γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Κυριακή 28 Ιουλίου 2013

Οι αντικειμενικές προϋποθέσεις της θεραπείας των παθών


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος ΙΕ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ζ΄, τους 2012-2013.

Εσαγωγικά: παρξη τν παθν ποτελε τήν σχυρότερη νδειξη τς πνευματικς σθένειας το νθρώπου. Τά πάθη εναι σθένειες τς ψυχς (καί το σώματος). παλλαγή π’ ατά σημαίνει ποκατάσταση τς γείας μας. Εδαμε πς θεραπεύονται τά βασικότερα πάθη, πως Φιληδονία, Φιλαργυρία καί Φιλοδοξία. μως, γιά νά πάρξει θεραπεία, πρέπει νά σχύουν κάποιες ναγκαες ντικειμενικές προϋποθέσεις. νθρώπινη προσπάθεια δέν ρκε σέ καμμία περίπτωση γιά τή θεραπεία τν παθν.

Χριστός ς Θεραπευτής τν παθν: Κύριος τόνισε τι «χωρίς μο ο δύνασθε ποιεν οδέν» (ω. 15,5). Ατό σημαίνει τι δέν πάρχει θεραπεία τν παθν χωρίς τόν Χριστό καί κτός το Χριστο. θεραπεία τν παθν προϋποθέτει λόκληρο τό πολυτρωτικό ργο το Χριστο: τή Σάρκωση, τό Πάθος, τόν Σταυρό, τήν νάσταση κ.λπ. Κύριος λθε στόν κόσμο μεταξύ λλων «να μς λευθερώσ τν παθν», γιά νά «περιέλ τό κάλλυμα τν παθν μν». νέλαβε τά ποτελέσματα τς μαρτίας (χι τήν δια τήν μαρτία), δηλαδή τά «φυσικά καί διάβλητα πάθη», κριβς γιά νά τά καταργήσει.
συντριβή το διαβόλου ς προϋπόθεση θεραπείας: Παράδοση τς κκλησίας τονίζει τή στενή σχέση τν παθν μέ τόν διάβολο. Μέσα πό τά πάθη νεργον συγκεκριμένοι δαίμονες, ο ποοι αχμαλωτίζουν καί ποδουλώνουν τόν νθρωπο. Γι’ ατό γνας ναντίον τν παθν δέν εναι πάλη πρός «αμα καί σάρκα, λλά πρός τάς ρχάς, πρός τάς ξουσίας, πρός τούς κοσμοκράτορας το σκότους το αἰῶνος τούτου» (φ. 6,12). πάρχει δυνατότητα θεραπείας, κριβς πειδή Χριστός μέ τόν Σταυρό καί τήν νάστασή Του κατάργησε τό κράτος το διαβόλου: λθε στόν κόσμο «να διά το θανάτου καταργήσ τόν τό κράτος χοντα το θανάτου, τοτ’ στι τόν διάβολον» (βρ. 2,14). κτοτε διάβολος εναι νίσχυρος ταν πολεμεται μέ τή δύναμη το Χριστο, λλά παραμένει πανίσχυρος, ταν πολεμται ποκλειστικά μέ τίς δικές μας νθρώπινες δυνάμεις.
Τά Μυστήρια ς θεραπευτικά μέσα: Χριστός νεργε διά τν Μυστηρίων καί ν τος Μυστηρίοις Του, τά δέ Μυστήρια νεργον μόνο ντός τς κκλησίας. Ατό σημαίνει τι: α) δέν πάρχει κάθαρση παθν, οτε ποτελεσματική σκηση, κτός τς κκλησίας, τς μίας αθεντικς καί γνήσιας κκλησίας το Χριστο, καί β) δέν πάρχει κάθαρση παθν χωρίς μετοχή στά Μυστήρια τς κκλησίας. Τά Μυστήρια: α) «παρατείνουν» τόν Χριστό «ες τούς αἰῶνας» (χρονικς) καί β) οκειοποιον τόν Χριστό σέ κάθε πιστό, δηλ. ξιοποιον ποκειμενικά τή σωτηρία, πού παρέχει ντικειμενικά Χριστός. Ο Πατέρες τονίζουν τή σημασία τν δύο μεγαλύτερων Μυστηρίων, το Βαπτίσματος καί τς Θείας Εχαριστίας. Μέ τό πρτο νθρωπος γίνεται μέλος το Σώματος το Χριστο καί μέ τό δεύτερο λοκληρώνεται πλήρως καί παναλαμβάνεται συνεχς νωση μέ τόν Χριστό, « δέ νωται τ Θε, τοτο καί σώζεται» (γ. Γρηγόριος Θεολόγος). Καί τά δύο Μυστήρια εναι καθαρτικά τν παθν: τό μέν Βάπτισμα γίνεται «ες φεσιν μαρτιν», δέ Θεία Εχαριστία κατακαίει τά πάθη: «εσόδ Κοινωνίας, ς πρ φεύγ πς κακοργος, πν πάθος». μως, πρέπει νά τονιστε τεράστια σημασία το «δευτέρου Βαπτίσματος», δηλαδή το Μυστηρίου τς ξομολογήσεως, γιά τήν κάθαρση τν παθν. Δέν πάρχει κάθαρση παθν χωρίς τή στοιχειώδη προϋπόθεση τς φεσης τν μαρτιν, πού δίδεται μέ τήν ξομολόγηση. φεση μαρτιν χορηγε μόνο Χριστός καί τή χορηγε μέσα πό τό Μυστήριο τς ξομολογήσεως: «σα άν λύσητε πί τς γς, σται λελυμένα ν τ οραν» (Ματθ. 18,18). ποιος, λοιπόν, πιθυμε τήν κάθαρση τν παθν του, πρέπει νά ρχίσει πό τήν καθαρή ξομολόγηση. πι πλέον, μπειρος πνευματικός, πως Μωϋσς, δηγε τά πνευματικά του τέκνα πό τή δουλεία τς Αγύπτου (κυριαρχία τν παθν) καί μέσω τν παγίδων το διαβόλου στή Γ τς παγγελίας (στήν πνευματική λευθερία).
σκηση καί ο ρετές ς φάρμακα θεραπείας: Μόνο μέ τίς παραπάνω προϋποθέσεις εναι ποτελεσματική σκηση καί γνας ναντίον τν παθν. κάθαρση τν παθν παιτε καί τήν προσωπική μας συμβολή καί τήν δική μας προσπάθεια, δηλαδή παιτε κόπο. Μετά τήν πτώση κάθε καλό ποτέλεσμα παιτε κόπο καί βία, κόμη καί στίς φυσικές μας σχέσεις, π.χ. ργαζόμεθα καί κοπιάζουμε γιά τά λικά γαθά. Μετά τήν πτώση κάθε ρετή εναι σταυρός, χι πειδή ο ρετές προϋποθέτουν κόπο πό τή φύση τους, λλά πειδή χουν μεταβληθε σέ πάθη. Στή φυσική του κατάσταση νθρωπος βίαστα κδηλώνει τίς ρετές. Κατά τόν π. Παλο, «οκ ξια τά παθήματα το νν καιρο πρός τήν μέλλουσαν δόξαν ποκαλυφθναι» (Ρωμ. 8,18), δηλ. κατάσταση τς πνευματικς λευθερίας καί τς μελλοντικς δόξας το νθρώπου δέν μπορον νά συγκριθον μέ τόν κόπο γιά τήν παλλαγή πό τά πάθη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου