Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2015

Απόφασις της εν Κων/πόλει Συνόδου (1054 μ.Χ.)


ΑΠΟΦΑΣΙΣ Η «ΣΗΜΕΙΩΜΑ»
ΤΗΣ ΕΝ ΚΩΝ/ΠΟΛΕΙ ΕΝΔΗΜΟΥΣΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
(1054 μ.Χ.)

Σημείωμα περ το ριφθέντος πιττακίου ν τ γί τραπέζ παρ τν π ώμης πρέσβεων κατ το γιωτάτου Πατριάρχου κυρο Μιχαήλ, μην ουλί νδικτ. ζ΄.
Προκαθημένου Μιχαλ το γιωτάτου μν δεσπότου κα οκουμενικο Πα­τριάρχου ν τος δεξιος μέρεσι τν κατηχουμένων, συνεδριαζόντων ατ τν θεοφιλεστάτων μητροπολιτν Θεοφάνους Κυζίκου κα συγκέλλου, Νικήτα Χαλκηδόνος κα συγκέλλου, Λαυρεντίου Δυρραχίου κα συγκέλλου, νθίμου Σίδης, Νικολάου Πισινοντος, Λέοντος Μύρων, Λέοντος Τραπεζοντος, ωάννου Σμύρνης, Εσεβίου δριανουπόλεως, Κωνσταντίνου Μυτιλήνης, Νικολάου Χωνν, πατίου δροντος, κα ρχιεπισκόπων Λέοντος Καραβιζύης, Γρηγορίου Μεσημβρίας, παρι­σταμένων κα τν πατριαρχικν ρχόντων.

Οκ ν ρα, ς οικε, κόρος τ πονηρ τν κακν. Δι τοτο γρ ο παύεται τος εσεβέσιν πιφυόμενος κα καινόν τι κατ τς ληθείας ε φευρίσκειν κμηχανώμενος. Τοιγάρτοι κα μυρίαις μν τόσαις πάταις πρ τς ν σαρκ το Δεσπότου παρουσίας τν νθρωπον πηγάγετο, μυρίαις δ κα μετ τατα πλάναις κα δελεάσμασιν ποσκελίζειν κα παρασύρειν τος ατ πειθομένους οχ φκεν λως οδ διέλιπεν. λλ κα τούτων κποδν γενομένων, κα εσεβος κα βαθείας λ­πίδος τος εσεβεν θέλουσιν ποτρεφομένης μήτ’ ν καινοτέρων δυσσεβημάτων φευρέτας γενέσθαι ποτέ, ν πσιν ος κατ το ρθο λόγου πονηρς πειράσειν σπούδααεν, ες τουναντίον ατ τν μηχανημάτων περιτραπέντων, νν τινες δυσσεβες νδρες κα ποτρόπαιοι, κα τ γρ οκ ν τις εσεβν τούτους νομάσειεν, νδρες κ σκότους ναδύντες, (τς γρ σπερίου μοίρας πρχον γεννήματα), ες τν εσεβ ταύτην λθόντες πόλιν κα θεοφύλακτον, φ’ ς, σπερ πό τινος ψηλο κα μετεώρου χωρίου, α τς ρθοδοξίας πηγα ναδύονται, κα καθαρ τς εσεβείας τ νάματα ες τ τς οκουμενικς διαρρέουσι πέρατα, κα ποταμν δίκην τς ν πάσ τ φ’ λιον ψυχς τος εσεβέσι δόγμασι καταρδεύουσιν, ες ταύτην, σπερ κεραυνς σει­σμς χαλάζης πλθος, ε χρ δ μλλον επεν οκειότερον, ς μονις γριος εσπηδήσαντες, τν ρθν λόγον τ δια­φθορ τν δογμάτων καταλυμήνασθαι πεχείρησαν, ς κα γραφν ποθέσθαι ν τ μυστικ τς μεγάλης το Θεο κ­κλησίας τραπέζ, δι’ ς μς, μλλον δ τν ρθόδοξον το Θεο κκλησίαν κα πάντας τος μ συνυπαγομένους τος ατν δυσσεβήμασιν ρθοδόξους, ναθέματι δι’ ατ τοτο, τι εσεβεν κα τ ρθόδοξον προβαίνειν θέλομεν, καθυπέβαλον, γκαλέσαντες μν λλα τέ τινα κα τι τος πώγωνας παραπλησίως κείνοις ξυρν κα τν κατ φύσιν νθρώπου μορφν παρ φύσιν ξαλλάσειν οκ νεχόμεθα· πρς δ κα τι μ διακρινόμενοι π πρεσβυτέρων μεταλαμβάνειν γεγαμηκότων· πρς π πσιν δ τούτοις, κα τι τ ερν κα γιον Σύμβολον, πσι τος συνοδικος κα οκουμενικος ψηφίσμασιν μαχον χει τν σχύν, νόθοις λογισμος κα παρεγγράπτοις λόγοις κα θράσους περβολ μ κιβδηλεύειν θέλομεν, μηδ παραπλησίως κείνοις κ το Πατρς κα το Υο τ Πνεμα τ γιον, ( τν το πονηρο μηχανημά­των!), λλ’ κ το Πατρός φαμεν κπορεύεσθαι· μήτε τ Γρα­φ προσέχειν θέλοντες, οκ κομαδαρώσετε, φησί[1], τος πώγωνας μν, οτε μν ννοεν λως βουλόμενοι, τι γυναιξν επρεπς τοτο κτίσας ποίησε Θεός, νδράσι δ νάρμοστον δικαίωσεν· λλ κα τν τέταρτον τς ν Γάγγρ Συνό­δου περ τν γάμον βδελυσσομένων φανερς τιμάζοντες, ς φησιν, «ε τις διακρίνοιτο παρ πρεσβυτέρου γεγαμηκότος, ς μ χρναι, λειτουργήσαντος ατο, προσφορς μεταλαμβάνειν, νάθεμα στω» κατ’ ατ δ τοτο κα τν κτην Σύνοδον θετοντες κα τιμάζοντες, φησιν, «πειδ ν τ ωμαίων κκλησί ν τάξει κανόνος παραδεδόσθαι διέγνωμεν, τος μέλλοντας διακόνου πρεσβυτέρου ξιοσθαι χειροτονίας καθομολογεν, ς οκέτι τας ατν συνάπτονται γαμετας, μες ρχαίοις ξακολουθοντες κανόσι τς ποστολικς κριβείας κα τάξεως, τ τν ερν νδρν κατ νόμους συνοικέσια π το νν ρρσθαι βουλόμεθα, μηδαμς ατν τν πρς τς γαμετς συνάφειαν διαλύοντες ποστεροντες ατος τς πρς λλήλους κατ καιρν τν προσήκοντα μι­λίας· στε, ε τις ξιος ερεθ πρς χειροτονίαν διακόνου ποδιακόνου, οτος μηδαμς κωλυέσθω π τν τοιοτον βαθμν παναβιβάζεσθαι νομίμ συνοικν γαμετ, μήτε μν ν τ τς χειροτονίας καιρ παιτείσθω μολογεν, ς ποστήσεται τς νομίμου πρς τν οκείαν γαμετν μιλίας, να μ ντεθεν τν κ Θεο νομοθετηθέντα κα ελογηθεντα τ ατο παρουσί γάμον καθυβρίζειν κβιασθμεν, τς το Εαγγελίου φωνς κβοώσης, «ος Θες συνέζευξεν νθρω­πος μ χωριζέτω», κα το ποστόλου διδάσκοντος, «τίμιον τν γάμον ν πσι κα τν κοίτην μίαντον», κα «δέδεσαι γυναικί, μ ζήτει λύσιν»· ε τις ον τολμήσ, παρ τος πο­στολικος κανόνας κινούμενος, τιν τν ερουμένων, πρεσβυ­τέρων φαμν διακόνων ποδιακόνων, ποστερεν τς πρς τν νόμιμον γυνακα συναφείας κα κοινωνίας, καθαιρείσθω· σαύτως κα ε τις πρεσβύτερος διάκονος τν αυτο γυνακα προφάσει ελαβείας κβάλλοι, φοριζέσθω, πιμένων δ καθαιρείσθω».
Πρς π πσι δ τούτοις μηδ ννοεν λως θέλοντες, ν ος τ Πνεμα οκ κ το Πατρός, λλ κα κ το Υο φασιν κπορεύεσθαι, τι οτε π εαγγελιστν τν φωνν χουσι ταύτην, οτε π Οκουμενικς Συνόδου τ βλάσφημον τοτο κέκτηνται δόγμα. μν γρ Κύριος Θες μν φησι, «τ Πνεμα τς ληθείας, παρ το Πατρς κπορεύεται»[2], ο δ τς καινς ταύτης δυσσεβείας πατέρες τ Πνεμά φασιν, πα­ρ το Πατρς κα το Υο κπορεύεται. λλ μηδ συνορντες πάλιν, ς ε ν παρ το Πατρς κπορεύεται τ Πνεμα, διότης πιγινώσκεται ατο· σαύτως κα ε ν γεννται Υός, το Υο· κπορεύεται δέ, ς ατν λρος, κα τ Πνεμα κ το Υο, πλείοσιν ρ’ διότησι διαστέλλεται τ Πνεμα το Πατρός, περ Υός. Κοινν μν γρ Πνεύματι κα Υἱῷ ξ ατο το Πατρς πρόοδος, δία δ το Πνεύματος κ το Πατρς κπόρευσις, ο μν κα το Υο. Ε δ πλείοσι διαφορας διαστέλλεται τ Πνεμα περ Υός, γγυτέρω ν εη τς πατρικς οσίας Υἱὸς περ τ Πνεμα. Κα οτως Μακεδονία πάλιν κατ το Πνεύματος παρακύψειε τόλμα, τ κείνων ποδυόμενη δρμα κα τν σκηνήν. Χωρς δ τν ερημένων, οδ συνιέναι λως θέλουσιν, τι ε πν, περ μή στι κοινν τς παντοκρατορικς κα μοουσίου Τριάδος, νός στι μόνου τν τριν, οκ στι δ το Πνεύματος προβολ κοινν τν τριν, νς ρα στ μόνου τν τριν.
λλ’ ο μν οτως μν τε ατν κα τς ρθοδόξου το Θεο κκλησίας κατηναιδεύσαντο· φ’ τέρας μν π τς πρεσβυτέρας ώμης πρς τν φιλευσεβέστατον μν ατο­κράτορα φικόμενοι, λλα δέ τινα κατ το ρθοδόξου τς κκλησίας πληρώματος σκαιωρήσαντες· μλλον δ κα ατν τν ρχν ποιησάμενοι, κα κ τς ώμης μν φικέσθαι, κα παρ το πάπα ποσταλναι σκηψάμενοι, τς δ ληθείας τας παρ το ργυρο δολερας ποθήκαις κα συμβουλας, ατοί τε φ’ αυτν φικόμενοι, κα μήτε παρ το πάπα ποσταλέντες, λλ κα τ γράμματα, ς π’ κείνου δθεν πεφέροντο, πλασάμενοι. Τοτο γρ πό τε λλων διεγνώσθη πολλν, κα π το τς τν γραμμάτων σφραγίδας νενοθευμένας φανερς φωραθναι. Ατ μν ον τ παρ τν δυσσεβν τούτων ποτεθν γγραφον καθ’ μν, ταλικος γράμμασι γεγραμμένον, κα π παρουσί τν ποδιακόνων τς δευτέρας βδομάδος, παρ’ ατν πρτον μν τ τραπέζ τς το Θεο μεγάλης κκλησίας πιτεθέν, στερον δ δι τ τος ποδιακόνους πώσασθαι τοτο κα τς θείας πορρίψαι τρα­πέζης, κα προτείνοντας μν τος θεσι λαβεν, κείνους δ μ βουληθναι τοτο κατ δάφους ιφθέν, κα ες χερας πολ­λν λθόν, να μ δημοσιευθ τ ν ατ βλασφημούμενα, μετριότης μν νελάβετο, ετα τν τν ταλίδα γλτταν ες τν λλάδα μεταβάλλειν εδότων προκαλεσαμένη τινάς, γουν τν πρωτοσπαθάριον Κοσμν, τν ωμαον τν Πυρν κα τν μοναχν ωάννην τν σπανόν, μεταφράσαι τ γγραφον πετρέψατο. Κα το γγράφου παρ τούτων μεταφρασθέντος εχεν τούτου φ ατος ήμασι οτωσί.
«στις ν τ πίστει κα τ θυσί τς ωμαϊκς κα ποστολικς καθέδρας ντιλέγ, νάθεμα στω, κα μήτε λεγέσθω ρθόδοξος, λλ λεγέσθω προζυμίτης κα νέος ντίχριστος. Οβερτος Θεο χάριτι τς γίας τν ωμαίων κκλησίας πίσκοπος, Πέτρος τν μαλφηνν ρχιεπίσκοπος, Φρεδέριχος διάκονος κα καγκελλάριος πσι τος τς Καθολικς κκλησίας τέκνοις. γία ωμαϊκ πρώτη κα ποστολικ καθέδρα, πρς ν, τε δ πρς κεφαλήν, φροντς πασν τν κκλησιν δικς φαρμόζει, τς κκλησιαστικς ερήνης κα χρείας χάριν, πρς ταύτην τν βασιλικν πόλιν μς ποκρισαρίους ατς ποισαι κατηξίωσεν· να, καθς γέγραπται, κατέλθωμεν κα δωμεν, ε ρα ργ πεπλήρωται βοή, διαστίκτως κ τηλικαύτης πόλεως νέβαινε πρς τ τα ατς· ε δ κα μ ν οτως, γν. θεν γινωσκέτωσαν πρ μν πάντων ο δεδοξασμένοι ατοκράτορες, κλρος, σύγκλητος κα λας ταύτης τς Κωνσταντινουπόλεως, κα πσα Καθολικ κκλησία, μς νταθα διεγνωκέναι, θεν πλεστα χαιρόμεθα γαθν κα μέγιστον, θεν λεεινς λυπούμεθα κακόν. Κα γρ σον πρς τος κίονας το κράτους κα τος ατο τετιμημένους κα τος πολίτας σοφούς, χριστιανικωτάτη κα ρθόδοξός στιν πόλις· σον δ πρς τν Μιχαλ τν καταχρηστικς λεγόμενον πατριάρχην, κα τς ατο νοίας τος συνεργούς, πλεστα ζιζάνια τν αρέσεων καθ’ κάστην διασπείρεται ν μέσ ατς, τι καθς ο Σιμωνιακο τν δωρεν το Θεο πιπράσκουσι, κα ς ο Βαλέσιοι τος παροίκους ατν ξευνουχίζουσι, κα ο μόνον πρς κληρικτα, λλ κα πρς πισκοπτα νάγουσιν· ς ο ρειανο ναβαπτίζουσι τος ν νόματι τς γίας Τριάδος βεβαπτισμένους, κα μάλιστα τος Λατίνους· ς ο Δονατιστα πικυροσιν, τι, κτς τς κκλησίας τν Γραικν, τν κκλησίαν το Χριστο κα τν ληθινν θυσίαν κα τ βάπτισμα ξ λου το κόσμου πολωλεκέναι· ς ο Νικολαΐται πρς σαρκικος γάμους παραχωροσι κα διεκδικοσι τος το ερο θυσιαστηρίου πηρέταις· ς ο Σεβηριανοί, πικατάρατόν φασι τν νόμον το Μωσέως· ς ο Πνευματομάχοι Θεομάχοι πέκοψαν π το Συμβόλου το γίου Πνεύματος τν κπόρευσιν κ το Υο· ς ο Ναζωρηνο τν σαρκικν τν ουδαίων καθαρισμν π τοσοτον τηροσιν, στε τ βρέφη τ θνήσκοντα πρ τς γδόης μέρας π τς γεννήσεως βαπτίζεσθαι ντιλέγειν, κα τς γυνακας τς ν τος καταμηνίοις ατν, ετε ν τ γένν, κινδυνευούσας κοινωνήσασθαι, ετε βάπτιστοί εσι βαπτίζεσθαι διακωλύειν· κα τν κόμην τς κεφαλς κα το πώγωνος, ς ο Ναζωρηνοί, τρέφοντες, τος τς κόμας κείροντας κα κατ τν διάταξιν τς ωμαϊκς κκλη­σίας τος πώγωνας ξυρίζοντας ες τν κοινωνίαν ο καταδέχονται. πρ ν πλανισμν κα τέρων πλείστων ργων ατο, ατς Μιχαλ γράμματι το κυρο μν Λέοντος το πάπα νουθετηθείς, πεισθναι κατεφρόνησεν. πειτα μν τος γγέλοις ατο τς ποθέσεις τν τηλικούτων κακν λογικς ντιστναι λέγουσι, τν παρουσίαν ατο κα τν συντυχίαν παντελς πηρνήσατο, οτε τ γιε βουλεύματι τν ατοκρατόρων κα τν σοφν νουθετούντων κατασπάσαθαι ατόν, οχ πήκουσεν, καθς κα πρότερον τς τν Λατίνων κκλησίας σφαλίσατο, κα ατος ζυμίτας ποκαλν ήματι κα ργοις πανταχ κατεδιώξατο π τοσοτον, στε ν τος υος ατο ναθεματίζειν τν ποστολικν καθέδραν, καθ’ ς αυτν τι πογράφει οκουμενικν πατριάρχην. θεν μες τς ατς γίας κα πρώτης ποστολικς καθέδρας τν ξάκουστον βίαν κα βριν οχ ποφέροντες, τήν τε καθολικν πίστιν καταδύεσθαι πολυτρόπως φορώμενοι, προκρίσει τς γίας κα διαιρέτου Τριάδος, το τε ποστολικο θρόνου, οτινος τν πόκρισιν διέπομεν, κα πάντων τν ρθοδόξων Πατέρων τν πτ Συνόδων, π πάσης τς Καθολικς κκλη­σίας τ ναθέματι, περ κύριος μν ελαβέστατος πάπας τ ατ Μιχαλ κα τος ατ πομένοις, ἐὰν μ πεισθσιν, πεφήνατο, οτω καθυπογράφομεν. Μιχαλ καταχρηστικς πατριάρχης, νεόφυτος κα μόν νθρωπίν φόβ τ μοναχικν σχμα δεξάμενος, νν δ γκλήμασιν νηκέστοις παρ πολλν διαπεφημισμένος, κα μετ’ ατο Λέων τς χρίδος πιλεγόμενος, κα σακελλάριος το ατο Μιχαλ Νικηφόρος, στις τν τν Λατίνων θυσίαν προφανς κατεπάτησε τος ποσί, κα πάντες ο πόμενοι ατος ν τος προκειμένοις πλανίσμασι κα τολμήμασιν, στωσαν νάθεμα, Μαραναθά, σν τος Σιμωνιακος, Βαλεσίοις, ρειανος, Δονατιστας, Νικολαΐταις, Σεβηριανος, Μανιχαίοις, σν ος δογματίζουσι κα τος λλοις, τι τ νζυμον μψυχον εναι, κα σν πσι τος αρετικος, μλλον δ μετ το διαβόλου κα τν γγέλων ατο, ἐὰν μ πεισθσιν. μήν. μήν. μήν».
Τατα μν ον τ τς δυσσεβος ταύτης κα νοσίου γρα­φς. δ μετριότης μν, τν τηλικαύτην κατ τς εσεβείας τόλμαν κα τν ναίδειαν μ νασχομένη νεπεξέλευστον μεναι κα τιμώρητον, τ κραται κα γί μν βασιλε τ περ τούτου κοινολογεται· κα ς, σαν γρ οτοι πόδημοι πρ μις κα μόνον μέρας μετ τ περ τούτου νεχθναι τ κράτει ατο, τος ς τν μεγαλόπολιν τούτους μετασταλοντας κπέμπει, κα θττον μεταπέμπονται· ο βούλονται δ τ μετέρ μετριότητι προσελθεν τ ερ κα μεγάλη Συνόδ ες ψιν λθεν κα πόκρισίν τινα δοναι περ ν σεβν πηρεύξαντο, λλ’ κολούθως μν τ παρ’ ατν κτεθέντι γγράφ, κα πλείω δ τν ν ατ γραφέντων κατ τς με­τέρας πίστεως χειν επεν διατείνονται, αρεσθαι δ θανεν μλλον ες ψιν μν κα τ Συνόδ λθεν. Τατα γρ κραταις κα γιος μν βασιλες δι’ ποκρίσεως το περι­βλέπτου μαγίστρου κα π τν δεήσεων κα το θεοφιλεστά­του χαρτοφύλακος κα το πομνηματογράφου λέγειν τούτους μν κα τ Συνόδ μεμήνυκεν. πε δ ατος μν μ βουλομένους τ Συνόδ κα μν παντσαι, βιασθναι κραταις κα γιος μν βασιλεύς, δι τ δοκον περικεσθαι τούτους τς πρεσβείας φφίκιον, οκ ηδόκησεν, νεκδίκητον δ πάλιν τν τηλικαύτην κατ τς εσεβείας μεναι ναίδειαν πρεπς ν κα λλως νάξιον, κονόμησε θεραπείαν ρίστην τ πράγματι, κα τίμιον κα προσκυνητν γράμμα πρς τν μετέραν μετριότητα δι Στεφάνου το σιωτάτου μοναχο κα οκονόμου τς μεγάλης κκλησίας κα ωάννου μαγίστρου κα π τν δεήσεων κα Κώνσταντος βεστάρχου κα πάτου τν φιλοσόφων ξαπέστειλεν. χει δ π λέξεως οτωσί: «γιώτατε Δέσποτα, περ το συμβάντος βασιλεία μου ρευνήσασα, ερε τν ίζαν το κακο γενομένην π τν ρμηνευ­τν κα το μέρους το ργυρο, κα τος μν θνικος ς ξένους κα παρ’ τέρων ποβληθέντας τ ποισαι οκ χομεν· τος δ ατίους τυφθέντας πεστείλαμεν πρς τν γιωσύνην σου, ς ν δι’ ατν παιδαγωγηθσι κα λλοι, τ μ φλυαρεν τοιατα· τ δ χαρτίον, μετ τ ναθεματισθναι κα τος συμβουλευσαμένους κα τος κδεδωκότας κα γράψαντας κα μικρν εδησιν τς τούτων ποιήσεως χοντας, καυθήτω νώπιον πάντων. Προσέταξε γρ βασιλεία μου, να κα τν βεστάρχην τν γαμβρν το ργυρο κα τν Βέστην τν κείνου υἱὸν ποκλείσωσιν ες τν φυλακήν, ς ν διάγωσιν ν ατ κακοχούμενοι, καθώς εσιν ξιοι, νεκα τς τοιαύτης ποθέσεως. Μην ουλί νδικτινος ζ΄». Τατα μν βασιλι­κ κα θεία γραφή.
Κατ γον το φιλευσεβος ατοκράτορος οκονομίαν, ατό τε τ σεβς γγραφον, ο τοτο κθεμένοι, κα γνώμην ες τν τούτου ποίησιν δεδωκότες, ατος τος ποιήσασι συναράμενοι π παρουσί τν πρς βασιλέως πεσταλμένων, ν τ μεγάλ σεκρέτ ναθέματι πεβλήθησαν· κρίθη δ κατ τν τετάρτην μέραν, τις στ πρώτη μν τς νεστώσης βδομάδος, κ΄ δ το παρόντος ουλίου μηνός, καθ’ ν κα τς πέμπτης Συνόδου κθεσις ναγνωσθναι μέλλει κατ τ σύνηθες π’ κροάσει το πλήθους, ναθεματισθναι τ ατ σεβς κα αθις γγραφον, πρς δ κα τος τοτο θεμένους κα γράψαντας κα συναίνεσίν τινα βουλν ες τν τούτου ποίησιν δεδωκότας. Τ δ πρωτότυπον το ιφθέντος παρ τν δυσσεβν νοσίου γγράφου κα μυσαρο ο κατεκαύθη, λλ’ ν τ εαγε το χαρτοφύλακος πετέθη σεκρέτ, ες λέγχον διηνεκ τν τηλικατα το Θεο μν βλασφημησάντων κα ες μονιμωτέραν κατάγνωσιν. Δε δ γινώσκειν, τι κατ τν εκοστν μέραν το νεσττος μηνός, καθ’ ν νεθεματίσθησαν ο κατ τς ρθοδόξου πίστε­ως βλασφημήσαντες, συμπαρσαν τος σήμερον συνεδριάζουσιν μν ρχιερεσι κα ο νδημοντες πάντες μητροπολται κα ο ρχιεπίσκοποι, γουν Λέων θηνν κα σύγκελλος, Μιχαλ Συλαίου κα σύγκελλος, Νικόλαος Εχανείας κα σύγκελλος, Δημήτριος Καρίας κα ρχιεπίσκοπος, Παλος Λή­μνου, Λέων Κοτραδίας, ντώνιος Ζικχίας.

ΠΗΓΗ:
ω. Καρμίρη, Τ Δογματικ κα Συμβολικ Μνημεα τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τ. Α΄, κδ. β΄, ν θήναις 1960, σ. 343-348.



[1] Λευϊτ. 19,27.
[2] Ἰω. 15,26.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου