ΠΡΟΣΟΧΗ!
Η ΓΙΟΓΚΑ
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ
ΕΙΝΑΙ
ΙΝΔΟΥΪΣΤΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ
ΜΕ
ΠΟΛΛΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
ΤΟΥ ΑΡΧΙΜ.
ΜΕΛΕΤΙΟΥ ΣΤΑΘΗ
ΕΦΗΜΕΡΙΟΥ
ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ
ΑΝΩ
ΠΑΤΗΣΙΩΝ
Στίς μέρες μας ἀκούγεται
πώς κάποιοι συνάνθρωποί μας κάνουν Γιόγκα μέ σκοπό νά χαλαρώσουν ἀπό
τό στρές τῶν σκληρῶν συνθηκῶν
πού ζοῦμε, ἤ ἀκόμη γιά ν’ ἀποκτήσουν εὐεξία
ψυχική καί σωματική κ.ἄ.
Τά διάφορα κέντρα
γιόγκα ἤ Ἰνστιτοῦτα ἤ
σχολές, ὅπως λέγονται, παρουσιάζουν τή γιόγκα, σάν μιά ψυχοσωματική
μέθοδο εὐεξίας καί αὐτογνωσίας, ἐπιστημονικοῦ
χαρακτῆρα, πού δέν ἔχει καμία σχέση μέ
θρησκευτικές ἀντιλήψεις. Δέν τούς ἐνδιαφέρει, λένε, τί
θεό πιστεύει ὁ καθένας. Εἶναι ὅμως
ἔτσι τά πράγματα; Ἄς ἐρευνήσουμε
τό θέμα.
Πρῶτα
- πρῶτα καί μόνο ἡ λέξη γιόγκα, πού
προέρχεται ἀπό τό σανσκριτικό[1]
λεξιλόγιο, σημαίνει: ἕνωση. Τί ἕνωση; Ἕνωση
τῆς ψυχῆς μέ τό ἀπρόσωπο
ἀπόλυτο Ἕνα τοῦ
Ἰνδουϊσμοῦ. Ἤ
μέ ἄλλα λόγια, ἕνωση μέ τήν ἀπόλυτη
Ὑπερβατικότητα. Ἔτσι, λοιπόν, ἡ
γιόγκα εἶναι ἕνα θρησκευτικό σύστημα μέ θεωρία καί πρακτικές. Μέσα στίς
πρακτικές ἐντάσσεται καί ὁ διαλογισμός. Ὁ
διαλογισμός ἔχει τόν ἑξῆς
σκοπό: Μέ τή βοήθεια καί τήν καθοδήγηση τοῦ δασκάλου πού λέγεται
γκουρού, νά ἑνωθεῖ ὁ πελάτης μέ τούς «θεούς» τοῦ Ἰνδουϊσμοῦ
πού εἶναι τό ἀπόλυτο Ἕνα
ἤ ἡ Ὑπερβατικότητα, ὅπως εἴπαμε.
Ἔτσι θά πετύχει, λένε, νά ἐξιλεωθεῖ
ἀπό τά σφάλματα καί τά λάθη πού διέπραξε ὄχι
μόνο κατά τή διάρκεια τῆς ζωῆς του ἀλλά καί κατά τή
διάρκεια καί ὅλων τῶν προηγούμενων
μετενσαρκώσεών του. Μέ αὐτόν τόν τρόπο θά ἠρεμήσει καί θά
χαλαρώσει.
Ἀγαπητοί
ἀναγνῶστες μου, αὐτά πού γράφω δέν τά
λέω ἐγώ, τά λένε οἱ ἴδιοι
οἱ δάσκαλοι τῆς γιόγκα στά βιβλία
τους. Ἄν ἀνοίξετε ἕνα λεξικό στή λέξη
γιόγκα ἤ στό διαδίκτυο, θά δεῖτε τί θά σᾶς
βγάλει, διασυνδέσεις μέ ἀποκρυφισμό, Ἰνδουϊσμό, γκουρού κ.ἄ.
Ἀπό
τά παραπάνω, λοιπόν, παρατηροῦμε, ὅτι:
Ἡ θεώρηση τῆς γιόγκα ἁπλά
σάν ἕνα εἶδος γυμναστικῆς εἶναι
λάθος καί παραπλάνηση. Ἐπειδή:
1) Ἀποτελεῖ
θεμελιῶδες γνώρισμα τοῦ Ἰνδουϊσμοῦ
καί γι’ αὐτό δέν εἶναι δυνατό ν’ ἀποσπασθεῖ
ὁ θρησκευτικός χαρακτῆρας της ἀπό
τό περιεχόμενο καί τόν σκοπό τῶν ἀσκήσεων.
2) Συνδέεται μέ ἀντιχριστιανικές
ἀντιλήψεις, ὅπως ἡ
μετενσάρκωση καί ὁ διαλογισμός.
3) Εἶναι
μιά ἀνθρωποκεντρική προσπάθεια ἐξιλέωσης καί αὐτολύτρωσης
καταργώντας ἔτσι τή θυσία γιά τή σωτηρία μας τοῦ
σαρκωθέντος ἀληθινοῦ Θεοῦ
καί Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Μιλώντας πρό καιροῦ
μέ κάποια κυρία πού ἔκανε γιόγκα, ἐπέμενε πώς εἶναι
χριστιανή ὀρθόδοξη καί δέν τήν ἐνδιαφέρει τό
θρησκευτικό ὑπόβαθρο τῆς γιόγκα, ἀλλά
τήν βοηθάει ἡ γιόγκα διότι χαλαρώνει... - Ἀπάντησα,
μακάρι νά μποροῦσε νά γίνει αὐτό ἀλλά
δέν γίνεται.
Γιά φανταστεῖτε
ἕνα φανατικό μουσουλμάνο νά πηγαίνει κάθε πρωί μπροστά σέ μιά
μεγάλη εἰκόνα τῆς Παναγίας καί ἐπί
μισή ὥρα νά κάνει μετάνοιες, πάνω - κάτω, λέγοντας καί τήν
προσευχή: «Ὑπεραγία Θεοτόκε σῶσον ἡμᾶς».
Κι ὅταν τόν ρωτοῦν γιατί τό κάνει αὐτό,
νά λέει ὅτι κάνει τήν πρωινή του γυμναστική. Καί τόν Σταυρό γιατί
τόν κάνεις; - Γιά νά ξεμουδιάζω τά τρία δάχτυλα τοῦ
χεριοῦ μου... καί συγχρόνως νά ἰσχυρίζεται ὅτι
εἶναι μουσουλμάνος.
Δέν εἶναι
δυνατό νά γίνει αὐτό, μᾶλλον βρίσκεται σέ μεγάλη
πνευματική σύγχυση πού εἶναι καί τό γνώρισμα τῆς ἐποχῆς
μας.
Ἀγαπητοί
μου, ἐπειδή πιστεύω πῶς ὅλοι
ἐσεῖς πού διαβάζετε αὐτό τό ταπεινό φυλλάδιο
εἴσαστε πολύ ἔξυπνοι ἄνθρωποι,
σᾶς ρωτάω: ποιός ἀπό σᾶς
πιστεύει πώς ὅταν κάποιος μένει ἀκίνητος σέ μία συγκεκριμένη
σταθερή στάση σώματος, ποιός ἀπό σᾶς
πιστεύει ὅτι αὐτό εἶναι γυμναστική; Κι ἀκόμη τήν ὥρα
πού μένει ἀκίνητος νά λέει τό «om»; Τό ομ εἶναι
μία φράση τοῦ διαλογισμοῦ πού ὀνομάζεται
mantras καί εἶναι μαγική συλλαβή, πού ἐπαναλαμβάνεται πολλές
φορές κατά τήν ὥρα τῆς ἀκινησίας - διαλογισμοῦ. Ποιός τό πιστεύει;
Ὁλοκληρώνοντας
τήν ἐλάχιστη ἐνημέρωση γιά τή γιόγκα
ὑπενθυμίζω τό αὐτονόητο: Ὡς
Χριστιανοί Ὀρθόδοξοι δέν μποροῦμε οὔτε
ἔχουμε ἀνάγκη νά χρησιμοποιοῦμε
Ἰνδουϊστικές θρησκευτικές πρακτικές σέ ὁποιαδήποτε
πτυχή τῆς ζωῆς μας. Εἶναι πρᾶγμα
ἀσυμβίβαστο.
Ἐμεῖς
ἔχουμε τήν Ἐκκλησία μας. Μέσα στήν
Ἐκκλησία μέ τά Ἅγια Μυστήρια ζοῦμε
τόν Ἀληθινό Θεό καί ἐνεργεῖται
ἡ σωτηρία μας. Αὐτό πού φταίει εἶναι
τό ὅτι κάναμε τήν Πίστη ρουτίνα καί τυπικούρα καί χάσαμε τήν οὐσία.
Εἶναι ἀνάγκη ν’ ἀφυπνισθοῦμε,
νά ἐρευνήσουμε τήν Ὀρθοδοξία μας, τόν
μεγάλο θησαυρό μας, τόν πραγματικό πλοῦτο μας, νά
παραδειγματιστοῦμε ἀπό τους βίους τῶν Ἁγίων
μας πού ἐφάρμοσαν τό Εὐαγγέλιο στή ζωή τους
καί τότε δέν θά ἐπαληθευθεῖ αὐτό
πού εἶπε ὁ ἀπόστολος καί εὐαγγελιστής Ἰωάννης,
ὅτι: Ἄν καί «ἦρθε τό Φῶς
στόν κόσμο, οἱ ἄνθρωποι ἀγάπησαν μᾶλλον
τό σκότος παρά τό Φῶς» (Ἰωαν. 3,19).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου