γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 2 Απριλίου 2015

Η Θρησκευτική Μεταρύθμιση στη Δύση


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Ζ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Θ', τους 2014-2015.

ναγέννηση, ς προάγγελος τς Μεταρύθμισης: Φυσική ντίδραση στόν Μεσαίωνα (στ'-ιε' α. 500-1453 μ.Χ.) ταν ναγέννηση (ιε'-ιζ' α. 1401 ξ.), ς στροφή πρός τή λογοτεχνία, τήν τέχνη γενικότερα, καί τήν κλασική λληνική παιδεία. Πρόκειται γιά ερύ πολιτιστικό φαινόμενο μέ φυσιοκρατικό χαρακτρα, πού κδηλώθηκε στήν τέχνη, στήν πιστήμη, στήν πίστη, στή φιλοσοφία, στήν πολιτική σκέψη κ.. πακόλουθο τς ναγέννησης ταν Θρησκευτική Μεταρύθμιση (Προτεσταντισμός) στή Δύση (ιστ' α.) καί πακόλουθο μφοτέρων ταν λεγόμενος Διαφωτισμός (τέλη ιζ' - ρχές ιη' μ.Χ. α.). ναγέννηση ταν φαινόμενο ποκλειστικά τς Δύσεως. πουσία ναγέννησης στήν ρθόδοξη νατολή φείλεται στήν πουσία Μεσαίωνος: ταν στή Δύση πικρατοσε τό βαθύ σκότος καί Σχολαστικισμός το Μεσαίωνος στήν ρθόδοξη νατολή κμαζαν πνευματικότητα, ρθόδοξη Θεολογία καί κλασική παιδεία. Ο σπουδαιότεροι δογματικοί καί «νηπτικοί» (σκητικοί) Θεολόγοι το «νατολικο Μεσαίωνος»: ωννης Κλμακος (525-595), Σωφρνιος εροσολμων (575-639), Μξιμος μολογητς (580-662), ωννης Δαμασκηνς (680-755), Θεδωρος Στουδτης (759-826), Φτιος Μγας (820-896), Συμεν Νος Θεολγος (975-1035), Νικτας Στηθτος (1014-1090), Γρηγριος Σινατης (1270-1347), Γρηγριος Παλαμς (1296-1359), Φιλόθεος Κόκκινος (1300-1379), Νικόλαος Καβάσιλας (1322-1395), Συμεών Θεσσαλονίκης (1370-1429), Μρκος Εγενικς (1392-1445), Γεννάδιος Σχολάριος (1405-1475). Καί ο σπουδαιότεροι φιλόσοφοι λληνιστές: Μιχαήλ Ψελλός (1018-1078), ωάννης Μαυρόπους (1000-1080), ωάννης ταλός (1025-1090), Θεδωρος Μετοχτης (1270-1331), Γεώργιος Γεμιστός - Πλήθων (1360-1452).

Μαρτνος Λούθηρος (1483-1546): Γερμανός μοναχός (1505) καί ερεύς (1507) πό τήν ντονη πίδραση τν ντιλήψεων το Αγουστίνου. Μελετητής τς Πρός Ρωμαίους πιστολς καί Καθηγητής τς ρμηνευτικς Θεολογίας στό Πανεπιστήμιο τς Βιττεμβέργης (1512). πρώτη σύγκρουση μέ τόν παπισμό: Ο «95 θέσεις κατά τν φέσεων» (συγχωροχαρτίων). παπική Βολλα «Exsurge Domine» («γέρθητι Κύριε») το Λέοντος Ι' (1513-1521) κατά το Λουθήρου (1520) καί ντίδραση το Λουθήρου. παπική Βολλα «Decet romanum pontificem» («Δε τόν ρωμαον ποντίφικα») καί ναθεματισμός το Λουθήρου (1521). Τό «Διάταγμα τς Βορματίας» (1521): πολιτική «ποδοκιμασία» το Λουθήρου. φυγή του στόν Πύργο το Βάρτμπουργκ (1521-1522). «νθρωπιστής» Φίλιππος Μελάγχθων (1497-1560) ποστηρικτής καί παδός το Λουθήρου. Ο κρότητες κάποιων παδν το Λουθήρου καί «Πόλεμος τν χωρικν» (1524). γάμος μέ τήν πρώην μοναχή Ακατερίνα φον Βόρα (1525). Λούθηρος διχάζει τούς γερμανούς γεμόνες: Ο «Δίαιτες» (Συμβούλια γερμανν γεμόνων) το 1529 καί το 1530 καί «Αγουσταία μολογία» (1530). προτεσταντικός «Σύνδεσμος τς Σμαλκάλδης» (1531), παπικός «Σύνδεσμος τς Νυρεμβέργης» (1538). μφύλιος «Σμαλκαδικός πόλεμος» (1546-1547). ν τ μεταξύ θάνατος το Λουθήρου (1546), «Ερήνη τς Αγούστας» (1555) καί πρώτη ναγνώριση το Προτεσταντισμο. Ο πολιτικές συνέπειες τς Μεταρύθμισης: κατοχύρωση το δικαιώματος τν γερμανν γεμόνων νά διαχειρίζονται τά τς θρησκείας. «Cuius regio, eius religio» («ποιου βασιλεία, ατο καί θρησκεία»).
Ολριχ Ζβίγγλιος (1484-1531): λβετικς καταγωγς «νθρωπιστής», πό τήν πίδραση τν δεν το ράσμου (1466-1536) καί το Λουθήρου. ερεύς στή Ζυρίχη τς λβετίας. ντέδρασε κατά τν «φέσεων», τν κκλησιαστικν τελετν, τς νηστείας, τν Μοναστηρίων καί τς αθεντίας το Πάπα. Δεχόταν τήν αθεντία «μόνο τς Γραφς». Ριζοσπαστικότερος το Λουθήρου. Ο «67 Schlussreden» («πίλογοι» - θέσεις). Μεταρύθμιση πεκτείνεται σέ λλες λβετικές πόλεις καί διχάζει τήν λβετική κοινωνία. νοπλη σύγκρουση προτεσταντικν καί παπικν λβετικν πόλεων, φόνος το Ζβίγγλιου στή μάχη καί «Ερήνη το Κάπελ» (1531).
ωάννης Καλβνος (1509-1564): Μοναχός γαλλικς καταγωγς, συνεχιστής το μεταρυθμιστικο ργου το Ζβίγγλιου στήν λβετία. Στό Παρίσι συγκρούστηκε μέ τόν δρυτή το «Τάγματος τν ησουϊτν» γνάτιο Λαϊόλα (1491-1556). γκαταστάθηκε, τελικά, στή Γενεύη τς λβετίας καί πιχείρησε νά τήν ργανώσει σέ «ποδειγματική» χριστιανική πόλη. πέβαλλε κτεταμμένες μεταρυθμίσεις μέ σκληρότατα μέτρα (αστηρότατα θη, καταπολέμιση κάθε εδους πολυτέλειας καί σπατάλης, στυνόμευση το προσωπικο καί οκογενειακο βίου, κατασκοπεία, φυλακίσεις, ξορίες, βασανιστήρια, θανατικές καταδίκες). «γκόσμιος σκητισμός» καί πιβολή τν μεταρυθμίσεων διά τς βίας. Βασικό δόγμα του αγουστίνειας προέλευσης διδασκαλία γιά τόν «πόλυτο προορισμό». Πέθανε τό 1564.   
Ο βασικές ρχές το Προτεσταντισμο: α) «Μόνο Χριστός» «Solus Christus»: πόρριψη τς κκλησίας, τν Μυστηρίων (λλοίωση το χαρακτρα το Βαπτίσματος καί τς Θείας Εχαριστίας καί γενική πόρριψη τν λλων Μυστηρίων), τς ερωσύνης, το Μοναχισμο, τν κκλησιαστικν τελετν, τν νηστειν, τν ορτν κ.λπ. β) «Μόνο Γραφή» («sola Scriptoura»): πόρριψη τς αθεντίας τς ερς Παράδοσης (γίων Πατέρων καί Οκουμενικν Συνόδων). γ) «Μόνο πίστη» («sola fide»): πόρριψη τς ναγκαιότητος τν ργων γιά τή σωτηρία. δ) «Μόνο Χάρις» («sola Gratia»): πόρριψη ποτίμηση το ρόλου τς νθρώπινης λεύθερης βούλησης στή διαδικασία τς σωτηρίας, σέ συνδυασμό μέ τήν ποδοχή το δόγματος το «πόλυτου προορισμο». ε) «Μόνο στόν Θεό δόξα» («Soli Deo gloria»): πόρριψη τς τιμς καί τς μεσιτείας τς Θεοτόκου καί τν γίων. πόρριψη τς τιμς τν ερν Εκόνων, τν ερν Λειψάνων κ.λπ. 


ΠΕΡΙΟΔΟΙ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ:

γιος Αγουστνος: 354-430 μ.Χ.
Μεσαίωνας: 6ος-15ος α. 500-1453 μ.Χ.   Σχίσμα: 1054 μ.Χ.
ναγέννηση: 15ος-17ος α. 1401 ξ.
Μεταρύθμιση (Προτεσταντισμός): 16ος α.
Διαφωτισμός: τέλη 17ου - ρχές 18ου α.
Νεοτερικότητα (Μοντερνισμός): 18ος - μέσα 20ο α.
Μετανεοτερικότητα (Μεταμοντερνισμός): μέσα 20ο α. - σήμερα


ΣΤΑΘΜΟΙ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ:

ΠΡΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ:

Προσωκρατικοί Φιλόσοφοι: 600-450 π.Χ.
Σωκράτης: 469-399 π.Χ. - Πλάτων: 427-348 π.Χ.
ριστοτέλης: 382-322 π.Χ.
Στωϊκοί: 336 π.Χ - 180 μ.Χ.
πίκουρος: 341-270 π.Χ. - πικούριοι.
Πλωτνος: 204-270 μ.Χ. - Νεοπλατωνικοί.

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ:

πολογητές: 2ος μ.Χ. α.
Ερηναος Λούγδουνων: 140-202.
Κλήμης λεξανδρεύς: 150-215 καί ριγένης: 185-254.
θανάσιος λεξανδρείας Μέγας: 295-373.
Βασίλειος Καισαρείας Μέγας: 330-378.
Γρηγόριος Κων/λεως Θεολόγος: 328-390.
ωννης Κων/λεως Χρυσστομος: 350-407.
Γρηγόριος Νύσσης: 335-395.
Κύριλλος λεξανδρείας: 370-444.
Μάξιμος μολογητής: 580-662.
ωάννης Δαμασκηνός: 680-755.
Φτιος Κων/λεως Μγας: 820-896.
Γρηγριος Θεσ/νκης Παλαμς: 1296-1359.
Μρκος φσου Εγενικς: 1392-1445.
Γεννάδιος Κων/λεως Σχολάριος: 1405-1475.
Νικδημος γιορετης: 1749-1809.
Νεκτριος Πενταπλεως Κεφαλς: 1846-1920.
Σοφρώνιος Σαχάρωφ: 1896-1993.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου