντας στήν ορτή μέ πλήρη πίγνωση. Κάποιοι λλοι, ντίθετα, δυστυχς ο περισσότεροι, μετέχουν ντελς τυπικά καί πιφανειακά. «κκλησιάζονται» κείνη τήν μέρα κατά παράδοσιν, πό συνήθεια, καί μέχρι νά επωθε τό «Χριστός νέστη», γιά νά διασκορπισθον στή συνέχεια σέ κάθε κατεύθυνση. Ατοί, συνήθως, δέν ασθάνονται τήν νάγκη νά ξομολογηθον καί νά κοινωνήσουν, τό διο δέ γεγονός τς ναστάσεως τούς εναι μλλον διάφορο δέν γίνεται κν πιστευτό. Στίς συναναστροφές τους χουν λησμονηθε ο ναστάσιμοι χαιρετισμοί «Χριστός νέστη» - «ληθς νέστη» καί ντικαθίστανται πό λλους χαιρετισμούς, πού δέν κφράζουν τήν πίστη στήν νάσταση το Κυρίου. Στό «Χριστός νέστη» παντον, συνήθως, λέγοντας «Χρόνια πολλά»!

Ατό συμβαίνει, πειδή σημερινός νθρωπος δέν πιστεύει πραγματικά στήν νάσταση. νάσταση το Χριστο ποτελε σκάνδαλο γιά τόν σύγχρονο κόσμο, πως ταν σκάνδαλο σέ κάθε ποχή, μεταξύ σων νεργοσαν ποκλειστικά μέ τή λογική καί μέ λλειψη πίστης. Στήν ποχή μας διος Θεός χει παραμεριστε πό τήν νθρώπινη ζωή. Τό φαινόμενο, κατά τό ποο νθρωπος χει κτοπίσει πό τή ζωή του τόν Θεό καί ζε σάν νά μήν πάρχει Θεός ποκαλεται «κκοσμίκευση». «κκοσμίκευση» σημαίνει πρακτική θεα, «θάνατος το Θεο»! Τό πνεμα τς ποχς μας ξέφρασε χαρακτηριστικά νας γερμανός φιλόσοφος, Friedrich Nietzsche (1844-1900), ποος, πρίν να αἰῶνα περίπου, «διακήρυξε» πρτος τόν «θάνατο το Θεο»! Γράφει σέ κείμενό του: « Θεός εναι νεκρός! Θεός μένει νεκρός!» «μες τόν σκοτώσαμε - σες κι γώ!» (Die frohliche Wissenschaft, III, 125, Der tolle Mensch, τ. II, σ. 126-128). πό τότε «θάνατος το Θεο» ποτελε πραγματικότητα, τουλάχιστον γιά τόν δυτικοευρωπαο, τόν φορέα το λεγόμενου «δυτικο πολιτισμο».
Πς, μως, σύγχρονος κόσμος φτασε στήν ρνηση καί στόν «θάνατο το Θεο»; νας πό τούς λόγους εναι τι, ν νάσταση το Κυρίου ταν τό κέντρο τς ζως τς ρχαίας κκλησίας, ργότερα χαρακτρας της ποτιμήθηκε καί λλοιώθηκε ντός το ρωμαιοκαθολικο καί προτεσταντικο χριστιανισμο. λλα στοιχεα τς ζως το Χριστο ( Γέννηση, τό Πάθος) προβλήθηκαν ες βάρος της (εναι χαρακτηριστικό τι καί σήμερα δυτικός χριστιανισμός ορτάζει πισημότερα τά Χριστούγεννα π’ ,τι τό Πάσχα) καί, τελικά, πίστη στό ζωντανό πρόσωπο το Χριστο ντικαταστάθηκε πό τήν πίστη σέ μιά φηρημένη ννοια το Θεο, πού ταν καταδικασμένη πό τή φύση της νά ξεπεραστε, νά πεθάνει. «θάνατος το Θεο» ταν ναγκαία συνέπεια τς κφιλοσόφησης τς πίστης στή Δύση καί τς ποτίμησης μπειρικν γεγονότων, πως νάσταση.

Ο πρτες μφισβητήσεις τς ναστάσεως

νάσταση το Κυρίου ποτέ δέν ταν εκολα πιστευτό γεγονός. Ο διοι ο πόστολοι δυσκολεύτηκαν νά τήν πιστέψουν. Στήν ρχή, μφισβήτησαν τή μαρτυρία τν Μυροφόρων γυναικν (Λουκ. 24,11) καί Θωμς ζήτησε νά θέσει τό χέρι του «πί τόν τύπον τν λων» καί νά ψηλαφήσει τήν πλευρά το Κυρίου γιά νά πιστέψει (ω. 20,25). ησος σέ κάποια περίπτωση νείδησε τήν «πιστίαν» καί «σκληροκαρδίαν» τν Μαθητν Του, πειδή δέν πίστεψαν μέσως σέ σους Τόν εδαν ναστημένο (Μαρκ. 16,14). Μόνο μετά τή ζωντανή μπειρία τς συναναστροφς μέ τόν ναστάντα Χριστό ο πόστολοι γιναν διαπρύσιοι κήρυκες τς ναστάσεως.
Στή συνέχεια, «ουδαοι συκοφαντοσι Χριστο τήν νάστασιν», κατά τά μνολογικά κείμενα τς κκλησίας. χι μόνο δέν πίστεψαν, λλά καί δωροδόκησαν τούς στρατιτες τς «κουστωδίας», γιά νά πον τι κλάπηκε τό Σμα το ησο, ταν ατοί κοιμήθηκαν (Ματθ. 28, 11-15). «κουστωδία» ταν σμα, χι δύο, πως βλέπουμε σέ κάποιες δυτικές εκόνες, λλά δεκαέξι μπειρων στρατιωτν! Ο ουδαοι ταν ο πρτοι δικτες τς κκλησίας καί κενοι, ο ποοι θανάτωσαν τόν πρτο Μάρτυρα το Χριστο γιο Στέφανο (Πραξ. 7, 54-60). νάλογη στάση τήρησαν καί ο λληνες, ο φορες το λληνικο πολιτισμο. Ο θηναοι ντέδρασαν ντονα καί χλεύασαν τό κήρυγμα το ποστόλου Παύλου, ταν κενος ναφέρθηκε στήν νάσταση: «κούσαντες δέ νάστασιν νεκρν, ο μέν χλεύαζον, ο δέ επον· κουσόμεθά σου πάλιν περί τούτου» (Πραξ. 17,32). νάσταση τν νεκρν ταν σκάνδαλο γιά τήν λληνική σκέψη καί νέτρεπε τά θεμέλια το λληνικο πολιτισμο, ποος, γενικά, ποτιμοσε τό νθρώπινο σμα, θεωρώντας το φυλακή «σμα» (τάφο) τς ψυχς.
Ψηλάφηση το Θωμ
Γιά σαράντα μέρες Κύριος συναναστρεφόταν μέ τούς Μαθητές Του, 
λλά καί μέ πολλούς λλους, μετά τήν νάσταση.
στόσο, τίποτε δέν μπόρεσε νά ναχαιτίσει τό κήρυγμα τν ποστόλων καί τήν ξάπλωση τς πίστης στόν Χριστό, ποία ντλοσε τή δύναμή της κριβς πό τό γεγονός ατό. νάσταση ταν βάση καί τό θεμέλιο το ποστολικο κηρύγματος, πως χαρακτηριστικά τονίζει πόστολος Παλος: «ν Χριστός δέν ναστήθηκε, τότε τό κήρυγμά μας εναι κενό (χωρίς νόημα) καί πίστη σας εναι πίσης κενή ... ν Χριστός δέν χει ναστηθε, δέν χει καμία ξία πίστη» (Α΄ Κορ. 15, 14-17).
Ο μφισβητήσεις τς ναστάσεως συνεχίστηκαν καί ντός το Χριστιανισμο τν πρώτων αώνων. Κάποιοι ρχαοι αρετικοί δέν μποροσαν νά δεχθον τό γεγονός τι Θεός σταυρώθηκε καί πέθανε πάνω στόν Σταυρό γιά τή σωτηρία μας. ποστήριζαν, λοιπόν, τι ατά γιναν «κατά δόκησιν», δηλαδή φαινομενικά, γι’ ατό καί νομάστηκαν «Δοκτες». Δέν πίστευαν τι Χριστός σταυρώθηκε, πέθανε καί ναστήθηκε πραγματικά, λλά, τι μες νομίσαμε τι σταυρώθηκε, πέθανε καί ναστήθηκε. Κάποιοι ποστήριζαν τι στή θέση το ησο σταυρώθηκε καί πέθανε κάποιο λλο πρόσωπο. Στήν ντίληψη ατή κκλησία ντέδρασε ντονα μέ τή διδασκαλία τν πρώτων Πατέρων καί Θεολόγων της, λλά καί μέ τόν «εχαριστιακό ρεαλισμό» της, δηλαδή τονίζοντας, μέσω τν ρχαίων λειτουργικν κειμένων, τι τό Σμα πού κοινωνομε στή Θεία Εχαριστία εναι τό πραγματικό Σμα το Χριστο, τό ποο πραγματικά παθε, πραγματικά πέθανε καί πραγματικά ναστήθηκε.

νάσταση στή ρωμαιοκαθολική σκέψη

ταν ργότερα δυτικός Χριστιανισμός ρχισε νά πομακρύνεται πό τό πνεμα τς ρχαίας κκλησίας, διέστρεψε πολλά στοιχεα τς πίστεως, μεταξύ τν ποίων καί σα ναφέρονται στή σωτηρία το νθρώπου, στό ργο το Χριστο, στό Πάθος Του, στή σχέση θείας Χάρης καί νθρώπινης λευθερίας κ.. ταν φυσικό, στό κλμα ατό νά λλοιωθε καί νά ποτιμηθε χαρακτρας τς ναστάσεως, πως δη ναφέραμε. ς δομε τρες χαρακτηριστικές περιπτώσεις πό τόν ρωμαιοκαθολικό χρο.
α) Γιά νά ρμηνεύσουν τή Βιβλικ κα Πατερικ ντίληψη γιά τήν καταπάτηση το διαβλου κα το θαντου μέ τόν Θαντο κα τήν νάσταση το Κυρίου, ο ερς Αγουστνος (354-430) κα Βερνρδος κ Claivaux (1090-1153), διατπωσαν τν «περ καταχρσεως τς ξουσας το σαταν» θεωρα. Σύμφωνα μέ ατ, σατανς εχε λάβει πό τόν Θεό τν ξουσία πάνω στούς νεκρούς, μως ξεπέρασε τ ριά του κα παραβασε τν τξη τς ξουσίας του, ταν ποπειράθηκε ν συλλβει τν Υἱό το Θεο κα ν Τόν φρει στόν χρο τς δικαιοδοσας του, μεταξύ τν νεκρν, δηλαδή νά Τόν θανατώσει. τσι, διβολος γινε νοχος δικης ποπερας ναντίον νός Δικαου (το Χριστο) καί γι’ ατό Θες, τιμωρντας τον, το φαίρεσε τούς νεκρούς πό τήν ξουσία του.
β) ναντι τς παραπάνω διδασκαλας, Πτρος βελρδος (1079-1142) διετπωσε τν «θικιστικ» θεωρα γιά τή σωτηρία. βελάρδος ρωτ: Γιατ Θες δν μπορε μόνο μέ τήν πλή βούλησή Του ν συγχωρσει τίς μαρτες μας κα ν μς λευθερσει πό τόν σαταν; ταν ναγκαο τ Πθος το Χριστο γιά τή σωτηρία μας; παντώντας, καταφεύγει στήν θικιστικ κα συναισθηματικ ρμηνεία το ργου το Κυρου. Σκοπς τς λεύσεώς Του στόν κόσμο ταν πδειξη τς γπης το Θεο πρς τν νθρωπο κα διγερση τς ντίστοιχης γπης πρός τόν Θεό στήν καρδιά το νθρπου. νανθρπηση το Λγου εχε σωτηριολογικ σκοπ μνο μέ τν ννοια τι Κύριος λθε στν κσμο γι ν δσει τ καλ παρδειγμα τς γπης κα τς πακος, μέ τίς ποες νθρωπος νώνεται μέ τόν Θεό καί σώζεται. Ο ντιλήψεις ατές πογυμνώνουν τήν νάσταση το Κυρίου πό κάθε σωτηριώδη χαρακτρα καί ταυτίζονται σχεδόν μέ ατές το ρχαίου αρετικο Πελαγίου (+420).
γ) Ο νσελμος Καντουαρας (1033-1109) κα Θωμς κιντης (1225-1274) διατύπωσαν τν «περ κανοποισεως τς θεας δικαιοσνης» θεωρα, κατά τήν ποία πτση το νθρπου στόν Παράδεισο συνιστ πειρη προσβολ το Θεο. πό τότε προσβληθεσα θεα δικαιοσνη παιτοσε «κανοποηση» («satisfactio»), καί μάλιστα πειρη, τν ποα νθρωπος, ς πεπερασμένος, δν μποροσε ν προσφέρει. μόνη δυνατότητα ταν ν τν προσφέρει, διος Θες στόν αυτό Του, πως γινε μέ τό Πθος κα τόν Θάνατο το Χριστο, ποος λθε στν κσμο γιά νά τιμωρηθε καί τσι νά κανοποισει τ θεα δικαιοσνη. δ Θες κλαμβνεται ς τιμωρς, ζητώντας κανοποηση (κδίκηση) γιά τήν προσβολή πού πέστη, δηλαδή μφανίζεται μέ νθρπινα πθη, δυναμίες κα κακες. νανθρπιση το Λόγου μφανίζεται ς νγκη τς θεας φσης. Θεωρεται ναγκαος ρος γιά τή σωτηρία το νθρώπου, μνο μέ τν προϋπθεση τι Θες παίτησε πειρη κανοποηση γι τίς μαρτες μας. Χριστς πρεπε ν εναι κα Θες, πειδή μνο ς Θενθρωπος θά μποροσε ν προσφρει τέτοια κανοποηση. θεωρα ατή δηγε ναγκαστικά στν ποτμηση τς ναστσεως, φο ς κατ' ξοχν γεγονς τς σωτηρας δν κλαμβνεται συντριβ το θαντου και το διαβλου μέ τήν νάσταση το Κυρου, λλ τ Πθος κα Σταρωση, μέ τά ποα προσφέρθηκε, ποτθεται, πειρη κανοποηση στν προσβληθεσα θεα δικαιοσνη.

νάσταση στίς προτεσταντικές αρέσεις

ταν πό τόν 16ο αἰῶνα καί ξς Προτεσταντισμός ποσχίστηκε πό τό σμα το Παπισμο, κληρονόμησε σέ γενικές γραμμές τίς ρωμαιοκαθολικές θέσεις γιά τήν νάσταση. πιπλέον, τόνισε περισσότερο τούς ποκειμενικούς ρους τς σωτηρίας καί, εδικότερα, τή σωτηρία διά «μόνης τς πίστεως» στόν Χριστό. Στά πλαίσια ατά νάσταση, ν καί ποτιμημένη, δέν εχε μφισβητηθε ς στορικό γεγονός, στίς περισσότερες τουλάχιστον προτεσταντικές μάδες.
Ατό γινε στά μέσα το περασμένου (20ο) αἰῶνα, ταν μφανίστηκαν ριζοσπαστικές θεωρίες γιά τήν κατανόηση καί ρμηνεία τς Καινς Διαθήκης, σέ συνδυασμό μέ ντιλήψεις τς φιλοσοφίας το παρξισμο καί μέ τίς γνωστές διακηρύξεις γιά τόν «θάνατο το Θεο». Εδικότερα, στορικότητα τς ναστάσεως μφισβητήθηκε πό τότε, πού διάσημος γερμανός θεολόγος Rudolf Bultmann (1884-1976) διατύπωσε τήν πανασταστική θεωρία γιά τήν «πομύθευση» τς Καινς Διαθήκης. Σύμφωνα μέ ατή, Καινή Διαθήκη κφράζεται μέ τό κοσμοείδωλο μις πεπερασμένης ποχς. Μέ λλα λόγια, Καινή Διαθήκη περιέχει μύθους κφράζεται μέ μύθους, γιατί τσι κφραζόταν τό πολιτιστικό περιβάλλον, μέσα στό ποο γεννήθηκε. Μύθος εναι τά θαύματα το Χριστο, μύθος εναι καί κάθε περφυσικό στοιχεο πού συναντμε σ’ ατήν. στόσο, Καινή Διαθήκη κάτι θέλει νά πε, καί ατό πού θέλει νά πε, δηλαδή λήθειά της, βρίσκεται πέρα πίσω πό τόν μύθο. Γιά νά τήν νακαλύψουμε, πρέπει νά παραμερίσουμε τόν μύθο μλλον νά τόν ρμηνεύσουμε στά δεδομένα τς ποχς μας. διαδικασία ατή, τρόπος ατός ρμηνείας, ποος καλεται «πομύθευση», δίχασε τόν προτεσταντικό καί, γενικότερα, τόν χριστιανικό κόσμο. πέκτησε σφοδρούς πολέμιους, λλά καί θερμούς ποστηρικτές, ν καί σήμερα εναι λιγότερο ποδεκτός π’ ,τι παλαιότερα. πως εναι φανερό, «πομύθευση» δέν πογύμνωσε πλς τήν Καινή Διαθήκη πό κάθε περφυσικό στοιχεο, λλά θιξε καί τό κέντρο τς χριστιανικς πίστης, πού εναι τό γεγονός τς ναστάσεως. Κατά τούς παδούς της, νάσταση το Χριστο δέν εναι στορικό γεγονός, λλά νας μύθος τς Καινς Διαθήκης, πού χρήζει σύγχρονης ρμηνείας.
Στήν δια γραμμή περισσότερο κραοι θεολόγοι το προτεσταντικο χώρου, ποστήριξαν τι νάσταση εναι, μιά πλή πίστη τς πρώτης κκλησίας, μιά φανταστική πινόηση, μιά στορική πλάνη, πάνω στήν ποία στηρίχθηκε χριστιανισμός. λλοι, κόμη πιό κραοι, κολουθώντας τή γραμμή τν διακηρύξεων γιά τόν «θάνατο το Θεο», ποστήριξαν τι καί διος Θεός εναι μιά μυθική εκόνα το παρελθόντος, πού πρέπει νά ξεπεραστε, καί διατύπωσαν μιά «θεολογία μετά τόν θάνατο το Θεο», δηλαδή μιά «θεολογία», ποία δέν προϋποθέτει τήν παρξη το Θεο, μιά «θεολογία» χωρίς Θεό!
Πρέπει νά σημειωθε, τι ο κραες ατές ντιλήψεις, ο ποες καταλύουν τόν χριστιανισμό στό σύνολό του, ποτελον αθαίρετες ποθέσεις καί στερονται κάθε πιστημονικς καί βιβλικς βάσης. στόσο, προβάλλονται, συνήθως, πό χθρούς τς χριστιανικς πίστεως, ς πιστημονικά καί στορικά δεδομένα, προερχόμενα μάλιστα πό θεολόγους το χριστιανισμο!

ρθόδοξη Θεολογία τς ναστάσεως

Κάθε ρθόδοξος Θεολόγος θά μποροσε νά συμφωνήσει νετα μέ τίς διακηρύξεις το Nietzsche τι « Θεός πέθανε» «τι Θεός εναι νεκρός», χι μως καί μέ τή διακήρυξη τι « Θεός μένει νεκρός». Γιά τήν κρίβεια, Θεός «γένετο νεκρός καί ζησεν» (ποκ. 2,8), δηλαδή πρξε νεκρός, λλά ναστήθηκε! Θεός ατός δέν εναι να θεωρητικό κατασκεύασμα τς νθρώπινης διανόησης φαντασίας, λλά τό στορικό πρόσωπο το ησο Χριστο, τό ποο, ς φαίνεται, γνοε Nietzsche καί ο μαθητές του. κκλησία ξ ρχς τόνισε ντονα τήν στορικότητα τς ναστάσεως, νευ τς ποίας εναι ντελς κατανόητη μετέπειτα πορεία το χριστιανισμο. Μάρτυρες το γεγονότος δέν σαν μόνο ο πόστολοι, λλά καί πολλοί λλοι, πού εδαν τόν ησο μετά τήν νάσταση. Κατά τή μαρτυρία το π. Παύλου, ησος σέ κάποια περίπτωση μφανίστηκε σέ περισσότερους πό πεντακοσίους «δελφούς», πολλοί πό τούς ποίους ζοσαν στήν ποχή του, ν λλοι εχαν πεθάνει (Α΄ Κορ. 15,6).
ρθόδοξη εκόνα τς ναστάσεως 
κφράζει κατά τόν αθεντικότερο τρόπο τήν λήθεια γιά τήν νάσταση το Κυρίου.
ρθόδοξη κκλησία, ς αθεντική συνέχεια τς πρώτης κκλησίας, ζε συνεχς στό κλμα τς ναστάσεως, τήν ποία ορτάζει, χι μόνο τήν Κυριακή το Πάσχα, λλά κάθε Κυριακή καί κάθε φορά πού τελεται Θεία Λειτουργία: «σάκις Χριστός θύεται, Πάσχα γίνεται»! παρουσία της καί μόνο μεταδίδει συνεχς στόν σύγχρονο κόσμο τό μήνυμα, α) τι Χριστός εναι μόνος ληθινός Θεός καί β) τι «Χριστός νέστη κ νεκρν»!
νάσταση το Χριστο δέν ταν, οτε θαμα, οτε περφυσικό γεγονός. ταν πόλυτα φυσικό γεγονός γιά τόν Χριστό. Μόνο σέ μς φαίνεται περφυσικό γεγονός. ντίθετα, περφυσικά γεγονότα γιά τόν Χριστό ταν τό Πάθος, Σταύρωση καί Θάνατος. Γι’ ατό μνολογία τς κκλησίας τονίζει τι «τν γγέλων δμος κατεπλάγη», χι βλέποντας τήν νάσταση, λλά βλέποντας τόν Χριστό «ν νεκρος λογισθέντα». ρχηγός τς Ζως δέν ταν δυνατό νά «κρατεται» συνεχς στήν ξουσία τς φθορς καί το θανάτου. Τό Πάθος καί Θάνατός Του ταν στιγμές τς Οκονομίας το Θεο γιά τή σωτηρία το κόσμου.
Εναι φανερό, τι νάσταση συνδέεται μέ τή γενικότερη θεώρηση τς πτώσεως καί σωτηρίας το νθρώπου. Κατά τήν Βιβλική καί Πατερική Παράδοση, πτώση στόν Παράδεισο εχε ς συνέπειες τή γενική πικράτηση τς φθορς καί το θανάτου καί τήν δουλεία το νθρώπου στόν διάβολο, ποος εναι « χων τό κράτος το θανάτου». Χριστός λθε στόν κόσμο «να διά το θανάτου καταργήσ τόν τό κράτος χοντα το θανάτου, τοτ’ στι τόν διάβολον» (βρ. 2,14). νάσταση δίνει νόημα στόν Σταυρό καί στόν Θάνατο το Κυρίου, καθιστώντας τα γεγονότα σωτηριώδη, φο χωρίς ατήν, θά ταν πράξεις χωρίς καμία συνέπεια. κκλησία τονίζει τι νάσταση το Κυρίου εχε σωστικές συνέπειες γιά κάθε νθρωπο. Χριστός ναστήθηκε ς «παρχή τν κεκοιμημένων» (Α΄ Κορ. 15,19), δηλαδή ς πρτος, γιά νά κολουθήσει καί δική μας νάσταση. Πς γίνεται, μως, ατό; Πς καταργεται θάνατος μέ τήν νάσταση το Χριστο; πως θάνατος εναι διπλός, πως πάρχει «πρτος θάνατος» ( πνευματικός, χωρισμός το νθρώπου πό τόν Θεό) καί «δεύτερος θάνατος» ( φυσικός, χωρισμός τς ψυχς πό τό σμα), τσι πάρχει «πρώτη νάσταση» (πνευματική) καί «δεύτερη νάσταση» (σωματική). πως, πίσης, στήν νθρώπινη πτώση πρτα συνέβη πνευματικός θάνατος καί ργότερα φυσικός, τσι καί μέ τήν νάσταση το Κυρίου μετέχουμε δη στήν «πρώτη νάσταση», στήν νωσή μας μέ τόν Θεό, καί ργότερα, στή Δευτέρα Παρουσία, θά μετέχουμε καί στή «δεύτερη νάσταση», στήν νάσταση τν σωμάτων, τά ποα θά ναστηθον, πως κριβς ναστήθηκε καί τό Σμα το Χριστο.
λήθεια γιά τήν νάσταση κφράζεται μέ τόν αθεντικότερο τρόπο στήν ρθόδοξη εκόνα τς ναστάσεως. κε Χριστός εκονίζεται νά βγαίνει πό ναν σκοτεινό χρο, τόν δη, στόν ποο κρατοντο σέ κατάσταση αχμαλωσίας κόμη καί ο Δίκαιοι τς Παλαις Διαθήκης. Πατ πάνω στίς σπασμένες «πύλες το δου», ν γύρω εναι διασκορπισμένα τά «κλεθρα» (κλειδιά) το δου. Στό κάτω μέρος εκονίζεται δεμένος καλά « σχυρός» ( διάβολος). Μέ τό χέρι Του τραβ τόν δάμ πό τόν τάφο, χι τομικά, λλά «παγγεν», δηλαδή τόν δάμ πού εκονίζει λόκληρο τό νθρώπινο γένος. κτοτε, ο «πύλες το δου» εναι πλέον ριστικά νοικτές. ποιος θέλει μπορε ετε νά παραμείνει στή σκοτεινή φυλακή, στό κράτος το θανάτου καί στή δουλεία το διαβόλου, ετε νά κολουθήσει τόν Χριστό στήν λευθερία, στό φς, στή ζωή καί στήν νάσταση. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου