γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2014

Οι ιστορικές ρίζες του Χριστιανισμού


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Β' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Θ', τους 2014-2015.

« οσία το Χριστιανισμο»: Δυτικός Χριστιανισμός, ς λλοίωση τς οσίας το αθεντικο Χριστιανισμο. «οσία το Χριστιανισμο», ς τρόπος ζως, πού δηγε στήν κοινωνία μέ τόν Θεό. Τί εναι Χριστιανισμός καί σέ τί διαφέρει πό τίς «λλες θρησκεες». ναζήτηση τς «οσίας το Χριστιανισμο» στήν στορική παρχή του. Χριστιανισμός μφανίζεται στόν κόσμο ς κκλησία. Τό πρόσωπο το ησο Χριστο καί παρχή τς κκλησίας: Κύριος μέ τή Σάρκωσή Του «κκλησίας σάρκα νέλαβε» (γ. Χρυσόστομος). στόσο, Χριστιανισμός ( κκλησία το Χριστο) χει καί προϊστορία. προϊστορία ατή εναι Παλαιά Διαθήκη.

Παλαιά Διαθήκη ς ρίζα το Χριστιανισμο»: κόσμος τς πτώσεως καί τς φθορς, ς «Λαός πορευόμενος ν σκότει». γνωσία το Θεο καί «πλάνη τν εδώλων». μυδρά κλαμψη το φωτός τς ποκαλύψεως: Θεός μφανίζεται σέ πρόσωπα τς Παλαις Διαθήκης, γνωστά γνωστα (πως Μελχισεδέκ). σταδιακή ποκάλυψη στόν βραάμ καί ο δοκιμασίες του: α) μετοίκηση, β) τεκνία, γ) θυσία το σαάκ. Διαθήκη το βραάμ (Γεν. 17,2 ξ.). σαάκ, ακώβ καί ο Δώδεκα Πατριάρχες. συγκρότηση το «Λαο το Θεο». δουλεία στήν Αγυπτο, Μωϋσς καί ξοδος. Διαθήκη το Σιν: «Παλαιά Διαθήκη» (ξ. 19,5 ξ. κ..). πορεία το «Λαο το Θεο» πρός καί τή «Γ τς παγγελίας» καί μετέπειτα. Θεός μφανίζεται καί στόν Λαό Του. Θεός «κατοικε» ντός το Λαο Του: Κιβωτός τς Διαθήκης. οσία τς Π. Διαθήκης: Θεός μφανίζεται διος καί σώζει τόν Λαό Του μέ συγκεκριμένες σωστικές πράξεις. Ο μφανίσεις Του (θεοπτικές μπειρίες) ς θεμέλιο τς Π. Διαθήκης. Τί βλεπαν πό τόν Θεό ο Δίκαιοι τς Π. Διαθήκης; Τό «πρόσωπον» καί τά «πίσθια» το Θεο. Στίς θεοπτικές μπειρίες Θεός ποκαλύπτει τήν κτιστη Δόξα νέργειά Του, δοξάζοντας σους μετέχουν σ’ ατήν. διάκριση «Οσίας» καί «νέργειας» στόν Θεό, λήθεια, πού πορρίπτεται μέχρι σήμερα πό τόν Δυτικό Χριστιανισμό. Θεός τς Π. Διαθήκη, ς «Θεός τν Πατέρων μν» «Θεός βραάμ, σαάκ καί ακώβ (χι πλς Θεός στόν ποο πίστεψαν, λλά Θεός τόν ποο εδαν ο «Πατέρες μν»). ν Θε δοξασμός ( μετοχή στή θεία Δόξα), ς τελικός σκοπός τς Π. Διαθήκης. Νόμος, ο ντολές καί ο θυσίες, ς μέσα γιά τήν πίτευξη ατο το σκοπο. Παραδείγματα δοξασμο: θεόπτης Μωϋσς, το ποίου «ν δεδοξασμένη ψις το χρώματος το προσώπου ατο» (ξ. 34,30). «Στλος πυρός» καί «Στλος Νεφέλης» νώπιον παντός το Λαο.  

Χριστολογική ρμηνεία τς Παλαις Διαθήκης: στόσο, λα σα συμβαίνουν στήν Π. Διαθήκη εναι σκιά μελλοντικν πραγμάτων: «Σκιά νόμος τν μελλόντων γαθν» (βρ. 5,6)! Κατά τόν γ. Μάξιμο, τά τς Παλαις Διαθήκης εναι σκιά, τά τς Καινς Διαθήκης εναι εκόνα καί τά το «μέλλοντος αἰῶνος» εναι πραγματικότητα. πραγματικότητα, στήν ποία ναφέρεται Π. Διαθήκη, εναι Χριστός. «Πάντα σα ν τ παλαι λατρεί γεγένηται, ες τόν Σωτρα τήν νακεφαλαίωσιν φέρει, ετε προφητεία, ετε ερωσύνη, ετε βασιλεία, ετε ναός, ετε θυσιαστήριον, ετε καταπέτασμα, ετε κιβωτός, ετε λαστήριον, ετε μάννα, ετε ράβδος, ετε στάμνος, ετε τι λλο, πάντα ες ατόν τήν ναφοράν χει» (γ. Χρυσόστομος, PG, 52,829). Ο Πατέρες ρμηνεύουν τήν Π. Διαθήκη πάντοτε Χριστολογικά: Π. Διαθήκη διδάσκει τόν Χριστό. λα κε προετοιμάζουν τήν κατά σάρκα λευσή Του καί νοηματοδοτονται πό ατήν. Χριστός ς κέντρο λης τς περί τόν νθρωπο Οκονομίας. Θεός τς Π. Διαθήκης (Γιαχβέ) εναι διος Χριστός, ποος μφανίζεται πρό τς Σαρκώσεώς Του, ς σαρκος Λόγος ς «γγελος Κυρίου» ς «Μεγάλης Βουλς γγελος». Ο μφανίσεις το σάρκου Λόγου στήν Π. Διαθήκη εναι τά προστάδια τς κατά σάρκα Οκονομίας Του: μφανιζόμενος στήν Π. Διαθήκη Θεός Λόγος προετοιμάζει σταδιακά τήν νθρωπότητα γιά τήν κατά σάρκα λευσή Του. Χριστολογική ρμηνεία τς Π. Διαθήκης γίνεται δη πό τόν π. Παλο. «Ο πατρες μν πντες πό τήν νεφλην σαν, καί πντες διά τς θαλσσης διλθον ... καί πντες τό ατό βρμα πνευματικόν φαγον, καί πντες τό ατό πμα πνευματικόν πιον· πινον γάρ κ πνευματικς κολουθοσης πτρας, δέ πτρα ν Χριστς» (Α' Κορ. 10, 1-4). μή Χριστολογική ( κατά κανόνα δυτική) ρμηνεία κλαμβάνει τίς θεοπτίες τς Π. Διαθήκης, ς μφανίσεις το Θεο Πατρός. κίνδυνος τς μή Χριστολογικς ρμηνείας νυπάρχει σέ κάθε πιστημονική προσέγγιση τς Π. Διαθήκης. « μή Χριστολογική ρμηνεία τς Π. Διαθήκης εναι αρεσις καί πλάνη» (π. ω. Ρωμανίδης).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου