γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Ορθόδοξη Θεραπευτική των παθών


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Δ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Η΄, τους 2013-2014.

Εσαγωγικά: περιγραφή καί κατάταξη τν παθν ( το σθενοντος νθρώπου, γενικότερα) εναι παραίτητη προϋπόθεση γιά τή θεραπεία το νθρώπου. ρθή διάγνωση (ρθόδοξη παθολογία) εναι τό πρτο βμα τς θεραπευτικς διαδικασίας (ρθόδοξης θεραπευτικς). Πς θεραπεύονται τά πάθη; θεραπεία τν παθν χει τίς ξς βασικές προϋποθέσεις:

Θεραπευτής καί τό ργο Του: Πολλές φορές τό μυστήριο τς σωτηρίας το νθρώπου θεωρεται καί περιγράφεται πό τούς Πατέρες μέ ρους ατρικούς θεραπευτικούς. Σέ κάθε περίπτωση, τό πρτο στοιχεο τς θεραπείας εναι παρουσία το ατρο. Στήν περίπτωση τν παθν δέν πάρχει θεραπεία κτός το Χριστο καί το ργου Του. Χριστός εναι ( μόνος) «ατρός τν ψυχν καί τν σωμάτων μν». λθε στόν κόσμο «να μς λευθερώσ τν παθν». Διά τν παθν νθρωπος καθίστασται δολος, χι μόνο τν διων τν παθν, λλά καί το διαβόλου, καί στενάζει πό τό κράτος το θανάτου. Χριστός λθε «να διά το θανάτου καταργήσ τόν τό κράτος χοντα το θανάτου, τοτ’ στι τόν διάβολον» (βρ. 2,14). «Τό μέγα τς εσεβείας μυστήριον» (Α' Τιμ. 3,16): Χριστός γινε νθρωπος! Χριστός νέλαβε τά (φυσικά καί διάβλητα) πάθη, μέ σκοπό νά τά καταργήσει, πως νέλαβε καί τόν θάνατο, μέ σκοπό νά τόν καταργήσει. Στό πρόσωπό Του χουν καταργηθε τά πάθη. Κατά τόν διο τρόπο, καταργονται τά πάθη σέ σους νσωματώνονται ργανικά στό Σμα το Χριστο.
Τό Θεραπευτήριο: Τό ργο το Χριστο συνεχίζεται ντός τς κκλησίας. κκλησία εναι τό (πραγματικό) Σμα το Χριστο, εναι διος Χριστός «παρατεινόμενος», διος Χριστός «ντός μν» (νάμεσά μας). κκλησία εναι Θεραπευτήριο παθν (πνευματικό Νοσοκομεο). κτός τς κκλησίας δέν πάρχει θεραπεία - σωτηρία. νταξη στό σμα τς κκλησίας (τς μίας καί αθεντικς κκλησίας) ποτελε παραίτητη προϋπόθεση θεραπείας: «extra ecclesia nula salus» («κτός κκλησίας δέν πάρχει σωτηρία»).
Ο βοηθοί - νοσοκόμοι: Στά νοσοκομεα πάρχουν, πίσης, βοηθοί ατροί καί νοσοκόμοι. Στήν κκλησία ατόν τόν ρόλο σκον ο κληρικοί (πίσκοποι, Πρεσβύτεροι καί Διάκονοι). Ατοί εναι παραίτητα στοιχεα γιά τή συγκρότηση τς κκλησίας: «χωρίς τούτων κκλησία ο καλεται» (γ. γνάτιος). Ατοί ξατομικεύουν τήν προσφερόμενη πό τόν Χριστό θεραπεία. Εναι ο μόνοι πού κατέχουν καί χορηγον τά δραστικά φάρμακα τς θεραπείας. Δέν πάρχει θεραπεία παθν (σωτηρία) ξω πό τό Μυστήριο τς ερωσύνης. Πέρα τά φάρμακα ο κληρικοί, ς πνευματικοί δηγοί, προσφέρουν στή διαδικασία τς θεραπείας καί τήν προσωπική μπειρία τους. θεραπεία τν παθν προϋποθέτει τήν παρουσία μπειρου πνευματικο δηγο, ποος, ς λλος Μωϋσς, δηγε τά πνευματικά του τέκνα πό τή δουλεία τς Αγύπτου (κατάσταση τν παθν) στή γ τς παγγελίας (στήν «λευθερία τς δόξης τν τέκνων το Θεο», Ρωμ. 8,21).
Τά δραστικά φάρμακα: «Δραστικά φάρμακα» (πολύτως παραίτητα γιά τή θεραπεία) εναι τά Μυστήρια. Μέ τά Μυστήρια διος Χριστός «κοινωνεται» (νώνεται) μέ τά μέλη το Σώματός Του, δηλ. μέ σους χουν πιστέψει καί βαπτιστε στό νομά Του. Ο Πατέρες τονίζουν τήν πόλυτη ναγκαιότητα τριν μεγάλων Μυστήριων, τά ποα εναι: α) Τό Βάπτισμα, μέ τό ποο γίνεται κάποιος μέλος το Σώματος το Χριστος κκλησίας). Τό Βάπτισμα προϋποθέτει τήν πίστη τι Χριστός εναι « Υός το Θεο το ζντος» (Ματθ. 16,16). β) Θεία Εχαριστία, μέ τήν ποία βαπτισμένος νώνεται μέ τόν Χριστό φυσικά (πραγματικά) «ες ζωήν αώνιον». Θ. Εχαριστία: «φάρμακον θανασίας, ντίδοτος το μή ποθανεν» (γ. γνάτιος). γ) ξομολόγηση, ποία, διά το Χριστο, συγχωρε τά μετά τό Βάπτισμα μαρτήματα. Τό πρτο βμα γιά τήν κάθαρση (θεραπεία) τν παθν εναι, κριβς, προσφυγή στό Μυστήριο τς ξομολογήσεως. Προσπάθεια παλλαγς πό τά πάθη, χοντας τό βάρος συγχώρητων μαρτιν εναι παντελς νώφελη.

θεραπευτική γωγή: προσωπική σκηση γιά τήν κάθαρση τν παθν εναι δική μας συμβολή στή διαδικασία τς θεραπείας. λα τά προηγούμενα φορον στήν πό τόν Χριστό προσφερόμενη θεραπεία. σκηση ποσκοπε καί στήν καταπολέμηση τν παθν μέ ντιστοιχες ρετές. γνας γιά τίς ρετές δέν ποσκοπε στήν πόκτηση ξένων στοιχείων, λλά στήν φανέρωση το φυσικο, πού πικαλύπτεται πό τά πάθη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου