γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2016

Γενναδίου Κων/λεως Σχολαρίου, Ομολογία πίστεως (1455/6 μ.Χ)


ΓΕΝΝΑΔΙΟΥ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΚΩΝ/ΠΟΛΕΩΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΑΡΙΟΥ
ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΠΙΣΤΕΩΣ
(1455/6 μ.Χ.)

Το σοφωτάτου κα τιμιωτάτου κυρίου Γενναδίου το Σχολαρίου, πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως νέας ώμης, μολογία ηθεσα περ τς ρθς κα μωμήτου πίστεως τν χριστιανν πρς τος γαρηνούς.

ρωτηθες γρ παρ το μηρ σουλτάνου το Μαχμέτη, τί πιστεύετε μες ο χριστιανοί; πεκρίνατο οτως:

1. Πιστεύομεν, τι στι Θεός, δημιουργς πάντων, σα εσίν, π το μ εναι· τι οτε σμά στιν, οτε σμα χει, λλ ζ νοερς· κα στι νος ριστος κα τελειότατος κα σοφώτατος· σύνθετός στιν, ναρχος, τελεύτητος· στιν ν τ κόσμ κα πρ τν κόσμον· οκ στιν ν οδεν τόπ, κα στιν ν παντ τόπ. Τατά εσιν διώματα το Θεο, δι’ ν χωρίζεται π τν κτισμάτων ατο, κα λλα μοια· στι σοφς κα γαθς κα ληθς κα ατοαλήθεια. Κα σα προτερήματα χουσι τ ποιήματα ατο μεμερισμένως, χει ατς μόνος καθ’ ψηλότερόν τινα τρόπον· κα ταύτας τς τελειότητας χουσι κα τ κτίσματα ατο, διότι ατς δίδωσι ταύτας κα τος κτίσμασιν ατο. Διότι γρ ατς γαθός στι, κα τ κτίσματα ατο γαθά· διότι σοφός, σοφά· διότι ληθής, ληθ, κα τ λλα μοίως· πλν τι μν Θες κυρίως χει ατά, τ δ κτίσματα κατ μετοχήν.

2. Πιστεύομεν, τι εσν ν τ Θε λλα τρία διώματα, περ εσν σπερ ρχα κα πηγα πάντων τν λλων διωμάτων ατο· κα δι τούτων τν τριν διω­μάτων ζ Θες ϊδίως ν αυτ, κα πρ το δημιουργηθναι π’ ατο τν κό­σμον, κα δι τούτων δημιούργησε τν κόσμον κα δι τούτων κυβερν ατόν. Κα τατα τ τρία διώματα νομάζομεν τρες ποστάσεις (γουν τρία πρόσωπα)· κα διότι ατ τ διώματα ο μερίζουσι τν μίαν κα πλουστάτην οσίαν το Θεο, δι τοτό στιν Θεός, κα μετ τν διωμάτων τούτων ες Θεός, καί οκ εσ τρες θεοί.
3. Πιστεύομεν, τι κ τς φύσεως το Θεο νατέλλουσι Λόγος κα Πνεμα, σπερ π το πυρς φς κα θέρμη· κα καθάπερ τ πρ, κα ε μ στί τι τ φωτιζόμενον κα θερμαινόμενον π’ ατο, μως ατ τ πρ ε χει φς κα θέρμην, κα κπέμπει φς κα θέρμην, οτω κα πρ το δημιουργηθναι τν κόσμον σαν Λόγος κα τ Πνεμα νέργειαι το Θεο φυσικαί, πε Θες νος στιν, ς προείρηται. Κα τατα τ τρία, Νος, Λόγος κα Πνεμα, ες Θεός στιν, σπερ ν τ μι ψυχ το νθρώπου στι νος κα λόγος νοητς κα θέλησις νοητή, κα μως τατα τ τρία εσ μία ψυχ κατ τν οσίαν. Πάλιν τν Λόγον το Θεο νομάζομεν σοφίαν το Θεο κα δύναμιν κα Υἱὸν ατο, διότι στ γέννημα τς φύσεως ατο, σπερ τ γέννημα τς φύσεως το νθρώπου καλομεν υἱὸν το νθρώπου, κα σπερ τ νόημα το νθρώπου στ γέννημα τς ψυχς ατο. Πάλιν νομάζομεν τν θέλησιν το Θεο Πνεμα το Θεο κα γάπην· ατν δ τν νον καλομεν Πατέρα, διότι ατός στιν γέννητος κα ναίτιος, ατιος δ το Υο κα το Πνεύματος. τι ον Θες ο νοε μόνον τ κτίσματα ατο, λλ μλλον νοε κα γινώσκει αυτόν, κα δι τοτο χει λόγον κα σοφίαν, δι’ ς νοε αυτν ϊδίως· μοίως οδ θέλει κα γαπ μόνον τ ποιήματα αυτο Θεός, λλ θέλει κα γαπ αυτν πολλ μλλον· δι τοτο ϊδίως προέρχονται κ το Θεο Λόγος κα τ Πνεμα ατο, κα ϊδίως εσν ν ατ· κα τατα τ δύο μετ το Θεο ες εσ Θεός.
4. Πιστεύομεν, τι Θες δι το Λόγου κα τς σοφίας κα τς δυνάμεως ατο δημιούργησε τν κόσμον, κα δι το Πνεύματος, τς γαθς θελήσεως κα γάπης ατο προνοεται κα κυβερν κα κινε πσαν φύσιν ν τ κόσμ πρς τ γαθόν, κατ τν τάξιν κάστης φύσεως. Κα δι τοτο πιστεύομεν, τι, τε θέλησεν Θες δι μόνην τν λεημοσύνην ατο πιστρέψαι τος νθρώπους π τς πλάνης τν δαιμόνων κα τς εδωλολατρείας, (διότι πλν το λίγου τόπου τν ουδαίων, ν προσεκυνετο κα πιστεύετο ες Θες κ το νόμου το Μωσέως, λλη πσα οκουμένη σεβάζετο τ κτίσματα το Θεο ντ το Θεο, κα πολλος θεος τος μ ντας ντ το νς κα ληθος, κα πολιτεύοντο κατ τς δίας καστος πιθυμίας, κα ο κατά τινα το Θεο νόμον), τότε ποίησεν Θες τν τοιαύτην νάπλασιν τν νθρώπων δι το Λόγου κα δι το γίου Πνεύματος ατο. Κα δι τοτο Λόγος το Θεο νεδύθη τν νθρωπίνην φύσιν, να ς μν νθρωπος μιλήσ νθρώποις, ς δ Λόγος το Θεο κα σοφία διδάξ τος ν­θρώπους πιστεύειν ες τν να κα ληθ Θεόν, κα πολιτεύεσθαι κατ τν νόμον, ν ατς δωκε· κα πάλιν ς μν νθρωπος, να δώσ τν πολιτείαν ατο παρά­δειγμα τς διδασκαλίας ατο· πρτος γρ ατς τήρησε τν νόμον, ν δωκε τος νθρώποις· ς δ Λόγος το Θεο κα δύναμις, δυνηθ κατορθσαι τ παγκόσμιον γαθόν, περ βούλετο· διότι ν δύνατον δυνάμει νς νθρώπου πιστρέψαι τν οκουμένην πρς τν Θεόν. Κα οτω δι μν το Λόγου ατο σπειρε τν λήθειαν παντοδύναμος κα όρατος Θες ν ερουσαλήμ, δι δ το Πνεύματος ατο φώτισε κα νίσχυσε τος ποστόλους ατο, να σπείρωσιν ατο τν λήθειαν ες πάντα τν κόσμον, κα να καταφρονήσωσι το θανάτου δι τν γάπην τς ληθείας ν δίδασκον, κα δι τν γάπην το πέμψαντος ατος Θεο, κα δι τν γάπην τς σωτηρίας το κόσμου, κατ τ παράδειγμα το ησο, στις κουσίως πέθανε κατ τ νθρώπινον πρ το σωθναι τν κόσμον. Οτω πιστεύομεν μες τν να Θεν ν Τριάδι, Πατέρα, Υἱὸν κα Πνεμα γιον, καθς δίδαξεν μς Κύριος μν ησος· κα διότι στν ληθς κα ατοαλήθεια, πιστεύομεν τι στ κα ατ ληθές· κα ο μαθητα ατο οτως δίδαξαν μς πλατύτερον. Οτω νοομεν κα π τς δυνάμεως τς σοφίας.
5. Πιστεύομεν, τι Λόγος το Θεο κα νθρωπος, ν νεδύθη Λόγος το Θεο, στν Χριστός· κα μν ζω το Χριστο ν τ σαρκ ατο ν ζω ν­θρώπου περαγίου, δ δύναμις τς σοφίας κα τν ργων ατο ν Θεο δύναμις.
6. Πιστεύομεν, τι σπερ ψυχ κα τ σμα το νς νθρώπου γίνεται ες νθρωπος, οτως Λόγος το Θεο φ’ νς μέρους, κα π’ λλου μέρους ψυχ κα τ σμα το Υο τς γίας Μαρίας ν ν πρόσωπον, Χριστός· λλ’ σπερ ψυχ κα τ σμά εσι πάντοτε δύο φύσεις μεμερισμέναι τελείως ν τ ν νθρώπ, οτω κα νθρωπότης κα θεότης εσν ν τ ν Χριστ μεμερισμέναι τελείως· κα οτε Λόγος το Θεο μετεβλήθη ες τν σάρκα ες τν ψυχν το Χριστόν, οτε σρξ το Χριστο ψυχ ατο μετετράπη ες Λόγον Θεο, λλ ε ν κα στιν ν τ Χριστ μν το Θεο Λόγος, Λόγος το Θεο, δ νθρωπότης, νθρωπότης· κα τι ο προσέλαβεν νθρωπότης το Χριστο τν θεότητα, λλ’ θεότης το Λόγου το Θεο προσέλαβε τν νθρωπείαν φύσιν, ν ατ τ προσληφθναι συστσαν. Πν περ στν ν τ Θε κα κ το Θεο φυσικς, Θεός στι, διότι οκ στιν ν τ Θε συμβεβηκός· κα δι τοτο τν νοητν Λόγον το Θεο Θεν νομάζομεν κα πιστεύομεν· κα διότι οτος Λόγος το Θεο ν ν τ Χριστ, δι τοτο τν Χριστν Θεν κα νθρωπον μολογομεν, νθρωπον μν δι τν ψυ­χν κα τ σμα, Θεν δ δι τν ν ατ Λόγον το Θεο.
7. Πιστεύομεν, τι Λόγος το Θεο ν ν τ Χριστ κα ν τ κόσμ κα ν τ οραν κα ν τ Θε κα Πατρί, διότι Λόγος το Θεο στιν πειρος, σπερ κα Θεός στιν πειρος, γεννν ατόν, γουν νον, κα πειρον δύναμιν χει· πλν ν τ Θε κατ’ λλον τρόπον ν, κα ν τ Χριστ κατ’ λλον, κα ν τ κόσμ κατ’ λλον.
8. Πιστεύομεν, τι, ταν Θες κοινων τς γαθότητος ατο κα τς χάριτος κτίσματί τινι, οδαμς ζημιοται, λλ μλλον μεγαλύνεται, διότι κ τς ρετς τν κτισμάτων τ ψος το Θεο φανεροται· κα σ μλλον βελτιοται τ κτίσμα τ πλείονι κοινωνί τς γαθότητος ατο, τοσούτ πλέον γαθότης το Θεο κα δύναμις δείκνυται. Δι τοτο γαθότης το Θεο κα γάπη ες τος νθρώπους πλέον μεγαλύνθη κ το λθεν τν Λόγον ατν το Θεο κα Θεν μετ πάσης ατο τς δυνάμεως ες τν ησον, τε πεμπεν ες τος προφήτας μίαν χάριν ατο δύο, κα ες λλον μν προφήτην λάττονα, ες λλον δ μείζονα.
9. Πιστεύομεν, τι Κύριος μν Χριστς σταυρώθη κα πέθανεν οκεί θελήματι δι πολλς κα μεγάλας φελείας, δεομένας πολλν λόγων· κα πάντα τατα κατ τ νθρώπινον ατο· γρ Λόγος το Θεο οτε σταυροται, οτε ποθνήσκει, οτε νίσταται, λλ μλλον νίστησιν ατς τος νεκρούς, σπερ νέστησε κα τν σάρκα, ν φόρεσεν.
10. Πιστεύομεν, τι Χριστς ναστς νελήφθη ες τος Ορανούς, κα πάλιν μέλλει ρχεσθαι μετ δόξης, να κρίν τν κόσμον.
11. Πιστεύομεν, τι α ψυχα τν νθρώπων εσν θάνατοι· τι τ σώματα τν γίων ναστήσονται φθαρτα, παθ, φωτεινά, λαφρά, μήτε τροφς χρζοντα πόσεως, μήτε νδύματος, μήτε λλης τινς σωματικς δονς· κα τι α ψυχα κα τ σώματα, τν καλς πιστευόντων κα καλς πολιτευομένων πελεύσονται ες τν παράδεισον, τν δ μετανοήτων κα πονηρν ες τν κόλασιν· κα μν πόλαυσις τν γίων κα δικαίων στν ν τ οραν (οτος γάρ στι νν παραδει­σος), δ κόλασις τν πονηρν ν τ γ. Κα πόλαυσις τν γίων οδν τερόν στιν, ε μ τι τελειωθήσονται α τοιαται ψυχα ες τν γνσιν, κα τότε θεωρήσουσι τ μυστήρια το Θεο, νν ο γινώσκουσιν, ε μ δι πίστεως.
12. Διατ δ ν ναγκαον σαρκωθναι τν Λόγον το Θεο κα Θεόν, εσν ναγκαοι κα πολλο λόγοι· κα ταν χρεία, σμν τοιμοι δοναι ατούς, ε κα κ μέρους δώκαμεν. πέκεινα δ κείνων τν λόγων πληροφοροσιν μς τν λή­θειαν τς πίστεως μν ταύτης τ πτ τατα.
Πρτον, τι προεφήτευσαν ο προφται τν ουδαίων, ος στέργομεν κα μες, τν ησον κα σα ποίησε, κα σα γένοντο π’ ατ, κα σα ποίησαν στερον ο μαθητα ατο τ δυνάμει ατο· μοίως προεφήτευσαν κα τ μαντεα τν λλήνων, συγχωρήσει Θεο, κα ο στρονόμοι τν Περσν κα λλήνων, κα τατα πάντα μετ εφημίας μεγάλης το ησο· κα τι πσαι αται α προ­φητεαί εσιν παράγραπτοι, χομεν δεξαι.
Δεύτερον, τι α Γραφα πσαι τς πίστεως μν συμφωνοσιν ν πσι, διότι εχον ο γράψαντες ατς να διδάσκαλον, τν χάριν το Θεο· λλως γρ μελλον ν τισι διαφωνεν.
Τρίτον, τι δέξαντο ταύτην τν πίστιν, νέαν οσαν κα παράδοξον, ο νθρω­ποι πανταχο μετ σπουδς κα μετ κινδύνων πολλν, κα ο μόνον ο διται, λλ κα ο φρόνιμοι κα ο σοφοί· κα δι τοτο κατελύθη τελείως πλάνη τν λλήνων.
Τέταρτον, τι πίστις ατη οδν περιέχει δύνατον, οδν σύμφωνον, οδν σωματικόν, λλ πάντα πνευματικά· κα στιν δς φέρουσα τς ψυχς τν νθρώπων ες τν γάπην το Θεο κα τς αωνίου ζως τς μελλούσης.
Πέμπτον, τι σοι λαβον ταύτην τν πίστιν κα πολιτεύσαντο ναρέτως κατ τν το ησο νόμον, λαβον μεγάλα χαρίσματα κ το Θεο, κα δυνάμεις ποίησαν πολλς ν τ νόματι το ησο· περ οκ ν ν, ε πίστις ατη ν ναντία τ ληθεί.
κτον, τι σα λέγουσί τινες κατ τς πίστεως ταύτης, δυνάμεθα λύειν εκόλως κα ελόγως.
βδομον, τι τ πίστει ταύτ πολέμησαν δι πολλν τιμωριν κα φό­νων ο βασιλες τότε κα ο παρχοι ατν ν τ οκουμέν πάσ τιη΄ χρόνους, πολύθεοι ντες κα εδωλολάτραι, κα οδν σχυσαν· λλ νίκησεν πίστις ν τ κόσμ, κα διαμένει μέχρι το νν, κα λθν Κύριος ερήσει ατήν. Κα ε μ ν πίστις ατη κ θελήματος το Θεο, διελύθη ν τότε εκόλως. Ατ τ Θε δόξα. μήν.

στέον, τι τος μυήτοις τν ρχν επαραδεκτοτέρως μλλον κριβεστέρως δε τ περφυ τς πίστεως μν διδόναι μαθήματα, ς νταθα γέγονεν, κα σαφεστέρως, να κα δυνηθσι ῥᾷον μεταγλωττισθναι, σπερ κα ρμηνεύθησαν καλς τατα ραβικς.

ΠΗΓΗ:
ω. Καρμίρη, Τ Δογματικ κα Συμβολικ Μνημεα τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τ. Α΄, κδ. β΄, ν θήναις 1960, σ. 432-436.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου