γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 13 Μαρτίου 2015

Από το Μικρό στο Μεγάλο Σχίσμα


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος ΣΤ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Θ', τους 2014-2015.

Τό Μικρό Σχίσμα το 867: Τό filioque ταν γνωστο στήν νατολή μέχρι τό 867. γ. Μάξιμος μολογητής (580-662) τόν ζ' α. καθησυχάζει τούς ρθοδόξους τς νατολς τι σοι χρησιμοποιον τήν κφραση «καί κ το Υο» δέν εναι αρετικοί. Εκονομαχία καί ο συνέπειές της: ο Φράγκοι δυσκολευόνται νά ποδεχθον τήν Ζ' Οκουμενική Σύνοδο (787), λλά Πάπας εναι ποστηρικτής της. Ο Πατριάρχες Κων/πόλεως γνάτιος (846-858, 867-877) καί Φώτιος (858-867, 877-886). κθρόνιση το γνατίου (858) καί νοδος το Φωτίου στόν Οκουμενικό θρόνο. ντίδραση το Πάπα Νικολάου Α' (858-867) γιά τήν «θρόον» χειροτονία το Φωτίου. σύγκλιση τς λεγομένης «Πρωτοδευτέρας» Συνόδου (861). Τά γεγονότα στή νεοσύστατη κκλησία τς Βουλγαρίας. «γκύκλιος πιστολή» το Φωτίου «Πρός τούς τς νατολς ρχιερατικούς θρόνους» (867). Σύνοδος το 867 καί καθαίρεση το Πάπα Νικολάου (τό λεγόμενο «Μικρό Σχίσμα»).

Τό Παπικό πρωτεο: Κύριο θέμα στή διαμάχη νατολς καί Δύσεως στήν ποχή το Μικρο Σχίσματος ταν τό Παπικό πρωτεο. Τό πρωτεο δέν σχετίζεται μέ τό filioque καί μέ τά φραγκικά κκλησιαστικά θιμα (ζυμα, γενική γαμία το κλήρου κ..). κανονική δικαιοδοσία το Παπικο θρόνου στή Δύση καί τά «πρεσβεα τιμς». Τό «πρωτεο» το π. Πέτρου καί εδική σχέση το κάστοτε Πάπα μέ τόν π. Πέτρο: Πάπας ς «Petrus ipse». πρώτη μφάνιση το πρωτείου στήν Γ' Οκουμενική Σύνοδο (431): «Πέτρος, ξαρχος καί κεφαλή τν ποστόλων, θεμέλιος τς Καθολικς κκλησίας ... ως το νν καί εί ν τος ατο διαδόχοις καί ζ καί δικάζει». Πλαστά κείμενα γιά τήν νίσχυση το Παπικο πρωτείου: α) Ο «Ψευδοϊσιδώρειες Διατάξεις» (θ' μ.Χ. α.) καί β) «Ψευδοκωνσταντίνειος Δωρεά» (η' μ.Χ. α.). χρήση το Παπικο πρωτείου ναντίον τς πεκτατικς πολιτικς τν Φράγκων. Προέκταση το πρωτείου εναι τό Παπικό λάθητο, τό ποο θεσμοθετήθηκε στήν Α' Σύνοδο το Βατικανο (1870): Πάπας θεωρεται λάθητος ταν μιλε ex cathedra, δηλ. ταν πευθύνεται στήν «Καθολική κκλησία» ( ταν πευθύνεται «Urbi et Orbi», «στήν Πόλη καί στήν Οκουμένη»).
ρση το Μικρο Σχίσματος: Πολιτικές ξελίξεις καί μεταβολές στήν νατολή: δολοφονία το ατοκράτορος Μιχαήλ Γ' (842-867) καί νοδος στόν θρόνο το Βασιλείου Α' (867-886). κθρόνιση το Φωτίου καί ποκατάσταση το γνατίου (867). παπόφιλη Σύνοδος το 869 πί Πάπα δριανο Β' (867-872), καθαίρεση το Φωτίου καί προσωρινή ρση το Σχίσματος. ποκατάσταση το Φωτίου (877) καί μεγάλη Σύνοδος το 879/880 (Η' Οκουμενική), πί ρθοδόξου Πάπα ωάννου Η' (872-882). μμεση, λλά σαφής καταδίκη το filioque καί ριστική ρση το Σχίσματος. Παπικός θρόνος στό μεσοδιάστημα μεταξύ Μικρο καί Μεγάλου Σχίσματος: πεγνωσμένοι γνες κατά τς φραγκικς κυριαρχίας. νίσχυση το Παπικο πρωτείου. θεσμός τν Καρδιναλίων καί σκοπός του. λεγόμενη «ποχή τς πορνοκρατίας το Παπισμο» (904-963 867-1009). νοδος στόν Παπικό θρόνο το ταλοφράγκου Σεργίου Δ' (1009-1012) καί διακοπή τς κοινωνίας μέ τούς Πατριάρχες τς νατολς (οσιαστική ναρξη το Μεγάλου Σχίσματος: 1009).
Τό Μέγα Σχίσμα το 1054: Ο Νορμανδοί καταλαμβάνουν τή κάτω ταλία (1040). Πάπας Λέων Θ' (1049-1054) πιβάλλει τά λατινικά θιμα καί καταργε τήν ρχιεπισκοπή Σιπόντου το Πατριαρχείου Κων/πόλεως. Σέ ντίποινα, Πατριάρχης Μιχαήλ Α' Κηρουλάριος (1043-1059) κλείνει τούς λατινικούς Ναούς στήν Κων/πολη. σύγκρουση το Πάπα μέ τά νορμανδικά στρατεύματα καί γκλεισμός του σέ φρούριο (1053). Παπική ντιπροσωπεία στήν Κων/πολη πό τούς Καρδινάλιο Ομβέρτο, Διάκονο καί Καρδινάλιο Φρειδερκο καί Μητροπολίτη μάλφης Πέτρο. Λίβελλος ναθέματος το 1054. ντίδραση το Πατριάρχου Μιχαήλ: νδημοσα Σύνοδος το 1054 καί ναθεματισμός το Παπικο Λιβέλλου. ντιρρήσεις στήν νατολή γιά τήν κανονικότητα το Λιβέλλου καί πικράτηση στή Δύση τς γραμμς το πανίσχυρου καί διάλλακτου Καρδιναλίου Ομβέρτου: Ο Πάπες Στέφανος Θ' (1057-1058) καί Γρηγόριος Ζ' λδεμβράνδης (1073-1085). μοιβαία ρση τν ναθεμάτων το 1054 πό τούς Πάπα Παλο ΣΤ' (1963-1978) καί Πατριάρχη θηναγόρα Α' (1948-1972) τό 1965.
Παπισμός μετά τό Μέγα Σχίσμα το 1054: Παπισμός πό τόν πλήρη λεγχο τν Φράγκων. μεγαλύτερη πομάκρυνση πό τήν Παράδοση τς νωμένης κκλησίας. Μεσαίωνας (στ'- ιε' α.), ς φυσική καί «πνευματική» πραγματικότητα. νάπτυξη τς λεγόμενης «Σχολαστικς Θεολογίας». Σχολαστική, ς «πέρβαση» τς Βιβλικς καί Πατερικς Θεολογίας καί πλάνη τι πάρχει πρόοδος στήν κατανόηση τν δογμάτων (τς περί Θεο ληθείας). πλάνη γιά τή λήξη τς Πατερικς ποχς καί πίδρασή της στή σύγχρονη «μεταπατερική Θεολογία» στόν ρθόδοξο χρο. κατακερματισμός τς ρθόδοξης Παράδοσης. μετατροπή τς μπειρικς Θεολογίας τς κκλησίας σέ θεολογική διανόηση θρησκευτική φιλοσοφία. αθεντία το ριστοτέλη καί θέση του στή μεσαιωνική Σχολαστική παράδοση: πό τήν αθεντία τν Πατέρων στήν αθεντία «το φιλοσόφου». Ο «πνευματικές» μορφές το Μεσαίωνα: Θωμς κινάτης (1225-1274), νσελμος Καντουαρίας (1033-1063), Πέτρος βελάρδος (1079-1142), λβέρτος Μέγας (1193-1280). «ερά ξέταση» («Sacra Inquisitio, ιγ'-ιη' α.): «σωφρονιστικός» θεσμός το μεσαιωνικο Παπισμο. Ο «σωφρονιστικές μέθοδοι» το μεσαιωνικο Παπισμο: τά βασανιστήρια καί καύση τν ντιφρονούντων στήν πυρά!
Ο Σταυροφορίες: κστρατεες μέ τήν ελογία το Πάπα γιά τήν πελευθέρωση τν γίων Τόπων. πραγματικός στόχος: κατάληψη τς Κων/πόλεως καί λλων περιοχν πό τούς Φράγκους βασιλες. Τό πρόσχημα: πελευθέρωση τν γίων Τόπων πό τούς Μουσουλμάνους κατακτητές τους. Ο κυριότερες Σταυροφορίες: Α' Σταυροφορία (1095-1099) πί Πάπα Ορβανο Β' (1088-1099). Β' Σταυροφορία (1147-1149) πί Πάπα Εγενίου Γ' (1145-1153). Γ' Σταυροφορία (1187-1192) πί Πάπα Γρηγορίου Η' (1187). Δ' Σταυροφορία (1202-1204) πί Πάπα νοκεντίου Γ' (1198-1216). πραγματικός στόχος τν Σταυροφόρων παραγματοποιήθηκε μέ τήν κατάληψη τς Κων/πόλεως τό 1204. Ο συνέπειες τς Δ' Σταυροφορίας: λληνισμός πόδουλος στή Δύση (Φραγκοκρατία). νακατάληψη τς Κων/πόλεως τό 1261. συγγνώμη το Πάπα ωάννου Παύλου Β' (1978-2006) στήν θήνα γιά τίς Σταυροφορίες (2001).
λλες αρέσεις το Παπισμο: Ι) Μεταγενέστερες δογματικές αρέσεις καί πλάνες: α) Τό «Καθαρτήριον πρ» («Purgatorium»). β) θική τν ξιόμισθων ργων καί ο «λυσίποινες φέσεις» («συγχωροχάρτια»). γ) ρνηση τν κτίστων θείων νεργειν καί πίστη σέ κτιστή Χάρη. δ) λατινική «Μαριολατρία» (περτίμηση «θεοποίηση» το προσώπου τς Θεοτόκου). ε) Τό Παπικό λάθητο (1870 ξ.). ΙΙ) Τά φραγκικά κκλησιαστικά θιμα: α) Τά ζυμα τς Θείας Εχαριστίας. β) χρόνος τς «μετουσιώσεως» τν τιμίων Δώρων. γ) Κληρικαρισμός στά Μυστήρια καί τύπος τς πικλήσεως. δ) τύπος τελέσεως το γίου Βαπτίσματος καί ναβολή το Χρίσματος, ε) στέρηση τς Θείας Κοινωνίας στά νήπια καί τς Κοινωνίας το Αματος το Κυρίου στούς λαϊκούς. στ) εσαγωγή γαλμάτων στή θεία λατρεία. ζ) γενική γαμία το Κλήρου. η) κόμη καί τό γένιο τν Κληρικν.


ΟΙ ΚΥΡΙΟΤΕΡΟΙ ΠΑΠΕΣ
ΜΕΤΑΞΥ ΜΙΚΡΟΥ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΥ ΣΧΙΣΜΑΤΟΣ:

Νικλαος Α' (†)*: 858-867, (Μικρό Σχίσμα, 867)
δριανς Β': 867-872, (Παπόφιλη Σύνοδος, 869)
ωννης Η': 872-882, (Η' Οκουμενική Σύνοδος, 879-880)
.........................

(«Πορνοκρατία»:  904-963 867-1009)
.........................

Σργιος Δ': 1009-1012, (ποδοχή το filioque)
Βενδικτος Η': 1012-1024, (Προσθήκη filioque στό Σύμβολο Πίστεως)
.........................

Λων Θ' (†): 1049-1054, (Μέγα Σχίσμα, 1054)
Βκτωρ Β': 1055-1057, (ποδέκτης το Σχίσματος)
Στφανος Θ': 1057-1058, (ποδέκτης το Σχίσματος)
.........................

Γρηγριος Ζ' (†): 1073-1085, (ποδέκτης το Σχίσματος)


(†)*: γιος κατά τήν Παπική «κκλησία».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου