Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2016

Απόσπασμα εκ του «Συνοδικού της Ορθοδοξίας» (1368 μ.Χ.)


ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ
ΕΚ ΤΟΥ «ΣΥΝΟΔΙΚΟΥ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ»
(1368 μ.Χ.)

Τ κατ το Βαρλαμ κα κινδύνου Κεφάλαια.

Βαρλαμ κα κινδύν κα τος παδος κα διαδόχοις ατν, νάθεμα.
Τος ατος φρονοσι κα λέγουσι τ λάμψαν π το Κυρίου π τς θείας ατο μεταμορφώσεως φς ποτ μν εναι νδαλμα κα κτί­σμα κα φάσμα π βραχ φανν κα διαλυθν παραχρμα, ποτ δ ατν τν οσίαν το Θεο, ς ες ατ τ ναντιώτατα φρενοβλαβς κα δύ­νατα παντελς αυτος πιρρίπτουσι, κα τοτο μν τν ρείου μαι­νο­μέ­νοις μανίαν ες κτιστ κα κτιστα τν μίαν θεότητα κα τν να Θεν κατατέμνοντος, τοτο δ τ τν Μασσαλιανν δυσσεβεί συμφερομένοις τν θείαν οσίαν ρατν εναι λεγόντων, μ μολογοσι δ κατ τς τν  γίων θεοπνεύστους θεολογίας κα τ τς κκλησίας εσεβς φρόνημα, μήτε κτίσμα εναι τ θειότατον κενο φς μήτε οσίαν Θεο, λλ’ κτι­στον κα φυσικν χάριν κα λλαμψιν κα νέργειαν, ξ ατς τς θείας οσίας χωρίστως ε προϊοσαν, νάθεμα.

τι τος ατος φρονοσι κα λέγουσι μηδεμίαν νέργειαν φυσικν χειν τν Θεόν, λλ μόνην οσίαν εναι, τατόν τε κα διάφορον παντελς οομένοις τήν τε θείαν οσίαν κα τν θείαν νέργειαν κα μη­δε­μίαν νοεσθαι τούτων κατά τι διαφοράν, λλ τν ατν ποτ μν οσίαν ποτ δ νέργειαν λέγεσθαι, ς κα ατν νοήτως τν θείαν οσίαν παν­τάπασιν ναιροσι κα ες τ μ ν γουσιν· νεργείας γρ μόνον τ μ ν στερεσθαι φασν π λέξεως ο τς κκλησίας διδάσκαλοι· δη δ κα τ Σαβελλίου νοσοσι κα τν παλαιν κείνου συναίρεσιν κα σύγχυσιν κα συναλοιφν π τν τριν τς θεότητος ποστάσεων νν π τς θείας ο­σίας κα νεργείας νακαινίζειν τολμσι, κα μοίως δυσσεβς ατς συν­αλείφουσι· μ μολογοσι δ κατ τς τν γίων θεοπνεύστους θεολογίας κα τ τς κκλησίας εσεβς φρόνημα οσίαν τε π Θεο κα οσιώδη κα φυσικν τούτου νέργειαν,  ς λλοι τε πλεστοι τν γίων, κα μά­λι­στα ο τς γίας κα οκουμενικς κτης Συνόδου τρανς διεσάφησαν, πε­ρ τν δύο νεργειν το Χριστο τς τε θείας κα νθρωπίνης κα τν δύο θελημάτων, ατν πασαν συγκροτήσαντες, μήτε μν νοεν βουλομένοις ς περ νωσιν θείας οσίας κα νεργείας σύγχυτον, οτως εναι κα δια­φορν διάστατον κατά τε λλα κα μάλιστα τ ατιον κα τ α­τια­τν κα μέθεκτον κα μεθεκτόν, τ μν τς οσίας, τ δ τς νεργείας. τούτοις ον τος τ τοιατα δυσσεβοσιν, νάθεμα.
τι τος ατος φρονοσι κα λέγουσι κτιστν εναι πσαν φυσικν δύναμιν κα νέργειαν τς τρισυποστάτου θεότητος ς κτιστν κ τούτου πάντως κα ατν τν θείαν οσίαν ναγκαζομένοις δοξάζειν· κτι­στ γρ κατ τος γίους νέργεια κτιστν δηλώσει κα φύσιν, κτιστος δ κτιστον χαρακτηρίσει οσίαν· κντεθεν δη κινδυνεύσουσιν ες θεΐ­αν παντελ περιπίπτειν κα τν λληνικν μυθολογίαν κα τν τν κτισμά­των λατρείαν τ καθαρ κα μώμ τν χριστιανν πίστει προστρι­βο­μέ­νοις, μ μολογοσι δ κατ τς τν γίων θεοπνεύστους θεολογίας κα τ τς κκλησίας εσεβς φρόνημα, κτιστον εναι πσαν φυσικν δύναμιν κα νέργειαν τς τρισυποστάτου θεότητος, νάθεμα.
τι τος ατος φρονοσι κα λέγουσι σύνθεσιν τιν λως δι τατα γίνεσθαι π Θεο, μ πειθομένοις δ τ τν γίων διδασκαλί μη­δεμίαν σύνθεσιν π τν φυσικν ν τ φύσει γίνεσθαι διδασκόντων, κντεθεν ο μόνον μς λλ κα τος γίους παντας συκοφαντοσι, διαρρήδην ν πολλος πολλάκις ναδιδάσκοντας τό τε πλον π Θεο κα σύνθετον κα τν τς θείας οσίας κα νεργείας διαφοράν, ς κατ’ οδν πάντως τν διαφορν ταύτην λυμαινομένην τ θεί πλότητι· ο γρ ν οτω προδήλως αυτος ναντία θεολογεν πεχείρουν· τος ον τοιατα κενολογοσι, μ μολογοσι δ κατ τς τν γίων θεοπνεύστους θεολογίας κα τ τς κκλησίας εσεβς φρόνημα, μετ τς θεοπρεπος ταύτης διαφορς κα τν θείαν πλότητα πάνυ καλς διασζεσθαι, νάθεμα.
τι τος ατος φρονοσι κα λέγουσιν π τς θείας οσίας μόνης τ τς θεότητος νομα λέγεσθαι, μ μολογοσι δ κατ τς τν γίων θεοπνεύστους θεολογίας κα τ τς κκλησίας εσεβς φρόνημα, κα π τς θείας νεργείας οχ ττον ατ τίθεσθαι, κα οτω πάλιν μίαν θεότητα πσι τρόποις πρεσβεύουσι, Πατρός, Υο, κα γίου Πνεύματος, ετε τν οσίαν ατν ετε τν νέργειαν, θεότητα εποι τις, ς ο θεοι μυσταγωγο κα τοτο μς κδιδάσκουσιν, νάθεμα.
τι τος ατος φρονοσι κα λέγουσι μεθεκτν τν θείαν ο­σίαν εναι ς τν τν Μασσαλιανν δυσσέβειαν ες τν καθ’ μς κκλη­σίαν δη παρεισάγειν ναισχυντοσι πάλαι τν τοιαύτην δόξαν νενο­ση­κό­των, μ μολογοσι δ κατ τς τν γίων θεοπνεύστους θεολογίας κα τ τς κκλησίας εσεβς φρόνημα, ληπτον μν εναι παντελς ατν κα μέθεκτον, μεθεκτν δ τν θείαν χάριν τε κα νέργειαν, νάθεμα.
Πσι τος δυσσεβέσιν ατν λόγοις τε κα συγγράμμασιν, νάθεμα.
σακ τ πονομαζομέν ργυρ τ δι βίου παντς τ το Βαρλαμ κα κινδύνου νοσήσαντι, κν τ τέλει τς δίας ζως ς κα πρότερον πολλάκις παρ τς κκλησίας Χριστο τν πιστροφν παιτηθέντι κα τν μετάνοιαν, πιμείναντι δ τ δυσσεβεί κα κακς τν ψυχν ν τ τς αρέσεως ατο μολογί πορρήξαντι, νάθεμα.
νδρονίκου το οιδίμου κα μακαρίου βασιλέως μν το Παλαιολόγου το τν προτέραν κατ Βαρλαμ συγκροτήσαντος Σύνοδον γεν­ναίως τε τς κκλησίας Χριστο κα τς ερς κείνης Συνόδου προστάντος, κα πράγμασι κα λόγοις κα τας δι στόματος δίου θαυμαστας δημηγορίαις, τ μν εαγγελικ κα ποστολικ κρατύναντος δόγματα, τν δ προρρηθέντα Βαρλαάμ, ατας αρέσεσι κα συγγράμμασι κα τας κατ τς ρθς μν πίστεως κενοφωνίαις καθελόντος τε κα ποκη­ρύ­ξαντος ς ν τος ερος τούτοις γσι, κα τος πρ τς εσεβείας ρι­στεύμασι μακαρίως μεταλλάξαντος τν τδε βίον, κα πρς τν μείνω κα μακαρίαν κείνην διαβάντος λξιν, αωνία μνήμη.
Γρηγορίου το γιωτάτου μητροπολίτου Θεσσαλονίκης, το συνοδικς π’ κκλησίας μεγάλης Βαρλαάμ τε κα κίνδυνον τος ρχη­γος κα φευρετς τν καινν αρέσεων καθελόντος σν τ ατν  πονη­ρ συμμορί, τος τν φυσικν κα χώριστον νέργειαν κα δύναμιν το Θεο κα πλς πάντα μο τ φυσικ τς γίας Τριάδος διώματα, κτί­σματα τετολμηκότας επεν· λλ δ κα τ τς θεότητος πρόσιτον φς τ λάμψαν π το ρους π Χριστο, θεότητά τε κτιστήν, κα τς πλα­τωνικς δέας κα τος λληνικος μύθους κείνους πεισαγαγεν πι­χει­ρή­σαν­τας αθις κακς τ κκλησί το Χριστο, τς δ κοινς το Χριστο κκλησίας κα τν ληθινν κα πταίστων περ θεότητος δογμάτων σο­φς κα γενναίως γαν προπολεμήσαντος κα συγγράμμασι κα λόγοις κα διαλέξεσι, κα μίαν θεότητα κα Θεν να τρισυπόστατον, νεργ, θελη­τι­κόν, παντοδύναμον, κτιστον δι πάντων κατ τς θείας Γραφς κα δ κα τος θεολόγους κα ξηγητς τούτων νακηρύξαντος, θανάσιον φημ κα Βασίλειον, Γρηγόριον κα ωάννην τν χρυσορρήμονα Κύριλλόν τε πρς τούτοις κα Μάξιμον τν σοφν κα τν κ Δαμασκο θεορρήμονα, ο μν λλ κα τος λοιπος Πατέρας κα Διδασκάλους τς Χριστο κκλη­σί­ας, κα κοινωνο κα συνδο κα συμφώνου κα σπουδαστο κα συν­α­γωνιστο πάντων τούτων ναφανέντος κα λόγοις κα πράγμασιν, αωνία μνήμη.
Πάντων τν πρ τς ρθοδοξίας συναγωνισαμένων τ οι­δίμ κα μακαρί τούτ βασιλε κα δ κα [τος] μετ’ κενον  κα λό­γοις κα διαλέξεσι συγγράμμασί τε κα διδασκαλίαις κα παντ λόγ κα πράγματι γενναίως τς κκλησίας προστάντων Χριστο, κα τς μν πο­νηρς κα πολυειδες αρέσεις Βαρλαάμ τε κα κινδύνου κα τν μο­φρό­νων κείνοις π’ κκλησίας ξελεγξάντων τε κα ποκηρυξάντων μο, τ δ ποστολικά τε κα πατρικ τς εσεβείας δόγματα λαμπρς νακηρυξάντων, κα δι τατα κακς κουόντων παρ τν κακο­δό­ξων κα συ­κοφαντουμένων κα συνυβριζομένων τος ερος θεολόγοις κα θεοφόροις μν Πατράσι κα Διδασκάλοις, αωνία μνήμη.
Τν μολογούντων να Θεν τρισυπόστατον, παντοδύναμον, ο μόνον κτιστον κατ τν οσίαν κα τς ποστάσεις λλ κα κατ τν νέργειαν, κα λεγόντων «προϊέναι μν τν θείαν νέργειαν κ τς θείας οσίας, προϊέναι δ διαιρέτως», δι μν το «προϊέναι» τν πόρρητον διά­κρι­σιν παριστώντων, δι δ το «διαιρέτως» περφυ δεικνύντων τν νωσιν, ς γία κα οκουμενικ κτη Σύνοδος πεφήνατο, αωνία μνήμη.
Τν μολογούντων τν Θεόν, σπερ κατ’ οσίαν κτιστον κα ναρχον, οτω δ κα κατ’ νέργειαν, το νάρχου δηλαδ κατ χρόνον λαμβανομένου, κα κατ μν τν θείαν οσίαν μέθεκτον κα ­πε­ρινόητον πάντ τν Θεν λεγόντων, μεθεκτν δ ατν εναι τος ξίοις κατ τν θείαν κα θεοποιν νέργειαν, ς ο τς κκλησίας θεολόγοι φασίν, αωνία μνήμη.
Τν μολογούντων τ κλάμψαν πορρήτως φς π το ρους τς το Κυρίου μεταμορφώσεως φς πρόσιτον εναι κα φς ­πλε­τον κα φύσιν περινόητον θείας αγλης κα δόξαν πόρρητον κα θεό­τη­τος δόξαν περτελ κα προτέλειον κα χρονον το Υο δόξαν κα βα­σι­λείαν Θεο κα κάλλος ληθινν κα ράσμιον περ τν θείαν κα μακα­ρίαν φύσιν κα φυσικν δόξαν Θεο κα θεότητα Πατρς κα Πνεύ­μα­τος ν Υἱῷ μονογενε παστράπτουσαν, ς ο θεοι κα θεοφόροι Πατέ­ρες μν ερήκασιν, θανάσιος κα Βασίλειος ο μεγάλοι, Γρηγόριος Θεολόγος κα ωάννης Χρυσόστομος τι τε κα κ Δαμασκο ωάν­νης, κα δι τα­τα κα κτιστον δοξαζόντων τ θειότατον τοτο φς, αωνία μνήμη.
Τν δοξαζόντων τ φς τς το Κυρίου μεταμορφώσεως ­κτι­στον μν δι τ προειρημένα, μ μέντοιγε ατ εναι λεγόντων τν ­περ­ούσιον το Θεο οσίαν ς κείνης οράτου παντάπασι κα μεθέ­κτου μενούσης· «Θεν γρ οδες ώρακε πώποτε», δηλαδ καθς χει φύσεως, ο θεολόγοι φασί· δόξαν δ μλλον ατ λεγόντων φυσικν τς περουσίου οσίας ξ κείνης προϊοσαν διαιρέτως κα πιφαινομένην δι φιλαν­θρω­πί­αν Θεο τος κεκαθαρμένοις τν νον, μεθ’ ς δόξης Κύριος μν κα Θες ξει κατ τν δευτέραν κα φρικτν ατο πα­ρουσίαν «κρναι ζν­τας κα νεκρούς», ς ο θεολόγοι τς κκλησίας φασίν, αωνία μνήμη.

ΠΗΓΗ:
ω. Καρμίρη, Τ Δογματικ κα Συμβολικ Μνημεα τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τ. Α΄, κδ. β΄, ν θήναις 1960, σ. 410-414.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου