Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Η' τοῦ Θεολογικοῦ Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή»
τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ι', ἔτους 2015-2016.
Ἡ μαρτυρία τῶν Γραφῶν: Μέ τό ζήτημα τοῦ θανάτου συνδέεται ἄμεσα
ἡ περί Παραδείσου καί Κολάσεως διδασκαλία. Οἱ
σαφεῖς μαρτυρίες τῆς Ἁγίας
Γραφῆς. Ὁ ἀρχέγονος Παράδεισος (ἡ «κατοικία» τῶν
Πρωτοπλάστων), ὡς αἰσθητός καί νοητός (τόπος καί κατάστασις). Ἡ
οὐσία τοῦ Παραδείσου: ἡ
θέα ἤ «θεωρία» τοῦ Θεοῦ,
ἡ κοινωνία μέ τόν Θεό. Ἡ κοινωνία, ὡς
μετοχή στήν ἄκτιστη Δόξα ἤ Ἐνέργεια
ἤ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
Ἡ μαρτυρία τῆς Καινῆς
Διαθήκης: α) Ἡ μετάνοια τοῦ Ληστοῦ
καί ὁ Παράδεισος (Λουκ. 23,43). «Παράδεισος» = ἡ
«Βασιλεία τοῦ Θεοῦ». β) Ἡ «ἁρπαγή»
τοῦ ἀπ. Παύλου (Β' Κορ. 12, 3-4) καί τά «ἄρρητα
ρήματα» (12,4), «θεάματα» καί «ἀκούσματα» (Α' Κορ.
2,9) τοῦ Παραδείσου. γ) Ἡ ἀναφορά
στήν Ἀποκάλυψη (2,7). Ἡ Κόλασις κατά τήν Ἁγ.
Γραφή: «Κόλασις αἰώνιος» (Ματ. 25,46), «τόπος βασάνου» (Λουκ. 16,28), «γέενα
πυρός» (Ματ. 5,22), «πῦρ αἰώνιον» (Ματ. 25,41), «σκότος ἐξώτερον»
(Ματ. 25,22). Ἀλλοιώσεις τῆς περί Παραδείσου καί
Κολάσεως Ὀρθοδόξου διδασκαλίας, προερχόμενες ἀπό
τή σχολαστική (Φραγκολατινική) Δύση: