γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2015

Τα θαύματα του Χριστού και τα «σημεία του ψεύδους»


Κείμενο δημοσιευμένο στό περιοδικό
«Ἐφημέριος»,
μηνιαία ἔκδοση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος,
ἔτος 61, τεῦχ. 2, Φεβ. 2012.
  
να στοιχεο πού χαρακτηρίζει πολλές αρέσεις καί παραθρησκευτικές μάδες τς ποχς εναι σχυρισμός τι στόν χρο τους πιτελονται θαυμαστά σημεα, πού περβαίνουν τίς νθρώπινες δυνάμεις («θαύματα»). Κάποιοι λένε τι τά σημεα ατά γίνονται μέ τή δύναμη το Θεο το Χριστο, καί λλοι τι γίνονται μέ κάποια λλη πόκρυφη δύναμη, πού δέν τήν διαθέτουν ο πολλοί. Προτεστάντες «θεραπευτές» σχυρίζονται τι θεραπεύουν βαρειές καί νίατες ρρώστιες καί μάλιστα πιδεικτικά μπροστά σέ πλήθη πιστν, ν γνωστοί «πνευματιστές», πως Γιούρι Γκέλερ, ντυπωσιάζουν λυγζοντας κουτλια μ πλς κινσεις νεργοποιώντας χαλασμνα ρολγια π πσταση! μως, πς ρμηνεύει τά φαινόμενα ατά ρθόδοξη Παράδοση; Τί εναι τά θαύματα καί γιατί γίνονται; πάρχουν γνήσια καί μή γνήσια θαύματα;

Γενικά, «θαμα» εναι να γεγονς, πο συμβανει κατ παρβασιν τν φυσικν νμων καί προκαλε τν θαυμασμ κα τν πορα, γι' ατ λλωστε νομζεται τσι. ν τ θαμα καταργε τούς φυσικούς νόμους, τότε μόνος που μπορε ν τ πιτελε εναι κενος πο θεσε ατούς τος νμους, δηλ. Θες. Ατς μόνο μπορε ν καταργε τούς φυσικούς νόμους, ν θλει κα ποτε θλει, δέ γ. Γραφ ναφρει πλθος ττοιων θαυματουργικν πεμβσεων το Θεο στν κσμο. Μ τν λευση το Χριστο, «Θες φανερθη ν σαρκ» (Α' Τιμ. 3, 16), δηλ. Θεός λθε νάμεσά μας. Χριστς, ς ληθινός Θεός, κανε πολλά θαματα, πού καταγράφονται στ ερ Εαγγλια, πως ναστσεις νεκρν, θεραπεες δαιμονιζομνων, ἰάσεις σθενν κ..
ν παρατηρσουμε ατά τ θαματα, θ βρομε κποια χαρακτηριστικ τους, πο τ διακρνουν π τ «σημεα» τς πλνης, πως θ δομε στ συνχεια. Τ θαματα το Χριστο: α) χουν λγο κα νημα. Ο ἰάσεις π.χ. φανερνουν τι Κριος εναι ατρς τν σωμτων κα τν ψυχν μας. Ο ναστσεις φανερνουν τι εναι ξουσιαστς τς ζως κα το θαντου. Ο θεραπεες τν δαιμονιζομνων φανερνουν τι «ν Χριστ» καταργεται διάβολος κ.λπ. β) ποκαλπτουν τν θετητα το Χριστο καί, τσι, νισχουν τν πστη στ πρσωπ Του καί δηγον στ σωτηρα. γ) Εναι προέκταση καί πιβεβαιώση τς διδασκαλίας Του. δ) ποτελον κφραση τς γάπης Του γιά τόν νθρωπο. ε) ποβλπουν στ θεραπεα το σματος, λλ πολύ περισσότερο τς ψυχς.
Παρόμοια θαύματα γίνονται κι πό τήν Μητέρα το Κυρίου, τήν Θεοτόκο, κι πό τούς «φίλους» Του, δηλ. τούς γίους. διος εχε πε τι, ν κάποιος πιστέψει σέ μένα, θά πιλέσει τά «ργα» (=τά θαύματα) πού πιτελ γώ καί μεγαλύτερα π’ ατά πού πιτελ γώ (ω. 12, 12). Πράγματι, στούς βίους τν γίων καταγράφονται θαύματα πι ντυπωσιακ πό τά γνωστά θαύματα το Κυρίου! μως, καί ατά γίνονται μέ τή δύναμη το Χριστο καί χι μ τ δύναμη τν διων τν γων. Μόνο Χριστός θαυματουργε μέ τή δική του δύναμη. Εναι, λοιπν, κι ατά θαύματα το Χριστο.
πάρχουν, μως, καί κάποια λλα «θαύματα», πού δέν γίνονται μέ τή δύναμη το Χριστο. Πς γίνονται ατά; «Κατ’ νέργειαν το σαταν», παντ γ. Γραφή (Β' Θεσ. 2,9), δηλ. μέ τή δύναμη το διαβόλου. ντως, διάβολος μπορε νά πιτελε ργα, πού σ μς φανονται θαυμαστά. Μπορε ν μετασχηματζεται σέ «γγελον φωτς» (Β' Κορ. 11,14) ν παρνει τς μορφς τν γων. Μπορε ν κνει εκνες ν μιλον (ποκ. 13,15) κα ν κατεβζει «πρ» π τν οραν (ποκ. 13,13). Μπορε ν πιτελε «σημεα μεγλα κα τρατα» (Ματθ. 24,24). μως, ατ τ δαιμονικ ργα δν χουν καμμα σχση μ τ γνήσια θαματα το Χριστο. γ. Γραφ τ νομζει «σημεα κα τρατα ψεδους» (Β' Θεσ. 2,9), δηλ. ψετικα θαματα, πάτες καί πλάνες. Τέτοια κριβς εναι τά «θαύματα» πού συναντμε σέ διάφορες αρέσεις, παραθρησκευτικές, ποκρυφυστικές καί «πνευματιστικές» μάδες κ..
Σ ντθεση μ τ γνήσια θαύματα, τά «σημεα το ψεδους» χουν τά δικά τους χαρακτηριστικά: α) Δν χουν λγο κα νημα, λλ γνονται μόνο γι νυπωσιασμ. β) Δν δηγον στν Χριστ, οτε προϋποθτουν τ διδασκαλα Του, λλ, συνήθως, μιά λλη διδασκαλία, μέ σκοπ ν παραπλανσουν. γ) Δν ποτελον κφραση γπης κα δ) Δν ποσκοπον στ θεραπεα τς νθρπινης προσωπικτητος, διαιτρα τς ψυχς, δηλ. δν δηγον σ πστη, μετνοια, προσευχ, παλλαγ π τν μαρτα κ.λπ.
Στν ποχ μας παρατηρεται μεγάλη ξαρση το φαινομνου τν «θαυμτων» σ παγκσμιο ππεδο. «Στος σχατους καιρος», λγει γ. Νφων Κωσταντιανς, «ατο πο πραγματικ θ πηρετον τν Θε θ πιτχουν ν κρυφτον π τος νθρπους κα δν θ κνουν θαματα νμεσ τους πως στν παρντα καιρ, λλ ... στ βασιλεα τν Ορανν θ εναι μεγαλτεροι π τος Πατρες πο δοξστηκαν μ θαματα» (π. Σερ. Ρουζ, ρθοδοξα κα θρησκεα το μλλοντος, κδ. γργορση, σ. 197-198). λλά, καί γ. Γραφ δν συμμερζεται τς περεσιδοξες ντιλψεις, σων πιστεουν στν ξπλωση τς πστης κα στν πολλαπλασιασμ τν θαυμτων. ντθετα, μαρτυρε σαφς τι κενο πο θ κορυφωθε σο πλησιζουμε στ τλος το κσμου θ εναι «ποστασα» (Β' Θεσ. 2,3). Τότε θά μφανισθον «ψευδχριστοι κα ψευδοπροφται κα δσουσι σημεα μεγλα κα τρατα, στε πλανσαι, ε δυνατν, κα τος κλεκτος» (Ματθ. 24,24).
Ατ, μως, δέν σημανει τι παψαν ν γνονται θαματα τι δέν πιστεουμε σ’ ατά. Σημαίνει τι δέν μς ντυπωσιάζουν τά «σημεα το ψεύδους» καί τι πρέπει νά τά διακρίνουμε πό τά γνήσια θαύματα το Χριστο. Ατό κριβς παραγγέλλει καί εαγγελιστής ωάννης: «γαπητο, μ παντ πνεματι πιστεετε, λλ δοκιμζετε τ πνεματα ε κ το Θεο στιν· τι πολλο ψευδοπροφται ξεληλθασιν ες τν κσμον» (Α' ω. 4,1). Τά γνήσια θαύματα εναι κριβς κενα πού νισχύουν τήν πίστη καί δηγον στόν Χριστό, στήν κκλησία, στή μετάνοια, στήν ξομολόγηση, στή νωση μέ τόν Χριστό μέ τή Θεία Κοινωνία, στόν γνα κατά τν παθν καί τς μαρτίας καί, τελικά, στή σωτηρία.
  
Πρωτ. Σωτήριος . θανασούλιας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου