γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2014

Οι απαρχές της Εκκλησίας του Χριστού


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Γ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Θ', τους 2014-2015.

πό τήν Παλαιά στήν Καινή Διαθήκη: Παλαιά Διαθήκη εναι στορία τν μφανίσεων το Χριστο στόν κόσμο πρό τς νσαρκώσεώς Του (εναι «στορία», μλλον «προϊστορία» τς σωτηρίας το κόσμου). Πρόκειται γιά μφανίσεις το Χριστο «ν Δόξη» μφανίσεις το «Κυρίου τς Δόξης», δηλ. ποκαλύψεις τς κτιστης Δόξας νέργειας Θεότητος το Θεο, ο ποες παρέχονται σέ συγκεκριμένα πρόσωπα, πού διαθέτουν τίς κατάλληλες προϋποθέσεις. Τά πρόσωπα ατά στίς θεοπτικές μπειρίες τους δέν βλέπουν πλς τόν «Κύριο τς Δόξης», λλά καί μετέχουν στή Δόξα Του (δοξάζονται ν Ατ). μπειρία τς θεώσεως το ν Χριστ δοξασμο ποτελε τόν πυρνα τς Π. Διαθήκης. Παράλληλα, Π. Διαθήκη παρέχει τίς προϋποθέσεις το ν Χριστ δοξασμο, δηλ. διδάσκει τόν τρόπο ζως, πού δηγε στή σωτηρία καί στή θέωση.

Τό «μέγα τς εσεβείας μυστήριον»: Μέ τήν νσάρκωση το Θεο Λόγου συντελεται τό «μέγα τς εσεβείας μυστήριον»: «Θεός φανερώθη ν σαρκί» (Α' Τιμ. 3,16). μφανιζόμενος στήν Π. Διαθήκη «Κύριος τς Δόξης», μφανίζεται πλέον στήν Κ. Διαθήκη μέ νθρώπινη φύση. Τί ταν Χριστός: «τέλειος Θεός καί τέλειος νθρωπος ατός». νωση τν δύο φύσεων στό να καί μοναδικό πρόσωπο το Θεο Λόγου «συγχύτως», «τρέπτως», «χωρίστως», «διαιρέτως» (Δ' Οκουμενική Σύνοδος). Γιατί Θεός γινε νθρωπος; «Δι’ μς τούς νθρώπους καί διά τήν μετέραν σωτηρίαν». Χριστός δέν λθε γιά νά διδάξει τό πς θά σωθομε, λλά γιά νά πιτελέσει τή σωτηρία μας μέ μοναδικές καί νεπανάληπτες σωστικές πράξεις, πως νανθρώπιση, τό Πάθος καί νάσταση. πό τίς πράξεις ατές νοηματοδοτονται (ντλον τό κύρος τους) καί λες ο σωστικές νέργειες το Θεο (Θεοφάνειες) στήν Π. Διαθήκη: λόκληρη Π. Διαθήκη νοηματοδοτεται πό τήν Καινή. σωτηρία γκειται στό τι Χριστός μς καθιστ κοινωνούς τς Δόξης Του. Ατό σημαίνει τι οσία τς Π. Διαθήκης ( μπειρία τς θεώσεως ν Χριστ δοξασμός) διατηρεται καί στήν Κ. Διαθήκη, μέ τή διαφορά τι κοινωνία τς Δόξης το Χριστο γίνεται πλέον μέσ τς νθρωπίνης φύσεώς Του. Κατά τήν πί γς παρουσία Του Δόξα το Χριστο δέν ταν ρατή σέ λους (« θεότης κρύπτετο πό τήν νθρωπότητα»), παρά μόνο σέ λάχιστα πρόσωπα πού διέθεταν δη τίς ποκειμενικές προϋποθέσεις (Πρόδρομος, Συμεών κ..). Κύριος καθοδηγοσε τούς Μαθητές (καί δι’ ατν λο τόν κόσμο) στό πς θά φτάσουν στήν μπειρία το ν Χριστ δοξασμο, στήν ποία κενοι (ο Μαθητές) φτασαν κατά τή Μεταμόρφωση καί κατά τήν Πεντηκοστή. μπειρία τς Πεντηκοστς συνιστ τήν οσία το ποστολικο λειτουργήματος.
δός τς Θεογνωσίας σέ Παλαιά καί Καινή Διαθήκη: πίγνωση τς οσίας τς Παλαις καί Καινς Διαθήκης διαφωτίζει δύο πολύ σημαντικά θέματα: α) Τό πς μπορομε νά γνωρίσουμε τόν Θεό; (ποιά εναι δός τς Θεογνωσίας;) καί β) Τό ποιός εναι αθεντικός Θεολόγος; (ποιός παρέχει αθεντική μαρτυρία περί Θεο;). Κατά τήν γ. Γραφή, γνώση το Θεο, προϋποθέτει τήν κίνηση κ τν νω πρός τά κάτω (τήν ν Χριστ ποκάλυψη το Θεο) καί οδέποτε τήν κίνηση κ τν κάτω πρός τά νω: «Γνόντες Θεόν, μλλον δέ γνωσθέντες πό Θεο» (Γαλ. 4,9). «Οδείς ρχεται πρός τόν Πατέρα ε μή δι’ μο» (ω. 14,6), «οδέ τόν Πατέρα τις πιγινώσκει ε μή Υός καί άν βούληται Υός ποκαλύψαι» (Ματθ. 11,27). Γνωρίζουμε τόν Θεό, πειδή διος μφανίζεται καί τόν βλέπουν κάποιοι. «Πίστις» εναι μπιστοσύνη στή μαρτυρία σων εδαν τόν Θεό. Θεολόγος εναι κενος, ποος εδε πραγματικά τόν Θεό, καί ποος μπορε νά Τόν «περιγράψει» (= νά παρέχει αθεντική μαρτυρία περί Ατο). Δευτερευόντως, Θεολόγος εναι ποιος κολουθε πιστά τή μαρτυρία σων εδαν τόν Θεό. δός τς Θεογνωσίας εναι δός τς θεοπτικς μπειρίας καί ρθόδοξη Θεολογία εναι Θεολογία μπειρική. Ο αρέσεις κολουθον συνήθως διαφορετική δό Θεογνωσίας: τήν δό τν συλλογισμν - πιχειρον νά προσεγγίσουν τόν Θεό μέσω νθρωπίνων συλλογισμν: «Ο Πατέρες θεολογον λιευτικς (δηλ. διά τς γ. Γραφς), ν ο αρετικοί "θεολογον" ριστοτελικς». μως, τόσο διος Θεός, σο καί ο θεοπτικές μπειρίες τν γίων εναι «πέρ λόγων καί ννοιαν», δηλ. περβαίνουν τήν νθρώπινη λογική καί εναι πρόσιτα σέ νθρώπινους συλλογισμούς. Ο συλλογισμοί νήκουν στόν χρο τς κοσμικς «σοφίας» (φιλοσοφίας), διά τς ποίας, κατά τή διαβεβαίωση το π. Παύλου, κανένας δέν γνώρισε ποτέ τόν Θεό (Α' Κορ. 1,21). Ο συλλογισμοί μπορον σως νά προσφέρουν κάποιες γενικές πληροφορίες περί το Θεο (π.χ. τι Θεός πάρχει τι εναι γαθός τι εναι τέλειος), χι μως καί πραγματική γνώση το Θεο. Μέ ατή τήν ννοια συλλογισμοί περί Θεο πάρχουν καί στήν γ. Γραφή («πς οκος κατασκευάζεται πό τινος, δέ τά πάντα κατασκευάσας Θεός», βρ. 3,4) χρησιμοποιονται πό τούς Πατέρες, χωρίς ατό νά σημαίνει τι γ. Γραφή ο Πατέρες θεολογον γνωρίζουν τόν Θεό μέσ συλλογισμν. Βιβλική καί Πατερική Θεολογία εναι μπειρικές καί χι θεωρητικές καταστάσεις. ντίθετα, λόκληρη Δυτική θεολογική παράδοση βάδισε τήν δό τν συλλογισμν, κολουθώντας μεγάλες αρέσεις το παρελθόντος. τσι, γινε «Σχολαστική Θεολογία» (θεωρητική - διανοητική νασχόληση περί Θεο), κατά τίς προϋποθέσεις τς ποίας, αθεντικός Θεολόγος δέν εναι βλέπων τόν Θεό, Θεόπτης, λλά ρθς περί Θεο συλλογιζόμενος - διανοούμενος. Ατή «Σχολαστική Θεολογία» πιχείρησε νά κατασκευάσει συγκροτημένες λογικά «ποδείξεις περί πάρξεως το Θεο» καί νά προβάλλει τόν αυτό της ς «πιστήμη» καί, μάλιστα, ς «πιστήμη πιστημν»!, παραβλέποντας τό Πατερικό ξίωμα: «Θεόν φράσαι δύνατον, νοσαι δυνατότερον» (γ. Γρηγόριος Θεολόγος). μως, θεολογική ατή μέθοδος χι μόνο δήγησε σέ μεγάλες πλάνες περί Θεο, λλά καί ο συλλογισμοί της πεδείχθησαν παρωχημένοι καί σφαλμένοι πό τή σύγχρονη σκέψη, συμπεριλαμβανομένων καί τν «ποδείξεων περί πάρξεως το Θεο».
ποστολική κκλησία: Χριστιανισμός μφανίστηκε ντός το κόσμου ποκλειστικά ς κκλησία, ποία ρίζεται ς «σμα Χριστο» (Κολ. 1,24). Σάρκωση το Θεο Λόγου εναι πρώτη φανέρωση ( παρχή) τς κκλησίας ( Κύριος σαρκωθείς «κκλησίας σάρκα νέλαβε», γ. Χρυσόστομος): κκλησία ταυτίζεται μέ τήν στορική Σάρκα το Κυρίου. Κύριος καί ο πόστολοι ποτελον τήν πρώτη κκλησία, στόσο, ο πόστολοι νσωματώθηκαν πραγματικά στό Σμα το Χριστο κατά τόν Μυστικό Δεπνο. πό τήν νάληψη μέχρι τήν Πεντηκοστή ο ποστόλοι συνιστον τήν Καθολική κκλησία. Κύριος εχε μιλήσει πανειλημμένα γιά σύντομη πανέλευσή Του μετά τήν νάληψη («μικρόν καί ο θεωρετέ με καί πάλιν μικρόν καί ψεσθέ με, τι γώ πάγω πρός τόν Πατέρα», ω. 16,16). Ατό πραγματοποιεται ν γί Πνεύματι μέ τό γεγονός τς Πεντηκοστς. Πεντηκοστή, ς ναρξη τς πίσημης δράσης (καί χι ς «γενέθλιος μέρα») τς κκλησίας. διά το Βαπτίσματος νσωμάτωση τν πρώτων 3.000 πιστν στό Σμα το Χριστο. συγκρότηση τς πρώτης κκλησίας γύρω πό τήν λατρεία το προσώπου το Χριστο καί γύρω πό τό Μυστήριο τς Θείας Εχαριστίας. Ο πρτοι πιστοί δηγονται σέ προσωπική μετοχή στό γεγονός τς Πεντηκοστς: Τό γεγονός ατό παναλαμβάνεται συνεχς ντός τς κκλησίας. Τά παραδείγματα το π. Παύλου καί το γ. Στεφάνου. θεοπτική μπειρία ν Χριστ δοξασμός, ς πυρνας τς ποστολικς κκλησίας. σύνδεση τς θεοπτικς μπειρίας μέ τά Μυστήρια το Βαπτίσματος καί το Χρίσματος. παρουσία τν χαρισματούχων στήν ποστολική κκλησία (χαρισματοχοι καί «διται»).

Ο ποκειμενικές προϋποθέσεις τς σωτηρίας: Γιά τήν πίτευξη τς σωτηρίας δέν ρκον ο ντικειμενικές προϋποθέσεις της (τό ργο το Χριστο), λλά παιτονται καί ποκειμενικές προϋποθέσεις. οκειοποίηση το ργου το Χριστο γίνεται διά τν ερν Μυστηρίων (Βαπτίσματος καί Θείας Εχαριστίας), στόσο πρέπει νά ρθον καί κάποια λλα μπόδια τς σωτηρίας, πού εναι τά πάθη καί μαρτία. Ο πιστοί μέ τό Βάπτισμα εσέρχονται σέ να στάδιο γνος ναντίον τν παθν, τς μαρτίας καί το διαβόλου. διαδικασία τς σωτηρίας διέρχεται τρία στάδια (τά στάδια «τν σωζομένων», κατά τόν γ. Μάξιμο), τά ποα εναι: α) Κάθαρσις, β) Φωτισμός καί γ) Θέωσις. Στό πρτο στάδιο πιστός ποβάλλει προοδευτικά τά ρρωστήματα τς νθρώπινης προσωπικότητας (πάθη), φαρμόζοντας τή θεραπευτική μέθοδο τς κκλησίας. θεραπευτική μέθοδος τς κκλησίας, ς «τέχνη τεχνν καί πιστήμη πιστημν», καί ο ντολές το Χριστο, ς φάρμακα θεραπείας. Στό δεύτερο στάδιο πιστός καθίσταται ασθητά «ναός το γίου Πνεύματος», τό ποο προσεύχεται ντός του διαλείπτως. Στό τρίτο στάδιο πιστός χει κατά διαστήματα θεοπτικές μπειρίες, δηλ. μετέχει στό γεγονός τς Πεντηκοστς, βλέπει τόν «Κύριο τς Δόξης» καί δοξάζεται ν Ατ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου