γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2024

«Βασίλειος ο Μέγας», τεύχ. 101, Ιαν. - Μαρτ. 2024

 

ΤΕΥΧΟΣ 101      ΤΡΙΠΟΛΙΣ       ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
 
Μήνυμα Ἱ. Συνόδου γιά τήν ἑορτή τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν
 
Ἀγαπητά μας παιδιά,
Εἶναι κοινῶς παραδεκτό ὅτι ζοῦμε σέ μιά κοινωνία, ἡ ὁποία ἀντιμετωπίζει ποικιλόμορφα προβλήματα καί δύσκολες καταστάσεις. Γι’ αὐτό ἔχουμε ἀνάγκη ἀπό πρότυπα καί φωτεινά παραδείγματα, τά ὁποῖα θά εἶναι γιά ὅλους ἐμᾶς πολύτιμος ἐπιστηριγμός.
Τέτοια ζωντανά παραδείγματα εἶναι καί οἱ Τρεῖς Ἱεράρχες, φωστῆρες ὑπέρλαμπροι τοῦ σύμπαντος κόσμου. Ὁ Μέγας Βασίλειος, ἄνδρας ἐνάρετος καί εὐλαβής, τοῦ ὁποίου ἡ φωνή, ὅπως ἀκοῦμε στόν Ἐπιτάφιο Λόγο πού ἐκφωνήθηκε ἀπό τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο, ἀκουγόταν σάν βροντή, διότι ὁ βίος του ἔλαμπε σάν ἀστραπή. Ὁ Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, κοσμημένος μέ σπάνιες ἀρετές καί τρισόλβιος διδάσκαλος, ὁ ὁποῖος ἐπαξίως ὀνομάστηκε Θεολόγος. Καί τέλος, ὁ Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ὁ ὁποῖος μέ τούς ἐμπνευσμένους λόγους του καί τή ρητορική του εὐφράδεια, ὑπερέβαλε τούς ρήτορες ὅλων τῶν ἐποχῶν.
Οἱ Τρεῖς Καππαδόκες Πατέρες, ἱερουργοί τῶν θείων Μυστηρίων, διαλάμπουν στό στερέωμα τῆς οἰκουμένης, ἐκπέμποντας φῶς καί θεϊκή λάμψη. Ὁ καθένας ἀπό αὐτούς συνέβαλε τά μέγιστα στήν προώθηση τῆς γνώσεως καί τῆς σοφίας, ἀλλά καί στήν καλλιέργεια τῆς θεολογικῆς σκέψεως, καί γι’ αὐτόν τόν λόγο τιμῶνται ὡς προστάτες τῶν ἑλληνικῶν γραμμάτων, ἀλλά καί ὡς ἐμπνευστές τόσο γιά τούς μαθητές, ὅσο καί γιά τούς εὐσεβεῖς ἐπιστήμονες καί τούς ὑπεύθυνους πνευματικούς διδασκάλους.
Ὡστόσο, ὅλος αὐτός ὁ θαυμασμός, στά βυζαντινά χρόνια καί συγκεκριμένα τόν ἑνδέκατο αἰῶνα ἐπί Ἀλεξίου Κομνηνοῦ, μετετράπη σέ φιλονικία μεταξύ τῶν ἐλλογίμων καί ἐναρέτων ἀνδρῶν. Μιά ἔριδα ὡς πρός τήν ἀξία ἑνός ἑκάστου ἐξ αὐτῶν. Ἔτσι, τά πλήθη τῶν Χριστιανῶν χωρίστηκαν σέ τρεῖς παρατάξεις. Ἄλλοι ὀνομάζονταν Ἰωαννίτες, ἄλλοι Βασιλεῖτες καί ἄλλοι Γρηγορίτες. Οἱ πρῶτοι θεωροῦσαν τόν Ἰωάννη τόν Χρυσόστομο ἀπαράμιλλο καί μοναδικό ἑρμηνευτή τῶν θείων Γραφῶν. Οἱ δεύτεροι, προέβαλαν τήν κοινωνική καί φιλανθρωπική δράση τοῦ Μεγάλου Βασιλείου, θεωρώντας τήν περίφημη Βασιλειάδα ἔργο μοναδικῆς ἀξίας, ἀφοῦ μέσα σ’ αὐτήν ὑπῆρχαν ξενῶνες, νοσοκομεῖα καί γηροκομεῖο, ὅπου θεραπεύονταν οἱ ἀνάγκες τῶν ἐνδεῶν ἀδελφῶν. Ἀλλά καί ἡ τρίτη ὁμάδα, ἔχοντας ἰσχυρά ἐπιχειρήματα, τόνιζε τή συγγραφική δεινότητα τοῦ Γρηγορίου, ἀλλά καί τήν ποιμαντική δράση καί φροντίδα πού ἐπέδειξε γιά τήν προστασία τοῦ ποιμνίου του ἀπό τούς αἱρετικούς.
Ἡ ὅλη ἀντιπαλότητα θά λήξει μέ τήν ἐμπνευσμένη ἰδέα τοῦ Ἰωάννου Εὐχαΐτων. Ὁ σοφός ἐπίσκοπος σκέφθηκε, μετά ἀπό θεῖο φωτισμό, νά συντάξει ἱερά Ἀκολουθία καί νά συνεορτάζονται τήν ἴδια μέρα οἱ «τρεῖς μέγιστοι φωστῆρες τῆς τρισηλίου Θεότητος» (Ἀπολυτίκιο Τριῶν Ἱεραρχῶν).
Αὐτός ὁ κοινός ἑορτασμός, τήν 30ή Ἰανουαρίου, μᾶς δίδει τήν εὐκαιρία νά διαπιστώσουμε ὅτι καί οἱ Τρεῖς Καππαδόκες Πατέρες ἀφουγκράζονταν τόν παλμό τῆς κοινωνίας καί τίς διαχρονικές ἀνάγκες τοῦ κοινωνικοῦ ἱστοῦ. Ἔθεσαν ὡς κέντρο τῆς διδασκαλίας τους τόν ἄνθρωπο καί προσπάθησαν μέσα ἀπό τήν προβολή τῆς ἐνάρετης ζωῆς νά ἐπαναφέρουν τό ἀνθρώπινo πλάσμα στήν ἀρχική δόξα καί παραδεισένια κατάσταση.
Τόσο κατά τή διάρκεια τοῦ τετάρτου αἰώνα, κατά τόν ὁποῖο ἔζησαν οἱ σήμερα τιμώμενοι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅσο καί στή σύγχρονη ἐποχή, τό ἀνθρώπινο γένος βίωσε καί ἐξακολουθεῖ νά βιώνει τήν ἀπελπισία, τόν πόνο καί τή θλίψη. Ἑπομένως, εἶναι διαχρονική ἡ ἀνάγκη νά ἀναζητήσουμε τήν εὐτυχία καί τή χαρά, καί νά ἀνακαλύψουμε τό ἀληθινό νόημα τῆς ζωῆς.
Αὐτό τό οὐσιαστικό περιεχόμενο στή ζωή τοῦ ἀνθρώπου ἀναζητοῦν καί οἱ Τρεῖς διδάσκαλοι τῆς οἰκουμένης, μιλώντας γιά ἐπαναπροσδιορισμό τῆς σχέσεώς μας μέ τόν Θεό καί γιά συνεχή ἀγώνα κατά τῆς ἀδικίας, τῆς ἀνισότητας, τῆς περιφρόνησης τῆς ἀνθρώπινης προσωπικότητας καί τῆς βίας. Ἡ τελευταία, δυστυχῶς, ἔχει κάνει ἔντονη τήν παρουσία της καί στόν χῶρο τοῦ σχολείου, ἀφοῦ πολύ συχνά γινόμαστε μάρτυρες βιαιοπραγίας μεταξύ τῶν μαθητῶν, ἀλλά καί γενικότερα ἀκραίων συμπεριφορῶν.
Καί στόν εὐρύτερο χῶρο τῆς κοινωνίας μας δέν ἐλλείπουν φαινόμενα βίας καί ἐγκληματικότητας, ἰδιαίτερα τά τελευταῖα χρόνια. Πῶς ὅμως φτάσαμε σέ αὐτό τό θλιβερό φαινόμενο; Ἀπάντηση σέ αὐτό τό ἐρώτημα δίδει ἕνας ἐκ τῶν σήμερα ἑορταζομένων Ἁγίων. Ὁ Οἰκουμενικός Διδάσκαλος τῆς Ἐκκλησίας Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἄριστος ψυχογράφος τοῦ ἀνθρώπου καί ἑρμηνευτής ὅλης σχεδόν τῆς Ἁγίας Γραφῆς, διατείνεται ὅτι ἡ αἰτία τῶν προβλημάτων τῆς κοινωνίας καί τῆς ἐπικράτησης τῆς βίας εἶναι ἡ διεφθαρμένη προαίρεση τοῦ ἀνθρώπου και ἡ κακή χρήση τῆς ἐλευθερίας (Ἰωάννου Χρυσοστόμου, «Εἰς πρός Γαλάτας Ὁμιλίαν», Patrologia Graeca, ἐπιμ. ἔκδ. J. Migne, τόμ. 61, στίχ. 6182).
Ἡ ἐλευθερία ἦταν ὄντως ἕνα ὕψιστο δῶρο τοῦ Θεοῦ πρός τούς Πρωτοπλάστους, τήν ὁποία δυστυχῶς δέν διαχειρίσθηκαν σωστά, μέ ἀποτέλεσμα νά ἔχουμε τήν πτώση καί τήν εἰσβολή τῶν παθῶν (ὅ.π. τόμ. 60, στίχ. 5073). Ὡς ἐκ τούτου, ὁ χρυσορρήμων Πατέρας ὑποστηρίζει ὅτι αἰτία τοῦ κακοῦ δέν εἶναι ὁ Θεός, ἀλλά ἡ κακή χρήση τοῦ αὐτεξουσίου ἀπό τόν ἄνθρωπο. Ἡ ἁπλοϊκή διήγηση τοῦ βιβλίου τῆς Γενέσεως, ἡ ὁποία περιφρονεῖται ἀπό πολλούς, ἐμπεριέχει αὐτές τίς οὐσιαστικές ἀλήθειες, τίς ὁποῖες φωτίζει ἔτι περαιτέρω αὐτός πού ἐδέχθη τή θεία χάρη ἀπό τούς οὐρανούς καί πού μέ τά χείλη του διδάσκει ὅλους τούς ἀνθρώπους.
Ὁ ἄνθρωπος, ὁ ὁποῖος μέχρι ἐκείνη τή στιγμή βρισκόταν σέ ἁρμονική σχέση μέ τόν Δημιουργό του καί τά ἄλογα πλάσματα καί κατοικοῦσε στόν Παράδεισο, ἀπομακρύνεται ἀπό τόν Πλάστη του. Ὁ Θεός ἀδιαμφισβήτητα δἐν παύει ν’ ἀγαπᾶ τόν ἄνθρωπο, ἀλλά ἀναμένει τήν ἐπιστροφή τοῦ πλάσματός Του στήν πατρική ἀγκάλη.
Αὐτή ἡ θεϊκή ἀγάπη ἀποκαλύπτεται περίτρανα στό πρόσωπο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Καί αὐτό τό πρόσωπο προβάλλουν οἱ Τρεῖς Ἱεράρχες ὡς τή μοναδική λύση σέ ὅλα τά προβλήματα τοῦ ἀνθρώπου καί ἰδιαιτέρως στό πρόβλημα τῆς βίας. Πιστεύουν ἀκράδαντα ὅτι μόνο μέ τή βοήθεια τοῦ Χριστοῦ θά ἀποκτήσουμε τήν εἰρήνη καί πλέον ἡ βία δέν θά ἔχει θέση στίς καρδιές μας, ἀφοῦ θά βλέπουμε ὅλους τούς ἀνθρώπους ὡς ἀδελφούς μας.
Ἀγαπητά μας παιδιά, σᾶς εὐχόμαστε καλή πρόοδο καί σᾶς καλοῦμε νά ἀφουγκραστεῖτε τό μήνυμα τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν, ξεδιψώντας μέ τά σωτήρια νάματα τῆς διδασκαλίας τους καί ἀποκτώντας ὄχι μόνο τή σοφία τῶν γραμμάτων, ἀλλά κυρίως τήν εἰρήνη τοῦ Χριστοῦ καί τή γαλήνη στίς καρδιές σας.
Μέ πατρική στοργή καί ἀγάπη,
Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν Ἱερώνυμος
καί τά μέλη τῆς Διαρκοῦς Ἱ. Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
 
 
 Μνήμη μακαριστοῦ Μητροπολίτου Ἀλεξάνδρου
 
Ἡ Ἱ. Μητρόπολη Μαντινείας καί Κυνουρίας, ὅπως εἶναι γνωστό, τελεῖ «ἐν χηρείᾳ» καί βρίσκεται σέ κατάσταση πένθους, μετά τήν κοίμηση τοῦ μακαριστοῦ Ποιμενάρχου της Μητροπολίτου Ἀλεξάνδρου τήν 19/12/2023. Ἡ Ἐκκλησία τιμᾶ τούς κεκοιμημένους, καί πολύ περισσότερο τούς Ποιμένες της, μέ εὐχές, δεήσεις, ἱερά Μνημόσυνα καί ἰδιαίτερα μέ τήν τέλεση τῆς Θείας Εὐχαριστίας «ὑπέρ ἀναπαύσεως» τῆς ψυχῆς τους. Κατά τό παρελθόν διάστημα τελέστηκαν δύο Μνημόσυνα τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Ἀλεξάνδρου, τό τεσσαρακονθήμερο τήν Κυριακή 18/1/2024 καί τό τρίμηνο τό Σάββατο 16/3/2024.
Ἔτσι, σέ κλίμα βαθειᾶς συγκίνησης τελέσθηκε τό Σάββατο 27/1/2024, τό ἀπόγευμα, Τρισάγιο ἐπί τοῦ τάφου τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου, στό Δημοτικό Κοιμητήριο τῆς Ἁγίας Τριάδος Τριπόλεως. Τῆς Ἀκολουθίας προέστη ὁ Θεοφιλέστατος Ἐπίσκοπος Τεγέας κ. Θεόκλητος, Πρωτοσύγκελλος τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας, ὁ ὁποῖος ἐκπροσώπησε τόν Τοποτηρητή τῆς Ἱ. Μητροπόλεως, Σεβ. Μητροπολίτη Μονεμβασίας καί Σπάρτης κ. Εὐστάθιο. Παρέστησαν Κληρικοί τῆς Μητροπόλεώς μας καί ἄλλων Μητροπόλεων, καθώς καί ἀρκετοί συγγενεῖς, συνεργάτες καί πιστοί, οἱ ὁποῖοι δέηθηκαν ὑπέρ ἀναπαύσεως τῆς ψυχῆς τοῦ μακαριστοῦ.
Τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Μαντινείας καί Κυνουρίας Ἀλεξάνδρου στόν Μητροπολιτικό Ναό (28/1/2024)

Μέ παρόμοια συγκίνηση, τελέσθηκε τήν Κυριακή 28/1/2024 τό τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο στόν Μητροπολιτικό Ἱ. Ναό Ἁγίου Βασιλείου Τριπόλεως. Στήν Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου χοροστάτησε ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Σύρου, Τήνου, Ἄνδρου, Κέας, Μήλου καί Μυκόνου κ. Δωρόθεος, ἐνῶ στήν Πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία προέστη ὁ Τοποτηρητής τῆς Ἱ. Μητροπόλεως, Σεβ. Μητροπολίτης Μονεμβασίας καί Σπάρτης κ. Εὐστάθιος. Μετεῖχαν οἱ Σεβ. Μητροπολίτες Σύρου, Τήνου, Ἄνδρου, Κέας, Μήλου καί Μυκόνου κ. Δωροθέου, Πατρῶν κ. Χρυσόστομος, Κορίνθου κ. Διονύσιος, Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, Ἠλείας κ. Ἀθανάσιος, Ἱερισσοῦ, Ἀρδαμερίου καί Ἁγίου Ὄρους κ. Θεόκλητος, Μάνης κ. Χρυσόστομος, Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως κ. Νικηφόρος καί ὁ Θεοφ. Ἐπίσκοπος Τεγέας κ. Θεόκλητος. Συμπροσευχόμενοι παρέστησαν ὁ Θεοφ. Ἐπίσκοπος Λακεδαιμονίας κ. Θεόφιλος, ὁ Ἔξαρχος τοῦ Παναγίου Τάφου ἐν Ἀθήναις Πανοσιολ. Ἀρχιμανδρίτης Ραφαήλ Γρίβας, Κληρικοί τῆς Μητροπόλεώς μας καί ἀπό ἄλλες Μητροπόλεις, μοναχοί καί μοναχές.
Τόν θεῖο λόγο κήρυξε ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ἱερισσοῦ, Ἀρδαμερίου καί Ἁγίου Ὄρους κ. Θεόκλητος, ὁ ὁποῖος, μέ ἀφορμή τήν προσπάθεια τοῦ Ζακχαίου νά δεῖ καί νά γνωρίσει τόν Ἰησοῦ, σύμφωνα μέ τή διήγηση τοῦ Εὐαγγελίου τῆς Κυριακῆς, μίλησε γιά τό ἀνθρώπινο πρόσωπο ἀπό Ὀρθόδοξη θεολογική ἄποψη,  γιά τήν προέλευσή του καί τόν προορισμό του, καί στή συνέχεια ἀναφέρθηκε στό πρόσωπο τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Ἀλεξάνδρου, μέ τόν ὁποῖο εἶχε πνευματική σχέση καί στενή συνεργασία ἐπί πολλά ἔτη.
Πρό τῆς Ἀπολύσεως τελέσθηκε τό Μνημόσυνο τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου κυροῦ Ἀλεξάνδρου. Στό τέλος, ὁ Ἔξαρχος τοῦ Παναγίου Τάφου ἐν Ἀθήναις Ἀρχιμανδρίτης Ραφαήλ, ὡς ἐκπρόσωπος τοῦ Μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων κ. Θεοφίλου, ἀνέγνωσε μήνυμα τοῦ Πατριάρχου, ἀναφερόμενο στήν προσωπικότητα καί στίς σχέσεις τοῦ μακαριστοῦ Ἱεράρχου μέ τό Πατριαρχεῖο Ἱεροσολύμων.
Πλῆθος πιστῶν προσῆλθαν στή Θεία Λειτουργία καί στό ἱερό Μνημόσυνο, προσευχόμενοι γιά τήν ἀνάπαυση τῆς ψυχῆς τοῦ Ποιμενάρχου μας. Παρέστησαν μεταξύ ἄλλων ὁ Δήμαρχος Τριπόλεως κ. Κων/νος Τζιούμης, ὁ Δήμαρχος Βορείου Κυνουρίας κ. Γιῶργος Καμπύλης, Ἀντιδήμαρχοι, Δημοτικοί Σύμβουλοι καί ἐκπρόσωποι τοπικῶν ἀρχῶν καί φορέων.
Τό Σάββατο 16/3/2024 τελέσθηκε τό τρίμηνο Μνημόσυνο τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Ἀλεξάνδρου στό Παρεκκλήσιο τοῦ Ἁγίου Νεομάρτυρος Δημητρίου Τριπόλεως, πλησίον τοῦ Μητροπολιτικοῦ μας Ναοῦ. Τήν Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία τέλεσε ὁ Θεοφ. Ἐπίσκοπος Τεγέας κ. Θεόκλητος, μέ τή συμμετοχή τῶν Ἐφημερίων τοῦ Μητροπολικοῦ Ναοῦ καί Κληρικῶν τῆς Μητροπόλεως. Τήν παραμονή, Παρασκευή 15/3/2023, τό ἀπόγευμα τελέσθηκε τό Τρισάγιο ἐπί τοῦ τάφου τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου στό Δημοτικό Κοιμητήριο τῆς Ἁγίας Τριάδος Τριπόλεως, προϊσταμένου τοῦ Θεοφ. Ἐπισκόπου Τεγέας κ. Θεοκλήτου.
 
 
Ἀπό τήν δραστηριότητα τῆς ἐνορίας μας
 
Πανήγυρις Μητροπολιτικοῦ Ἱ. Ναοῦ Ἁγίου Βασιλείου Τριπόλεως (1/1/2024)
Ἡ Τρίπολη ἑορτάζει μέ λαμπρότητα κατ’ ἔτος τή μνήμη τοῦ Ἁγίου Βασιλείου τοῦ Μεγάλου, Ἀρχιεπισκόπου Καισαρείας τῆς Καππαδοκίας τοῦ Οὐρανοφάντορος   στόν καλλιμάρμαρμο Μητροπολιτικό Ναό της. Τό ἱερό αὐτό παλλάδιο τοῦ Γένους μας καί τό μεγάλης ἀξίας γιά τήν ἐποχή του καλλιτεχνικό οἰκοδόμημα, πού καί σήμερα ἀκόμα ἐντυπωσιάζει μέ τή μεγαλοπρέπειά του, εἶναι ἀντίδωρο καί εὐχαριστία τῶν Τριπολιτῶν καί τῶν ξενιτεμένων τῆς Ἀρκαδίας στόν Θεό γιά τήν Ἐλευθερία τοῦ Γένους. Τήν Κυριακή 31/12/2023, τό ἀπόγευμα τελέσθηκε ὁ Μέγας Πανηγυρικός Ἑσπερινός, χοροστατοῦντος τοῦ Θεοφιλεστάτου Ἐπισκόπου Τεγέας κ. Θεοκλήτου, Πρωτοσυγκέλλου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως. Τήν Δευτέρα 1/1/2024, τελέσθηκε ὁ Ὄρθρος τῆς ἑορτῆς καί ἡ Θεία Λειτουργία ὑπό τοῦ Τοποτηρητοῦ τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας, Σεβ. Μητροπολίτου Μονεμβασίας καί Σπάρτης κ. Εὐσταθίου, συλλειτουργοῦντος τοῦ Θεοφ. Ἐπισκόπου Τεγέας κ. Θεοκλήτου καί τῶν Ἐφημερίων τοῦ Ναοῦ. Κατόπιν τελέσθηκε ἡ ἐπίσημος Δοξολογία ἐπί τῇ εἰσόδῳ εἰς τό νέον ἔτος παρουσίᾳ τοῦ πιστοῦ Λαοῦ καί τῶν Ἀρχῶν τοῦ τόπου. Ὁ Σεβ. Τοποτηρητής ἔπειτα παρευρέθη στήν Περιφέρεια Πελοποννήσου καί στόν Δῆμο Τριπόλεως γιά νά εὐλογήσει τήν καθιερωμένη Βασιλόπιτα. Τέλος, μετέβη στό Δημοτικό Κοιμητήριο τῆς Ἁγίας Τριάδος καί ἔψαλε Τρισάγιο στόν τάφο τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Μαντινείας καί Κυνουρίας κυροῦ Ἀλεξάνδρου.
Τήν Κυριακή 4/2/2024 τελέστηκε στόν Μητροπολιτικό μας Ναό ἱερό Μνημόσυνο, μέ ἀφορμή τή συμπλήρωση 181 ἐτῶν (4/2/1843) ἀπό τόν θάνατο τῆς πλέον ἐμβληματικῆς μορφῆς τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως τοῦ 1821 καί σταυραετοῦ τῆς Ἐλευθερίας, τοῦ θρυλικοῦ «Γέρου τοῦ Μοριᾶ», Θεοδώρου Κολοκοτρώνη. Παράλληλα, ὅπως εἶχε ἀνακοινωθεῖ, ἀνεγνώσθη καί ἡ Ἐγκύκλιος τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς 23/1/2024, σχετικά μέ τή θέσπιση τοῦ «πολιτικοῦ γάμου» τῶν ὁμοφυλοφίλων, ὥστε νά ἐνημερωθεῖ τό χριστεπώνυμο πλήρωμα γιά τίς ἀποφάσεις τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδας. Τό ἀπόγευμα τῆς ἴδιας ἡμέρας στόν ἴδιο Ναό τελέσθηκε καί φιλολογικό μνημόσυνο μετά τήν Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ. Στήν Ἀκολουθία χοροστάτησε ὁ Τοποτηρητής τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας, Σεβ. Μητροπολίτης Μονεμβασίας καί Σπάρτης κ. Εὐστάθιος, συγχοροστατοῦντος τοῦ Βοηθοῦ του, Θεοφ. Ἐπισκόπου Λακεδαιμονίας κ. Θεοφίλου. Ἡ ἐκδήλωση ἀποτελοῦσε συνδιοργάνωση τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας καί τοῦ Σωματείου «Ἑνωμένη Ρωμηοσύνη». Ὁμιλητής ἦταν ὁ κ. Μελέτης Μελετόπουλος, Διδάκτωρ Οἰκονομικῶν καί Κοινωνικῶν Ἐπιστημῶν τοῦ Πανεπιστημίου τῆς Γενεύης, μέ θέμα «Ὁ Κολοκοτρώνης σήμερα». Τήν ἐκδήλωση ἄνοιξε ἡ ὑπεύθυνη τῆς Τοπικῆς Ὁμάδας τῆς «Ἑνωμένης Ρωμηοσύνης» κ. Γεωργία Ἀσσιούρα, ἐνῶ χαιρετισμό ἀπηύθυνε ἐκπρόσωπος τοῦ προεδρείου τοῦ Σωματείου «Ἑνωμένη Ρωμηοσύνη». Τέλος, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Μονεμβασίας καί Σπάρτης κ. Εὐστάθιος, ἐξέφρασε τή χαρά του γιά τό ποιόν τῆς ἐκδηλώσεως, γιά τή συμμετοχή τοῦ κόσμου, καθώς καί γιά τήν προσπάθεια πού ἐπιτελεῖ ὁ συγκεκριμένος φορέας ἔναντι τῆς ἰσοπεδώσεως τῶν ἰδανικῶν του Ἔθνους μας καί τόνισε ὅτι πρέπει νά συστρατευτοῦμε καί νά ἀγωνισθοῦμε ἀπέναντι στή φθορά, στίς δύσκολες ἐποχές πού ἀκολουθοῦν.
Τήν Κυριακή 18/2/2024 στόν Μητροπολιτικό μας Ναό πραγματοποιήθηκε πνευματική ἐκδήλωση μέ πρωτοβουλία τοῦ Κέντρου Ἑνότητος καί Μελέτης - Προβολῆς τῶν ἀξιῶν μας «Ἑνωμένη Ρωμηοσύνη», σέ συνεργασία μέ τήν Ἱ. Μητρόπολη Μαντινείας καί Κυνουρίας καί ὑπό τή στέγη της, μέ τίτλο «Ἡ διαχρονικότητα τῆς Ἁγιότητος καί σύγχρονες ἁγιασμένες μορφές» καί μέ κύριο ὁμιλητή τόν κ. Χαραλάμπη Μπούσια, Μέγα Ὑμνογράφο τῆς τῶν Ἀλεξανδρέων Ἐκκλησίας. Στήν Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ, πού προηγήθηκε, χοροστάτησε ὁ Τοποτηρητής τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας, Σεβ. Μητροπολίτης Μονεμβασίας καί Σπάρτης κ. Εὐστάθιος, συγχοροστατοῦντος τοῦ Θεοφ. Ἐπισκόπου Τεγέας κ. Θεοκλήτου, Πρωτοσυγκέλλου τῆς Μητροπόλεώς μας. Τήν ἐκδήλωση ἄνοιξε μέ προσφώνησή της ἡ ὑπεύθυνη τῆς Τοπικῆς Ὁμάδας τῆς «Ἑνωμένης Ρωμηοσύνης» κ. Γεωργία Ἀσσιούρα. Ἡ ἁγιότητα, σκοπός καί περιεχόμενο τῆς ἐκδήλωσης, εἶναι ὁ ἔσχατος προορισμός τοῦ ἀνθρώπου. «Ἅγιοι γίνεσθε, ὅτι ἐγώ ἅγιός εἰμι» (Α΄ Πέτρ. 1,16), προτρέπει συνεχῶς ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ! Ὅλοι ἔχουμε κληθεῖ νά γίνουμε ἅγιοι. Ὅλοι ἔχουμε κληθεῖ νά μετάσχουμε στήν κατάσταση τῆς ἁγιότητος, ἡ ὁποία δέν ἀφορᾶ μόνο στό παρελθόν, ἀλλά καί στό παρόν καί στό μέλλον. Εἶναι κάτι ἐφικτό καί ἐπίκαιρο, παντοῦ καί πάντοτε, σέ κάθε ἐποχή. Ὁ ὁμιλητής τῆς ἐκδήλωσης καί ὁδηγός σ’ αὐτή τήν κατάσταση κ. Χαραλάμπης Μπούσιας εἶναι Διδάκτωρ τοῦ Πανεπιστημίου τοῦ Manchester, Ὁμότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου καί Ἄρχων Μέγας Ὑμνογράφος τῆς τῶν Ἀλεξανδρέων Ἐκκλησίας (τοῦ Πατριαρχείου Ἀλεξανδρείας). Γέννημα καί θρέμμα τῆς πόλεως τῶν Ἀθηνῶν, μέ ρίζες ἀπό τά Καλάβρυτα ἐκ πατρός καί ἀπό τή Χάλκη τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἐκ μητρός, σπούδασε τήν ἐπιστήμη τῆς χημείας στό Πανεπιστήμιο τῶν Ἀθηνῶν καί μετεκπαιδεύτηκε στό ἐξωτερικό. Διέπρεψε στήν ἐπιστήμη του, λαμβάνοντας δίπλωμα εἰδικεύσεως (Μaster), διδακτορικό δίπλωμα καί ἄλλες ἀκαδημαϊκές διακρίσεις ἐντός καί ἐκτός τῆς χώρας. Ἐργάστηκε στόν τομέα του σέ καίριες θέσεις, ἀξιοποιώντας στό ἔπακρο τά ἐπιστημονικά του ἐφόδια. Ἰδιαίτερα, ὅμως, ἀσχολήθηκε μέ τήν Ὀρθόδοξη Πνευματικότητα. Ἀναζήτησε καί γνώρισε ἁγιασμένες μορφές τῆς ἐποχῆς μας, ἁγίους καί φωτισμένους ἀνθρώπους, κάποιοι ἀπό τούς ὁποίους ἐντάχθηκαν καί ἐπίσημα στό Ἁγιολόγιο τῆς Ἐκκλησίας μας. Ἡ γνωριμία του μέ τά πρόσωπα αὐτά καί μέ τόν τρόπο τῆς ζωῆς τους ἔγινε τέχνη, τέχνη ὑμνολογική καί λατρευτική, τέχνη ἐκκλησιαστική! Εἶναι, προφανῶς, ὁ πολυγραφότερος Ὑμνογράφος τῆς ἐποχῆς μας. Ἔχει συνθέσει πάνω ἀπό 3000 ἱερές Ἀκολουθίες, Παρακλητικούς Κανόνες, Χαιρετιστηρίους Οἴκους, Ἐγκώμια, Συναξάρια, Ἐγκωμιαστικούς Λόγους σέ Ἁγίους τῆς Ἐκκλησίας καί ἄλλα ὑμνολογικά κείμενα. Ἔχουν ὡς σήμερα ἐκδοθεῖ πάνω ἀπό 1500 ὑμνογραφικά του πονήματα. Ἔργα του ἔχουν μεταφρασθεῖ καί ἐκδοθεῖ στά Ἀγγλικά, Ρωσικά καί Ρουμανικά. Γιά τό ὑμνογραφικό του ἔργο ἔχει λάβει τιμητικές διακρίσεις ἀπό ἐκκλησιαστικούς καί ἄλλους φορείς καί ὀργανισμούς καί ἀπό τό 2001 φέρει ἐπάξια τόν τίτλο τοῦ Ἄρχοντος Μεγάλου Ὑμνογράφου τῆς τῶν Ἀλεξανδρέων Ἐκκλησίας. Γι’ αὐτό ἦταν μεγάλη τιμή, τό γεγονός ὅτι βρέθηκε στήν Τρίπολη, ὡς ὁμιλητής στήν παραπάνω ἐκδήλωση. Ἡ ἐκδήλωση εἶχε προγραμματιστεῖ ἀπό τόν μακαριστό Μητροπολίτη Μαντινείας καί Κυνουρίας κυρό Ἀλέξανδρο καί πραγματοποιήθηκε μέ τήν πρόθυμη εὐλογία τοῦ Τοποτηρητοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Μονεμβασίας καί Σπάρτης κ. Εὐσταθίου, ὁ ὁποῖος καί ἔκλεισε τήν ἐκδήλωση μέ θερμούς λόγους, μέ προσωπικές μαρτυρίες ἀπό ἁγιασμένες μορφές τῆς ἐποχῆς μας καί μέ εὐχαριστίες πρός τόν ὁμιλητή καί πρός τούς διοργανωτές τῆς ἐκδήλωσης.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου