Τρίτη 7 Ιουλίου 2015

Προτεσταντισμός και Ορθόδοξη πίστη



Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Η' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Θ', τους 2014-2015.


Χριστός καί κκλησία: Τό δίλημμα: Χριστός - κκλησία. περτονισμός τς κκλησίας ναντι το Χριστο στόν παπισμό. κκλησία ς στοιχεο τς πίστεως: «Πιστεύω ... ες μίαν, γίαν, καθολικήν καί ποστολικήν κκλησίαν». κκλησία προέκτασις ατο τούτου το Χριστο: κκλησία εναι « παρατεινόμενος Χριστός» (γ. Αγουστνος). κκλησία ς Σμα το Ζντος Χριστο καί ς «Κιβωτός σωτηρίας» («extra Ecclesiam nulla salus»). ρατός καί όρατος χαρακτρας τς κκλησίας καί προτεσταντική ντίληψη γιά τήν «όρατη κκλησία». Τό χαρισματικό στοιχεο στήν κκλησία: «Καθιδρυματική» καί «χαρισματική» θεώρηση τς κκλησίας. Τά «κανονικά» καί τά «πραγματικά» ρια τς κκλησίας. πολυδιάσπαση το προτεσταντικο κόσμου. Τό σκάνδαλο τν πολλν «κκλησιν» καί μία κκλησία. αρετική (προτεσταντική) «θεωρία τν κλάδων».

Γραφή καί Παράδοσις: Τό δίλημμα: γία Γραφή - ερά Παράδοση. πόδοση κάθε αθαιρεσίας το μεσαιωνικο παπισμο στήν ερά Παράδοση. περτίμηση τς γίας Γραφς στόν προτεσταντισμό καί κρηξη τν Βιβλικν σπουδν στή σύγχρονη ποχή. σχέση γ. Γραφς καί ποκαλύψεως. Γραφή ς μάρτυς τς ποκαλύψεως. γ. Γραφή καί Λόγος το Θεο. προτεραιότητα το Λόγου ναντι τς Γραφς καί διάκριση μεταξύ Λόγου καί Γραφς. Γραφή ς λόγος χι το Θεο, λλά ς λόγος περί το Θεο λόγος περί το Λόγου το Θεο λόγος περί ποκαλύψεως. Λόγος το Θεο καί ποκάλυψις εναι Χριστός. Γραφή καί Παράδοση. προτεραιότητα τς Παραδόσεως ναντι τς Γραφς. οσία τς Παραδόσεως: μαρτυρία περί το Χριστο καί τρόπος ζως, ς θεωρία (πίστις) καί πρξις, πού δηγε στήν κοινωνία μετά το Ζντος Χριστο. Κέντρο τς Παραδόσεως, Χριστός: Παράδοση εναι λήθεια καί λήθεια εναι διος Χριστός (ω. 14,6). Γραφή ς μέρος τς Παραδόσεως: «στι δ κα λλα πολλ σα ποησεν ησος, τινα ἐάν γρφηται καθ' ν οδ ατν ομαι τν κσμον χωρσαι τ γραφμενα βιβλα» (ω. 21,25). ξία τς Παραδόσεως: «Στκετε κα κρατετε τς παραδσεις ς διδχθητε» (Β' Θεσ. 2,15). «Στλλεσθε μς π παντς δελφο τκτως περιπατοντος κα μ κατ τν παρδοσιν ν παρλαβον παρ' μν» (Β' Θεσ. 3,6). νότητα (ταυτότητα περιεχομένου) Γραφς καί Παραδόσεως. σωτερική νότητα τς Παραδόσεως. ρισμός τς Παραδόσεως πό τόν γιο Βικέντιο Λειρίνης (Παράδοση εναι «,τι πανταχο, πάντοτε καί πό πάντων πιστεύθη») καί τό consensus Patrum ( «συμφωνία τν Πατέρων»). Παράδοση τς κκλησίας καί «παραδόσεις νθρώπων»: «φέντες γάρ τήν ντολήν το Θεο κρατετε τήν παράδοσιν τν νθρώπων» (Μαρκ. 7,8). Παράδοση καί συντηρητισμός (συντηρητισμός: τάση το νθρώπου νά μεριμν γιά τή διατήρηση το παραδεδομένου). Παράδοση ς λήθεια καί χι ς συνήθεια. Γραφή καί κκλησία. προτεραιότητα τς κκλησίας. κκλησία καθορίζει τόν Κανόνα τς Γραφς. κκλησία κατέχει, διδάσκει καί ρμηνεύει τή Γραφή. πενέργεια το γίου Πνεύματος κτός τς Γραφς: «π Πνεματος γου φερμενοι λλησαν γιοι Θεο νθρωποι» (Β' Πτρ. 1,21). Τό γιο Πνεμα δηγε «ες πσαν τήν λήθειαν»: «τι πολλ χω λγειν μν, λλ' ο δνασθαι βαστζειν ρτι· ταν δ λθ κενος, τ Πνεμα τς ληθεας, δηγσει μς ες πσαν τν λθειαν» (ω. 16, 12-13). « δ Παρκλητος, τ Πνεμα τ γιον, ν πμψει Πατρ ν τ νματ μου, κενος μς διδξει πντα κα πομνσει μς πντα επον μν» (ω. 14, 25-26).
Πίστις καί ργα: Τό δίλημμα: πίστις - ργα καί τό ζήτημα τν ποκειμενικν ρων τς σωτηρίας. αρετική (παπική) διδασκαλία γιά τά ξιόμισθα ργα. διδασκαλία το π. Παύλου τι νθρωπος σώζεται «διά πίστεως» καί «οκ ξ ργων»: «Χάριτί στε σεσσμένοι διά πίστεως· καί τοτο οκ ξ μν, Θεο τό δρον· οκ ξ ργων» (φ. 2, 8-9 κ..). ναγκαιότητα τν ργων γιά τή σωτηρία. Τά ργα, ς φυσική κδήλωση τς πίστεως. σώζουσα «πίστις δι’ γάπης νεργουμένη» (Γαλ. 5,6). πίστη νευ ργων «νεκρά στι» (ακ. 2,17). κτροπή το Προτεσταντισμο πρός τήν ξιομισθία τν ργων. προτεσταντική «θική» ς «πιετισμός» («εσεβισμός») «πουριτανισμός». λεγόμενη «χριστιανική θική» καί ρθόδοξη θεραπευτική σκητική. Ο ντολές το Χριστο καί λειτουργία τους. «Κύριος ες τς δας γκκρυπται ντολάς κα τος ζητοσιν ατν κατ' ναλογαν ερσκεται» (γ. Μρκος σκητής). γάπη ς πλήρωμα τν ντολν. ξάρτηση λων τν ντολν κ τς «ντολς» τς γάπης.
Χάρις καί λευθερία: Τό δίλημμα: Χάρις - λευθερία. Δύση, γενικά, βλέπει στήν ρθόδοξη νατολή να εδος κρυπτοπελαγιανισμο καί κολουθε τήν ντίληψη το γ. Αγουστίνου γιά τόν πόλυτο προορισμό, ποτιμώντας κυρώνοντας τή συμβολή τς νθρώπινης λευθερίας στό γεγονός τς σωτηρίας. στόσο, παπική ντίληψη γιά τήν ξιομισθία τν ργων προϋποθέτει τήν πίστη τι νθρωπος σώζεται μόνο μέ τίς δικές του δυνάμεις. μως, κύρωση τς νθρώπινης λευθερίας σημαίνει κατάργηση τς διας τς σωτηρίας. που δέν πάρχει πραγματική λεύθερη βούληση, δέν πάρχει οτε σωτηρία, οτε μαρτία. Εναι γεγονός, τι νθρωπος σώζεται «χάριτι», δηλαδή λευθερία του δέν ρκε πρός σωτηρίαν. μως, λευθερία εναι ναγκαος ρος τς σωτηρίας, φο δι’ ατς ετε γίνεται ποδεκτή, ετε πορρίπτεται «χάριτι» προσφερομένη σωτηρία. Πρόγνωση καί προορισμός: ρθόδοξη διάκριση μεταξύ προγνωστικς καί σωστικς νέργειας το Θεο.
Θεός καί γιοι: Τό δίλημμα: τιμή στόν Θεό - τιμή στούς γίους. ννοια τς γιότητας. γιότητα τς κκλησίας καί γιότητα τν μελν της. «ες γιος» καί ο πολλοί γιοι. Γενική καί εδική ννοια τς γιότητας. μοναδική μεσιτεία το Χριστο («ες γάρ Θεός, ες καί μεσίτης Θεο καί νθρώπων, νθρωπος Χριστός ησος», Α' Τιμ. 2,5) καί μεσιτεία τν γίων. δύναμη τς προσευχς τν γίων, ν ζω καί μετά θάνατον (ποκ. 8, 3-4). «Πολ σχει δησις δικαου νεργουμνη» (ακ. 5,16). Τά «ργα» (θαύματα) το Χριστο καί τά «ργα» (θαύματα) τν γίων: « πιστεων ες μ, τ ργα γ ποι κκενος ποισει κα μεζονα τοτων ποισει» (ω. 12,12). πρός τούς γίους τιμή. Τρόποι - μορφές τιμς τν γίων: «ν ναος», «ν εκονίσμασι», «ν μνοις», «ν προσευχας», ν προσκυνήσεσι» κ.λπ. Τιμητική καί λατρευτική προσκύνηση. λατρεία (λατρευτική προσκύνηση) το μόνου Τριαδικο Θεο καί τιμή (τιμητική προσκύνηση) τς Θεοτόκου, τν γίων, το τιμίου Σταυρο, τν ερν εκόνων τν ερν λειψάνων κ.λπ.  Ο γιοι ς κατηκοιτήρια («ναοί») το γίου Πνεύματος. Τά λείψανα τν γίων καί τιμή τους. ξαιρετική τιμή πρός τήν Θεοτόκο: «δού γάρ πό το νν μακαριοσί με πσαι α γενεα» (Λουκ. 1,48). Θεοτόκος ς Μήτηρ Θεο («Μήτηρ το Κυρίου», Λουκ. 1,43). Ο σωστικές πρεσβείες τς Θεοτόκου: «περαγία Θεοτόκε, σσον μς».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου