γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Κυριακή 10 Μαρτίου 2013

Εκκλησία και οικογενειακά προβλήματα


ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

(μιλία στό Γ' ΕΠΑΛ Τριπόλεως - Τρίτη 27 πριλίου 2010)

ξιότιμε κ. Διευθυντά, σεβαστοί κ. Καθηγητές, γαπητοί Μαθητές,
Χριστός νέστη!

Ασθάνομαι διαίτερη χαρά πού βρίσκομαι καί πάλι κοντά σας (κάτι τέτοιο χει ξαναγίνει στό παρελθόν) γιά νά συζητήσουμε σύγχρονα προβλήματα, πού πασχολον λους μας, καί περισσότερο σς, τούς νέους νθρώπους τς ποχς μας, προσεγγίζοντας τά προβλήματα ατά μέ τόν τρόπο, μέ τόν ποο τά προσεγγίζει καί τά κατανοε ρθόδοξη κκλησία μας.

Θά θελα κατ’ ρχήν νά εχαριστήσω τόν Διευθυντή σας, πού εχε τήν δέα καί τήν πρωτοβουλία ατς τς συνάντησης, καθώς καί τόν Σύλλογο Καθηγητν το σχολείου, πού δωσε τή συγκατάθεσή του γιά τήν πραγματοποίησή της. Κάθε κληρικός τς κκλησίας μας ασθάνεται χαρά καί κανοποίηση σέ κάθε παφή του μέ νέους νθρώπους καί ντλε μεγάλη δύναμη πό τέτοιες συναντήσεις. Κι ατό εναι φυσικό, φο ο νέοι, δηλ. λοι σες, εσθε τό μέλλον τς κοινωνίας μας, εσθε τό μέλλον το κόσμου, καί τά προβλήματά σας εναι τά προβλήματα το μέλλοντος. Γενικά, νεότητα εναι τό θέμα κενο, πού πρέπει λοι μας νά προσέξουμε διαίτερα καί μέ πόλυτη προτεραιότητα, ν θέλουμε νά πάρχει μέλλον σ’ ατόν τόν τόπο.
Θά θελα, πίσης, νά εχαριστήσω τήν Θεολόγο σας γιά τήν πιλογή το θέματος, μέ τό ποο θά σχοληθομε: «Τά προβλήματα τς σύγχρονης οκογένειας, ο διαπροσωπικές σχέσεις καί θέση τς κκλησίας μας».
Πράγματι, τό θέμα ατό εναι ξαιρετικά νδιαφέρον, καί φορ σέ λους μας, φο λοι λίγο - πολύ χουμε προσωπική πείρα πό οκογένειες πού δέν λειτουργον σωστά κόμη πού εναι ντελς διαλυμμένες. Τό διαπιστώνουμε κόμη καί στίς δικές μας οκογένειες, στίς ποες ζομε καί πό τίς ποες προερχόμεθα, σέ οκογένειες γνωστν μας καί φίλων μας. Καί λοι, πως φαίνεται, ντιμετωπίζουμε τέτοια προβλήματα στήν προσωπική μας ζωή, δηλ. στίς σχέσεις μας μέ τό λλο φύλο, πρίν πό τόν Γάμο, λλά καί μέσα στόν Γάμο, δηλ. στό πς λειτουργε μιά οκογένεια, στε νά εναι πηγή χαρς γιά τά μέλη της καί χι πηγή δυστυχίας, πως, δυστυχς, πολλές φορές συμβαίνει. Καί, βέβαια, λοι διαπιστώνουμε τή βαθειά κρίση πού διέρχονται ο διαπροσωπικές σχέσεις σήμερα σέ λα τά πίπεδα.
Τά περισσότερα πό τά προβλήματα ατά εναι ποτέλεσμα τν ραγδαίων μεταβολν, πού ζε κοινωνία μας, σέ λους τούς τομες τς ζως. ποχή μας χαρακτηρίζεται πό τέτοιες ραγδαες μεταβολές καί ταυτόχρονα πό μιά βαθύτατη κρίση, χι μόνο οκονομική, πως συνηθίσαμε νά κομε τόν τελευταο καιρό, λλά καί κοινωνική κρίση καί πνευματική καί γενικότερη κρίση. τσι, παραδοσιακοί θεσμοί, πού διατήρησαν γιά αἰῶνες τή συνοχή τς λληνικς κοινωνίας, σήμερα μφισβητονται, ν προβάλλονται συστηματικά λλοι θεσμοί, διαλυτικοί τς κοινωνίας καί το πολιτισμο μας. οκογένεια, πού θεωρεται κύταρο τς κοινωνίας, εναι πό τούς πρώτους θεσμούς πού βρέθηκε στό πίκεντρο τς μφισβήτησης, πειλούμενη πό «προοδευτικούς» θεσμούς, πως πολιτικός γάμος, λεύθερη συμβίωση τν νθρώπων, γάμος μεταξύ μοφιλοφύλων, λευθεριότητα τν θν καί πολλά λλα τέτοια, πού προβάλλονται συστηματικά πό διάφορες πλευρές μέ τό πρόσχημα τς λευθερίας το τόμου, τήν ποία, βέβαια, κανείς δέν μφισβητε.
Δέν γνωρίζουμε ν ατά φαινόμενα εναι τυχαα ν εναι ποτέλεσμα σχεδιασμο σκοτεινν δυνάμεων γιά τή διάλυση τς λληνικς κοινωνίας, πως πολλοί σχυρίζονται. Πάντως, πρίν λίγα χρόνια[1] νας χθρός τς χώρας μας καί το πολιτισμο μας, Χένρυ Κίσσιγκερ, πουργός ξωτερικν τν Η.Π.Α. σέ κρίσιμες ποχές καί γιά δεκαετίες λόκληρες ρυθμιστής τς ξωτερικς πολιτικς τους, εχε πε χαρακτηριστικά: « λληνικός λαός εναι δυσκολοκυβέρνητος καί γι’ ατό πρέπει νά τόν πλήξουμε βαθιά στίς πολιτισμικές του ρίζες. Τότε σως συνετισθε. ννο δηλαδή, νά πλήξουμε τή γλώσσα, τή θρησκεία, τά πνευματικά καί στορικά του ποθέματα, στε νά ξουδετερώσουμε κάθε δυνατότητά του νά ναπτυχθε, νά διακριθε, νά πικρατήσει, γιά νά μή μς παρενοχλε στά Βαλκάνια, νά μή μς παρενοχλε στήν νατολική Μεσόγειο, στή Μέση νατολή, σέ λη ατή τή νευραλγική περιοχή μεγάλης στρατηγικς σημασίας γιά μς, γιά τήν πολιτική τν Η.Π.Α.»[2]. ν ατό σχύει γιά τή θρησκεία καί γιά τή γλώσσα, γιατί νά μήν σχύει καί γιά τήν οκογένεια καί γιά κάθε θεσμό στοιχεο το λληνικο πολιτισμο;
Ατή φαίνεται νά εναι κ πρώτης ψεως πηγή λων τν κοινωνικν προβλημάτων. μως, κκλησία μας πιστεύει τι ρίζα τν προβλημάτων το νθρώπου εναι πολύ βαθύτερη. Γιά νά τό κατανοήσουμε ατό, πρέπει νά ξεκινήσουμε πό τήν ρχή, δηλ. πό τό τί πιστεύει ρθόδοξη κκλησία γιά τόν νθρωπο, γιά τή σχέση του μέ τόν Θεό καί γιά τή σχέση του μέ τούς λλους νθρώπους. ς δομε συνοπτικά ατές τίς ντιλήψεις.

*     *     *

Στό πρτο βιβλίο τς γίας Γραφς, πάρχει περιγραφή τς δημιουργίας το νθρώπου πό τόν Θεό[3]. ναφέρεται κε τι Θεός δημιούργησε τόν πρτο νθρωπο, τόν δάμ. μως, πρτος κενος νθρωπος ταν λλιπής, κάτι το λειπε: ταν ντελς μόνος καί δέν εχε κάποιον νά το μοιάζει. Γι’ ατό Θεός δημιούργησε καί τήν πρώτη γυνακα, πού, ταν τήν εδε δάμ, φώναξε μέ χαρά: ατή εναι «σάρξ κ τς σαρκός μου»[4], δηλ. σμα πό τό σμα μου. Εναι, λοιπόν, ντελς φυσικό νά ναζητ νθρωπος τήν λοκλήρωσή του σ’ να λλο νθρώπινο πρόσωπο, καί μάλιστα το λλου φύλου. Νά, λοιπόν, πρώτη διαπροσωπική σχέση, λλά καί πρώτη οκογένεια στήν ρχή τς στορίας το κόσμου.
διήγηση τς γίας Γραφς λέει τι ο δύο πρτοι νθρωποι τοποθετήθηκαν στόν Παράδεισο[5] (ς προσέξουμε τό οσιαστικό νόημα, τό άθος τν διηγήσεων). «Παράδεισος» εναι κατάσταση τς κοινωνίας το νθρώπου μέ τόν Θεό. Ο πρτοι νθρωποι σαν σέ πραγματική κοινωνία μέ τόν Θεό, πού σημαίνει ζοσαν μιά κατάσταση ντελς διαφορετική, δηλαδή πολύ νώτερη πό τή δική μας. Ζοσαν σέ λλες «σφαρες» σέ λλα «πίπεδα παρξης», γιά νά μιλήσουμε μέ σύγχρονους ρους. Θεμέλιο κείνης τς δανικς ζως ταν τό στοιχεο τς γάπης, τς πλς, δολης, λοκληρωτικς καί νιδιοτελος γάπης, πού γκάλιαζε τούς πάντες καί τά πάντα: τόν Θεό, τόν συνάνθρωπο καί τόν φυσικό κόσμο, δηλ. τό περιβάλλον.
μως, κατάσταση ατή δέν διήρκεσε πολύ. Τήν νέτρεψε ντελς τό γεγονός τς πτώσεως[6], δηλ. τς μαρτίας τν Πρωτοπλάστων. πό τή στιγμή πού μπκε στή ζωή τν νθρώπων μαρτία, δηλ. νταρσία ναντίον το Θεο, λες ο φυσιολογικές σχέσεις το νθρώπου διαταράχθηκαν καί νθρωπος ξέπεσε στήν κατάσταση πού βρισκόμαστε σήμερα. Τά ποτελέσματα τς πτώσεως καί τς μαρτίας εναι, βέβαια, πολλά καί σοβαρότατα. κοινωνία μέ τόν Θεό διεκόπη ντελς καί νθρωπος παψε πλέον νά βλέπει τόν Θεό. χαρά πό ατήν τήν κοινωνία ξέλειψε καί ρχική γάπη γινε μιά μπαθής κατάσταση, δηλ. μετεβλήθη σέ διοτελ γάπη, πού ζητ κανοποίηση καί νταπόδοση καί πού ντικείμενό της δέν εναι πλέον οτε Θεός, οτε νθρωπος, οτε τό περιβάλλον, λλά αυτός μας. προσοχή το νθρώπου περιστρέφεται, πλέον, γύρω πό τόν αυτό του, τόν ποο λίγο - πολύ θεωρε ς τό κέντρο το κόσμου. Στίς σχέσεις τν νθρώπων κυριάρχησε γωϊσμός, φιλαυτία καί τομισμός, στοιχεα πού συνιστον τήν κατ’ ξοχήν σθένεια το πολιτισμο μας. γωϊσμός γινε ρίζα λων τν παθν, τά ποα κυριάρχησαν στήν νθρώπινη προσωπικότητα καί, πό τή στιγμή πού κυριάρχησαν, συσφίγκουν πλέον τόν νθρωπο καί τόν κάνουν δυστυχισμένο. τσι, νθρωπος χασε τήν κατάσταση τς ρχικς λευθερίας, στήν ποία τόν δημιούργησε Θεός, καί γινε δολος τν παθν (δηλ. γεται καί φέρεται πό τά πάθη του). γινε, πίσης, δολος το περιβάλλοντος καί, μέσω τν παθν, γινε δολος το διαβόλου, ποος νεργε μέσα πό τά ποικίλα πάθη. Τό τραγικότερο εναι τι, ν συμβαίνει λη ατή μπλοκή στό σωτερικό του καί στίς ξωτερικές του σχέσεις, ν νθρωπος βυθίζεται καθημερινά σ’ να τέλμα δουλείας καί νελευθερίας, πιστεύει τι σο πομακρύνεται πό τόν Θεό, σο καθορίζει μόνος τά το αυτο του, δηλαδή σο «ατοπροσδιορίζεται», τόσο περισσότερο γίνεται λεύθερος!
Ατό εναι τό πλαίσιο, στό ποο μφανίζονται λα τά νθρώπινα προβλήματα κατά τήν ρθόδοξη χριστιανική ντίληψη. Γενικά, κκλησία πιστεύει τι πηγή καί ρίζα λων τν προβλημάτων εναι μαρτία. πό ατήν προέρχονται καί τά τομικά, καί τά διαπροσωπικά, καί τά κοινωνικά καί λα, γενικά, τά προβλήματα. κόμη καί τά προβλήματα τς στενς νοούμενης σωματικς γείας εναι ποτελέσματα μαρτίας, φο ποτέλεσμα τς μαρτίας εναι καί τό κατ’ ξοχήν πρόβλημα το νθρώπου, δηλαδή θάνατος: «τά ψώνια τς μαρτίας θάνατος»[7], κατά τήν γία Γραφή.
Μετά τήν πτώση, λοιπόν, καί τήν κυριαρχία τς μαρτίας στόν κόσμο ο σχέσεις τν νθρώπων διαταράσσονται καί λειτουργον μέ βάση τό νστικο τς ατοσυντηρήσεως, τά ντός τν νθρώπων πάθη καί τήν βιοτική μέριμνα γιά πιβίωση. Στά πλαίσια ατά οκογένεια μεταβάλλεται σέ σύμβαση καί στίς σχέσεις τν συζύγων πικρατε κυριαρχία το νδρα πάνω στή γυνακα. Σέ λες σχεδόν τίς προχριστιανικές κοινωνίες γυνακα θεωρεται κατώτερη πό τόν νδρα. Ο λατνοι λεγαν τι εναι res (ντικείμενο - πράγμα). Τό διο περίπου σχυε καί σέ νώτερους πολιτισμούς, πως ρχαος λληνικός: ριστοτέλης, γνωστός μεγάλος φιλόσοφος, μφιβάλλει σοβαρά γιά τό ν γυνακα εναι νθρωπος τόσο, σο νδρας[8]. Γιά τήν ρθόδοξη Παράδοση, μως, σότητα σοτιμία τν δύο φύλων εναι κάτι δεδομένο πό τήν ρχή. Ο ρμηνευτές τ Βίβλου λένε τι Θεός πλασε τήν γυνακα πό τήν πλευρά το δάμ[9] γιά νά μήν εναι οτε κατώτερη, οτε νώτερη πό τόν νδρα, καί πολλούς αἰῶνες ργότερα πόστολος Παλος, κφράζοντας κριβς τή διδασκαλία το Χριστο, λέει τι νδρας καί γυνακα εναι «ν» (να πράγμα) νώπιον το Χριστο[10], καί, φο εναι νώπιον το Χριστο «ν», φείλουν νά εναι καί σέ λες τίς σχέσεις καί τίς κδηλώσεις τους «ν». μαρτία, λοιπόν, σημαίνει, κτός τν λλων, καί κυριαρχία το νδρα στή γυνακα. μαρτία σημαίνει, πίσης, διαταραχή λων τν κοινωνικν σχέσεων, ο ποες μετατρέπονται πίσης σέ συμβάσεις. Ο νθρωποι συγκροτον κοινωνίες γιά νά μήν λληλοεξοντώνονται μεταξύ τους καί τήν συνοχή ατν τν κοινωνιν διατηρε νόμος το κράτους, πού πιβάλλεται διά τς βίας, λλά καί φόβος το Θεο (σέ λες τίς πρωτόγονες κοινωνίες Θεός εναι μόνο φόβος, καί τίποτε περισσότερο).

*     *     *

Πς, μως, ντιμετωπίζονται ατά τά προβλήματα; Κατά τήν ρθόδοξη ντίληψη, δέν ντιμετωπίζονται, ν δέν ναιρεθε ρίζα λων τν προβλημάτων, πού εναι μαρτία. Καί ποιός μπορε νά συγχωρε μαρτίες; κόμη καί ο ουδαοι τς ποχς το Χριστο γνώριζαν τι μαρτίες συγχωρε μόνο Θεός καί κανένας λλος[11]. Μόνο μέ ατή τήν προϋπόθεση μπορομε νά κατανοήσουμε τά λεγόμενα τς γίας Γραφς τι Χριστός γινε νθρωπος γιά νά «ρει», νά «σηκώσει» τίς μαρτίες το κόσμου[12], δηλαδή γιά νά μς πελευθερώσει πό τήν μαρτία. Πράγματι, πό γάπη πρός τόν νθρωπο, πειδή δέν θελε νά τόν βλέπει νά βασανίζεται καί νά εναι δυστυχισμένος, Χριστός λθε στόν κόσμο, γινε νθρωπος, σταυρώθηκε, ναστήθηκε κ.λπ., γιά νά μς καλέσει πό τή δουλεία τς μαρτίας στήν «λευθερία τς δόξης τν τέκνων το Θεο»[13]. Μέ τήν νάστασή Του Χριστός κατάργησε τόν μεγαλύτερο χθρό το νθρώπου, τόν θάνατο[14]. Ατό εναι τό βαθύτερο νόημα τς ναστάσεως, τήν ποία ορτάζουμε ατή τήν περίοδο, τό τι Χριστός «πάτησε» τόν θάνατο: «Χριστός νέστη κ νεκρν θανάτ θάνατον πατήσας καί τος ν τος μνήμασι ζωήν χαρισάμενος»! Καί ν Χριστός μπορε νά περβαίνει καί νά καταργε τόν κατ’ ξοχήν χθρό μας, δηλαδή τόν θάνατο, σημαίνει τι μπορε νά πιλύει καί λα μας τά προβλήματα: προσωπικά, οκογενιακά, διαπροσωπικά, κοινωνικά κ.λπ. Κάθε πρόβλημα, δηλαδή, λύνεται μόνο πό τόν Χριστό καί κοντά στόν Χριστό. ξω πό τόν Χριστό καί μακρυά π’ Ατόν δέν πάρχει λύση προβλημάτων, παρά μόνο πικάλυψή τους, πως σπιρίνη παλύνει τόν πόνο, λλά δέν θεραπεύει τήν ατία του.
Πς, μως, Χριστός λύνει τά προβλήματα; κκλησία μας πιστεύει τι μετά τήν νάληψή Του Χριστός συνεχίζει νά εναι νάμεσά μας μέσω τς κκλησίας καί τν Μυστηρίων της, δηλαδή Χριστός νεργε πό τά κκλησιαστικά Μυστήρια. Τό Βάπτισμα εναι τό πρτο Μυστήριο, πού μς νώνει μέ τόν Χριστό καί συγχωρε τίς μαρτίες μας[15]. «φεση τν μαρτιν» εναι τό πρτο ποτέλεσμα πού πήγασε πό τόν Σταυρό καί τήν νάσταση το Χριστο. πειδή, μως, νθρωπος συνεχίζει νά μαρτάνει καί μετά τό Βάπτισμα, πάρχει καί να λλο Μυστήριο πού συγχωρε μαρτίες, ξομολόγηση. στόσο, κατά τήν ρθόδοξη ντίληψη, φεση πού παρέχεται πό τό Βάπτισμα καί τήν ξομολόγηση, εναι μόνο ρχή τς σωτηρίας, δηλ. μόνο ρχή τς λύσης τν προβλημάτων μας. παιτεται κάποια πιπλέον πνευματική διεργασία, τς ποίας στόχος εναι μεταβολή τς διοτελος γάπης, πού κυριαρχε στίς σχέσεις τν νθρώπων, σέ νιδιοτελ γάπη, ποία «ο ζητε τά αυτς»[16] κατά τόν πόστολο Παλο, δηλαδή δέν ζητ νταπόδοση κανοποίηση. Στό κλμα κριβς μις τέτοιας γάπης νθρωπος ξεπερνάνει κάθε πρόβλημά του, φο τέλεια γάπη, κατά τήν γία Γραφή, σκεπάζει τά πάντα, πομένει τά πάντα[17], κδιώκει τόν φόβο[18] καί «οδέποτε κπίπτει»[19]. Μπορε τά πάντα νά κπέσουν, μπορε τά πάντα νά καταργηθον, κενο μως πού μείνει ες τόν αἰῶνα εναι γάπη[20].  
Γιά νά ποκτήσει κανείς μιά τέτοια γάπη, παιτονται δύο στοιχεα: α) δύναμη το Χριστο, δηλαδή Θεία Χάρη, πού πηγάζει πό τά Μυστήρια τς κκλησίας καί β) δική μας συμβολή, μέ πνευματικά μέσα πού περιορίζουν τήν νθρώπινη διοτέλεια καί καλλιεργον τήν νιδιοτελ γάπη, πως προσευχή, νηστεία, ταπείνωση, σκηση, πακοή, πομονή κ.λπ. Δηλαδή, ποιος πιθυμε πραγματικά τή λύση τν προβλημάτων του, φο ξεκινήσει πωσδήποτε πό τό Μυστήριο τς ξομολογήσεως, πρέπει σιγά - σιγά νά συνηθίσει νά χρησιμοποιε τέτοια μέσα: λίγο νά προσεύχεται, λίγο νά νηστεύει, νά πομένει σέ θλίψεις καί περιστάσεις, νά μετέχει σέ κολουθίες τς κκλησίας κ.λπ. τσι θά ρχίσει νά ασθάνεται χαρά καί ερήνη καί θά βλέπει νά ποκαθίστανται ο σχέσεις μέ τόν αυτό του καί μέ τούς λλους. Γενικά, πρέπει νά συνηθίσει νά προσαρμόζει τό θέλημά του στό θέλημα το Θεο. Βέβαια, ναζήτηση το θελήματος το Θεο εναι μιά λόκληρη πιστήμη καί τά βιβλία, στά ποα περιέχεται ατή πιστήμη, εναι γία Γραφή καί τά κείμενα τν γίων τς κκλησίας, παλαιότερων καί σύγχρονων.
πως δη φαίνεται, παραίτητη προϋπόθεση γιά νά λειτουργήσουν τά παραπάνω εναι νταξη λων τν σχέσεων το νθρώπου στό κλμα τς Χάρης το Θεο, πως ατή πηγάζει πό τά Μυστήρια τς κκλησίας. Τά Μυστήρια ναφέρονται σέ διάφορες σχέσεις καί νάγκες το νθρώπου. Ο σχέσεις μέ τό λλο φύλο, γιά παράδειγμα, ντάσσονται στό Μυστήριο το Γάμου, που δύο νθρωποι θέτουν τήν σχέση τους κάτω πό τή Χάρη καί τήν προστασία το Θεο. κκλησία πό τή σύστασή της δέν δέχεται λλες λοκληρωμένες σχέσεις μεταξύ τν δύο φύλων ξω πό τόν Γάμο, γιατί τίς θεωρε κφραση τς μπαθος πιθυμίας το νθρώπου, πού πλήτουν καίρια τή σχέση μέ τόν Θεό, καί ο ποες βέβαια, θεραπεύονται μέ πνευματικά μέσα, πως μετάνοια καί ξομολόγηση. μως, καί τά δια τά Μυστήρια, γιά νά λειτουργήσουν καί νά εναι ποτελεσματικά, παιτον κάποιες προϋποθέσεις. παραίτητη προϋπόθεση γιά νά πιτύχει Γάμος καί γιά νά λειτουργήσει σωστά μιά οκογένεια εναι τήρηση σων προαναφέραμε, δηλαδή ποχή πό τήν μαρτία, μετοχή στά λλα Μυστήρια, στοιχειώδης πνευματική ζωή, προσαρμογή στό θέλημα το Θεο, νιδιοτελής γάπη, λληλοσεβασμός τν μελν της, διάθεση γιά ατοπροσφορά κόμη καί γιά ατοθυσία. Διαφορετικά θά χουμε τυπική μετοχή σέ να Μυστήριο, μέ λα τά γνωστά προβλήματα στά ποα ναφερθήκαμε. Θεία Εχαριστία εναι τελείωση καί λοκλήρωση λων τν Μυστηρίων, που κοινωνομε τό Σμα καί τό Αμα το Χριστο, νωνόμαστε μέ τόν Θεό καί μετέχουμε στή Βασιλεία Του, στήν ποία βέβαια, χει καταργηθε κάθε νθρώπινο πρόβλημα.

*     *     *

Μέ σα προαναφέραμε προσπαθήσαμε νά περιγράψουμε τό πλαίσιο, χι μόνο τς γένεσης, λλά καί τς λύσης τν προβλημάτων το νθρώπου, σύμφωνα μέ τή διδασκαλία το Χριστο. μως, Χριστός ζησε πρίν 2000 καί πλέον χρόνια. Τί κριβς συμβαίνει στήν ποχή μας;
Γνωρίζουμε τι στή διάρκεια τς στορίας διδασκαλία το Χριστο πολλές φορές φαρμόστηκε. που φαρμόστηκε, καί μάλιστα που φαρμόστηκε σωστά, λλά καί που πηρέασε ντιλήψεις νθρώπων, εχαμε πέρβαση τν διάφορων προβλημάτων. που, ντίθετα, γκαταλείφθηκε, εχαμε ξαρση τν προβλημάτων. ποχή μας χει τό «προνόμιο» νά γκαταλείπει τή διδασκαλία το Χριστο περισσότερο σως πό κάθε λλη ποχή. Νά, λοιπόν, γιατί πολλαπλασιάζονται τά προβλήματα καί γιατί νθρωπος γίνεται δυστυχής. Πρόκειται οσιαστικά γιά τό φαινόμενο τς «ποστασίας», γιά τό ποο διος Χριστός εχε μιλήσει στήν ποχή του.
πίσης, ποχή μας χει τό «προνόμιο» νά δημιουργε να κλμα, πού δέν βοηθάει καθόλου στήν φαρμογή τς διδασκαλίας το Χριστο. Ο ντονοι ρυθμοί τς ζως, τό συνεχές τρέξιμο, τό κυνήγι γιά νά προλάβουμε ποχρεώσεις, μέρινα γιά πιβίωση, ο πολλαπλές φορμές τς μαρτίας, τό γενικότερο ντιπνευματικό καί ντεκκλησιαστικό κλμα δέν φήνουν χρόνο περιθώρια χι μόνο γιά πνευματική ζωή, γιά προσευχή κ.λπ., λλά οτε γιά διαπροσωπικές σχέσεις. Ο νθρωποι τν μερν μας δέν συνομιλον καί δέν πικοινωνον, κόμη καί μέσα στήν δια τήν οκογένεια, λλά μένουν συνήθως κλεισμένοι στόν αυτό τους, σύμπτωμα κι ατό τς σθένειας πού περιγράψαμε παραπάνω. κόμη κι ταν δίδονται εκαιρίες γιά πικοινωνία καί προσωπικές σχέσεις, ο περισότεροι τίς φοβονται καί τίς ποφεύγουν, κούγοντας ντονη μουσική, βλέποντας τηλεόραση διασκεδάζοντας ξέφρενα. Εναι λήθεια τι γιά νά ζήσει κάποιος χριστιανική ζωή μέσα σέ ναν τέτοιο κόσμο χρειάζεται λίγο - πολύ «νά πάει κόντρα στό ρεμα». χριστιανική ζωή παιτε ναν στοιχειώδη ρωϊσμό, ποος βέβαια δέν εναι δικός, λλά τόν ντλομε πό τόν διο τόν ησο Χριστό, τό κέντρο τς πίστεώς μας.
Πλήν μως, ν δέν πιχειρήσουμε νά πμε λίγο «κόντρα στό ρεμα» μέ τόν στοιχειώδη ρωϊσμό, πού προαναφέραμε, ν δέν φυπνισθομε πνευματικά θά βυθιζόμεθα συνεχς στό τέλμα τς βιοτικς μέριμνας καί θά φιστάμεθα λες τίς συνέπειές της, τρέχοντας συνεχς πό τό να ντικείμενο ατς τς μέριμνας στό λλο, χωρίς κν νά προλάβουμε νά χαρομε τή ζωή μας. μως, λόγος το Θεο λέει ξεκάθαρα: «νάθεσε τή μέριμνά σου στόν Κύριο καί κενος θά σέ διαθρέψει»[21] καί στίς κολουθίες τς κκλησίας παναλαμβάνουμε συνεχς: «αυτούς καί λλήλους καί πσαν τήν ζωήν μν Χριστ τ Θε παραθόμεθα», δηλαδή τόν αυτό μας καί τούς λλους καί λόκληρη τή ζωή μας ς τά ναποθέσουμε στά χέρια το Χριστο.

*     *     *

Θά συνοψίσουμε σα προαναφέραμε μέ να παράδειγμα: κόσμος στόν ποο ζομε μοιάζει μέ κπο, στόν ποο Θεός φύτεψε λουλούδια. Κάποιος, μως, μπκε μέσα τή νύκτα κι σπειρε γκάθια. Φύτρωσαν, λοιπόν, τά γκάθια καί πέπνιξαν τά λουλούδια. Χριστός λθε καί καθάρισε τόν κπο. Καί μς δωσε τή «συνταγή», τί πρέπει νά κάνουμε, ν ξαναφυτρώσουν γκάθια. ντως, φύτρωσαν πάλι γκάθια. μως, τώρα εναι στό χέρι μας νά τά καταπολεμήσουμε, ν θέλουμε, νά τά φήσουμε νά πάρχουν. Ατό ξαρτται καί πό τό πρός τά πο διοχετεύουμε κάθε φορά τό νερό: ν τό διοχετεύουμε στά γκάθια, τότε ναπτύσσονται τά γκάθια καί μαραίνονται τά λουλούδια. ν τό διοχετεύουμε στά λουλούδια, τότε νθίζουν τά λουλούδια καί μαραίνονται τά γκάθια. σο καλλιεργομε γκάθια, τόσο δεχόμεθα τίς συνέπειες τν γκαθιν, πού εναι «δύνη, λύπη καί στεναγμός». σο καλλιεργομε λουλούδια, τόσο πολαμβάνουμε τίς συνέπειες τν λουλουδιν, πού εναι χαρά καί «ζωή τελεύτητος».

Τρίπολις 2010
ερεύς Σωτήριος . θανασούλιας




[1] Τόν Σεπτέμβριο τοῦ 1994.
[2] Περιοδικό Νέμεσις, τεῦχ. 35, 1997, 202.
[3] Γέν. 1,26-28, 2,7-25.
[4] Γέν. 2,23.
[5] Γέν. 2,8.
[6] Γέν. 3,1-24.
[7] Ρωμ. 6,23.
[8] «Πάλιν ν νθρώπ καί τος λλοις ζοις σαύτως ... τι δέ τό ἄῤῥεν πρός τό θλυ φύσει τό μέν κρεττον τό δέ χερον, καί τό μέν ρχον τό δ' ρχόμενον» (Πολιτικά, Α, 1254b, 13-15)
[9] Γέν. 2,21-22.
[10] «Οὐκ ἔνι ἄρσεν καί θῆλυ· πάντες γάρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ» (Γαλ. 6,23).
[11] «Τίς δύναται ἀφιέναι ἁμαρτίας εἰ μή εἷς ὁ Θεός;» (Μάρκ. 2,7).
[12] «Ἴδε ὁ ἀμνός τοῦ Θεοῦ ὁ αἴρωντήν ἁμαρτίαν τοῦ κόσμου» (Ἰω. 1,29).
[13] Ρωμ. 8,21.
[14] Ὁ Χριστός ἔγινε ἄνθρωπος «ἵνα δια τοῦ θανάτου καταργήσῃ τόν τό κράτος ἔχοντα τοῦ θανάτου, τοῦτ’ ἔστι τόν διάβολον» (Ἑβρ. 2,14).
[15] «Ὁμολογῶ ἕν Βάπτισμα εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν» (Σύμβολο Πίστεως).
[16] Α' Κορ. 13,5.
[17] Α' Κορ. 13,7.
[18] «Ἡ τελεία ἀγάπη ἔξω βάλλει τόν φόβον» (Α' Ἰω. 4,18).
[19] Α' Κορ. 13,8.
[20] Πρβλ. Α' Κορ. 13,8-13.
[21] «Ἐπίριψον ἐπί Κύριον τήν μέριμνάν σου, καί αὐτός σέ διαθρέψει» (Ψαλμ. νδ',23).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου