γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2016

Μάρκου Εφέσου του Ευγενικού, Ομολογία Πίστεως (1439 μ.Χ.)


ΜΑΡΚΟΥ ΕΦΕΣΟΥ ΤΟΥ ΕΥΓΕΝΙΚΟΥ
ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

ΕΚΤΕΘΕΙΣΑ ΕΝ ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣ ΛΑΤΙΝΟΥΣ ΓΕΝΟΜΕΝΗΝ ΣΥΝΟΔΟΝ
(1439 μ.Χ.)

1. γ τ το Θεο χάριτι δόγμασιν ντραφες εσεβέσι κα τ γί κα καθολικ κκλησί δι πάντων πόμενος, πιστεύω κα μολογ τν θεν κα Πατέρα μόνον ναρχον κα ναίτιον, πηγν δ κα ατίαν το Υο κα το Πνεύματος. τε γρ Υἱὸς ξ ατο γεγέννηται κα τ Πνεμα ξ ατο κπο­ρεύεται, μηδν το Υο συμβαλλομένου πρς τν κπόρευσιν, σπερ οδ το Πνεύματος πρς τν γέννησιν, κατ τ μα τς προό­δους εναι κα σν λλήλαις, ς ο θεολόγοι Πατέρες διδάσκουσι. Δι το­το γρ κα τ Πνεμα τ γιον κπορεύεσθαι «δι’ Υο» λέγεται, τουτέστι μετ το Υο κα ς Υός, ε κα μ γεννητς ς κενος. δ Υἱὸς ο λέγεται γενν­σθαι δι το Πνεύματος, δι τ σχετικν εναι τ το Υο νομα, να μ δόξ Υἱὸς εναι το Πνεύματος. ντεθεν κα Πνεμα μν Υο λέγεται δι τ κατ φύσιν οκεον, κα τ δι’ ατο πεφηνέναι κα δίδοσθαι τος νθρώποις· δ Υἱὸς το Πατρς λέγεται, το δ Πνεύματος Υἱὸς οτε στιν οτε λέγεται κατ τν Νύσσης Γρηγόριον.

Ε δ τ «δι’ Υο κπορεύεσθαι» τν ατίαν δήλου, καθ’ περ ο νέοι θεολόγοι φασίν, λλ’ ο τ δι’ ατο κλάμπειν κα πεφυκέναι κα λως τ συμπροϊέναι κα συμπαρομαρτεν κατ τν θεηγόρον Δαμασκηνόν, οκ ν ο θεολόγοι πάντες ξς ητς φρουν το Υο τν ατίαν. μν [Διονύ­σιος] λέγων· «Μόνη πηγ τουτέστιν ατία τς περουσίου θεότητος Πα­τήρ, κα τούτ το Υο κα το Πνεύματος διακρίνεται». δ [θανά­σιος]· «Μόνος γέννητος κα μόνος πηγ θεότητος Πατήρ», τουτέστι μό­νος ατία καθάπερ κα μόνος ναίτιος. δ [Γρηγόριος Θεολόγος]· «πάντα σα Πατρ το Υο πλν τς ατίας». δ [Μάξιμος] τι κα ο ωμαοι «τν Υἱὸν ο ποιοσιν ατίαν το Πνεύματος». δ [Δαμασκη­νς] τι «μόνος ατιος Πατήρ»· κα ν λλοις· «Οσα ρμόζει πηγ, ατί, γεννήτορι, τ Πατρ μόν προσαρμοστέα». Οκ ν θεολογικώτατος ο­τος Δαμασκηνς τν «δι» τιθες π το Υο, τν «κ» πηγόρευεν, ν μν τ γδό τν θεολογικν λέγων· «᾿Εκ το Υο τ Πνεμα ο λέγομεν, Υο δ νομάζομεν κα δι’ Υο φανεροσθαι μν μολογομεν». ν δ τ τρισκαιδεκάτ πάλιν ατός· «Πνεμα Υο οχ ς ξ ατο, λλ’ ς δι’ ατο κ το Πατρς κπορευόμενον· μόνος γρ ατιος Πα­τήρ». ν δ τ πρς ορδάνην πιστολ πρς τ τέλει· «Πνεμα νυπό­στατον κπόρευ­μα κα πρόβλημα, δι’ Υο δέ, κα οκ ξ Υο, ς Πνεμα στόματος Θεο, λόγου ξαγγελτικόν». ν δ τ ες τν θεόσωμον ταφν το Κυρίου λόγ· «Πνεμα γιον το Θεο κα Πατρός, ς ξ ατο κπορευόμενον, περ κα το Υο λέγεται, ς δι’ ατο φανερούμενον κα τ κτίσει μεταδιδό­μενον· λλ’ οκ ξ ατο χον τν παρξιν».
Δλον γρ ς νθα μεσιτείαν ατιώδη δηλο «δι» κα τ προσεχς ατιον, ς ο Λατνοι βούλονται, πάντως σοδυναμε τότε τ «κ», κα τέρα τς τέρας τν χρσιν ντιλαμβάνει· ς τ «κτησάμην νθρωπον δι το Θεο», τατν τ «κ το Θεο»· κα « νρ δι γυναικός», του­τέ­στιν «κ γυναικός». νθα τοίνυν «κ» πηγόρευται, δλον τι κα ατία ταύτ συναπηγόρευται. λείπεται ρα τ κ Πατρς δι’ Υο κπο­ρεύεσθαι τ Πνεμα τ γιον οτω λέγεσθαι κατ τν τς συνεπτυγ­μένης θεολογίας τρόπον, ς κ Πατρς κπορευόμενον, δι’ Υο φανερο­σθαι γνωρίζεσθαι κλάμπειν πεφυκέναι νοεσθαι. «Τοτο γάρ, φησν μέ­γας Βασίλειος, γνωριστικν τς κατ τν πόστασιν διότητος σημεον χει, τ μετ το Υο κα σν ατ γνωρίζεσθαι, κα κ το Πατρς φεστά­ναι». Τοτ’ ρα κα τ «δι το Υο» βούλεται, τ «μετ’ ατο» γνωρίζε­σθαι· κα οκ λλη τις διότης πρς τν ποδέδοται το Πνεύματος ντα­θα πρς τν Υἱὸν τ μετ’ ατο γνωρίζεσθαι, κα οκ λλη τις πρς τν Πατέρα τ ξ ατο φεστάναι. Ε τοίνυν τ διον κριβς ντιστρέ­φειν νάγκη πρς τ ο στιν διον, οκ ρα σχέσιν τέραν πρς τν Υἱὸν χει τ Πνεμα τ γιον τ μετ’ ατο γνωρίζεσθαι, καθάπερ πρς τν Πατέρα τ ξ ατο φεστάναι. Οκ ρα κ το Υο φέστηκεν οδ τ εναι χει τ Πνεμα τ γιον, πε τί κώλυε δι’ Υο κπορεύεσθαι λέγειν τ Πνεμα τ γιον, σπερ δι’ Υο τ πάντα γεγενσθαι λέγεται; λλ’ κενο μν λέγεται τς «δι» κειμένης ντ τς «κ», τοτο δ οδαμς. Οδ’ ν εροι τις οδαμο κείμενον οτω χωρς το Πατρός, λλ’ «κ Πα­τρς δι’ Υο» λέγεται. Τοτο δ τν ατίαν οκ ξ νάγκης τ Υἱῷ δίδωσι· δι τοτο κα τ «ξ Υο» κα παντελς οχ ερηται κα καθαρς πη­γόρευται.
2. Τς δ τν δυτικν Πατέρων κα διδασκάλων φωνάς, α τν ατίαν το Πνεύματος τ Υἱῷ διδόασιν, οτε γνωρίζω (κα γρ οδ μετεβλήθη­σάν ποτε πρς τν μετέραν γλσσαν οδ’ π τν οκουμενικν Συνόδων δοκιμάσθησαν) οτε παραδέχομαι, τεκμαιρόμενος τι διεφθαρμέναι εσ κα παρέγγραπτοι διά τε πολλν λλων κα δι το χθς κα πρώην προενεχθέντος παρ’ ατν βιβλίου τς οκουμενικς βδόμης Συνόδου τν ρον χοντος μετ τς ν τ Συμβόλ προσθήκης· περ ναγνωσθν πόσην ατν ασχύνην κατέχεεν, σασιν ο τότε παρόντες. λλ’ οδ’ ν ναντία τας οκουμενικας Συνόδοις κα τος κοινος ατν δόγμασιν, οδ’ ν λως σύμφωνα τος νατολικος διδασκάλοις γραψαν ο Πατέρες κενοι, οδ αυτος νακόλουθα, καθάπερ δι’ λλων πολλν κείνων ητν ποδεί­κνυται. Δι τοτο τς τοιαύτας πικινδύνους φωνς περ τς το γίου Πνεύματος κπορεύσεως θετ, κα συμφωνν τ γί Δαμασκην, κ το Υο τ Πνεμα ο λέγω, κν στις ον τερος τοτο λέγειν δοκ. Οτε λέγω τν Υἱὸν το Πνεύματος ατιον οδ προβολέα, να μ δεύτερος ατιος ν τ Τριάδι, κντεθεν δύο ατιοι κα δύο ρχα γνωρισθσιν· οδ γρ οσι­δες νταθα τ ατιον, να κοινν κα ν τος τρισ προσώποις πάρχ, κα δι τοτο τς δύο ρχς οδαμ οδαμς ο Λατνοι φεύξον­ται μέχρις ν τν Υἱὸν λέγωσιν ρχν το Πνεύματος· δ ρχ προσωπι­κν πάρχει κα διακρνον τ πρόσωπα.
3. Κατ πάντα τοίνυν πόμενος τας γίαις κα οκουμενικας πτ Συνό­δοις κα τος ν ατας διαλάμψασι θεοσόφοις Πατράσι·
Πιστεύω ες να Θεόν, πατέρα, παντοκράτορα, ποιητν ορανο κα γς, ρατν τε πάντων κα οράτων. Κα ες να Κύριον ησον Χριστόν, τν Υἱὸν το Θεο τν μονογεν, τν κ το Πατρς γεννηθέντα πρ πάντων τν αώνων· φς κ φωτός, Θεν ληθινν κ Θεο ληθινο, γεννηθέντα ο ποιηθέντα, μοούσιον τ Πατρί, δι’ ο τ πάντα γένετο. Τν δι’ μς τος νθρώπους κα δι τν μετέραν σωτηρίαν κατελθόντα κ τν ορανν κα σαρκωθέντα κ Πνεύματος γίου κα Μαρίας τς Παρθένου κα νανθρωπήσαντα. Σταυρωθέντα τε πρ μν π Ποντίου Πιλάτου κα παθόντα κα ταφέντα. Κα ναστάντα τ τρίτ μέρ κατ τς Γραφάς. Κα νελθόντα ες τος ορανος κα καθεζόμενον κ δεξιν το Πατρός. Κα πάλιν ρχόμενον μετ δόξης κρναι ζντας κα νεκρούς, ο τς βασιλείας οκ σται τέλος. Κα ες τ Πνεμα τ γιον, τ κύριον, τ ζωοποιόν, τ κ το Πατρς κπορευόμενον, τ σν Πατρ κα Υἱῷ συμπροσκυνούμενον κα συνδοξαζόμενον, τ λαλσαν δι τν Προφητν. Ες μίαν, γίαν, καθολικν κα ποστολικν κκλησίαν. μολογ ν βάπτισμα ες φεσιν μαρτιν. Προσδοκ νάστασιν νεκρν. Κα ζων το μέλλοντος αἰῶνος. μήν.
4. Τοτο τ ερν τς Πίστεως Μάθημά τε κα Σύμβολον τ παρ τς πρώτης κα τς δευτέρας τν Συνόδων κτεθέν, παρ δ τν λοιπν κυρωθν κα βεβαιωθέν, λ ψυχ δεχόμενος κα φυ­λάττων, ποδέχομαι κα σπάζομαι πρς τας ερημέναις πτ Συνόδοις, κα τν μετ’ ατς θροισθεσαν π το εσεβος Βασιλείου βασιλέως ωμαίων κα το γιωτάτου πατριάρχου Φωτίου, τν κα οκουμενι­κν γδό­ην νομασθεσαν, κα τν τοποτηρητν παρόντων ωάν­νου το μακαρίου πάπα τς πρεσβυτέρας ώμης Παύλου κα Εγε­νίου τν πι­σκόπων κα Πέτρου πρεσβυτέρου κα καρδιναλίου, κύ­ρωσε μν κα νε­κήρυξε τν βδόμην οκουμενικν Σύνοδον κα τας πρ ατς συντάττε­σθαι διωρίσατο. ποκατέστησε δ τ οκεί θρόν τν γιώτα­τον Φώτι­ον, κατέκρινε δ κα νεθεμάτισε, καθάπερ κα α πρ ατς οκουμενι­κα Σύνοδοι, τος τολμντας προσθήκην τιν καινοτομεν φαί­ρεσιν λως ναλλαγν π τ προρρηθέντι Συμβόλ. «Ε τις γάρ, φησί, παρ τοτο τ ερν Σύμβολον τολμήσει τερον ναγράψασθαι προσθεναι φελεν κα ρον νομάσαι ποθρασυνθείη, κατάκριτος κα πάσης χριστια­νικς πολιτείας πόβλητος». Τ δ’ ατ κα πάπας ωάννης πρς τν γιον Φώτιον πιστέλλων φησ πλατύτερόν τε κα καθαρώτερον περ τς ν τ Συμβόλ ταύτης προσθήκης. Ατη Σύνοδος κα κανόνας ξέθετο τος ν πσι τος κανονικος βιβλίοις ερι­σκομένους.
5. Κατ τος ρους τοίνυν ατς κα τν πρ ατς Συνόδων, τ ερν τς Πίστεως Σύμβολον [κίνητον] δεν φυλάττεσθαι κρίνων, ς ξε­δόθη, κα ος ποδέχονται συναποδεχόμενος κα ος ποβάλλονται συναποβαλλόμενος, οδέποτε ες κοινωνίαν προσδέξο­μαι τος τολμήσαντας ν τ Συμβόλ τν καινοτομίαν προσθεναι περ τς το γίου Πνεύματος κπορεύσεως, ως ν μμένωσι τ τοιαύτ καινοτο­μί· « γρ κοινωνν φησι τ κοινωνήτ κα ατς κοινώνητος στω». Κα θεος Χρυσόστομος ξηγούμενος τ «Ε τις εαγγελίζεται μν παρ’ παρελάβετε, νάθεμα», «Οκ επε, φησίν, ἐὰν ναντία καταγ­γέλλωσιν τ πν νατρέπωσιν, λλ κν μικρόν τι εαγγελίζωνται, παρ’ παρελά­βετε, κν τ τυ­χν παρακινήσωσιν, νάθεμα στωσαν». Κα ατς αθις· «Οκονομη­τέον νθα μ παρανομητέον». Κα μέγας Βασί­λειος ν τος σκητικος· «Φανερ κπτωσις πίστεως κα περηφανίας κατηγορία, θετεν τι τν γεγραμμένων πεισάγειν τν μ γεγραμμένων, το Κυρίου μν ησο επόντος· Τ μ πρόβατα τς φωνς μου κούει· κα πρ τούτου ερη­κότος· λλοτρί δ ο μ κολου­θήσουσιν λλ φεύξονται π’ ατο, τι οκ οδασι τν φωνν τν λλοτρίων». Κα ν τ πρς μονά­ζοντας πιστολ· «Ε τινες τν γι πί­στιν προσποιοντες μολογεν, κοι­νωνοσι δ τος τερόφροσι, τος τοιού­τους, ε μετ παραγγελίαν μ πο­στσι, μ μόνον κοινωνήτους χειν, λλ μηδ δελφος νομάζειν». Κα πρ τού­του θεοφόρος γνάτιος ν τ πρς τν θεον Πολύκαρπον τς Σμύρνης πιστολ· «Πς λέγων, φησί, παρ τ διατεταγμένα, κν ξιό­πιστος , κν νηστεύ, κν παρθενεύ, κν σημεα ποι, κν προφητεύ, λύκος σοι φαινέσθω ν προβάτου δορ, προβάτων φθορν κατεργαζόμε­νος». Κα τί δε πολλ λέγειν; παντες ο τς κκλησίας δι­δάσκαλοι, π­σαι α Σύνοδοι κα πσαι α θεαι Γραφα φεύγειν τος τερό­φρονας πα­ραινοσι, κα τς ατν κοινωνίας διΐστασθαι.
Τούτων ον γ πάντων καταφρονήσας, κολουθήσω τος ν προσχήματι πεπλασμένης ερήνης νωθναι κελεύουσι, τος τ ερν κα θεον Σύμβολον κιβδηλεύσασι, κα τν Υἱὸν πεισάγουσι δεύτερον ατιον το γίου Πνεύ­ματος; Τ γρ λοιπ τν τοπημάτων ἐῶ, τό γε νν χον, ν κα ν μόνον κανν ν μς ξ ατν διαστσαι. Μ πάθοιμι τοτό ποτε, Παράκλητε γαθέ, μηδ’ οτως μαυτο κα τν καθηκόντων λογισμν ποπέσοιμι, τς δ σς διδασκαλίας κα τν π σο μπνευσθέντων μακαρίων νδρν χόμενος, προστεθείην πρς τος μος Πατέρας, τοτο, ε μή τι λλο, ντεθεν ποφερόμενος, τν εσέβειαν.

ΠΗΓΗ:
ω. Καρμίρη, Τ Δογματικ κα Συμβολικ Μνημεα τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τ. Α΄, κδ. β΄, ν θήναις 1960, σ. 422-425.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου