Δευτέρα 11 Απριλίου 2016

Ο φυσικός (σωματικός) θάνατος


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Θ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ι', τους 2015-2016.

ξοδος τς ψυχς πό τό σμα: «φυσικώτατος δεσμός» ψυχς καί σώματος καί διάλυσή του. πρός τό «διον» σμα γάπη τς ψυχς. μονιμότητα το δεσμο καί προσωρινότητα τς διάλυσής του. νώπιον το θανάτου γωνία («οον γνα χει ψυχή, χωριζομένη κ το σώματος»), τήν ποία βίωσε καί Κύριος. γωνία καθαρίζει τήν ψυχή πό μικρά μαρτήματα. δυνηρότητα το θανάτου: «Βιαίως χωρίζεται κ τς ρμονίας», «θεί βουλήματι ποτέμνεται». θέα τν δαιμόνων. νάγκη συμπραράστασης τν οκείων. ξοδος τς ψυχς. πρός τό σμα φροντίδα («κηδεία») καί τιμή (θυμιάματα, σπασμοί κ.λπ). πομπή πρός τόν Ναό («ν ψαλμος καί μνοις»). ξόδιος κολουθία: προσευχή τς κκλησίας γιά τόν κεκοιμημένο. στάση τν οκείων καί συγγενν: νάγκη (συμ)προσευχς καί συμμετοχς στά τελούμενα. ταφή: στό ρθόδοξο «Κοιμητήριον». πόπειρες εσαγωγς «νέων θν»: καύση τν νεκρν. παράδεκτες συνήθειες, πού πηρεάζουν ρνητικά τήν κατάσταση τς ψυχς: πολυτέλεια, κοσμικοποίηση, μπορευματοποίηση, ποπροσανατολισμός πό τήν οσία το γεγονότος, σέβεια κ.. «κλαυθμός» (θρνος) γιά τούς κεκοιμημένους: φυσικό γεγονός, ταν δέν συνοδεύεται πό πελπισία («μή λυπσθε καθώς καί ο λοιποί ο μή χοντες λπίδα», Α' Θεσ. 4,13).

τελωνισμός τν ψυχν: Ο γγελοι παραλαμβάνουν τίς ψυχές τν Δικαίων. Ο περιπτώσεις τς Θεοτόκου καί τν γίων. Ο δαίμονες παραλαμβάνουν τίς ψυχές τν βαρέως μαρτωλν. τελωνισμός τν ψυχν: μιά πρώτη «κρίσις». Τί εναι τά «τελώνια»: «τάγματα» (μάδες) δαιμόνων, πού ζητον νά παραλάβουν τήν ψυχή γιά τίς μαρτίες της. Ο διηγήσεις το γ. Μακαρίου το Αγυπτίου καί τς σίας Θεοδώρας. «έρας», ς χρος κατοικίας τν δαιμόνων. θεία Κοινωνία πομακρύνει τούς δαίμονες. ποδοχή τς ψυχς καί (πρώτη) προσκύνηση το Κυρίου τήν τρίτη μέρα. «ξενάγηση» μέχρι τήν τεσσαρακοστή μέρα: στίς «μονές» τν γίων, στούς πίγειους τόπους πού ζησε καί στίς κολάσεις τν μαρτωλν. δεύτερη προσκύνηση (τήν νάτη μέρα). τρίτη προσκύνηση (τήν τεσσαρακοστή μέρα) καί (μερική) κρίσις. κατάσταση τν ψυχν μετά θάνατον: λες ο ψυχές βλέπουν, κούουν, μιλον, νθυμονται, ασθάνονται, ναγνωρίζουν κ.λπ. Ο ψυχές τν κολασμένων δέν χουν πλήρη πικοινωνία καί δέν ναγνωρίζονται μεταξύ τους.
Ο λεγόμενες μεταθανάτιες πιθανάτιες μπειρίες: Στήν ποχή μας καταγράφεται πλθος περιστατικν μέ «μεταθανάτιες» «πιθανάτιες» μπειρίες. Ατια τν μπειριν ατν εναι: α) γγύτητα το θανάτου, β) προσέγγιση τν πονηρν πνευμάτων καί γ) βίωση τς κατάστασης το «κλινικά νεκρο», μέ τή συνδρομή τς ατρικς πιστήμης. Κοινά στοιχεα τν μπειριν ατν εναι: α) ξωσωματική μπειρία. β) συνάντηση μέ λλους. γ) φωτεινή παρξη. Ο σύγχρονες «μεταθανάτιες» μπειρίες κατά κανόνα διαφέρουν ριζικά πό τίς καταγραφόμενες στήν ρθόδοξη Παράδοση, ρα πρόκειται γιά περιπτώσεις δαιμονικς πλάνης. «Λιδία λίθος» γιά τή διαπίστωση τς γνησιότητας τν σύγχρονων «μεταθανάτιων» μπειριν εναι τελωνισμός τς ψυχς.

Ο πέρ τν κεκοιμημένων νέργειες: ψυχή μετά θάνατον δέν μπορε νά φελήσει τόν αυτό της. Μπορε νά φεληθε, μως, πό τίς νέργειες τς κκλησίας καί τν ζώντων. Ο Πατέρες μιλον γιά πραγματική «νησιν» (φέλεια) τς ψυχς μετά θάνατον: μετακίνηση σέ καλύτερη «θέση» κατάσταση (στόσο, πάρχει καί μετακίνηση σέ χειρότερη θέση). πάρχουν καί σπανιώτατες περιπτώσεις ξόδου πό τήν κόλαση: τά παραδείγματα τν σεβν ατοκρατόρων Τραϊανο (98-117) καί Θεοφίλου (829-842). Τί φελε τίς ψυχές: Θ. Λειτουργία καί τά μνημόσυνα. Ποιά εναι τά καθιερωμένα μνημόσυνα: τς τρίτης καί νάτης μέρας, τν σαράντα μερν, τν τριν, ξι καί νέα μηνν καί το νός τους. Τά προαιρετικά μνημόσυνα κατά βούληση τν οκείων. πίσης, φελον τίς ψυχές ο διωτικές προσευχές τν ζώντων, ο νηστεες, ο γαθοεργίες, ο λεημοσύνες, ελαβής στάση, τά εδικς προσφερόμενα δρα, πως πρόσφορα, κόλλυβα, λάδι σέ καντήλι (μόνο λαιόλαδο), κερί (καθαρό), λιβάνι. Τί βλάπτει τίς ψυχές: ρνητική στάση τν οκείων ( μαρτία, σέβεια, πιστία, πελπισία, διαφορία κ.λπ.). πίσης, μνησικακία καί κατάκριση κ μέρους τυχόν δικηθέντων πό τόν μεταστάντα, ο περβολές στήν κηδεία, πολυτέλεια, πίδειξη κ..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου