γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2014

Εισαγωγή στη νέα θεματική ενότητα


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Α' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Θ', τους 2014-2015.

Εσαγωγικά: Τό Θεολογικό Πρόγραμμα «ρθοδοξία καί Ζωή» σέ μιά νέα (νατη) θεματική νότητα. σκοπός καί τό περιεχόμενο το Προγράμματος: Νά μβαθύνει στά ζητήματα ρθοδόξου πίστεως καί ζως. Νά προσεγγίσει τήν οσία τς ρθόδοξης πνευματικότητας. Νά παντήσει σέ διαχρονικά καί αώνια προβλήματα τς νθρώπινης παρξης («παρξιακά» ρωτήματα). Νά παντήσει σέ σύγχρονα προβλήματα το νθρώπου. οσιαστική ταυτότητα (σύμπτωση) «παρξιακν» καί σύγχρονων νθρώπινων προβλημάτων. Τό νόημα τς ζως καί τς παρξης, ς τό κατ’ ξοχήν νθρώπινο πρόβλημα. Ο θρησκεες καί φιλοσοφία πιχειρον νά παντήσουν στά αώνια ρωτήματα. Χριστός παντ πραγματικά σ’ ατά τά ρωτήματα. Ο παντήσεις τς λογικς (φιλοσοφίας) καί τς φαντασίας (θρησκειν) καί ο παντήσεις τς ποκαλύψεως (Θεολογικές παντήσεις). Χριστός ποκαλυπτόμενος στήν Παλαιά καί στήν Καινή Διαθήκη (νανθρώπηση, κκλησία).

Ο προηγούμενες θεματικές νότητες: Γενικά θέματα - νότητες, στό πλαίσιο το περιεχομένου το Θεολογικο Προγράμματος: α) Τό περί Θεο ρώτημα ντός καί κτός τς ρθοδόξου κκλησίας. β) Θεός τς χριστιανικς πίστεως ( λήθεια γιά τήν γία Τριάδα). γ) εσοδος το «Πρωτοτόκου ες τήν οκουμένην» (τό πρόσωπο καί τό ργο το ησο Χριστο). δ) κκλησία, ς Σμα το Ζντος Χριστο. ε) Χριστός προσφερόμενος καί διαδιδόμενος «πέρ τς το κόσμου ζως καί σωτηρίας» ( Θεία Λειτουργία τς ρθοδόξου κκλησίας). στ) Μιά πατερική προσέγγιση τς οσίας τς πίστεως: διδασκαλία το γίου Γρηγορίου το Παλαμ (1296-1359 μ.Χ.). ζ) θεραπευτική τν πνευματικν νοσημάτων (τά νθρώπινα πάθη καί θεραπεία τους). η) Μιά σκητικοπατερική μαρτυρία γιά τή θεραπεία τν παθν: σκητική διδασκαλία το γίου ωάννου τς Κλίμακος (525-610 μ.Χ.).
«Δογματική καί θική»: θεραπεία τς νοσούσης νθρώπινης προσωπικότητος ( ρθόδοξη πράξη), χει μιά θεμελιώδη προϋπόθεση: τήν ρθόδοξη πίστη. ξία τς ρθς πίστης γκειται στό τι δηγε στή σωτηρία, στήν κοινωνία μέ τόν Θεό. ρθή πίστη ς δείκτης τς δο πρός τόν σώζοντα καί ληθινό Θεό. ν πίστη δέν λειτουργε τσι (ς δείκτης πρός τόν Θεό), τότε καταπίπτει στό πίπεδο μις νθρώπινης δεολογίας φιλοσοφίας, χωρίς πραγματική (σωτηριώδη) ξία. λλά καί πράξη, ποία δέν προϋποθέτει ρθή πίστη, εναι πράξη χωρίς νόημα καί χωρίς σωτηριώδη ποτελέσματα. ρθοδοξία ς «λόγος μπρακτος καί πρξις λλόγιμος». «αρεσις», ς λλοίωσις τς ρθς πίστεως, μέ ποτέλεσμα τήν κτροπή πό τήν δό πού δηγε στόν Θεό καί τήν κπτωση πό τή σωτηρία. γνώση τν αρέσεων (παλαιότερων καί σύγχρονων), ς δηγός πρός κριβέστερη γνώση τς ρθς πίστεως.

νέα (Θ') θεματική νότητα: Μία πό τίς αρετικές θεωρήσεις το Χριστιανισμο μέ πολλαπλές κδοχές: Χριστιανισμός τς Δύσεως, ς αρετική κδοχή το Χριστιανισμο. Ρωμαιοκαθολικισμός (Παπισμός) καί Προτεσταντισμός. στορική διαφοροποίηση το Δυτικο Χριστιανισμο πό τήν «καθ’ λου» κκλησία. Τό μέγα Σχίσμα το 1054 καί ο προϋποθέσεις του. ναγκαία ναφορά σέ στορικά δεδομένα καί συνθκες. Ο μετά τό Σχίσμα στορικές ξελίξεις στή Δύση. κυριαρχία τς ριστοτελικς φιλοσοφίας καί Μεσαίωνας (στ' - ιε' α.). Μεταρύθμιση (Προτεσταντισμός) το ιστ' α.: Μαρτνος Λούθηρος (1483-1546), ωάννης Καλβνος (1509-1564) καί Ολριχ Σβίγγλιος (1484-1531). συνεχιζόμενος κατακερματισμός το Δυτικο Χριστιανισμο καί τό σύγχρονο «χαρισματικό κίνημα». Τό νδιαφέρον καί πικαιρότητα το θέματος. πικυριαρχία το λεγόμενου «δυτικο πολιτισμο» στόν σύγχρονο κόσμο. «δυτικός πολιτισμός» ς ποκύημα το λλοτριωμένου Δυτικο Χριστιανισμο. πόληξή του στήν ρνηση το Θεο καί στόν σύγχρονο μηδενισμό. Ο δυτικές πιδράσεις στόν ρθόδοξο χρο. «βαβυλώνια αχμαλωσία» τς ρθόδοξης Θεολογίας (π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ). Ο πιδράσεις στήν ρθόδοξη πίστη: α) κφιλοσόφιση τς πίστεως, β) πολογητικός χαρακτρας. Ο πιδράσεις στήν ρθόδοξη πράξη: α) μεταβολή τς ρθοδοξης θεραπευτικς πράξης σέ «χριστιανική θική» (σύστημα ντολν καί παγορεύσεων). β) εσβολή το προτεσταντικο «πιετισμο» στόν ρθόδοξο χρο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου