ΤΕΥΧΟΣ 59 ΤΡΙΠΟΛΙΣ ΙΟΥΛΙΟΣ - ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2013
Ἡ
ἐργασία καί τό κέρδος τῆς Κυριακῆς
Μέ ἰδιαίτερη ἀνησυχία
παρακολουθοῦμε τό τελευταῖο διάστημα τίς προσπάθειες ἐκ μέρους τῆς πολιτείας,
ὑποκινούμενες προφανῶς ἀπό ἀδιόρατα καί σκοτεινά κέντρα, νά καταργηθεῖ στήν
πράξη ἡ ἀργία τῆς Κυριακῆς. Παρά τίς ἔντονες ἀντιδράσεις ἀπό τόν χῶρο τῆς
Ἐκκλησίας, τό μέτρο γιά τή λειτουργία τῶν καταστημάτων τίς Κυριακές φαίνεται νά
ἐφαρμόζεται, ἔστω καί μέ τεχνάσματα ἤ λύσεις τοῦ τύπου «ἀνοίγουμε μετά τήν
Ἐκκλησία» ἤ «πηγαίνουμε γιά ψώνια μετά τήν Ἐκκλησία». Ἡ συγκυρία, βέβαια, στήν
ὁποία ἐφαρμόζεται τό μέτρο, εἶναι ἡ πιό κατάλληλη γιά ὅσους τό ἐπιβάλλουν. Στή
δίνη τῆς οἰκονομικῆς καί κοινωνικῆς κρίσης καί μέ τήν ἀπειλή τοῦ ἀγώνα γιά
ἐπιβίωση, τῆς γενικευμένης ἀνεργίας, τῆς ἐξαθλίωσης, τῆς ἀβεβαιότητας καί τοῦ
φόβου γιά τό αὔριο, ποιός ἔχει διάθεση νά ἀσχοληθεῖ μέ τήν ἀργία τῆς Κυριακῆς;
Ὅμως, γιά μᾶς τούς Χριστιανούς τό θέμα εἶναι ἰδιαίτερα σοβαρό. Ἐκτός ἀπό τή
σημασία πού ἔχει γιά μᾶς ἡ «Ἡμέρα Κυρίου» (Κυριακή), ὅλοι ἀντιλαμβανόμεθα ὅτι
αὐτό, πού ἐπιχειροῦν κάποιοι, μέ τό ἀντίχριστο αὐτό μέτρο εἶναι ἡ ἀποϊεροποίηση
τῆς Κυριακῆς καί ἡ μετατροπή της στή συνείδηση τοῦ λαοῦ σέ μιά ἡμέρα σάν ὅλες
τίς ἄλλες. Γι’ αὐτό ἐπιβάλλεται ἡ ἀντίδρασή μας: ἡ ἐνεργητική ἀντίδραση
(στηλιτευόντας τέτοιες μεθοδεύσεις) καί ἡ παθητική («κανείς τήν Κυριακή στά
καταστήματα»!). Χαρακτηριστικά γιά τό θέμα εἶναι ὅσα ἔλεγε ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ
Αἰτωλός (1717-1779), πρίν δύο καί πλέον αἰῶνες, στό παρακάτω ἀπόσπασμα ἀπό τήν
Δ΄ Διδαχή του, πού παραθέτουμε:
«Ἐπῆγεν ὁ Κύριος εἰς
τήν κόλασιν καί ἔβγαλε τόν Ἀδάμ, τήν Εὔαν καί τό γένος του. Ἀνέστη τήν τρίτην
ἡμέραν. Ἐφάνη δώδεκα φοράς εἰς τούς Ἀποστόλους του. Ἔγινε χαρά εἰς τόν οὐρανόν,
χαρά εἰς τήν γῆν καί εἰς ὅλον τόν κόσμον, φαρμάκι καί σπαθί δίστομον εἰς τήν
καρδίαν τῶν Ἑβραίων καί μάλιστα τοῦ διαβόλου. Διά τοῦτο καί οἱ Ἑβραῖοι δέν
κατακαίονται ἄλλην ἡμέραν τόσον, ὡσάν τήν Κυριακήν, ὅπου ἀκούουν τόν παπά μας
νά λέγῃ: «Ὁ ἀναστάς ἐκ νεκρῶν Χριστός ὁ ἀληθινός Θεός ἡμῶν». Διότι ἐκεῖνο, ὅπου
ἐσπούδαζαν οἱ Ἑβραῖοι νά κάμουν διά νά ἐξαλείψουν τό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ μας,
ἐγύρισεν ἐναντίον τῆς κεφαλῆς των.
»Πρέπει καί ἡμεῖς,
ἀδελφοί μου, νά χαιρώμεθα πάντοτε, μά περισσότερον τήν Κυριακήν, ὅπου εἶναι ἡ
Ἀνάστασις τοῦ Χριστοῦ μας. Διότι Κυριακήν ἡμέραν ἔγινε ὁ Εὐαγγελισμός τῆς
Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καί ἀειπαρθένου Μαρίας. Κυριακήν ἡμέραν μέλλει ὁ Κύριος
νά ἀναστήσῃ ὅλον τόν κόσμον. Πρέπει καί ἡμεῖς νά ἐργαζώμεθα τάς ἕξ ἡμέρας διά
ταῦτα τά μάταια, γήϊνα καί ψεύτικα πράγματα, καί τήν Κυριακήν νά πηγαίνωμεν εἰς
τήν Ἐκκλησίαν καί νά στοχαζώμεθα τάς ἁμαρτίας μας, τόν θάνατον, τήν κόλασιν,
τόν Παράδεισον, τήν ψυχήν μας, ὅπου εἶναι τιμιωτέρα ἀπό ὅλον τόν κόσμον, καί
ὄχι νά πολυτρώγωμεν, νά πολυπίνωμεν καί νά κάμνωμεν ἁμαρτίας· οὔτε νά ἐργαζώμεθα
καί νά πραγματευώμεθα τήν Κυριακήν. Ἐκεῖνο τό κέρδος ὅπου γίνεται τήν Κυριακήν
εἶναι ἀφωρισμένο καί κατηραμένο, καί βάνετε φωτιά καί κατάρα εἰς τό σπίτι σας
καί ὄχι εὐλογίαν· καί ἤ σέ θανατώνει ὁ Θεός παράκαιρα, ἤ τήν γυναῖκα σου, ἤ τό
παιδί σου, ἤ τό ζῷον σου ψοφᾶ, ἤ ἄλλον κακόν σου κάμνει. Ὅθεν, ἀδελφοί μου, διά
νά μή πάθετε κανένα κακόν, μήτε ψυχικόν μήτε σωματικόν, ἐγώ σᾶς συμβουλεύω νά
φυλάγετε τήν Κυριακήν, ὡσάν ὅπου εἶναι ἀφιερωμένη εἰς τόν Θεόν.
»Ἐδῶ πῶς πηγαίνετε, Χριστιανοί
μου; Τήν φυλάγετε τήν Κυριακήν; Ἄν εἶσθε Χριστιανοί, νά τήν φυλάγετε. Ἔχετε ἐδῶ
πρόβατα; Τό γάλα τῆς Κυριακῆς τί τό κάμνετε; Ἄκουσε, παιδί μου· νά τό σμίγῃς
ὅλο καί νά τό κάμνῃς ἑπτά μερίδια· καί τά ἕξ μερίδια κράτησέ τα διά τόν ἑαυτόν
σου, καί τό ἄλλο μερίδιον τῆς Κυριακῆς, ἄν θέλῃς, δῶσε το ἐλέημοσύνην εἰς τούς
πτωχούς ἤ εἰς τήν Ἐκκλησίαν, διά νά εὐλόγησῃ ὁ Θεός τά πράγματά σου. Καί ἄν τύχῃ
ἀνάγκη καί θέλῃς νά πώλησῃς πράγματα φαγώσιμα τήν Κυριακήν, ἐκεῖνο τό κέρδος
μή τό σμίγῃς εἰς τήν σακκούλα σου, διότι τήν μαγαρίζει, ἀλλά δῶσε τα ἐλεημοσύνην,
διά νά σᾶς φυλάγῃ ὁ Θεός».
Ἡ ἑορτή
τοῦ Τιμίου Σταυροῦ
Μέ τήν πρέπουσα
ἱερότητα ἑορτάστηκε καί φέτος ἡ Ἑορτή τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ
Σταυροῦ στή Μητρόπολή μας. Στήν ἕδρα τῆς Ἱ. Μητροπόλεως, στόν Μητροπολιτικό Ἱ.
Ναό τοῦ Ἁγίου Βασιλείου τῆς Τριπόλεως ἀλλά καί στούς ἄλλους Ἱ. Ναούς καί τίς
Μονές τῆς Μητροπόλεως, πλῆθος κόσμου παρέστη τόσο κατά τήν Θ. Λειτουργία, ὅσο
καί κατά τήν Ἀκολουθία τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ. Τό ἑσπέρας της
ἑορτῆς Σαββάτο 14η Σεπτεμβρίου 2013, στόν Μητροπολιτικό Ἱ. Ναό Ἁγ. Βασιλείου
Τριπόλεως καί περί ὥραν 6.30 μ.μ., προεξάρχοντος τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου μας,
τελέσθηκε ἡ ἱ. Ἀκολουθία τῶν Χαιρετισμῶν τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, παρουσίᾳ πλήθους
Ἱερέων, Τριπολιτῶν καί ἑορταζόντων τήν μεγάλη αὐτή ἑορτή τῆς Ὀρθοδοξίας μας.
Οἱ Ὀρθόδοξοι
Χριστιανοί παγκοσμίως τιμοῦμε μέ ἰδιαίτερο τρόπο τήν ἡμέρα τῆς Ὑψώσεως τοῦ
Σταυροῦ τοῦ Κυρίου μας. Όλες οἱ ἱ. Ἀκολουθίες ἔχουν πανηγυρικό χαρακτῆρα,
ἐνῶ παραλλήλως τήν ἡμέρα αὐτή ἔχει θεσπισθεῖ αὐστηρή νηστεία. Κατακλύζουμε τούς
Ἱ. Ναούς γιά νά προσκυνήσουμε τόν Τίμιο Σταυρό, παίρνουμε μαζί μας κλώνους
βασιλικοῦ, ὡς εὐλογία καί χρησιμοποιοῦμε τά σταυρολούλουδα στήν προετοιμασία
τοῦ προσφόρου ἀντί γιά νά χρησιμοποιήσουμε προζύμι. Ξέρουμε καλά ὅτι ἡ τιμή καί
ἡ προσκύνηση τοῦ Σταυροῦ εἶναι προσκύνηση τοῦ ἴδιου τοῦ ἐσταυρωμένου Χριστοῦ
μας. Πάνω στό ξύλο τοῦ Σταυροῦ ὁ Χριστός θριάμβευσε ἐναντίον τοῦ διαβόλου. Διά
τοῦ Σταυροῦ ἦρθε ἡ σωτηρία σέ ὁλόκληρο τό ἀνθρώπινο γένος. Ὁ Σταυρός τοῦ Κυρίου
μας εἶναι τό καύχημά μας, τό νικηφόρο λάβαρο κατά τοῦ μεγαλύτερου ἐχθροῦ μας,
τοῦ διαβόλου, τό ἀήττητο ὅπλο κατά τοῦ κάθε εἴδους κακοῦ. Ὁ Τίμιος Σταυρός
εἶναι τό ἱερότερο σύμβολο τοῦ Χριστιανισμοῦ, εἶναι ἡ σημαία καί τό λάβαρο τῆς
Ἐκκλησίας, εἶναι ὁ φύλαξ τῆς οἰκουμένης.
Κάποτε ὁ Σταυρός ἦταν
ὄργανο θανατικῆς ἐκτελέσεως τῶν κακούργων· ἦταν ξύλο καταισχύνης καί κατάρας.
Ἀπό τότε, ὅμως, πού ἐπάνω σ' αὐτόν πέθανε ὁ ἀναμάρτητος Σωτήρας τοῦ κόσμου, ὁ
Σταυρός ἔγινε «Τίμιον Ξύλον». Γι' αὐτό καί τήν 14η Σεπτεμβρίου κάθε
εὐλογημένου ἔτους γιορτάζουμε τήν εὕρεση τοῦ Τιμίου Σταυροῦ στά Ἱεροσόλυμα ἀπό
τήν ἁγία Ἑλένη καί τήν ὕψωσή του· γι' αὐτό ἡ Ἐκκλησία περίτρανα διαμηνύει καί
θυμίζει πρός ὅλους μας: Γι' αὐτό στό Ἀπολυτίκιο τῆς ἡμέρας γίνεται λόγος γιά τό
ὅτι ὁ λαός ἀνήκει στόν Θεό: «Σῶσον Κύριε τόν λαόν Σου καί εὐλόγησον τήν
κληρονομίαν Σου». Μᾶς ἐξηγεῖ ὅτι ὁ λαός δέν ἀνήκει στούς ἄρχοντας, ἀλλά
στόν Κύριο καί Θεό μας, τόν Σωτῆρα Χριστό. Κληρονομία εἶναι ἡ Ἐκκλησία, ἡ
μία, ἁγία, καθολική καί ἀποστολική, πού κρατᾶ ἀμετάβλητα καί ἀδιάλειπτα τήν
ἀποστολική διαδοχή, τήν διδασκαλία καί τά χαρίσματα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἡ
φράση «νίκας τοῖς βασιλεῦσιν» ἐννοιολογικά ἀναφέρεται στούς ἄρχοντας πού
ἡγοῦνται τοῦ λαοῦ. Ἔπειτα, γίνεται λόγος γιά τό πολίτευμα τοῦ Κράτους, πού
προστατεύεται ἀπό τόν Σταυρό: «καί τό σόν φυλάττων διά τοῦ σταυροῦ Σου
πολίτευμα». Πρόκειται γιά ἕνα πολίτευμα πού στηρίζεται στόν ἀποκαλυπτικό λόγο
τοῦ Θεοῦ, στό πολίτευμα τοῦ Σταυροῦ, δηλαδή στήν ἀγάπη ὡς ὑπέρβαση τῆς
φιλαυτίας. Ἀκόμη στό Τροπάριο αὐτό γίνεται λόγος γιά βαρβάρους: «κατά βαρβάρων
δωρούμενος». Ποιοί εἶναι αὐτοί οἱ βάρβαροι; Τό Τροπάριο αὐτό θέτει ἕναν βαθύ
πολιτειακό προβληματισμό, πού δέν συνδέεται μέ τήν ἐξωτερική μορφή τοῦ
πολιτεύματος, ἀλλά μέ τόν τρόπο ζωῆς καί πολιτείας τόσο τῶν ἀρχόντων, ὅσο καί
τῶν ἀρχομένων.
Ἄλλη ἑορτή, πού
συνδέεται μέ τόν Σταυρό τοῦ Κυρίου, εἶναι ἡ «Πρόοδος τοῦ Τιμίου Σταυροῦ». Εἶναι
ἡ ἑορτή πού συμπίπτει μέ τήν πρώτη ἡμέρα τῆς νηστείας τοῦ Δεκαπενταυγούστου καί
θεσπίστηκε σέ ἀνάμνηση τῆς ἀπαλλαγῆς τῶν Βυζαντινῶν - μέ τή βοήθεια τοῦ Τιμίου
Σταυροῦ - ἀπό τήν ἐπιδρομή τῶν Σαρακηνῶν ἐπί τῆς ἐποχῆς τοῦ αὐτοκράτορα Μανουήλ
Κομνηνοῦ. Λέγεται «Πρόοδος» τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, διότι μετά τήν προσκύνηση τοῦ
Τιμίου Ξύλου, γινόταν στήν Πόλη λιτανεία, προπορευόμενου τοῦ Τιμίου Ξύλου. Ὁ
Κων/νος Πορφυρογέννητος (913-959) περιγράφει λεπτομερῶς τό πῶς γινόταν ἡ
προσκύνηση καί ἡ λιτανεία τοῦ Τιμίου Ξύλου. Γράφει: Ἑπτά ἡμέρες πρίν (23
Ἰουλίου) τό Τίμιο Ξύλο «ἔβγαινε» ἀπό τό Παλάτι καί κατετίθετο πρός προσκύνηση.
Κατόπιν, καί ἐπί δυό περίπου ἑβδομάδες (μέχρι 13 Αὐγούστου) γινόταν ἡ «Πρόοδος»
τοῦ Τιμίου Ξύλου, λιτανεία, πού περνοῦσε ἀπ' ὅλους τούς δρόμους, ἀπ' ὅλα τά
σπίτια, ἀπό τά τείχη τῆς πόλεως, ἀπό τά περίχωρά της, ἁγιάζοντας τά πάντα. Στίς
14 Αὐγούστου τό Τίμιο Ξύλο ἐπανήρχετο ἐν πομπῇ στό Παλάτι πρός ἁγιασμό του. «Τῇ
αὐτῇ ἡμέρᾳ (14ῃ Αὐγούστου) μνήμη τῆς εἰς τό Παλάτιον ἀνακομιδῆς τοῦ Τιμίου
Σταυροῦ», ἀναφέρει τό Συναξάριο τῆς ἡμέρας. Τέλος, ἐναποτίθετο στή μόνιμή του
«κατοικία», στόν ναΐσκο τῶν Ἁγ. Θεοδώρων τοῦ Παλατιοῦ.
Ἀπό τήν
δραστηριότητα τῆς ἐνορίας μας
Μέ κάθε λαμπρότητα
πανηγυρίστηκε καί φέτος τήν Πέμπτη ἑσπέρας τῆς 1ης Αὐγούστου ἔ.ἔ., ἡ ἑορτή τῆς
Προόδου τοῦ Τιμίου Σταυροῦ στήν Τρίπολη, ἐνῷ παραλλήλως τελέσθηκε ἡ πρώτη
Παράκληση πρός τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο, λιτανεύοντας συνάμα καί τήν ἁγία
καί ἱστορική ἱερά Εἰκόνα τῆς «Παναγίας τῆς Τριπολιτσᾶς». Ἡ ὡς ἄνω ἱερά
Ἀκολουθία τελέσθηκε στόν Μητροπολιτικό μας Ναό, προεξάρχοντος τοῦ Πρωτοσυγκέλλου
τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Πανοσιολ. Ἀρχιμ. Θεοκλήτου Ντούλια, ὁ ὁποῖος
ἐκπροσώπησε τόν Σεβ. Μητροπολίτη μας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ, πλαισιωμένου ἐκ τοῦ ἱ. Κλήρου,
τῆς πολιτειακῆς καί στρατιωτικῆς ἡγεσίας τοῦ Νομοῦ, τῆς Φιλαρμονικῆς τοῦ Δήμου,
τοῦ εὐσεβοῦς Λαοῦ τῆς Τριπόλεως καί τῶν ἐνοριτῶν τῆς Ἐνορίας τοῦ Μητροπολιτικοῦ
Ναοῦ. Ὁ μήνας Αὔγουστος ἀναμφίβολα εἶναι μήνας ἀφιερωμένος στό πάνσεπτο πρόσωπο
τῆς Παναγίας μας, μέ κεντρικό γεγονός τήν Κοίμησή της. Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία
μας, τιμᾶ μέ τρόπο μοναδικό Ἐκείνην, πού, ὅπως μας τονίζει ὁ ἅγιος Νικόλαος
Καβάσιλας, «ἀνεδείχθη ἱερωτέρα τῶν θυσιῶν, τιμιωτέρα τῶν θυσιαστηρίων πρός τόν
Θεόν· ἁγιωτέρα τῶν Δικαίων, τῶν Προφητῶν καί τῶν Ἱερέων». Καθημερινά, σέ κάθε
ἐνορία καί Μονή τῆς Μητροπόλεώς μας, τελοῦνται οἱ ἰδιαίτερες Ἀκολουθίες τῆς
Παρακλήσεως, γιά νά ζητήσουμε τήν πρεσβεία τῆς Μητρός πάσης της κτίσεως πρός
τόν Υἱό της γιά τήν σωτηρία ὅλων μας.
|
Ἀπό τή λιτανεία
τῆς «Παναγίας τῆς
Τριπολιτσᾶς»
(1/8/2013). |
Ἡ ἁγία εἰκόνα τῆς «Παναγίας
τῆς Τριπολιτσᾶς» τοῦ Μητροπλιτικοῦ μας Ναοῦ ξεκίνησε νά φτιάχνεται τό 1823,
ἐκεῖνα τά δύσκολα χρόνια πού οἱ Ἕλληνες προσπαθοῦσαν νά βροῦν καί πάλι τήν
ἐλευθερία τους ἀπό τούς Τούρκους κατακτητές. Πρῶτος ἁγιογράφος της ἦταν ὁ Μιχαήλ
Κομνενίδης ἀπό τόν Πόρο, ὁ ὁποῖος, ὅμως, δέν πρόλαβε νά τήν ὁλοκληρώσει, ἀφοῦ
πέθανε ἀπό κάποια ἀσθένεια. Κατόπιν τήν Εἰκόνα συνέχισε καί τελείωσε ὁ
Ἁγιογράφος Γεώργιος Ἀθανασιάδης ὁ Κυδωνιάτης τό 1826. Ἡ εἰκόνα αὐτή ἦταν
παραγγελία τοῦ Ἀναστασίου Γκυζάνη, Ποριώτου, καί ἔμεινε γιά ἀρκετά χρόνια στά
χέρια τῆς οἰκογενείας αὐτῆς καί κατόπιν παραχωρήθηκε εὐγενῶς ἐκ τῶν ἀπογόνων
της οἰκογενείας, στήν Ἐνορία τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ἱ. Ναοῦ Ἁγίου Βασιλείου
Τριπόλεως. Ἡ ἁγία Εἰκόνα τῆς Παναγίας ἔχει σωθεῖ δυό φορές ἀπό φωτιά μέ
θαυματουργό τρόπο, μία φορά, ὅταν τήν εἶχε ἡ οἰκογένεια τοῦ κ. Γκυζάνη καί μία
φορά στήν Ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Βασιλείου, ὅταν εἶχε ξεσπάσει μεγάλη πυρκαγιά
ἐντός τοῦ Ναοῦ. Τώρα ἡ Εἰκόνα εἶναι τοποθετημένη σέ ὡραῖο καλλιμάρμαρο Προσκυνητάρι,
δωρεά εὐλαβῶν ἐνοριτῶν, καί κάθε χρόνο τήν 1η Αὐγούστου πρίν τήν Παράκληση
λιτανεύεται στήν κεντρική πλατεῖα τῆς Τριπόλεως, παρουσίᾳ τῶν τοπικῶν καί
στρατιωτικῶν ἀρχῶν.
Τήν 29η Αὐγούστου, ἡμέρα
Πέμπτη τό ἑσπέρας, παραμονή τῆς ἑορτῆς τοῦ ἁγίου Ἀλεξάνδρου, Πατριάρχου Κων/λεως,
ὁ Σεβ. Ποιμενάρχης μας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, ὁ ὁποῖος ἔχει τήν ὀνομαστική
του ἑορτή καί προστάτη τόν ἅγιο Ἀλέξανδρο, παρέστη στήν Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ
πρός τιμήν τοῦ ἁγίου Ἀλεξάνδρου, στόν μοναδικό στή Μητρόπολή μας Ναό
τοῦ Ἁγίου, στό χωριό Κάτω Ἀσσέα τοῦ τέως Δήμου Βαλτετσίου. Στήν Ἀκολουθία τοῦ
Ἐσπερινοῦ χοροστάτησε, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Πατρῶν ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ,
Ἱερεῖς, Ἄρχοντες τοῦ τόπου, κάτοικοι τῆς περιοχῆς, τῶν πέριξ χωριῶν,
Ἀθηναῖοι, ἀλλά καί Τριπολίτες, τίμησαν μέ τήν παρουσία τους τή μνήμη τοῦ ἁγίου
Ἀλεξάνδρου καί εὐχήθηκαν τά δέοντα στόν Σεβ. Μητροπολίτη μας, τόσο τήν
παραμονή, ὅσο καί ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς. Ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς, ἡμέρα
Παρασκευή, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης μας, τέλεσε τόν Ὄρθρο καί τήν Θ. Λειτουργία,
στόν Ἐνοριακό Ἱ. Ναό Ἁγ. Νικολάου στήν γενέτειρά του, τό χωριό Πάπαρι
Μαντινείας. Στην πολυαρχιερατική Θ. Λειτουργία συλλειτούργησαν οἱ Σεβ.
Μητροπολίτες Πατρῶν ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ, Ἰλίου ΑΘΗΝΑΓΟΡΑΣ, Ἱερισσοῦ ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ καί ὁ Θεοφ. Ἐπίσκοπος Ἐπιδαύρου ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΣ.
Στό ἱερό Βῆμα παρέστη συμπροσευχόμενος ὁ Θεοφ. Ἐπίσκοπος Ἀνδρούσης ΘΕΟΚΤΙΣΤΟΣ.
Μετά τό πέρας ὁ ἑορτάζων Μητροπολίτης μας, ἀπένειμε τό Ὀφίκιο τοῦ
Πρωτοπρεσβυτέρου στόν Αἰδ. Ἱερέα Κυριάκο Δρακόπουλο, ἐφημέριο τῆς
Ἐνορίας Κανδάλου Μαντινείας, καθώς καί τοῦ Οἰκονόμου στόν Αἰδ. Ἱερέα Πέτρο Δημᾶκο,
Ἐφημέριο Βερβαίνων Κυνουρίας. Κλείνοντας ὁ Σεβ. Μητροπολίτης μας, εὐχαρίστησε Κλῆρο,
Λαό καί ἄρχοντες γιά τήν παρουσία τους στή Θ. Λειτουργία καί γιά τήν τιμή πού
ἔκαναν στήν ἀσημότητά του. Οἱ κάτοικοι τοῦ χωριοῦ Πάπαρι, ὁ
Ἐφημέριος καί τό Ἐκκλ. Συμβούλιο, μέ δική τους πρωτοβουλία, φρόντισαν στόν
προαύλιο χῶρο τοῦ Ναοῦ νά κεράσουν τούς συνεορταστάς καί παρευρισκόμενους
χριστιανούς, προσφέροντά τους ἕνα λιτό νηστήσιμο γεῦμα καί ἕνα φροῦτο, ὡς ἐλάχιστη
ἀνταπόδοση τῆς μεγίστης προσφορᾶς τοῦ ἑορτάζοντος συγχωριανοῦ μας Μητροπολίτου
τόσο στή Μητρόπολή μας, ὅσο καί στό χωριό μας. Εὐχόμεθα τά ἀρχιερατικά αὐτοῦ ἔτη
νά εἶναι πολλά καί εὐλογημένα, ὥστε νά λαμβάνουμε πάντες τίς ἀρχιερατικές αὐτοῦ
πολύτιμες εὐχές καί εὐλογίες.
Ἐν ὄψει τῆς ἐνάρξεως
τοῦ σχολικοῦ ἔτους, ὁ Μητροπολιτικός Ἱ. Ναός Ἁγίου Βασιλείου Τριπόλεως
συγκεντρώνει σχολικά εἴδη: τσάντες, κασετίνες, τετράδια, εἴδη γραφῆς,
ζωγραφικῆς καί χειροτεχνίας καθώς καί σχολικά βοηθήματα. Τά εἴδη αὐτά μπορεῖ νά
εἶναι εἴτε καινούρια, εἴτε μεταχειρισμένα, ἀλλά σέ καλή κατάσταση. Ὁ Ἱ. Ναός
προβαίνει σέ αὐτή τήν κίνηση γιά δεύτερη χρονιά, ἀνταποκρινόμενος στίς ἀνάγκες
πολλῶν οἰκογενειῶν πού ἀντιμετωπίζουν δυσκολίες στήν προμήθεια τῶν ἀπαραιτήτων,
ὥστε νά ξεκινήσουν οἱ μαθητές τή νέα σχολική χρονιά μέ ἀξιοπρέπεια καί μέ
χαμόγελο. Ἡ συγκέντρωση τῶν εἰδῶν ξεκίνησε τή Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου, τίς ἡμέρες
καί ὦρες λειτουργίας τοῦ Φιλανθρωπικοῦ Προγράμματος «Τό Καλάθι τοῦ Πτωχοῦ
Ἀδελφοῦ», δηλαδή κάθε Δευτέρα καί Πέμπτη 5.30 - 7.30, καθώς καί καθημερινά στό
Γραφεῖο τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ἱ. Ναοῦ, ἐπί τῆς Πλατείας Ἁγίου Βασιλείου. Σᾶς
παρακαλοῦμε νά συνδράμετε καί αὐτή τήν προσπάθεια τῆς Ἐνορίας μας, ὅπως ἔχετε
πράξει ἄλλες φορές. Ἡ πνευματική τροφή ἀποτελεῖ ἀγαθό ἴσης ἤ καί μεγαλύτερης
ἀξίας ἀπό τήν ὑλική. Μή στερήσουμε ἀπό τά παιδιά μας τίποτα ἀπό τά δυό.
|
Ἀπό τήν πανήγυρη
τοῦ Ἐξωκκλησίου
Γεννήσεως Θεοτόκου,
περιοχῆς Φτέρης Μαντινείας
(7/9/2013). |
Ἡ Ἐκκλησία μας
τήν 8η Σεπτεμβρίου, ἑορτάζει τό Γενέσιο τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, τῆς Μητέρας
τοῦ Κυρίου μας. Ἡ ἑορτή αὐτή εἶναι ἡ πρώτη Θεομητορική ἑορτή τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ
ἔτους, τό ὁποῖο ξεκίνησε την 1η Σεπτεμβρίου. Ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος
εἶναι αὐτή πού γέννησε τόν Σωτῆρα Χριστό· ἀπό αὐτήν ἀνέτειλε ὁ
«Ἥλιος τῆς δικαιοσύνης Χριστός ὁ Θεός ἠμῶν». Οἱ γενεές τῶν πιστῶν μακαρίζουν
τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο γι’ αὐτό τό μεγάλο δῶρο πού τούς ἔκανε. Ἡ Ὑπεραγία
Θεοτόκος εἶναι αὐτή πού προφητικά εἶπε: «Ἰδού γάρ ἀπό τοῦ νῦν μακαριοῦσι με
πᾶσαι αἱ γενεαί, ὅτι ἐποίησέ μοι μεγαλεία ὁ δυνατός καί ἅγιον τό ὄνομα αὐτοῦ
καί τό ἔλεος αὐτοῦ εἰς γενεάν, γενεῶν τοῖς φοβουμένοις αὐτόν». Κάθε ψυχή
χριστιανοῦ στρέφεται πάντα μέ θάρρος καί ἐμπιστοσύνη πρός τήν Παναγία, γιατί
αὐτή εἶναι ἡ μητέρα ὅλων, καί στό πανάγιο πρόσωπό της βλέπει ὁ κάθε πιστός τή δική
του μητέρα, ἐκείνη πού τόν θήλασε, πού τόν κράτησε στά χέρια της, πού τόν
προστάτεψε καί τόν ζέστανε στήν ἀγκαλιά της. Στήν Παναγία μητέρα μας ἁρμόζει κάθε
δοξολογία καί ἀγάπη, κάθε τιμή καί σεβασμός ἀπ' ὅλους μας. Μέ θρησκευτική
κατάνυξη καί κάθε λαμπρότητα, ἑορτάστηκε τήν 7ην καί τήν 8ην Σεπτεμβρίου 2013, ἡ
Ἑορτή τοῦ Γενεσίου τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου στό πανέμορφο Ἐξωκκλήσιο, πού ἔχει
ὑπό τήν προστασία του τό Σῶμα τῆς Ἑλληνικῆς Ἀστυνομίας Ἀρκαδίας, τῆς Παναγίας
τῆς Φτέρης Μαντινείας στή θέση «Ἀμπέλια». Τό ἑσπέρας τοῦ Σαββάτου ἐτελέσθη
Μέγας Ἑσπερινός, ἐνῶ ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς καί ἀπό ὥρας 7ης πρωινῆς ἐτελέσθη ὁ
Ὄρθρος καί ἐν συνεχείᾳ ἡ πανηγυρική Θ. Λειτουργία. Πλῆθος κόσμου, Ἀστυνομικῶν
τῆς Ἀρκαδίας, πιστῶν Τριπολιτῶν καί κατοίκων τῆς Μαντινείας τίμησαν μέ
θρησκευτική κατάνυξη καί λαμπρότητα, τήν ἐορτή τοῦ Γενεσίου τῆς Θεοτόκου.
Ἡ Ἐνορία τοῦ
Μητροπολιτικοῦ Ἱ. Ναοῦ Ἁγ. Βασιλείου Τριπόλεως ἔχει ὑπό τήν πνευματική της
δικαιοδοσία καί ἐντός τῶν ὁρίων της, τό 2ο Δημοτικό Σχολεῖο Τριπόλεως. Ὁ Ἐφημέριος
τῆς Ἐνορίας Πανοσιολ. Ἀρχιμ. π. Βενέδικτος Καρύδης καί ἡ κ. Ἀθανασία
Τζαβάρα - Ζαχαροπούλου, συνεργάτιδα τοῦ Φιλανθρωπικοῦ Προγράμματος «Τό Καλάθι
τοῦ Πτωχοῦ Ἀδελφοῦ», βρέθηκαν τήν Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2013, κοντά στά μικρά
παιδιά τῆς Ἐνορίας μας, τούς δασκάλους, τούς γονείς καί
κηδεμόνες τοῦ 2ου Δημοτικοῦ Σχολείου Τριπόλεως. Ἡ παρουσία τοῦ
Ἐφημερίου της Ἐνορίας μας στό Σχολεῖο εἶχε σχέση μέ τήν ὑποχρέωση τῆς
τελέσεως του καθιερωμένου Ἁγιασμοῦ, ἀλλά καί γιά τήν ἔμπρακτη καί
πολυποίκιλη στήριξη τῶν παιδιῶν μας. Μετά τό πέρας τῆς Ἀκολουθίας, ὁ Πανοσιολ.
Ἀρχιμ. π. Βενέδικτος Καρύδης εὐχήθηκε τά δέοντα στά παιδιά, τούς δασκάλους,
τούς γονεῖς καί κηδεμόνες ἐνῶ οἱ συνεργάτες τῆς Ἐνορίας διένειμαν στούς μικρούς
μαθητές καί τούς δασκάλους ὡς εὐλογία καί ἐνθύμιο τῆς ἐνάρξεως τοῦ νέου σχολικοῦ
ἔτους ἕνα ἀναμνηστικό στυλό.
Τήν Κυριακή 22α Σεπτεμβρίου
καί ἀπό ὥρας 9ης βραδυνῆς στόν Μητροπολιτικό Ἱ. Ναό Ἁγ.
Βασιλείου Τριπόλεως, ἐπί τῇ ἐπετείῳ τῆς ἑορτῆς τῆς Ἁλώσεως τῆς Τριπολιτσᾶς, τελέστηκε
ἱερά Ἀγρυπνία. Ὁ φιλόχριστος Λαός μας, προσῆλθε στό κατανυκτικό κλίμα τῆς
προσευχητικῆς - εὐχαριστιριακῆς αὐτῆς Συνάξεως καί ἀνέπεμψαν ἀνεξαιρέτως ὅλοι
μαζί, Κλῆρος καί Λαός, δόξα καί εὐχαριστία πρός τόν Τριαδικόν Θεόν
τῆς Ὀρθοδοξίας μας, γιά τήν ἀπελευθέρωσή μας ἀπό τόν Τουρκικό ζυγό, καί εὐχές
ὑπέρ ἀναπαύσεως τῶν ψυχῶν τῶν ἡρωϊκῶν ἀγωνιστῶν τοῦ 1821.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου