γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Κυριακή 28 Ιουλίου 2013

Η θεραπεία της Φιλαργυρίας και της Φιλοδοξίας


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος ΙΔ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ζ΄, τους 2012-2013.

Τό πάθος τς Φιλαργυρίας: Φιλαργυρία νήκει στά τρία μεγάλα πάθη πού προέρχονται πό τή Φιλαυτία (Φιληδονία, Φιλαργυρία, Φιλοδοξία). Φιλαργυρία εναι περβολική γάπη καί προσκόλληση στό χρμα καί, γενικά, στά λικά γαθά. Φιλαργυρία εναι δονή πό τήν κατοχή τν λικν γαθν. Φιλαργυρία συνυπάρχει συνήθως μέ τήν πλεονεξία, δηλ. μέ τή βούληση νά ποκτήσουμε νέα γαθά, νά κατέχουμε περισσότερα. Βέβαια, οτε τό χρμα εναι πό τή φύση του κακό, οτε τά λικά πράγματα, λλά χρήση το χρήματος καί τν λικν πραγμάτων εναι καλή κακή. Φιλαργυρία εναι «παράχρησις» ατν τν πραγμάτων. «παράχρησις» ατή φείλεται στή διαστροφή τς πιθυμητικς δύναμης το νθρώπου, ποία στή φυσική της λειτουργία ταν στραμμένη στόν Θεό. Στήν «παρά φύσιν» λειτουργία τς πιθυμητικς δύναμης τή θέση το Θεο καταλαμβάνει τό χρμα καί τά λικά γαθά, γι’ ατό «πλεονεξία στίν εδωλολατρία» (Κολ. 3,5). Κύριος επε, «ο δύνασθε Θε δουλεύειν καί μαμων» (Λουκ. 16,13) καί γ. Χρυσόστομος τονίζει: «πάντα ρωτα οτος νικήσας ρως (τς Φιλαργυρίας) καί παρωσάμενος ξέβαλε τς ψυχς». πως κάθε πάθος, Φιλαργυρία διαταράσσει κάθε σχέση το νθρώπου: α) μέ τόν Θεό (εδωλολατρία), β) μέ τόν αυτό του ( φιλάργυρος μισε τήν ψυχή του, γιατί δέν θησαυρίζει ληθινούς καί φθαρτους θησαυρούς) καί γ) μέ τούς συνανθρώπους ( φιλάργυρος δέν γαπ τούς λλους, τούς βλέπει σάν χρμα καί σάν ντικείμενο κμετάλλευσης, ο δέ σχέσεις μ’ ατούς εναι σχέσεις συμφέροντος). πιπλέον, λλος θεωρεται μπόδιο στήν κανοποίηση το πάθους καί μισεται. Γι’ ατό Κύριος σέ πολλές περιπτώσεις εχε τονίσει τι πολύ δύσκολα σώζεται πλούσιος.

θεραπεία τς Φιλαργυρίας: Κατ’ ξοχήν χαρακτηριστικό τς Φιλαργυρίας εναι τό κόρεστο: σο κανοποιεται, τόσο τρέφεται καί ναπτύσσεται. Γι’ ατό, τό πάθος ατό πρέπει νά θεραπεύεται στήν ρχή του. Κατ’ ξοχήν θεραπευτικά φάρμακα εναι ο ρετές τς κτημοσύνης καί τς λεημοσύνης, κατάλληλες μέν γιά τούς μοναχούς δέ γιά τούς κοσμικούς. πίσης, θεραπευτικά φάρμακα τς φιλαργυρίας εναι: α) πίγνωση τν λέθριων συνεπειν το πάθους, β) συνειδητοποίηση τς ματαιότητας το πλούτου καί τν λικν γαθν, γ) θισμός στήν λιγάρκεια, δ) καλλιέργεια τς πίστης (μπιστοσύνης) στόν Θεό, ντί στόν αυτό μας, ε) μεριμνησία καί στ) γεύση τν πνευματικν γαθν καί δονν. Κατά τόν γ. Χρυσόστομο, θεραπεύεσαι πό τή Φιλαργυρία, «ν τερον εσαγάγς ρωτα, τόν τν ορανν».
Τό πάθος τς Φιλοδοξίας: Φιλοδοξία εναι ναζήτηση τς δόξας μλλον τς δονς πού προέρχεται πό τή δόξα. νομάζεται καί κενοδοξία ματαιοδοξία καί ταυτίζεται σχεδόν μέ τήν περηφανία. Συνήθως μφανίζεται μέ δύο μορφές: α) ατή πού τροφοδοτεται πό λικά γαθά, πως φυσικά καί σωματικά χαρίσματα, δεξιοτεχνίες, πλοτο (φιλαργυρία), ξουσία (φιλαρχία), νοητικές κανότητες, γνώση, μόρφωση κ.λπ. β) ατή πού τροφοδοτεται πό πνευματικά καί κρυμμένα γαθά. Στήν πρώτη περίπτωση Φιλοδοξία καί φιλαργυρία ( Φιλοδοξία καί φιλαρχία) εναι πάθη «λλήλων γεννητικά». Στή δεύτερη περίπτωση Φιλοδοξία νεργε κυρίως μέσω λογισμν: τό «πνεμα κενοδοξίας χαίρει, ρν πληθυνομένην τήν ρετήν» (Κλμαξ). Φιλοδοξία εναι πάθος σχυρό, λεπτό καί δυσδιάκριτο. Μετασχηματίζεται καί διεισδύει παντο: «νηστεύων κενοδοξ καί καταλύων ... πάλιν κενοδοξ· λαλν περιβεβλημένος ττμαι ταύτ καί ετελ ξαλάσσων πάλιν κενοδοξω· λαλν ττμαι καί σιωπν πάλιν ττήθην· ς ν ίψης ταύτην τήν τρίβολον, ρθόν τό κέντρον σταται» (Κλμαξ). Φιλοδοξία περηφανία εναι ατία τς πτώσεως το ωσφόρου καί τν δαιμόνων, ρα κάτοχος ατν τν παθν καθίσταται δαιμονιώδης. στόσο, Φιλοδοξία ποτελε διαστροφή «παράχρησιν» φυσικς κατάστασης το νθρώπου, πως λα τά πάθη. πως εναι γνωστό, νθρωπος ξέπεσε πό μιά κατάσταση Δόξης (μετοχς στή Δόξα το Θεο) καί προορισμός του μετά τήν πτώση εναι «ν Χριστ δοξασμός», δηλ. θέωση, μετοχή στή Δόξα το Χριστο: «γώ τήν δόξαν ν δέδωκάς μοι δέδωκα ατος ... πάτερ, ος δέδωκάς μοι, θέλω να που εμί γώ κκενοι σι μετ’ μο να θεωρσι τήν δόξαν τήν μήν, ν δέδωκάς μοι» (ω. 17, 22-24). τσι, νθρωπος χει φυσική τήν τάση νά ναζητε τή δόξα. «Παράχρησις» ατς τς φυσικς τάσης εναι νά ναζητε τή δόξα πό τά ασθητά, ντί τς Δόξης το Θεο. Δόξα Φς τς Δόξης Μεγαλοπρέπεια Βασιλεία το Θεο εναι κτιστη νέργειά Του. ν Χριστ δοξασμός εναι μετοχή στήν δια τήν κτιστη πραγματικότητα, στήν Θεότητα το Θεο, που νθρωπος γίνεται «υός το Θεο» καί «θεός κατά χάριν».
θεραπεία τς Φιλοδοξίας: Φάρμακο κατά τς Φιλοδοξίας καί τς περηφανίας εναι γία καί ψοποιός») ταπείνωσις. θεραπεία το πάθους εναι διαίτερα δύσκολη καί πίπονη, λόγω το λεπτο, δυσδιάκριτου καί μεταβαλλόμενου χαρακτρα του. λλα δραστικά φάρμακα κατά τς Φιλοδοξίας εναι: λεπτομερής γνώση το πάθους καί τν πιπτώσεών του, ματαιότητα τς νθρώπινης δόξης, «μνήμη θανάτου», ποφυγή κάθε προβολς καί τιμς («τιμία»), τό «λάθε βιώσας» (ζσε παρατήρητος, πίκουρος), πόκρυψη ρετν καί χαρισμάτων, «φυλακή το στόματος» (ποφυγή το διδάσκειν), (διακριτική) φανέρωση τν σφαλμάτων μας, ξουθένωση καί νειδισμός κ..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου