ΤΕΥΧΟΣ 90
ΤΡΙΠΟΛΙΣ ΑΠΡΙΛΙΟΣ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2021
Α Λ Ε Ξ Α
Ν Δ Ρ Ο Σ
ΧΑΡΙΤΙ ΘΕΟΥ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΑΝΤΙΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΥΝΟΥΡΙΑΣ
Ε Γ Κ Υ Κ Λ Ι Ο Σ Π Α Σ Χ Α Λ Ι Ν Η
Πρός
Τόν Ἱερόν Κλῆρον, τίς Μοναστικές Ἀδελφότητες καί τόν εὐσεβῆ Λαόν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας.
Τέκνα μου ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,
Ἡ Ἑορτή πού θριαμβευτικά
σέ ὅλο τόν ἐκκλησιαστικόν χρόνον, ἀλλά κυρίως τίς ἡμέρες αὐτές ἑορτάζομε εἶναι ἡ
Ἑορτή τοῦ Ἁγίου Πάσχα. Δηλαδή ἡ Ἀνάστασις τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καί ἡμεῖς
«Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι, προσκυνήσωμεν ἅγιον Κύριον, Ἰησοῦν τόν μόνον ἀναμάρτητον».
Ὁ Χριστός ἀνεστήθη τήν τρίτην ἡμέραν δι’ ἡμᾶς τούς ἀνθρώπους διά τήν ἡμετέραν σωτηρίαν καί διά τῆς Ἀναστάσεώς Του ἐνικήθη ὁ Ἅδης καί οἱ δυνάμεις τοῦ διαβόλου καί τοῦ σκότους κατελύθησαν καί ὁ κόσμος ἐλυτρώθη. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος γράφει· «Ὁ Χριστός ἐσταυρώθη διά τάς ἁμαρτίας ἡμῶν καί ἀνέστη διά τήν δικαίωσίν μας». Ἔτσι διά τῆς Ἀναστάσεως καί μετά τήν Ἀνάστασιν ἀρχίζει μία ἄλλη ζωή, ἡ νέα ἐν Χριστῷ ζωή, τήν ὁποίαν ὀφείλομε νά ἀκολουθήσωμε.
Δι’ ἡμᾶς ὅμως τούς Ἕλληνες
τό Πάσχα καί ἡ Ἀνάστασις ἔχουν μίαν ἰδιαιτέραν σημασίαν πού ξεφεύγει τῶν ὁρίων τῆς
καθαρᾶς θρησκευτικῆς σημασίας καί τελετουργίας καί ἀνάγεται στή σφαίρα τῶν ἐθνικῶν
ἐπιδιώξεων. Ἡ Ἀνάστασις τοῦ Κυρίου εἶναι συνυφασμένη μέ τήν Ἀνάστασιν τῆς Ἑλλάδος
καί μέ τήν Ἄνοιξι ἐκείνη τοῦ 1821, πού τά διακόσια χρόνια ἀπό τότε ἑορτάζομε φέτος.
Ὅμως ἡ πολιτική Ἐξουσία,
μέ τήν πρόφασι τῆς ἀποφυγῆς μεταδόσεως τοῦ κορωνοϊοῦ, ἐνῶ ἀνέχθηκε κάθε μορφή παραβιάσεως
τῶν περιοριστικῶν μέτρων ἀπό ἀναρχικούς καί περιθωριακούς ταραξίες ἐξαντλεῖ τήν
αὐστηρότητά της εἰς τήν Ἐκκλησίαν, δηλαδή τόν Λαόν τοῦ Θεοῦ, μέ ἀποτέλεσμα ἐδῶ καί
ἕνα χρόνο νά εἶναι κλειστές οἱ Ἐκκλησίες καί ὁ Λαός τοῦ Θεοῦ νά μήν ἔχῃ τό δικαίωμα
νά λατρεύσῃ τόν Θεόν του καί νά ἐκζητήσῃ τό ἔλεός Του καί νά ἀπαξιώνεται στήν κοινή
γνώμη ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ.
Καί σήμερα, παρά τή χαλάρωσι
τῶν μέτρων, μᾶς ὑποχρεώνουν νά τελέσωμε τήν παννυχίδα τῆς Ἀναστάσεως, ἀντί τῆς παραδοσιακῆς
ὥρας «διαγενομένου τοῦ Σαββάτου» καί «ὄρθρου βαθέως τῆς μιᾶς τῶν Σαββάτων», αὐτή
ἐδῶ τήν ὥρα, ὀκτώ καί τριάντα τό βράδυ τοῦ Μεγάλου Σαββάτου, πρᾶγμα πού δέν ἐγένετο
ποτέ στά δύο χιλιάδες χρόνια πού πέρασαν ἀπό τότε πού ἀνέστη ὁ Κύριος, οὔτε κατά
τήν ἐποχήν τῶν μεγάλων διωγμῶν τῶν Χριστιανῶν, οὔτε κατά τήν διάρκειαν τῆς τουρκικῆς
σκλαβιᾶς, οὔτε καί στούς χρόνους τῆς δεινῆς Γερμανικῆς κατοχῆς.
Κατ’ ἀνάγκην ὅμως θά ἑορτάσωμε
καί ἔτσι, διά νά διακηρύξωμε ὅτι· «Ὁ Ἰησοῦς Χριστός χθές καί σήμερον ὁ αὐτός καί
εἰς τούς αἰῶνας» καί ὅτι ἡ Ὀρθοδοξία δέν εἶναι παρελθόν, ὅπως τήν θεωροῦν τινές
πολιτικοί παράγοντες τοῦ παρόντος, ἀλλά εἶναι ἀναπόσπαστον μέρος τῆς ἑλληνικῆς ταυτότητος
καί ὅτι οἱ Ἕλληνες ποτέ δέν θά ἀποκοποῦμεν ἀπό τίς ρίζες τῆς Ἑλληνοχριστιανικῆς
μας παραδόσεως, πού παραλάβαμε ἀπό τούς Πατέρες μας.
«Xριστός ἀνέστη», ἀδελφοί
μου! καί «Δεῦτε λάβετε Φῶς ἐκ τοῦ ἀνεσπέρου Φωτός»!
Κρατᾶτε ψηλά τίς ἀναμμένες
σας λαμπάδες, ἄδοντες καί ψάλλοντες· «Νῦν πάντα πεπλήρωται φωτός οὐρανός τε καί
γῆ καί τά καταχθόνια» καί νά θυμᾶστε πάντοτε ὅτι ὅλα ἔρχονται καί παρέρχονται στόν
κόσμο, ἡ Ἐκκλησία ὅμως μένει εἰς τόν αἰῶνα.
Εὐχέτης πάντων ὑμῶν θερμός
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ὁ Μαντινείας καί
Κυνουρίας Α Λ Ε Ξ Α Ν Δ Ρ Ο Σ
Ἀσθένεια καί θεραπεία στήν Ἁγία Γραφή
Στίς μέρες μας τό θέμα
τῆς ὑγείας κυριαρχεῖ στίς συζητήσεις καί στίς συνδιαλλαγές τῶν ἀνθρώπων, μέ
ἀφορμή τήν ἐπιδημία τοῦ κορωνοϊοῦ καί τό ζήτημα τοῦ ἐμβολιασμοῦ. Ἀπό παντοῦ
ἀσκοῦνται πιέσεις γιά τόν ἐμβολιασμό (Πολιτεία, μέσα ἐνημερώσεως κ.ἄ.), οἱ δέ
πιστοί τῆς Ἐκκλησίας μας, μέ τήν ἐπενέργεια προφανῶς τοῦ διαβόλου, φαίνονται
διχασμένοι σέ «ἐμβολιαστές» καί «ἀντιεμβολιαστές», μέ βαριές κατηγορίες νά
ἐκτοξεύονται ἀπό τούς μέν πρός τούς δέ («ψεκασμένε», «τρυπημένε» καί ἄλλα
χειρότερα), χωρίς ἀγάπη, χωρίς κατανόηση, χωρίς εὐπρέπεια, χωρίς ἀλληλοσεβασμό!
Φαινόμενα, τά ὁποῖα ὁπωσδήποτε θά εἶχαν ἀποφευχθεῖ, ἄν ὅλοι τηρούσαμε τήν
ἐπίσημη θέση τῆς Ἐκκλησίας, κατά τήν ὁποία α) τό ζήτημα τοῦ ἐμβολιασμοῦ δέν
εἶναι πνευματικό, ἀλλά ἰατρικό καί β) ἡ Ἐκκλησία προτείνει μέν τόν ἐμβολιασμό
(ἐφ’ ὅσον τόν προτείνουν οἱ γιατροί), ὅμως τό ζήτημα ἐπαφίεται στήν ἐλεύθερη
βούληση καί στήν κρίση κάθε πιστοῦ. Αὐτό σημαίνει, ὅτι καί οἱ ἐμβολιασμένοι καί
οἱ ἀρνητές ἀκολουθοῦν ἐξ ἴσου τή γραμμή τῆς Ἐκκλησίας καί βρίσκονται σέ θέση
ὑπακοῆς, ἄν δέν ἀλληλοκατηγοροῦνται καί ἄν δέν ἐπιχειροῦν νά ἐπιβάλλουν τήν
ἐπιλογή τους στούς ἄλλους.
Ὡστόσο, πολύ
διαφωτιστική γιά τό θέμα εἶναι ἡ μαρτυρία τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί εἰδικότερα τοῦ
βιβλίου τῆς Σοφίας Σειράχ ἀπό τήν Παλαιά Διαθήκη, ἀπό τό ὁποῖο παραθέτουμε καί
σχολιάζουμε ἕνα χαρακτηριστικό ἀπόσπασμα (38, 1-15). Γράφει τό ἱερό κείμενο: «Τίμα
ἰατρόν πρός τάς χρείας αὐτοῦ τιμαῖς αὐτοῦ, καί γάρ αὐτόν ἔκτισε Κύριος» (38,1).
Νά τιμᾶς τόν γιατρό μέ τίς ἁρμόζουσες τιμές, ἐπειδή τόν ἔχεις ἀνάγκη καί ἐπειδή
τόν ἔχει δημιουργήσει ὁ Θεός. «Παρά γάρ Ὑψίστου ἐστίν ἴασις» (38,2). Ἡ ἴαση
προέρχεται ἀπό τόν Θεό, εἶναι ἔργο τοῦ Θεοῦ. Κάθε ἴαση, ὄχι μόνο ἐκείνη πού
ἐπέρχεται ὅταν ὁ Θεός ἐνεργεῖ ἄμεσα καί θαυματουργεῖ, ἀλλά καί ἐκείνη πού
ἐπέρχεται ὅταν θεραπεύει ὁ γιατρός: ἡ διά τοῦ ἰατροῦ ἴαση εἶναι ἐκ τοῦ Θεοῦ
ἴαση. Τοῦτο συμβαίνει, ἐπειδή δέν ὑπάρχουν μόνο ἄμεσες αἰτίες τῶν φαινομένων,
ἀλλά ὑπάρχουν καί αἰτίες ἀπώτερες (πιό μακρυνές) καί πιό ἰσχυρές! «Κύριος
ἔκτισεν ἐκ γῆς φάρμακα, καί ἀνήρ φρόνιμος οὐ προσοχθιεῖ αὐτοῖς» (38,4). Ὁ
Κύριος δημιούργησε φάρμακα ἀπό τή φύση καί ὅποιος ἔχει νοῦ δέν τά ἀπεχθάνεται.
«Αὐτός ἔδωκεν ἀνθρώποις ἐπιστήμην ... ἐν αὐτοῖς ἐθεράπευσε καί ἦρε τόν πόνον
αὐτοῦ» (38, 6-7). Ὁ Θεός ἔδωσε στούς ἀνθρώπους τήν ἐπιστήμη, μέ αὐτά θεράπευσε
(μέ τήν ἰατρική καί μέ τά φάρμακα) καί ἐξάλειψε τόν ἀνθρώπινο πόνο.
«Τέκνον, ἐν
ἀρρωστήματί σου μή παράβλεπε, ἀλλ’ εὖξαι Κυρίῳ, καί αὐτός ἰάσεταί σε. Ἀπόστησον
πλημμέλειαν καί εὔθυνον χεῖρας, καί ἀπό πάσης ἁμαρτίας καθάρισον καρδίαν ...
Καί ἰατρῷ δός τόπον, καί γάρ αὐτόν ἔκτισε Κύριος» (38, 9-12). Ἄν ἀρρωστήσεις,
μήν ἀμελήσεις νά προσευχηθεῖς στόν Θεό, γιατί Ἐκεῖνος τελικά θά σέ θεραπεύσει.
Ἀλλά, κάνε καί κάτι ἄλλο: ἀπομακρύνσου ἀπό τό κακό, γίνε εὐθύς, καθάρισε τήν
καρδιά σου ἀπό κάθε ἁμαρτία. Ἔπειτα νά προσφύγεις καί στόν γιατρό, γιατί κι
αὐτόν ὁ Θεός τόν δημιούργησε, μήν τόν ἐμποδίσεις νά ἔλθει κοντά σου. Ὡστόσο, μή
στηρίζεις τίς ἐλπίδες σου στόν γιατρό, ἀλλά στόν Θεό. Μόνο ἄν Ἐκεῖνος σέ
θεραπεύσει, θά θεραπευτεῖς.
Ἡ ἀσθένεια συνδέεται στενά μέ τήν ἁμαρτία, εἶναι ἀποτέλεσμα καί καρπός της. Βέβαια, ὄχι πάντα τῆς προσωπικῆς μας ἁμαρτίας, ἀλλά τῆς γενικῆς, τῆς ἁμαρτίας πού κυριαρχεῖ στόν κόσμο. Ὡστόσο, γνωριζε ὅτι, «ὁ ἁμαρτάνων ἔναντι τοῦ ποιήσαντος αὐτόν ἐμπέσοι εἰς χεῖρας ἰατροῦ» (38,15), ὅποιος ἁμαρτάνει ἐνώπιον τοῦ Δημιουργοῦ του, θά πέσει στά χέρια τοῦ γιατροῦ!
Ἑορταστικές ἐκδηλώσεις στήν Ἱερά Μονή Καλτεζῶν
Ἡ Ἱ. Μητρόπολις Μαντινείας
καί Κυνουρίας, συμμετέχουσα στόν ἑορτασμό τῶν 200 ἐτῶν ἀπό τήν ἔναρξη τῆς Ἑλληνικῆς
Ἐπαναστάσεως τοῦ 1821, βάσει τοῦ προγράμματος ἐκδηλώσεων τῆς Ἱ. Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας
τῆς Ἑλλάδος καί τῆς Πολιτείας, πραγματοποίησε σειρά λατρευτικῶν καί τιμητικῶν ἐκδηλώσεων.
Τό Σάββατο, 29/5/2021,
τό ἀπόγευμα, στήν ἱστορική Ἱ. Μονή Ἁγίου Νικολάου Καλτεζῶν Ἀρκαδίας, πραγματοποιήθηκε
ὑποδοχή τοῦ ἱστορικοῦ Λαβάρου τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως ἀπό τήν Ἱ. Μονή Ἁγίας Λαύρας.
Τό ἱερό θησαύρισμα τοῦ Ἔθνους ὑποδέχθηκε ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Μαντινείας καί Κυνουρίας
κ. Ἀλέξανδρος μετά τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Πατρῶν κ. Χρυσοστόμου καί τοῦ Θεοφιλεστάτου
Ἐπισκόπου Τεγέας κ. Θεοκλήτου. Ἐν συνεχείᾳ τελέσθηκε Μέγας πολυαρχιερατικός Ἑσπερινός,
χοροστατοῦντος τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Μαντινείας κ. Ἀλεξάνδρου καί συγχοροστατούντων
τῶν ὡς ἄνω Ἀρχιερέων, τῇ συμμετοχῇ τοῦ ἱεροῦ Κλῆρου, παρουσίᾳ τοῦ Δημάρχου Τριπόλεως
κ. Κωνσταντίνου Τζιούμη, τῆς Προέδρου τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου κ. Γεωργίας Παναγοπούλου,
τοῦ Ἀντιπροέδρου τῆς ΔΕΥΑΤ κ. Στεφάνου Χατζοπούλου καί πιστῶν.
Ὁ Σεβασμιώτατος, μέ λόγους
συγκινητικούς, ἀναφέρθηκε στόν σπουδαῖο ρόλο τῆς Ἐκκλησίας στή διαφύλαξη τῆς συνειδήσεως
τοῦ ὑπόδουλου Γένους, στήν ἀξία πού παρεῖχε τό ἱερό αὐτό Λάβαρο στόν Ἀγώνα καί στή
δύναμη πού προσέφερε στούς Ἀγωνιστές. Ἔγινε ἡ σημαῖα καί τό φυλαχτό τοῦ ραγιᾶ, ἔγινε
ἡ δύναμή του καί ἡ προστασία του. Ἀναφέρθηκε, ἐπίσης, στά σπουδαῖα γεγονότα, τά
ὁποῖα διαδραματίστηκαν στούς χώρους τῆς Μονῆς, πού, ἐκτός ἀπό καταφύγιο καί στυλοβάτης
τοῦ Ἀγῶνος, λειτούργησε Κρυφό Σχολειό, καθώς καί ἡ πρώτη μορφή Κοινοβουλίου. Στίς
26/5/1821 συγκροτήθηκε στή Μονή ἡ Πελοποννησιακή Γερουσία, ἡ πρώτη προσπάθεια ὀργανώσεως
καί διοικήσεως τῆς ἐπαναστατημένης Ἑλλάδος. Ἀκολούθως, ἐψάλλη Ἐπιμνημόσυνος Δέησις
ὑπέρ ἀναπαύσεως τῶν ψυχῶν τῶν μελῶν τῆς Συνελεύσεως, τῶν πατέρων τῆς Μονῆς καί ἁπάντων
ἡρωικῶς ἀγωνισαμένων καί ἐνδόξως πεσόντων.Μεγάλη
Παρασκευή 2021 στόν Μητροπολιτικό Ἱερό Ναό
Οἱ ἐκδηλώσεις
κορυφώθηκαν τήν ἑπομένη, Κυριακή τῆς Σαμαρείτιδος, 30/5/2021, μέ πολυαρχιερατικό
Συλλείτουργο, τό ὁποῖο τελέστηκε ὑπαιθρίως, καί μέ τήν παρουσία τοῦ Μακαριωτάτου
Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερωνύμου. Στόν Ὄρθρο καί στή Θ. Λειτουργία
προέστη ὁ Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Ἀλέξανδρος, συλλειτουργούντων τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου
Πατρῶν κ. Χρυσοστόμου καί τοῦ Θεοφιλεστάτου Ἐπισκόπου Τεγέας κ. Θεοκλήτου. Ἀκολούθως,
ἐψάλλη Δοξολογία προεξάρχοντος τοῦ Μακ. Ἀρχιεπισκόπου κ. Ἱερωνύμου καί ἐκφωνήθηκε
ὁ πανηγυρικός τῆς ἡμέρας ὑπό τοῦ κ. Ἀθανασίου Χρήστου, Καθηγητοῦ Νεωτέρας Ἰστορίας
τοῦ Πανεπιστημίου Πελοποννήσου μέ θέμα: «Ἡ Συνέλευσις τῶν Καλτεζῶν, ὁρόσημο στήν
πορεία τοῦ Ἐθνικοαπελευθερωτικοῦ Ἀγῶνος τοῦ Ἐπαναστατημένου Ἑλληνισμοῦ».
Ὁ Μακ. Ἀρχιεπίσκοπος κ.
Ἱερώνυμος ἐξέφρασε τή συγκίνησή του, πού βρέθηκε στόν χῶρο, ὅπου οἱ πρόγονοί μας
συνήχθησαν γιά πρώτη φορά στήν προσπάθεια ὀργανώσεως καί διοικήσεως τῆς ἐπαναστατημένης
Ἑλλάδος. Τόνισε μάλιστα, πῶς τά μέλη τῆς Πελοποννησιακῆς Γερουσίας, ὅπως καί ὅλοι
οἱ ἀγωνιζόμενοι μέ τήν Πίστη στόν Χριστό ἔδωσαν τόν ἀγώνα τους γιά τήν ἐλευθερία,
ὅπως χαρακτηριστικά ἔλεγε καί ὁ Κολοκοτρώνης: «Πήραμε τά ὅπλα πρῶτα ὑπέρ Πίστεως
καί ἔπειτα ὑπέρ Πατρίδος».
Ὁ Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Ἀλέξανδρος, εὐχαρίστησε ἐκ βάθους τόν Μακ. Ἀρχιεπίσκοπο, πού λάμπρυνε μέ τήν παρουσία του τήν ἑορτή, τόν συμπατριώτη μας Μητροπολίτη Πατρῶν, τόν Σεβ. Μητροπολίτη Καλαβρύτων καί Αἰγιαλείας κ. Ἱερώνυμο γιά τήν ἄδεια μεταφορᾶς τοῦ ἱεροῦ Λαβάρου τῆς Ἐπαναστάσεως καί ἀπένειμε στήν Ἱ. Μονή τῆς Ἁγίας Λαύρας διά τοῦ ἐκπροσώπου της, Ἱερομονάχου Φιλαρέτου, τόν Χρυσοῦν Σταυρόν τῶν Ἁγίων Νεομαρτύρων Τριπόλεως, ὡς ἔνδειξιν τιμῆς πρός τό ἱερό κειμήλιο.
Ἀπό τήν δραστηριότητα τῆς ἐνορίας μας
Οἱ ἱερές Ἀκολουθίες
τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος τελέστηκαν καί φέτος στήν Τρίπολη καί στόν Μητροπολιτικό
μας Ναό μέ περιορισμούς, λόγῳ τῶν μέτρων προστασίας κατά τοῦ κορωνοϊοῦ. Ὁ Σεβ.
Μητροπολίτης μας κ. Ἀλέξανδρος προέστη στήν Ἀκολουθία τῶν Ἀχράντων Παθῶν τοῦ
Κυρίου τό ἑσπέρας τῆς Μ. Πέμπτης 29/4/2021 στόν Μητροπολιτικό Ναό, καθώς καί στήν
Ἀκολουθία τοῦ Ἐπιταφίου τό ἑσπέρας τῆς Μ. Παρασκευῆς, 30/4/2021. Ἡ λιτάνευση τοῦ
Ἐπιταφίου, λόγῳ τῶν ἐπιβληθέντων μέτρων, ἔγινε μόνο πέριξ τοῦ Ἱ. Ναοῦ. Οἱ πιστοί
συμμετεῖχαν μέ εὐλάβεια καί τηρώντας τά ἀπαραίτητα μέτρα. Παρέστησαν ὁ Ἀντιπεριφερειάρχης
Πελοποννήσου κ. Χρῆστος Λαμπρόπουλος, ὁ Δήμαρχος Τριπόλεως κ. Κωνσταντῖνος Τζιούμης
καί ὁ Διοικητῆς ΔΙΚΕ Πελοποννήσου Ὑποστράτηγος κ. Λεωνίδας Γιοβάνης. Ἡ Φιλαρμονική
τοῦ Δήμου Τριπόλεως ἀπέδωσε τιμές ἀπό τόν ἐξώστη τοῦ Ναοῦ. Ὁ Σεβασμιώτατος στό τέλος
εὐχήθηκε σέ ὅλους «καλή Ἀνάσταση», ὑγεία καί σύντομα νά ἔλθουν καλύτερες μέρες..
Μέ μεγαλοπρέπεια καί τηρουμένων
τῶν μέτρων κατά τῆς ἐπιδημίας, τελέσθηκε καί ἡ μεγάλη ἑορτή τῆς Ἀναστάσεως τοῦ
Κυρίου. Τὀ ἑσπέρας τοῦ Μεγάλου Σαββάτου, 1/5/2021, στίς 20.15 μ.μ. ἔγινε ἡ ὑποδοχή
τοῦ ἁγίου Φωτός στόν Μητροπολιτικό Ναό ἀπό τόν Σεβ. Μητροπολίτη μας κ. Ἀλέξανδρο,
τό ὁποῖο μετέφερε ἀπό τά Ἱεροσόλυμα ὁ Ἀρκάς Ὑφυπουργός Ἐξωτερικῶν κ. Κωνσταντῖνος
Βλάσης, ἐκπρόσωπος τῆς Ἑλληνικῆς Κυβερνήσεως στήν Τελετή Ἁφῆς τοῦ ἁγίου Φωτός. Ἀκολούθως,
ξεκίνησε ἡ λεγομένη Ἀκολουθία τῆς Παννυχίδος καί ἀνεγνώσθη ἡ Πασχαλινή Ἐγκύκλιος
τοῦ Μητροπολίτου. Ὁ Σεβασμιώτατος, μέ τό «Δεῦτε λάβετε φῶς», διένειμε τό ἅγιο Φῶς
ἕως τό προαύλιο τοῦ Ναοῦ, ἀνέγνωσε τήν εὐαγγελική περικοπή καί ἔψαλε μετά δυνάμεως
τόν ἀναστάσιμο παιάνα «Χριστός ἀνέστη». Τό πρωΐ τῆς Κυριακῆς τοῦ Πάσχα τελέσθηκε
σέ ὅλους τούς Ναούς τῆς Μητροπόλεως ὁ ἀναστάσιμος
Ὄρθρος καί ἡ Θ. Λειτουργία. Ὁ Σεβ. Μητροπολίτης μας προεξῆρχε τῆς λαμπρᾶς πανηγύρεως
στόν Μητροπολιτικό Ναό, ὅπου ἀνέγνωσε τόν Κατηχητικό Λόγο τοῦ ἱεροῦ Χρυσοστόμου
καί στήν Ἀπόλυση ἀναφέρθηκε στή σπουδαιότητα τῆς Μεγάλης Κυριακῆς τοῦ Πάσχα, κατά
τήν ὁποία «τά πάντα πεπλήρωται Φωτός», χαρᾶς καί ἀγαλλιάσεως. Τό ἑσπέρας ἐτελέσθῃ
ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἀγάπης στόν Μητροπολιτικό Ναό ὑπό τοῦ Βοηθοῦ καί Πρωτοσυγκέλλου
τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Θεοφιλεστάτου Ἐπισκόπου Τεγέας κ. Θεοκλήτου, συγχοροστατοῦντος
τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου μας κ. Ἀλεξάνδρου. Στό τέλος ὁ Σεβασμιώτατος διένειμε τό κατά
παράδοσιν κόκκινο αὐγό ἀνταλλάσοντας τόν ἀναστάσιμο χαιρετισμό «Χριστός ἀνέστη –
Ἀληθῶς ἀνέστη»!Ἀγρυπνία
στόν Μητροπολιτικό Ναό (11/6/2021)
ὑπέρ τῶν ἐξεταζομένων μαθητῶν καί φοιτητῶν
Μέ εἰδικές συνθῆκες τελέστηκε
καί φέτος ἡ πανήγυρις τῶν Ἁγίων Νεομαρτύρων Δημητρίου καί Παύλου, πολιούχων
Τριπόλεως. Τήν παραμονή, Παρασκευή 21/5/2021, λόγῳ τῶν γνωστῶν μέτρων, ἡ Ἀκολουθία
τοῦ Ἑσπερινοῦ τελέστηκε πρό τῶν πυλῶν τοῦ πανηγυρίζοντος Ἱ. Ναοῦ Ἁγίων Νεομαρτύρτων
Δημητρίου καί Παύλου καί Προφήτου Ἠλιού Τριπόλεως. Ἄρχισε μέ τήν ὑποδοχή τῶν ἱερῶν
Λειψάνων τῶν Ἁγίων ἀπό τήν Ἱ. Μονή Βαρσῶν καί τῆς τιμίας Κάρας τοῦ ἁγίου Νεομάρτυρος
Δημητρίου ἀπό τόν Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Βασιλείου. Χοροστάτησε ὁ Σεβ. Μητροπολίτης
Πατρῶν κ. Χρυσόστομος, συμμετεχόντων τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ἱερισσοῦ, Ἁγίου Ὄρους
καί Ἀρδαμερίου κ. Θεοκλήτου, τοῦ Ποιμενάρχου μας Σεβ. Μητροπολίτου Μαντινείας καί
Κυνουρίας κ. Ἀλεξάνδρου, τοῦ Θεοφ. Ἐπισκόπου Τεγέας κ. Θεοκλήτου, Κληρικῶν, ἐκπροσώπων τῶν τοπικῶν ἀρχῶν καί πλήθους
Λαοῦ. Ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Πατρῶν στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε στή θυσία τῶν Νεομαρτύρων
γιά τή πίστη στόν Χριστό καί γιά τή Ρωμηοσύνη, γιά τίς δύσκολες μέρες ποῦ ζοῦμε,
λόγῳ τῆς ἐπιδημίας, καί γιά τά διακόσια χρόνια ἀπό τήν ἔναρξη τοῦ ἱεροῦ Ἀγῶνος τῶν
προγόνων μας. Τό Σάββατο 22/5/2021, ὁ Ὄρθρος καί ἡ Θ. Λειτουργια τῆς πανηγύρεως
τελέστηκαν ὑπαίθρια, ὅπως καί πέρυσι. Στόν Ὄρθρο χοροστάτησε ὁ Σεβ.
Μητροπολίτης Ἱερισσοῦ, Ἁγίου Ὄρους καί Ἀρδαμερίου κ. Θεόκλητος, στή δέ Θ.
Λειτουργία προέστη ὁ Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Ἀλέξανδρος, συλλειτουργούντων τῶν
παραπάνω Ἀρχιερέων. Τόν θεῖο λόγο κήρυξε ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ἱερισσοῦ κ. Θεόκλητος,
ἀναφερόμενος στήν ἀξία τῆς θυσίας τῶν Νεομαρτύρων γιά τήν ὑπόσταση καί τήν
ταυτότητα τοῦ Γένους. Τόνισε ὅτι ἡ Ἐκκλησία ἔγινε τό ἀρτοφόριο τῆς λευτεριᾶς
τῆς Ρωμηοσύνης, ἀφοῦ, κατά τήν Τουρκοκρατία, ὁ ρόλος της ἦταν ἐθναρχικός. Ἡ
Ἑλλάδα, εἶπε, στηρίζεται στίς Λάρνακες τοῦ Ἐθνοϊερομάρτυρος Γρηγορίου τοῦ Ε΄
καί τῶν Νεομαρτύρων, μέσα στίς ὁποῖες φυλάσσονται τά σεπτά τους Λείψανα. Ὁ Σεβ.
Μητροπολίτης μας εὐχαρίστησε τούς συντοπῖτες μας Ἀρχιερεῖς, τούς Ἱερεῖς, τίς
Ἀρχές καί τόν Λαό γιά τή συμμετοχή τους στήν πανήγυρη. Πλῆθος πιστῶν, μέ
πρώτους τόν Ὑφυπουργό Ἐξωτερικῶν κ. Κων/νο Βλάση, τόν Βουλευτή Ἀρκαδίας κ.
Γεώργιο Παπαηλίου, τόν Ἀντιπεριφερειάρχη Ἀρκαδίας κ. Χρῆστο Λαμπρόπουλο, τόν
Δήμαρχο Τριπόλεως κ. Κων/νο Τζιούμη καί ἐκπροσώπους τῶν Ἐνόπλων Δυνάμεων, τῶν
Σωμάτων Ἀσφαλείας καί λοιπῶν φορέων, συμμετεῖχε στόν ἑορτασμό, λαμβάνοντας τήν
εὐλογία τῶν Ἁγίων.
Ἱερά Ἀγρυπνία τελέσθηκε
τήν Πέμπτη 11/6/2021 στόν Μητροπολιτικό μας Ναό, ἐπί τῇ μνήμῃ τοῦ ἁγίου Λουκᾶ τοῦ
Ἰατροῦ, Ἀρχιεπισκόπου Συμφερουπόλεως καί Κριμαίας τοῦ Θαυματουργοῦ, καί ἐπ’ εὐκαιρίᾳ
τῆς ἐνάρξεως τῆς ἐξεταστικῆς περιόδου ὅλων τῶν βαθμίδων τῆς ἐκπαιδεύσεως. Στόν Ἑσπερινό
χοροστάτησε ὁ Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Ἀλέξανδρος, ὁ ὁποῖος στήν ὁμιλία του ἀναφέρθηκε
στή Δεσποτική ἑορτή τῆς Ἀναλήψεως καί στήν ἐπερχομένη τῆς Πεντηκοστῆς, κατά τήν
ὁποία τό Πανάγιο Πνεύμα φώτισε τούς Ἀποστόλους, καθώς καί στόν σύγχρονο ἅγιο Λουκᾶ,
πού μέ τήν ἁγιότητα, τή σοφία καί τίς γνώσεις του βοηθοῦσε τόν συνάνθρωπο, ἰδιαίτερα
τόν πονεμένο καί πάσχοντα, παρά τούς διωγμούς πού ὑπέστη. Συνεχάρη τά νέα παιδιά,
πού προσέτρεξαν νά προσευχηθοῦν καί νά λάβουν τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ, παρά τίς δυσκολίες
λόγω τῆς ἐπιδημίας, καί εὐχήθηκε νά λάβουν δύναμη καί φώτιση καί νά ἔχουν ἐπιτυχίες
στίς ἐξετάσεις καί στή ζωή τους. «Σᾶς καμαρώνουμε» τόνισε χαρακτηριστικά, «γιατί
εἶστε τά παιδιά μας, ἡ συνέχειά μας, τό μέλλον μας καί ἡ ἐλπίδα μας». Μέ εὐλογία
τοῦ Σεβασμιωτάτου, διενεμήθη ἱερά Εἰκόνα τοῦ ἁγίου Λουκᾶ, ἀναγράφουσα ὄπισθεν τίς
ἀρχιερατικές εὐχές του γιά «καλή ἐπιτυχία».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου