γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Κυριακή 24 Φεβρουαρίου 2013

Διαίρεση και κατάταξη των παθών



Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Θ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ζ΄, τους 2012-2013.

Εσαγωγικά: διαίρεση, κατάταξη καί νάλυση τν παθν εναι ναγκαίαγιά τή θεραπεία τους, πως εναι ναγκαία γιά τή θεραπεία τους νάλυση τν σθενειν πό τούς γιατρούς. Στήν Πατερική Παράδοση συναντμε διάφορες διαιρέσεις καί κατατάξεις τν παθν, πό τίς ποες ο πιό συνηθισμένες εναι:

α) Σωματικά καί ψυχικά πάθη: πως νθρωπος διαιρεται σέ σμα καί ψυχή, τσι καί τά πάθη διαιρονται σέ σωματικά καί ψυχικά. ποταγμένος στά σωματικά πάθη καλεται «σαρκικός νθρωπος» καί ποταγμένος στά ψυχικά πάθη καλεται «ψυχικός νθρωπος». παλλαγμένος καί πό τά σωματικά καί ψυχικά πάθη καί πορευόμενος κατά τό φρόνημα το γ. Πνεύματος καλεται «πνευματικός νθρωπος». σχέση - ντίθεση «ψυχικο» καί «πνευματικο» νθρώπου: «ψυχικός νθρωπος ο δέχεται τά το Πνεύματος το Θεο· μωρία γάρ ατ στί» (Α' Κορ. 2,14). Συνήθως, λα σα ποκαλε «κόσμος» «πνευματικά», ποτελον κδηλώσεις το «ψυχικο» νθρώπου. Ψυχικά πάθη καλονται σα εναι «μόνης τς ψυχς» καί σωματικά πάθη εναι «τά μετά κοινωνίας τς ψυχς καί το σώματος γινόμενα». Κατά τήν Πατερική Παράδοση, δέν πάρχουν καθ’ ατό σωματικά πάθη, οτε καθ’ ατό σωματικές δονές μαρτίες: «μόνου δέ το σώματος οκ ν εροι τις δονάς» (ω. Δαμασκηνός). ρθόδοξη Παράδοση δέν δέχεται ντίθεση μεταξύ ψυχς καί σώματος. Κατά τήν πλατωνική κδοχή, ψυχή εναι τό καλό μέρος το νθρώπου καί τό σμα εναι τό κακό, πό τό ποο προέρχεται μαρτία. ντίληψη ατή μέ διάφορες τροποποιήσεις πιβίωσε στήν αρεση το Μανιχαϊσμο (γ' α.) καί μετέπειτα στόν Δυτικό χριστιανισμό (Παπικό καί Προτεσταντικό), λλά καί σέ σύγχρονες ρθόδοξες θρησκευτικές ργανώσεις. ντίθετα, κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, μαρτία προέρχεται πό τήν ψυχή: «οκουν οκ κ το σώματος μαρτία, λλ' κ τς ψυχς» καί «τ σμα νεκρόν κείμενον, οχ μαρτάνει» (ω. Δαμασκηνός). Συνήθη ψυχικά πάθη: περηφάνεια, κενοδοξία, φθόνος, ργή, θυμός, κηδία, χαριστία κ.. Συνήθη σωματικά πάθη: πορνεία, γαστριμαργία, μέθη, κλοπή.
β) «Μητέρες» καί «θυγατέρες» παθν: Μεταξύ τν παθν πάρχει στενή σύνδεση καί λληλεπίδραση. πάρχουν πάθη πού γεννον λλα πάθη («μητέρες» καί «θυγατέρες» παθν). ν κάθε πάθος γεννιέται πό λλο, πρέπει νά ναζητήσουμε τό πρτο πάθος πό τό ποο προέρχονται λα τά λλα. Κατά τούς Πατέρες, ρίζα λων τν παθν εναι Φιλαυτία: «ρχή μέν πάντων τν παθν φιλαυτία, τέλος δέ, περηφανία». « χων τήν φιλαυτίαν, δλον τι χει πάντα τά πάθη». «Φιλαυτία στίν πρός τό σμα (=πρός τόν αυτό μας) μπαθής καί λογος φιλία». « ταύτην κκόψας, συνέκοψε πάντα τά πάθη τά ξ ατς» (Μάξιμος μολογητής). πό τή Φιλαυτία προέρχονται ο τρες «γίγαντες τν παθν» (τά τρία Φ): α) Φιληδονία, β) Φιλοδοξία καί γ) Φιλαργυρία. λα τά λλα πάθη εναι παράγωγα ποδιαιρέσεις τν μεγάλων ατν παθν.
γ) Πάθη το θυμικο καί πιθυμητικο: Μιά λλη κατάταξη τν παθν κολουθε τή διαίρεση το λόγου μέρους τς ψυχς σέ θυμικό (συναίσθημα) καί πιθυμητικό (βούληση). Σύμφωνα μέ ατήν, τά δύο βασικά πάθη, στά ποα ντάσσονται τά πόλοιπα, εναι θυμός καί πιθυμία. Ατά ποτελον πάθη, ταν λειτουργον ς διαστροφή φυσικν δυνάμεων τς ψυχς. Στά παραπάνω πρέπει νά προστεθε καί σθένεια το λογικο μέρους τς ψυχς (νο καί λόου), πού πιφέρει τό πάθος τς πιστίας καί λλα παρόμοια (πρβλ. «επεν φρων ν τ καρδί ατο· οκ στι Θεός», Ψαλμ. 13,1).
δ) σχυρότερα καί σθενέστερα πάθη: πως πάρχουν μεγαλύτερες καί μικρότερες σθένειες μεγαλύτερες καί μικρότερες μαρτίες, τσι πάρχουν σχυρότερα καί σθενέστερα πάθη. Ο Πατέρες μιλον γιά πτά «θανάσιμα μαρτήματα» καί γιά τά νάλογά τους πάθη. Ατά εναι: α) περηφάνεια, β) Φιλαργυρία, γ) Πορνεία, δ) Φθόνος, ε) Γαστριμαργία, στ) Θυμός καί ζ) κηδία. Σύμφωνα καί μέ ατή τή διαίρεση, τά πόλοιπα πάθη εναι παράγωγα ποδιαιρέσεις τν παραπάνω πτά σχυρότερων παθν.
ε) Φανερά καί κρυπτά πάθη: πό τά πάθη λλα εναι φανερά στούς λλους καί λλα εναι κρυφά. πίσης, λλα εναι φανερά στόν κάτοχό τους καί λλα τά γνοονται π’ ατόν, ν μπορε νά εναι μφαν στούς λλους. Κάποια πάθη κρύπτονται πιμελς καί παιτεται ξαιρετική τέχνη γιά νά νακαλυφθον. Καλός Πνευματικός εναι κενος πού μπορε νά νακαλύπτει καί νά θεραπεύει τά πιμελλς κρυπτόμενα πάθη. Πολλές φορές τά πάθη κρύπτονται μέσα στίς ρετές καί συμπλέκονται μ’ ατές: «σπερ δωρ κ πηγν ντλοντες, στιν τε λεληθότως, καί τόν λεγόμενον βάτραχον συνηντλήσαμεν, οτω καί τάς ρετάς μετερχόμενοι πολλάκις συμπεπλεγμένας ατας φανς τάς κακίας μετερχόμεθα» (Κλίμαξ, λζ'). 
στ) Φυσικά καί διάβλητα πάθη: πάρχουν καί κάποια πάθη, πού ποκαλονται «φυσικά καί διάβλητα». Τά πάθη ατά: α) δέν ποτελον μαρτίες (δέν εναι φάμαρτα πάθη), β) στόσο, εναι ποτελέσματα τς παραβάσεως το δάμ καί δέν νήκουν στήν αθεντική φύση το νθρώπου, γ) εναι νεξάρτητα τν πιλογν μας, δηλ. πάρχουν σέ μς ναγκαστικά καί δ) εναι τά μόνα πάθη πού προσέλαβε Χριστός ταν γινε νθρωπος. Κατά τόν γ. ωάννη τόν Δαμασκηνό, «φυσικά καί διάβλητα πάθη εσί τά οκ φ᾿ μν, σα κ τς πί τ παραβάσει κατακρίσεως ες τόν νθρώπινον εσλθε βίον· οον πενα, δίψα, κόπος, πόνος, τό δάκρυον, φθορά, το θανάτου παραίτησις,  δειλία, γωνία (ξ ς ο δρτες, ο θρόμβοι το αματος), διά τό σθενές τς φύσεως πό τν γγέλων βοήθεια καί τά τοιατα, τινα πσι τος νθρώποις φυσικς νυπάρχουσι».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου