Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2015

Αγιορειτικός Τόμος Υπέρ των ιερώς Ησυχαζόντων (1340 μ.Χ.)


ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΤΟΜΟΣ
ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΙΕΡΩΣ ΗΣΥΧΑΖΟΝΤΩΝ
1340 μ.Χ.

Δι τος ξ δίας πειρίας κα τς πρς τος γίους πειθείας θετοντας τς το Πνεύματος μυστικς νεργείας κρεττον λόγος ν τος κατ πνεμα ζσιν νεργουμένας κα δι’ ργων φανερουμένας λλ’ ο δι λόγων ποδεικνυμένας.

Τ μν ρτίως καθωμιλημένα κα κοιν πσιν γνωσμένα κα παρρησί κηρυττόμενα δόγματα το δι Μωσέως πρχε νό­μου μυστήρια τος προφήταις μόνοις ν Πνεύματι προορώμενα, τ δ’ πηγγελμένα τος γίοις γαθ κατ τν αἰῶνα τν μέλ­λοντα τς κατ τ εαγγέλιον πολιτείας στ μυστήρια, τος δι το Πνεύματος ρν ξιωμένοις κα τούτοις μετρίως, ς ν ρραβνος μέρει, διδόμενά τε κα προορώμενα. λλ’ σπερ ε τις τότε τν ουδαίων, μ μετ’ ελαβείας κούων τν προ­φητν λεγόντων Λόγον κα Πνεμα Θεο συναΐδιά τε κα προαι­ώνια, συνέσχεν ν τ τα, δοκν πηγορευμένων κούειν τ εσεβεί φωνν κα τς νωμολογημένης τος εσεβέσι φωνς ναντίων, δηλονότι τς λεγούσης, «Κύριος Θεός σου, Κύριος ες στιν», οτω κα νν τάχα ν πάθοι τις, μ μετ’ ελαβείας κού­ων τν μόνοις γνωσμένων τος δι’ ρετν κεκαθαρμένοις μυ­στηρίων το Πνεύματος.
λλ’ σπερ αθις τν προρρήσεων κείνων κβασις, σύμφωνα τος φανερος νέδειξε τ τότε μυστήρια, κα πιστεύομεν νν ες Πατέρα κα Υἱὸν κα γιον Πνεμα, θεότητα τρισυπόστατον, μίαν φύσιν, πλν, σύνθετον, κτιστον, όρατον, περινόητον, οτω κα το μέλλοντος αἰῶνος ν καιρος δίοις ποκαλυφθέντος, κατ τν φραστον κφανσιν το ν τρισ τελείαις ποστάσεσιν νς Θεο, σύμφωνα τος πσιν κφανήσεται τος φανερος τ μυστήρια. Δε μέντοι κκενο σκοπεν, ς ε κα τος πέρασι τς γς στερον ξεφάνη τ τρισυπόστατον τς θεότητος, τ λόγ τς μοναρχίας μηδαμς λυμαινόμενον, λλ τος προφήταις κείνοις κα πρ τς κβάσεως τν πραγμάτων κριβς γινώσκετο, κα τος ατος τηνικατα πειθομένοις επαράδεκτον ν. Τν σον ρα τρόπον οδ νν τος λόγους τς μολογίας γνοομεν τν τε παρρησί κηρυττομένων κα τν μυστικς ν Πνεύματι τος ξίοις προφαινομένων, ο μν ατ τ πείρ μεμυημένοι, σοι τ τε τν χρημάτων κτήσει κα τ τν νθρώπων δόξ κα τας τν σωμάτων ο καλας δονας δι τν εαγγελικν πετάξαντο ζωήν, ο μόνον δέ, λλ κα τν ποταγν ταύτην δι τς πρς τος ν τ κατ Χριστν λικί προήκοντας βεβαίωσαν ­ποταγς -αυτος γρ κα τ Θε δι’ συχίας περιμερίμνως σχολάσαντες κα δι προσευχς ελικρινος πρ αυτος γενό­μενοι κα γεγονότες ν Θε δι τς πρς ατν μυστικς πρ νον νώσεως τ πρ νον μυήθησαν- ο δ τ πρς τος τοι­ούτους αδο κα πίστει κα στοργ. Οτω τοίνυν κα μες το μεγάλου Διονυσίου λέγοντος κούοντες ν τ δευτέρ πρς Γάϊον πιστολ «τ το Θεο θεοποιν δρον θεότητα κα θεαρχίαν κα γαθαρχίαν», κα τν τν χάριν ταύτην τος ξίοις πα­ρέχοντα Θεν πρ ταύτην τν θεότητα εναι πειθόμεθα· πολυπλασιασμν γρ Θες ο πάσχει, οδ δύο λέγει τις οτω θεό­τητας. λλ τν θεοποιν ταύτην χάριν το Θεο θεος Μάξιμος περ το Μελχισεδκ γράφων «κτιστον εναι» πο­φαίνεται «κα ε οσαν κ το ε ντος Θεο», λλαχο δ πολλαχο, «γέννητόν τε κα νυπόστατον φς τος ξίοις», νικ’ ν γένοιντο ξιοι, φανερούμενον, λλ’ ο τότε γινόμενον. Τοτο τ φς οτος, κα «φς περαρρήτου δόξης κα γ­γέλων καθαρότητα» νομάζει. δ μέγας Μακάριος κα τν σωμάτων τροφν κα τς θείας φύσεως δόξαν κα το μέλλο­ντος αἰῶνος καλλονήν, πρ θεον κα πουράνιον, φς ρρητον κα νοερόν, ρραβνα Πνεύματος γίου, γιαστικν γαλλιάσεως λαιον.
στις ον τος τν θεοποιν ταύτην χάριν το Θεο κτι­στον κα γέννητον κα νυπόστατον λέγοντας τος Μασσαλιανος συντάττει κα διθετας καλε, επερ ρα τίς στιν, οτος στω τος το Θεο γίοις ντικείμενος κα το κλήρου τν σωζόμενων, ε μ μεταμεληθείη, αυτν κβάλλων κα α­τς κπίπτων το νς κα μόνου τν γίων φύσει Θεο. στις δ πιστεύων κα πειθόμενος κα συμφθεγγόμενος τος γί­οις κα μ «προφασιζόμενος προφάσεις ν μαρτίαις», τ μν φανερς λεγόμενον οκ ποσείεται, ς γνον, γνοε δ τν τρόπον το μυστηρίου, μ παξιούτω ζητεν κα μανθάνειν παρ τν εδότων· εσεται γρ ς οδν νακόλουθον τος θείοις λόγοις κα πράγμασι, κα τατ’ π τν ναγκαιοτάτων κα ν νευ οδν οδαμς ν συσταίη, οτε δόγμα τν καθ’ μς σφαλές, οτε μυστήριον λως θεοπρεπές.
στις μόν τ μιμήσει τε κα σχέσει, χωρς τς θεοποιο χάριτος το Πνεύματος, τν πρς τν Θεν τελείαν νωσιν πο­φαίνεται τελεσθαι κατ τος μοηθείς τε κα γαπωμένους π’ λλήλων, κα τν θεοποιν χάριν το Θεο ξιν τς λογι­κς φύσεως δι μόνης μιμήσεως προσγινομένην, λλ’ οκ λλαμψιν περφυ κα πόρρητον κα θείαν νέργειαν, ρωμένην οράτως τος ξιωμένοις κα νοουμένην περινοήτως, ο­τος στω τ τν Μασσαλιανν, ς οκ οδεν, πάτ περιπεσών. Φύσει γρ σται κατ πσαν νάγκην θες θεούμενος, ε κατ φυσικν δύναμιν θέωσις σται κα τος ροις τς φυ­σεως μπεριλαμβάνεσθαι πέφυκε. Μ τοίνυν οτος τν οκείαν περιτροπν τος σφαλς στσιν πιχειρείτω προστρίψασθαι κα μμον τος μωμήτοις τν πίστιν πενεγκεν, λλ τ φρό­νημα καταθέμενος, μανθανέτω παρ τν πεπειραμένων τν π’ κείνων δεδιδαγμένων, «ς σχετός στι παντάπασιν τς θεώσεως χάρις, οκ χουσα τν οανον δεκτικν αυτς ν τ φύσει δύναμιν, πε οκέτι χάρις στίν, λλ τς κατ τν φυσικν δύναμιν νεργείας φανέρωσις. Κα οδ παράδοξον σται τ γενόμενον, ε κατ δεκτικν δύναμιν φύσεως θέωσις εη. Φύσεως γρ ν εκότως ργον, λλ’ ο Θεο δρον θέω­σις εη, κα δυνήσεται κα φύσει Θες τοιοτος εναι κα κυρίως προσαγορεύεσθαι. Οδ γρ λλο τι καθέστηκεν κατ φύσιν τν ντων κάστου δύναμις φύσεως πρς νέρ­γειαν παράβατος κίνησις. Πς δ κα ξίστησιν αυτο τν θεούμενον θέωσις, ε τος ροις τς φύσεως ατ περιείληπται, συνιδεν οκ χω». πρ φύσιν τοίνυν κα ρετν κα γνσιν τς θεώσεως χάρις, κα πείρως τ τοιαθ’ παντα, κατ τν γιον Μάξιμον, ταύτης ποδε· ρετ μν γρ πσα κα φ’ μν το Θεο μίμησις πρς ν θείαν νωσιν πιτήδειον ποιεται τν κεκτημένον, δ χάρις ατν τελεσιουργε τν πόρρητον νωσιν· δι’ ατς γρ «λος μν λοις τος ξίοις Θες περιχώρει, λ δ λοι περιχωροσιν λικς ο γιοι τ Θε, λον ντιλαβόντες αυτν τν Θεόν, κα τς πρς ατν ναβάσεως, οον παθλον, ατν μόνον κτησάμενοι τν Θεόν», «ψυχς πρς σμα περιφύντα τρόπον», ς οκείοις μέλεσι κα ν ατ εναι καταξιώσαντα».
στις τος ν τ καρδί τ γκεφάλ λέγοντας τν νον νιδρύσθαι Μασσαλιανος εναι διισχυρίζεται, οτος στω κακς τος γίοις πιτιθέμενος. μν γρ μέγας θανάσιος τ γκεφάλ τ λογικν νεναι τς ψυχς φησι· Μακάριος δ τ μεγαλειότητι μηδν λλείπων, ν τ καρδί τν το νον νέργειαν, συνδ δ τούτοις ο γιοι, σχεδν παντες. γάρ φησιν Νύσσης θεος Γρηγόριος, «τι νος οτε ντς οτε κτς το σώματός στιν, ς σώματος», οκ ναντιοται τος γίοις κείνοις· ντς γρ το σώματος κενοι λέγουσι τν νον ς συνημμένον τούτ. Κατ’ λλον τοίνυν τρόπον τοτο λέγοντες, κιστα πρς κενον διαφέρονται. Κα γρ οδ τ λέγοντι, μ ν τόπ τ θεον εναι, σώματον, ντίκειται νδον γενέσθαι ποτ τν το Θεο Λόγον λέγων παρθενικς κα παναμώμου μήτρας, ς κε συνημμένον πρ λόγον τ καθ’ μς φυράματι δι φιλανθρωπίαν φατον.
στις τ ν Θαβωρί τος μαθητς περιαστράψαν φς φάσμα λέγει κα σύμβολον τοιοτον, οον γίνεσθαι κα πογίνεσθαι, λλ’ ο κυρίως εναι κα οχ πρ πσαν νόησιν, λλ χείρω νοήσεως νέργειαν, σαφς ντιφθέγγεται τας τν ­γίων δόξαις. Οτοι γρ κν τος σμασι κν τος συγγράμμασιν, πόρρητον, κτιστον, ἀΐδιον, χρονον, πρόσιτον, πλετον, πειρον, περιόριστον, γγελος κα νθρώποις θέατον, ρχέτυπον κάλλος κα ναλλοίωτον, δόξαν Θεο, δόξαν Χρι­στο, δόξαν Πνεύματος, κτνα θεότητος κα τ τοιατα προσαγορεύουσι. «Δοξάζεται μν γάρ», φησίν, « σρξ μα τ προσλήψει κα δόξα το σώματος δόξα τς θεότητος γίνεται. λλ’ φανς ν δόξα ν τ φαινομέν σώματι, τος μ χωροσι τ κα γγελος θέατα. Μεταμορφοται τοίνυν, οχ οκ ν προσλαβόμενος, οδ ες περ οκ ν μεταβαλλόμε­νος, λλ’ περ ν τος οκείοις μαθητας κφαινόμενος, διανοίγων τούτων τ μματα κα κ τυφλν ργαζόμενος βλέπο­ντας. Μένων γρ ατς ν ταυτότητι, παρ’ τ πρν φαίνετο, νν τος μαθητας ώρατο φαινόμενος. Ατς γάρ στι τ φς τ ληθινόν, τ τς δόξης ράϊσμα κα ς λιος λαμψεν, μυδρ εκών, λλ’ μήχανον παραλείπτως ν τ κτίσει τ κτιστον εκονίζεσθαι».
στις κτιστον τν οσίαν μόνην εναι λέγει το Θεο, λλ μ κα τς ϊδίους νεργείας ατο, ν κα περέχει πασν, ς τν νεργούμενων πάντων τ νεργον, το γίου κουσάτω Μαξίμου λέγοντος· «τ θάνατα πάντα κα ατ θανασία, κα τ ζντα πάντα κα ατ ζωή, κα τ για πάντα κα ατ γιότης, κα τ νάρετα πάντα κα ατ ρετή, κα τ γα­θ πάντα κα ατ γαθότης, κα τ ντ πάντα κα ατ ντότης, Θεο προδήλως ργα τυγχάνουσιν λλ τ μν το εναι χρονικς ργμένα (ν γάρ ποτε τε οκ ν) τ δ το εναι χρονικς οκ ργμένα· οκ ν γάρ ποτε, τε οκ ν ρετ κα γαθότης κα γιότης κα θανασία». Κα πάλιν· « γαθότης κα πς ε τι γαθότητος μπεριέχεται λόγ κα πλς πσα ζω κα θανασία κα πλότης κα τρεψία κα πειρία, κα σα περ τν Θεν οσιωδς θεωρεται, ργα Θεο εσι, κα οκ ργμένα χρονικς. Ο γάρ ποτε πρεσβύτερον ρετς τ οκ ν, οδέ τινος λλου τν ερήμενων, κν τ μετέχοντα ατν κατ’ ατ ρκται το εναι χρονικς. ναρχος γρ πσα ρετ μ χουσα τν χρόνον αυτς πρεσβύτερον, οα τν Θεν χουσα το εναι μονώτατον ϊδίως γεννήτορα. Πάντων δ τν ντων κα μετεχόντων κα μεθεκτν, πειράκις πείρως Θες περεξήρηται». Μανθανέτω τοίνυν κ τούτων, ς ο πάντα τ φεστηκότα κ Θεο κα π χρόνον εσί. Κα γρ στιν τούτων ναρχά στι κα τ λόγ τς μόνης νάρχου φύσει κα τρια­δικς μονάδος κα τς κατ’ ατν περφυος πλότητος κιστα λυμαίνεται· τν ατν γρ τρόπον κα νος κατ’ μυδρν εκό­να τς περβαλλούσης κείνης μερείας οδαμς δι τς μφύ­τους αυτο νοήσεις σύνθετός στιν.
στις τς νσημαινομένας τ σώματι πνευματικς διαθέσεις π τν ν τ ψυχ τν κατ Θεν προκοπτόντων χαρισμάτων το Πνεύματος ο παραδέχεται κα τν το παθητικο καθ’ ξιν νέκρωσιν πάθειάν φησιν, λλ μ τν π τ κρείττω καθ’ ξιν νέργειαν λικς πεστραμμένου τ πονηρ κα πεστραμμένου πρς τ καλά, ς τς πονηρς ξεις ποκτησαμένου κα τας γαθας μ πλουτίσαντος, οτος κολούθως τ τοιαύτ δόξ κα τν ν τ φθάρτ τν ντων αἰῶνι μετ σώματος παναίνεται διαγωγήν. Ε γρ συμμεθέξει τότε τ ψυχ τ σ­μα τν πορρήτων γαθν, κα νν δήπου συμμεθέξει κατ τ γχωρον τς χορηγουμένης μυστικς κα πορρήτως π το Θεο χάριτος τ κεκαθαρμένω ν κα ατ τ θεα πείσεται καταλλήλως αυτ, μετασκευασθέντος κα γιασθέντος, λλ’ ο καθ’ ξιν νεκρωθέντος το τς ψυχς παθητικο κα δι’ αυτο, κοινο σώματός τε κα ψυχς πάρχοντος, τς το σώματος γιάζοντος διαθέσεις τε κα νεργείας. «π γρ τν πηλλαγμένων τν το βίου καλν δι τν λπίδα τν μελλόντων γα­θν», κατ τν γιον Διάδοχον « νος ερώστως δι τν μεριμνίαν κινούμενος τς θείας ρρήτου χρηστότητος ατς παισθάνεται κα τ σώματι, κατ τ μέτρον τς αυτο προκοπς, τς οκείας χρηστότητος μεταδίδωσιν· δ τοιαύτη γγινομένη χαρ τότε τ ψυχ κα τ σώματι, πόμνησίς στιν πλανς τς φθάρτου βιότητος». λλο μν φωτς νος, τέρου δ ασθησις ντιλαμβάνεσθαι πέφυκεν· μν γρ ασθητο κα τ ασθητά, ασθητά, δεικνύντος, το δ νο φς στιν ν νοήμασι κειμένη γνσις. Ο το ατο τοίνυν φωτς ψις τε κα νος ντιλαμβάνεσθαι πεφύκασιν, λλ μέχρις ν κατ’ οκείαν φύσιν κα ν τος κατ φύσιν νεργ κάτερον ατν. ταν δ πνευματικς κα περφυος εμοιρήσωσι χάριτός τε κα δυνά­μεως ασθήσει τε κα ν, τ πρ πσαν ασθησιν κα πάντα νον ο κατηξιωμένοι βλέπουσιν, να κατ τν θεολόγον επωμεν μέγαν Γρηγόριον, ς «οδε μόνος Θες κα ο τ τοιατα νεργούμενοι».
Τατα π τν γραφν διδάχθημεν, τατα παρ τν με­τέρων πατέρων παρελάβομεν, τατα δι τς μικρς γνώκαμεν πείρας, τατα κα τν ν ερομοναχοις τιμιώτατον κα δελφν μέτερον κρ Γρηγόριον, πρ τν ερς συχαζόντων συγγραψάμενον δόντες κα ποδεξάμενοι ς τας τν γίων ­κριβς χόμενα παραδόσεσι, πρς πληροφορίαν τν ντυγχανόντων πεγράψαμεν.

πρτος τν ν τ γί ρει σεβασμίων μονν ερομόνα­χος σαάκ.
καθηγούμενος τς σεβασμίας βασιλικς κα ερς Λαύρας Θεοδόσιος ερομόναχος.
Εχε δ κα τν πογραφν το τς μονς τν βήρων ­γουμένου τ δί διαλέκτ.
καθηγούμενος τς το Βατοπεδίου σεβασμίας κα βασι­λικς μονς ερομόναχος ωαννίκιος.
Εχε δ κα τν πογραφν το τς μονς τν Σέρβων γου­μένου τ δί διαλέκτ.
λάχιστος ερομόναχος Φιλόθεος τ ατ φρονν πέ­γραψα.
ν ερομονάχοις λάχιστος κα πνευματικς τς σεβασμι­ας μονς το σφιγμένου μφιλόχιος.
ν ερομονάχοις ετελς Γεράσιμος, δν κα ναγνος τ φιλαλήθως γραφέντα κα ποδεξάμενος πέγραψα.
ετελς γέρων κα ν μοναχος λάχιστος Μωϋσς τ α­τ φρονν πέγραψα.
ν ερομονάχοις λάχιστος κα πνευματικς το Βατο­πεδίου Θεοδόσιος.
καθηγούμενος τς το Κουτλουμούση ερς μονς Θεοστήρικτος ερομόναχος.
Γερόντιος μαρτωλς Μαρούλης, ν τος γέρουσι τελν τς σεβασμίας Λαύρας, τ’ ατ φρονν πέγραψα.
ν μοναχος λάχιστος Κάλλιστος Μουζάλων.
λάχιστος κα ετελς ν μοναχος Γρηγόριος Στραβολαγκαδίτης, τάχα κα συχαστής, νον κα φρονν τατα πέγραψα.
π τς κτήσεως το Μαγουλ γέρων κα ν ερομονά­χοις λάχιστος σαΐας τατα φρονν πέγραψα.
ν μοναχος λάχιστος Μρκος το Σιναΐτου.
ν τ του Μαγουλ σκήτει κα ν ερομονάχοις λάχιστος Κάλλιστος.
Εχε κα τν πογραφν το π Σύρων γέροντος συχαστο τ δί διαλέκτ.
ν μοναχος λάχιστος Σωφρόνιος.
ν μοναχος λάχιστος ωάσαφ.
ταπεινς πίσκοπος ερισσο κα γίου ρους άκωβος, τας γιορειτικας κα πατερικας ντεθραμμένος παραδόσεσι κα μαρτύρων τι δι τν νταθα πογραψάντων λογάδων παν τ γιον ρος συμφωνοντες πέγραψαν, κα ατς συμ­φωνν κα πισφραγίζων πέγραψα. Κα τοτο μετ πάντων προγράφων, τι τν μ συμφωνοντα τος γίοις καθς κα μες κα ο μικρ πρ μν πατέρες μν, μες τν ατο κοινωνίαν ο παραδεξόμεθα.

ΠΗΓΗ:
Π. Χρήστου, Γρηγορίου το Παλαμ Συγγράμματα, τ. Β΄: Πραγματεαι καί πιστολαί γραφεσαι κατά τά τη 1340-1346, κδ. Κυρομνος, κδ. β΄, Θεσ/νίκη 1994, σ. 567-578.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου