γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Ορθόδοξη Χριστιανική Παθολογία


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Γ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Η΄, τους 2013-2014.

ννοια καί οσία τν παθν: Τό μεγαλύτερο μέρος τς Κλίμακας το γίου ωάννου (λόγοι 4-25) ναφέρεται στά σκληρά πάθη καί στίς ντίστοιχες ρετές, μέ τίς ποες ατά θεραπεύονται. Τί εναι, μως, τά πάθη; σθένειες τς ψυχς (καί το σώματος), τονίζουν ο Πατέρες, πως καί ο μαρτίες. μαρτία ς «παράβαση καί παρακοή» τν θείων ντολν (βρ. 2,2). νομική θεώρηση τς μαρτίας καί νομική θεώρηση τς δικαιώσεως. θέληση το Θεο ς θεμέλιο τς διακρίσεως μεταξύ καλο καί κακο, μαρτίας καί μή μαρτίας. μαρτία ς σθένεια (διαστροφή) τς θελήσεως το νθρώπου («μαρτία» = στοχία) καί ς νόσος τς νθρώπινης προσωπικότητας. Τά πάθη ς νόσος βαρύτερη πό τήν μαρτία. Πάθη εναι ο παναλαμβανόμενες μαρτίες, πού χουν γίνει «ξεις» (συνήθειες). «ξις» = «δευτέρα φύσις». Πάθος εναι βαθιά ριζωμένη καί, κατά συνέπειαν, δυσίατη μαρτία. Τά πάθη ς «σκληρές οσίες» (γιος σαάκ Σρος) Κατά τόν γ. Μάξιμο μολογητή, «πάθος στί κίνησις ψυχς παρά φύσιν, πί φιλίαν λογον, πί μσος κριτον, τινος, διά τι τν ασθητν». Πάθη εναι ο σχυροί δεσμοί μέ πρόσωπα καί πράγματα το κόσμου τούτου, πού προσλαμβάνουν ετε θετικό («γάπη») ετε ρνητικό (μσος) χαρακτρα. σο πιό σχυροί εναι ατοί ο δεσμοί, τόσο πιό χαλαρός ( καί νύπαρκτος) εναι δεσμός μέ τόν Θεό.

Τά πάθη ς διαστροφές φυσικν δυνάμεων: Τά πάθη δέν εναι στοιχεα πού πεισλθαν στόν νθρωπο ξωθεν καί πρέπει νά κριζωθον. Εναι φυσικές δυνάμεις τς ψυχς, πού χουν διαστραφε, δηλ. κτραπε πό τή φυσιολογική λειτουργία τους. Κατά τούς Πατέρες, τίποτε δέν μπορε νά πάρξει στόν νθρωπο, ν δέν χει δοθε γι’ ατό μιά δύναμη στήν δια τή φύση του. Θεραπεία («κάθαρσις») τν παθν δέν εναι κρίζωσή τους, λλά μεταστροφή τους σέ ρετές σέ γεις λειτουργοσες δυνάμεις. Κατά τούς Πατέρες, ο φυσικές δυνάμεις, ο ποες διατρέφονται καί προκαλον τά πάθη, εναι θυμός καί πιθυμία. πιθυμία χει δοθε γιά νά γαπμε τόν Θεό καί τά θελήματά Του, δέ θυμός χει δοθε γιά νά στρέφεται ναντίον το διαβόλου, λλά καί γιά νά σχυροποιε τήν πιθυμία. Στή διαστροφή τους, μέν θυμός στρέφεται ναντίον τν συνανθρώπων μας, δέ πιθυμία στρέφεται πρός τόν αυτό μας καί διά το αυτο μας (μπαθς καί διοτελς) πρός τά πράγματα το κόσμου. Μέ λλα λόγια, στόν νθρωπο χει δοθε μιά φυσική δύναμη πό τόν Θεό, ποία νομάζεται «θέλησις», «φεσις» «πιθυμία» «ρως», «γάπη» κ.. Στή φυσική λειτουργία της δύναμη ατή εναι στραμμένη ποκλειστικά πρός τόν Θεό καί διά το Θεο πρός τόν κόσμο. Διά το Θεο, γαπ λους τούς νθρώπους διακρίτως «καλούς» καί «κακούς» (γι’ ατό γάπη πρός τούς χθρούς ποτελε κριτήριο το γεις λειτουργοντος νθρώπου), λλά καί λα τά κτίσματα (ζα, φυτά κ.λ.π.). Στήν «παρά φύσιν» λειτουργία της δύναμη ατή εναι στραμμένη πρός τόν αυτό μας καί διά το αυτο μας πρός τόν κόσμο. Στήν περίπτωση ατή λειτουργε διασπαστικά πρός τήν δια τήν νθρώπινη φύση καί διακρίνει τούς νθρώπους σέ «φίλους» καί «χθρούς» μλλον θεωρε τόν λλο ς πειλή (πρβλ.: « λλος εναι κόλαση», Z.P. Sartre).
Διαίρεση καί κατάταξη τν παθν: Σαρκικά καί ψυχικά πάθη - «σαρκικός» καί «ψυχικός νθρωπος». Κατά τούς Πατέρες, δέν πάρχουν καθ’ ατό σαρκικά πάθη: σαρκικά πάθη εναι «τά μετά κοινωνίας τς ψυχς καί το σώματος γινόμενα» (ω. Δαμασκηνός). ρα, «οκ κ το σώματος μαρτία, λλ' κ τς ψυχς». σχυρότερα (θανάσιμα) καί σθενέστερα πάθη. Εδιάκριτα καί δυσδιάκριτα (πιμελς κρυπτόμενα) πάθη. «Μητέρες» καί «θυγατέρες» παθν. Πηγή καί ρίζα λων τν παθν Φιλαυτία («λογος φιλία» το αυτο μας). κ τς Φιλαυτίας προέρχονται ο γίγαντες τν παθν: α) Φιληδονία, β) Φιλαργυρία καί γ) Φιλοδοξία. Τά λοιπά πάθη, ς γεννήματα καί ποκυήματα τν τριν γιγαντιαίων παθν. πορνεία καί γαστριμαργία ς μορφές φιληδονίας. λήθη, ραθυμία καί γνοια, ς κορυφαα πάθη. Πάθη το λογιστικο, το θυμικο καί το πιθυμητικο μέρους τς ψυχς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου