γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2015

Ασθένεια και θεραπεία στην Ορθοδοξία και στις αιρέσεις



ΑΣΘΕΝΕΙΑ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ

ΠΡΩΤ.
ΣΩΤΗΡΙΟΥ Ο. ΑΘΑΝΑΣΟΥΛΙΑ

Εσήγηση στήν ερατική Σύναξη
τς ερς Μητροπόλεως Καισαριανς, Βύρωνος καί μητο
τς 14ης ανουαρίου 2015.

Σεβασμιώτατε καί πολυσέβαστε Ποιμενάρχα τς ερς ατς Μητροπόλεως κ.κ. Δανιήλ, σεβαστοί πατέρες καί δελφοί,

Εχαριστ λους θερμά, διαίτερα σς, Σεβασμιώτατε, τόσο γιά τήν πρόσκληση σο καί γιά τή μεγάλη τιμή νά εμαι σήμερα νάμεσά σας, μεταξύ κλεκτν πατέρων καί γαπητν δελφν, γιά νά σς μεταφέρω σκέψεις καί προβληματισμούς πό τή μικρή μπειρία μου στόν τομέα τς ντιμετωπίσεως τν σύγχρονων αρέσεων καί παραθρησκευτικν μάδων. πως λοι γνωρίζουμε, να πό τά μεγαλύτερα ποιμαντικά προβλήματα, πού ντιμετωπίζει σήμερα κκλησία μας, εναι δράση διαφόρων αρετικν καί παραθρησκευτικν μάδων μεταξύ τν πιστν μας, πρόβλημα χι μόνο τς ρθόδοξης κκλησίας, λλά καί τς λληνικς κοινωνίας καί τς παγκόσμιας κοινότητας γενικότερα. Πολλοί χουν πιχειρήσει νά ντιμετωπίσουν ατό τό πρόβλημα, διαίτερα στό ξωτερικό, σέ πίπεδο θνικό, λλά καί πανευρωπαϊκό. λλοι δέν χουν συνειδητοποιήσει κόμη τίς διαστάσεις του, πως συμβαίνει στή χώρα μας, καί μάλιστα σέ φορες καί ργανισμούς πού χουν τήν εθύνη τς προστασίας τς λληνικς κοινωνίας. ρθόδοξη κκλησία τό προσεγγίζει καί τό ντιμετωπίζει μέ τόν δικό της τρόπο, ποος, συνήθως, διαφέρει πό τόν τρόπο μέ τόν ποο τό ντιμετωπίζουν λλοι φορες, πως Πολιτεία καί τό κάστοτε νομικό σύστημα.

Πάντως, εναι γεγονός τι δράση τν σύγχρονων αρέσεων πειλε νά λλοιώσει λους γενικά τούς τομες τς νθρώπινης ζως καί δέν περιορίζεται, πλέον, στά ρια τς λεγόμενης θρησκευτικς περιοχς θρησκευτικς σφαίρας. νας π’ ατούς τούς τομες εναι καί τομέας τς γείας, τόν ποο θά προσπαθήσουμε νά προσεγγίσουμε στήν παροσα εσήγηση, πό τήν ποψη, βέβαια, τς πειλς του πό μή ρθόδοξες καί πικίνδυνες θεραπευτικές μεθόδους καί τεχνικές. Πρέπει νά σημειωθε ξ ρχς, τι τό θέμα μέ τό ποο σχολούμεθα εναι πάρα πολύ σοβαρό καί διαίτερα σύνθετο καί πολύπλοκο. γεία εναι πολυτιμότατο γαθό το νθρώπου. Κυριολεκτικά, εναι ζήτημα ζως καί θανάτου! πό ρθόδοξη κκλησιαστική ποψη, τά πράγματα δέν εναι ξεκάθαρα σέ κάθε περίπτωση. Στόν χρο τς γείας δρον μάδες καί φαρμόζονται τεχνικές σαφς συμβίβαστες μέ τήν ρθόδοξη πίστη, λλά πάρχουν καί τεχνικές, ο ποες, φαινομενικά, δέν εναι συμβίβαστες μέ τήν ρθόδοξη πίστη· τσι, τουλάχιστον, σχυρίζονται σοι τίς φαρμόζουν. Γιά κάποιες π’ ατές χουν διατυπωθε σοβαρότατες πιφυλάξεις πό κληρικούς, θεολόγους κα λλους κκλησιαστικούς παράγοντες, λλά δέν χει ποφανθε κόμη πίσημα κκλησία. Στίς περιπτώσεις ατές τό θέμα συνεχίζει νά συζητεται καί παραμένει νοικτό, στόσο ο ποιμαντικές νάγκες στήν πράξη πιέζουν σφυκτικά τόν ργάτη το Εαγγελίου, τόν σύγχρονο κληρικό, νά λάβει θέση, δηλαδή νά ατενεργήσει. ς δομε, μως, τί κριβς συμβαίνει στόν χρο ατό.

νθρώπινος πόνος ς ντικείμενο κμετάλλευσης

λοι χουμε διαπιστώσει, τι να φαινόμενο, πού καθημερινά προσλαμβάνει τεράστιες διαστάσεις στήν ποχή μας, εναι δράση τόμων καί μάδων, πού σχυρίζονται τι μπορον νά θεραπεύσουν κάθε σθένεια καί νά ξαλείψουν τόν νθρώπινο πόνο. Μιά νεξέλεγκτη καί χωρίς ρια βιομηχανία «ναλλακτικς» «λιστικς» ατρικς ξαπλώνεται συνεχς καί μέ ραγδαίους ρυθμούς σέ λο τόν κόσμο, ποσχόμενη εκολες καί γρήγορες λύσεις καί ποστηριζόμενη πό μέσα νημερώσεως, κδότες, ρθρογράφους φημερίδων, περιοδικν καί λλων ντύπων.
λοι, βέβαια, γνωρίζουμε, τι ρμοδιότητα γιά τή θεραπεία τν σθενειν μας νήκει στήν ατρική πιστήμη. μως, παρά τό γεγονός τι πιστήμη ατή χει κάνει τεράστια λματα στόν τομέα της, παρά τό γεγονός τι σώζει καθημερινά κατομμύρια νθρώπινες ζωές, ο φαρμογές της σήμερα μφισβητονται πό κάποιους συγκεκριμένους χώρους. Γιά παράδειγμα, μάδες καί τομα πό τούς χώρους το ποκρυφισμο καί τς Νέας ποχς σχυρίζονται τι κλασική ατρική πέτυχε νά θεραπεύσει πραγματικά τόν νθρωπο. ατρική, λένε, πικεντρώνεται στήν σθένεια καί χι στόν διο τόν σθεν, δηλαδή στόν νθρωπο. πιχειρε νά θεραπεύσει τόν ρρωστο, χορηγώντας του «δηλητήρια» (τσι ποκαλον τά φάρμακα), τά ποα, τελικά, τόν καταστρέφουν. σο πολλαπλασιάζονται τά νοσοκομεα, τά ργοστάσια παραγωγς φαρμάκων, τά δια τά φάρμακα καί ο γιατροί, τόσο πολλαπλασιάζονται ο σθένειες καί ο σθενες, διαπιστώνουν ο μάδες ατές[1], προβάλλοντας διάφορες θεωρίες γιά τή γένεση καί τή θεραπεία τς σθένειας, τίς ποες θεωρον πολύ πιό ποτελεσματικές π’ ατές τς κλασικς ατρικς.
Σέ λλους χώρους, καί εδικότερα στόν χρο τν χριστιανικν αρέσεων, Προτεστάντες «θεραπευτές», πού σχυρίζονται τι διαθέτουν τό «χάρισμα» τν αμάτων, διοργανώνουν παραστάσεις μέ ντυπωσιακές «θεραπεες» σθενν μπροστά σέ πλήθη παδν τους. Τέλος, μεμονωμένα τομα, πού μφανίζονται ς δθεν πιστήμονες νεξάρτητοι ρευνητές, σχυρίζονται τι νακάλυψαν τό κλειδί τς θεραπείας τή μέθοδο πού ξαλείφει λες τίς σθένειες (τήν ποία, παραδόξως, κανείς πό τούς «συναδέλφους» τους πιστήμονες δέν ποδέχεται!), μέ ποτέλεσμα νά δημιουργον να πέπλο ντυπωσιασμο γύρω πό τόν αυτό τους καί νά παραπλανον.
Τά φαινόμενα ατά πολλαπλασιάζονται, πειδή κριβς βασίζονται στήν κμετάλλευση το νθρώπινου πόνου. νθρωποι καταπληγωμένοι πό βαρειές καί νίατες σθένειες, πελπισμένοι καί πογοητευμένοι πό λλους χώρους, κόμη καί πό τήν κλασική ατρική, ποία, πως εναι γνωστό, δέν μπορε νά θεραπεύσει λες τίς σθένειες, προσπαθον νά καταφύγουν που μπορον, μέ ποτέλεσμα νά γίνονται θύματα κμετάλλευσης καί κάποιοι πιτήδειοι νά πλουτίζουν ες βάρος τους, χωρίς νά προσφέρουν τό ποθούμενο ποτέλεσμα, δηλαδή τή θεραπεία! κατάσταση γίνεται διαίτερα πικίνδυνη, ταν κάποιοι σθενες μέ σοβαρά προβλήματα γείας, πείθονται νά διακόψουν τήν γωγή τς κλασικς ατρικς (π.χ. τά παραίτητα γιά τή διατήρηση τς γείας τους φάρμακα), γιά νά κολουθήσουν τίς συμβουλές τέτοιων πατεώνων κομπογιαννιτν «θεραπευτν». πως εναι ναμενόμενο, ο περισσότερες πό τίς περιπτώσεις ατές καταλήγουν πολύ συντομώτερα στόν θάνατο! Στό σημεο ατό εναι τεράστια εθύνη τς Πολιτείας, ποία, καί μέ πιταγή το Συντάγματος, φείλει νά προστατεύει τό ννομο γαθό τς γείας.
κατάσταση, πού πικρατε τά τελευταα χρόνια στόν χρο τς γείας, χει προκαλέσει τήν δικαιολογημένη καί ναμενόμενη ντίδραση πιστημόνων ατρν καί λλων φορέων το πιστημονικο κόσμου. τσι, μάδες, πού πιχειρον νά ποκαταστήσουν τήν κλασική ατρική, χουν χαρακτηριστε ς «νορθόδοξες Θεραπευτικές Μέθοδοι» πό ατρικό Σύλλογο θηνν, μέ χαρακτηριστικό παράδειγμα τήν μοιοπαθητική. Στήν δια κατηγορία νήκουν μέθοδοι, πως Βελονισμός, τό Ρέϊκι, Ρεφλεξολογία κ.. νάλογη εναι καί ντίδραση τς κκλησίας, ποία πό τήν πλευρά της παρακολουθε μέ νδιαφέρον σα συμβαίνουν στόν χρο. Τόν Νοέμβριο το 2013, πρίν να χρόνο περίπου, «Πανορθδοξη Συνδισκεψη ντεταλμνων ρθο­δ­ξων κκλη­σιν κα ερν Μητροπλεων γι θματα αρ­σεων κα παραθρησκεας», πού διοργανώνει κάθε χρόνο ερά Σύνοδος τς κκλησίας τς λλάδος[2], εχε ς θμα «Τό πρόβλημα τς σθενείας, αρετικές καί ποκρυφιστικές προσεγγίσεις», καί ξέδωσε πολύ νδιαφέροντα Πορίσματα.
ς παρακολουθήσουμε, μως, τό φαινόμενο τς «θεραπείας» α) στόν χρο τν χριστιανικν αρέσεων, β) στόν χρο το ποκρυφισμο καί τν μάδων πού νήκουν στό κίνημα τς Νέας ποχς καί, γ) ς δομε πς θεωρε τό θέμα ρθόδοξη χριστιανική Παράδοση.

Ο Προτεστάντες «θεραπευτές»

Μεταξύ τν χριστιανικν αρέσεων το ερύτερου προτεσταντικο χώρου ρχισαν νά μφανίζονται μετά τόν Β' Παγκόσμιο Πόλεμο στήν μερική καί στήν Ερώπη Εαγγελιστές, ο ποοι διοργάνωναν λαϊκές συναθροίσεις μέ συμμετοχή μεγάλου πλήθους πιστν καί διακήρυτταν τι θεραπεύουν λες τίς σθένειες. Ο πιό γνωστοί εναι ο William Branham, Oral Roberts, T.L. Osborn, Reinhard Bonnke κ.. Κοινό χαρακτηριστικό τους εναι λεγόμενος «δυναμικός εαγγελισμός», δηλαδή τό κήρυγμα πού συνοδεύεται μέ «σημεα», δηλαδή μέ ποτιθέμενα θαύματα, καί διαίτερα μέ ντυπωσιακές «θεραπεες» σθενειν. T.L. Osborn, γιά παράδειγμα, στό βιβλίο του μέ τίτλο «Θεραπεία πό τόν Χριστό», σχυρίζεται τι χει θεραπεύσει κατοντάδες χιλιάδες ρρώστους «σων εδν μπορε κανείς νά φαντασθε» καί τι πέτυχε «κόμη καί νάσταση νεκρν»[3].
Στούς «θεραπευτές» ατούς καί στίς μάδες τους σθένεια ξιολογεται πάντοτε ρνητικά. Κάθε σθένεια θεωρεται καρπός τς μαρτίας καί πιστεύεται τι προέρχεται ποκλειστικά πό τόν διάβολο. Τά παιδιά το Θεο δέν ρρωσταίνουν. λλά, καί ν ρρωστήσουν λόγ τν προσωπικν μαρτιν τους, θεραπεύονται μέ τήν πίστη. Δέν θεραπεύονται σοι δέν πιστεύουν σοι δέν χουν ρκετή πίστη. Σέ πολλές περιπτώσεις προϋποτίθεται πίστη σέ ναν σκληρό καί τιμωρό Θεο, ποος τιμωρε τούς μαρτωλούς μέ σθένειες τούς γκαταλείπει στά χέρια το διαβόλου. Πρόκειται γιά γνωστή παραδοσιακή περί Θεο ντίληψη το δυτικο Χριστιανισμο. ληθινός χριστιανός δέν σθενε ποτέ, γιατί Χριστός νέλαβε ντιπροσωπευτικά λες τίς ρρώστιες. Θεός δέν θέλει τήν σθένεια, τόν πόνο, τίς κάθε εδους θλίψεις.
Βέβαια, πολλά πό τά παραπάνω φαινόμενα «θεραπείας» εναι πλς περιπτώσεις πάτης, γι’ ατό πολλές φορές μάδες Προτεσταντν «θεραπευτν» λληλοκατηγορονται γιά ξαπάτηση παδν τους μέ ποτιθέμενες θεραπεες προσποιούμενων σθενν. Δέν ποκλείεται, στόσο, κάποιες πό τίς «θεραπεες» ατές νά εναι ργα πλάνες το διαβόλου. Στίς περισσότερες περιπτώσεις, βέβαια, θεραπεία δέν πιτυγχάνεται καί τότε πονεμένοι καί πογοητευμένοι νθρωποι δηγονται σέ μεγαλύτερη πόγνωση, φο τούς καταλογίζεται καί εθύνη γιά τήν ποτυχία τς θεραπείας. « πίστη σου εναι δύνατη. Θεός δέν θέλει νά θεραπευθες, γι’ ατό δέν γινες καλά»! τσι, συνήθως δικαιολογεται ποτυχία τς θεραπείας.
Πάντως, ο παραπάνω χριστιανοί «θεραπευτές» παραβλέπουν τό γεγονός τι καί μέγας πόστολος τν θνν, πόστολος Παλος, ταν διος σθενής, χωρίς ατό νά σημαίνει τι παψε νά εναι «παιδί το Θεο» τι γινε «παιδί το διαβόλου» ξ ατίας τς σθενείας του! διος, μάλιστα, γραφε χαρακτηριστικά: «καυχήσομαι ν τας σθενείαις μου», « γάρ δύναμίς μου ν σθενεί τελειοται»[4]!

Ο «λιστικές θεραπεες» τς Νέας ποχς

ντελς διαφορετική εναι προσέγγιση τς σθένειας καί τς θεραπείας της στούς χώρους το ποκρυφισμο καί τς Νέας ποχς. Οσιαστικά, πρόκειται γιά συγγενες χώρους, φο ο μάδες τς Νέας ποχς ντλον ντιλήψεις καί πρακτικές πό τόν ποκρυφιστικό χρο (δηλαδή πό τή Μαγεία, τήν λχημεία, τήν στρολογία, τή Θεοσοφία κ.λπ.), πως ντλον πρακτικές καί πό τίς νατολικές θρησκεες (τόν νδουϊσμό καί τόν Βουδισμό). Ο χροι ατοί προϋποθέτουν ντιλήψεις γιά τόν Θεό, τόν νθρωπο καί τόν κόσμο, ντελς διαφορετικές καί συμβίβαστες μέ τίς ντίστοιχες τς χριστιανικς πίστης. Κατά συνέπειαν, ο θεραπευτικές τους μέθοδοι, ο λεγόμενες «ναλλακτικές» «λιστικές θεραπεες», θεμελιώνονται σέ κοσμοθεωριακό πόβαθρο ντίθετο καί συμβίβαστο μέ τήν ρθόδοξη πίστη. Στήν κατηγορία ατή νήκουν μάδες καί τεχνικές πως, «γγελοθεραπεα, γιουρβδα, νθοϊματα Μπχ, Aura Soma, ρωματοθεραπεα, Βελονισμός, Βιοενεργειακς Θεραπεες, σωτρα Θεραπευτικ, Κρανιοϊερ Θεραπεα, Κρυσταλλοθεραπεα, μοιοπαθητικ, Ρϊκι, Ρεφλεξολογα, Σιτσου, ψευδοεπιστημονικς ψυχοθεραπεες κ..». Ο παραπάνω μάδες καί τεχνικές ναφέρονται νομαστικά στά Πορίσματα τς Πανορθόδοξης Συνδιάσκεψης, πού προαναφέραμε, πως ατά χουν ναρτηθε στό διαδίκτυο[5]. Στήν οσία, ποτελον φαρμογή στό χρο τς γείας τν περί Θεο, νθρώπου καί κόσμου ντιλήψεων τν νατολικν θρησκειν καί συνιστον τήν «ατρική τς Νέας ποχς». Μέσω ατν νύποπτοι ρθόδοξοι χριστιανοί ρχονται σέ παφή μέ τόν ποκρυφισμό καί καταλήγουν νά λατρεύουν εδωλα καί θεότητες ρχαίων προχριστιανικν πολιτισμν.
Κατά τή διδασκαλία τν μάδων ατν, Θεός ταυτίζεται μέ τή Φύση μέ τό Σύμπαν. λα εναι Θεός, λα εναι να (ατό ποκαλεται «λιστική θεώρηση» τν πάντων) καί λα εναι νέργεια. νέργεια ατή εναι γνωστή μέ διάφορα νόματα στίς μάδες το χώρου, πως «Συμπαντική νέργεια», «περσυνειδητότητα», «Ζωτική νέργεια», «Πράνα», «Τσί», «Αρα» κ.. πό τήν μαλή μή μαλή ροή ατς τς νέργειας στόν νθρωπο ξαρτται γεία σθένεια. « νθρωπος ντλε τό νεργειακό του πόθεμα πό τό Σύμπαν πού εναι μιά θάλασσα νεργειν ... Τό Σύμπαν εναι μέ λλα λόγια πρίζα, ν τό νευρικό σύστημα το νθρώπου τό καλώδιο πού τόν τροφοδοτε μέ νέργεια. ν κάποια στιγμή νεργειακή σορροπία στόν νθρωπο διαταραχθε ... παρουσιάζονται βλάβες», ναφέρεται σέ ρθρο μέ τόν χαρακτηριστικό τίτλο «λιστική ατρική»[6]. θεραπεία ταυτίζεται κριβς μέ τήν ποκατάσταση τς μαλς ρος ατς τς νέργειας στόν νθρωπο, δηλαδή μέ τήν πεμπλοκή, μέ τό «ξεμπλοκάρισμά» της, πως τό νομάζουν. Ο διάφορες μάδες το χώρου εσηγονται καί διαφορετικούς τρόπους πεμπλοκς «ξεμπλοκαρίσματος» ατς τς νέργειας. τσι, μοιοπαθητική προτείνει τό δυναμοποιημένο μοιοπαθητικό φάρμακο καί Βελονισμός τήν τοποθέτηση βελονν σέ κατάλληλα σημεα το νθρωπίνου σώματος, τά ποα θεωρονται πό τούς παδούς του «τσάκρα», δηλαδή «νεργειακά κανάλια» «νεργειακά κέντρα». λλες πάλι «θεραπεες», πως τό Ρέϊκι, προτείνουν τό «ξεμπλοκάρισμα» «δι’ πιθέσεως τν χειρν πό να ψηλς πνευματικς στάθμης τομο, … πού στην πραγματικότητα εναι κανάλι παγκόσμιων νεργειν»[7] κ.. δ, μπορομε νά διακρίνουμε σαφς τόν ρόλο το «θεραπευτ» - «ατρο» στίς λεγόμενες «ναλλακτικές θεραπεες». Ατός δέν θεραπεύει, συνήθως, μέ φάρμακα μέ μηχανήματα, λλά μόνο μέ τά χέρια του. ρόλος του μοιάζει μέ ατόν το μάγου το θαυματοποιο καί θεωρεται τομο μέ «χαρισματικές διότητες». Μπορε νά χειρίζεται κοσμικές δυνάμεις καί νά τίς μεταδίδει σέ λλους γιά τή θεραπεία τους!
Εναι φανερό, τι ο ντιλήψεις ατές στηρίζονται σέ προεπιστημονικά μυθικά δεδομένα καί σέ ναπόδεικτες ρχές, ο ποες, κατά κανόνα, ντλονται πό τόν χρο το φανταστικο. Δέν συμβαδίζουν μέ τίς σύγχρονες ξελίξεις καί μεθόδους τς πιστήμης καί γι’ ατό χαρακτηρίζονται, πό πίσημους λληνικούς καί διεθνες ατρικούς φορες καί συλλόγους, ς ψευδοεπιστμες. στόσο, συνιστον γιά τούς παδούς τους τό «μέγιστον μυστικόν τς ατρικς», τό ποο γνοε σύγχρονη κλασική ατρική καί τό ποο ποκαλύφθηκε στόν κόσμο πό τήν εραρχία τς «Μεγάλης Λευκς δελφότητος» μέσω προσώπων πως λενα Μπλαβάτσκυ (1831-1891), δρύτρια τς Θεοσοφίας. Ο μέθοδοι, πού κατέχουν ατό τό μυστικό, ποκαλονται «λιστικές», γιατί δέν θεραπεύουν μία μόνο σθένεια λλά τόν νθρωπο στό σύνολό του, τόν νθρωπο ς «λον». προσφερόμενη «θεραπεία» δέν περιορίζεται στίς σθένειες το σώματος, λλά πεκτείνεται καί στά πάθη τς ψυχς. παλλάσσει τόν νθρωπο πό κάθε κακία: πό τήν γνοια, τόν φόβο, τό μσος, τόν θυμό, τήν περηφάνεια, τν φθόνο κ.λπ. Εναι φανερό, τι ο λεγόμενες «ναλλακτικές θεραπεες» δέν προτείνουν πλά μιά θεραπευτική μέθοδο, λλά να σύστημα σωτηρίας, γιά τήν κρίβεια να σύστημα ατοσωτηρίας, μέ τό ποο ποκτ κάποιος θεϊκές διότητες καί γίνεται διος «θεός». σχυρίζονται τι, κάθε νθρωπος μπορε νά ποκτήσει τό πόκρυφο μυστικό τς ατρικς καί νά ατοθεραπεύεται, νακαλύπτοντας τόν «Θεό - αυτό» του καί νεργοποιώντας τίς πόκρυφες δυνάμεις, πού δθεν κρύβει μέσα του. Σέ λλες περιπτώσεις καθένας πό μς καλεται νά ταυτιστε μέ τή «Φύση» καί μέ τούς «Φυσικούς Νόμους», πού κρύβουν μέσα τους τήν παντοδυναμία καί μπορον νά τόν βοηθήσουν νά θεραπεύεται νά ποκτ θεες διότητες. Καλεται «νά νώσει τήν ψυχήν του μέ τά Νοητά, μέ τήν Ψυχήν το παντός τς Φύσεως, πότε πλέον νθρωπος κενος, καθιστάμενος θεουργός, νεργε παραδειγματικς πως Φύσις, παράγουσα τά πάντα»[8]. Κατά τούς ποκρυφιστές τς Νέας ποχς, μέ ατή κριβς τή μέθοδο θεράπευε καί ησος Χριστός καί μέ τήν δια μέθοδο θεραπεύουν ο γιοι τς κκλησίας. μως, ο Βυζαντινοί χουν φαιρέσει τά ποκρυφιστικά στοιχεα πό τούς βίους το ησο καί τν γίων καί δέν ποπνέουν πλέον τό ρωμα το ποκρυφισμο!
στόσο, ν σχύουν τά παραπάνω, παραμένει ναπάντητο τό ρώτημα: Γιατί, σοι νακάλυψαν ατό τό «μέγιστον μυστικόν τς ατρικς», «τό λιξίριον τς ζως τό μυστικόν τς θανασίας»[9], τελικά ο διοι ρρώστησαν καί πέθαναν;

σθένεια καί θεραπεία στήν ρθόδοξη Παράδοση

Εναι γεγονός, τι τόσο ο «λιστικές θεραπεες» τς Νέας ποχς, σο καί τό κήρυγμα τν Προτεσταντν «θεραπευτν», περιέχουν στοιχεα λήθειας. ντίληψη τι νθρωπος πρέπει νά θεραπεύεται στό σύνολό του εναι, γενικά, ρθή. ν «πάσχει ν μέλος, συμπάσχει πάντα τά μέλη», παρατηρε πόστολος Παλος[10], ν εναι γνωστό, τι καί Κύριος, ταν θαυματουργοσε, πέβλεπε στή θεραπεία χι μόνο το σώματος, λλά καί τς ψυχς: «δε γιής γέγονας· μηκέτι μάρτανε»[11]. Τό χάρισμα τν αμάτων, πού σχυρίζονται τι κατέχουν ο Προτεστάντες «θεραπευτές», εναι γνωστό στήν γ. Γραφή καί στήν ρθόδοξη Παράδοση. Στήν κκλησία μας διασώζεται μέχρι σήμερα καί τό κατέχουν, συνήθως, ο γιοι. στόσο, τό πλαίσιο, στό ποο θεωρεται θεραπεία, εναι ντελς ξένο πρός τόν Χριστιανισμό στήν πρώτη περίπτωση καί σφαλμένο, δηλαδή αρετικό, στή δεύτερη περίπτωση.
Κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, Θεός δέν εναι πρόσωπη νέργεια πού ταυτίζεται μέ τό σύμπαν, λλά συγκεκριμένο Πρόσωπο. Γιά τήν κρίβεια, δέν εναι να, λλά τρία Πρόσωπα, πού βρίσκονται ντελς ξω πό τόν κόσμο ς πρός τήν οσία Τους, λλά εναι «πανταχο παρόντα» στόν κόσμο κατά τήν θεία καί κτιστη νέργειά Τους, ποία διατηρε τά πάντα στή ζωή καί στήν παρξη. κόσμος εναι δημιούργημα το Θεο πό τό μηδέν, πως καί νθρωπος. νθρωπος περέχει το ρατο κόσμου, ς «βασιλεύς τς κτίσεως», καί δέν χει νάγκη νά ταυτιστε μέ τόν κόσμο μέ τούς «νόμους το σύμπαντος» γιά νά λοκληρωθε, νά τελειοποιηθε, νά ξελιχθε νά θεραπευθε.
Εναι γεγονός, τι Θεός κατασκεύασε τόν νθρωπο γι καί δέν θέλει τήν σθένεια, οτε διος εναι πηγή ατία της. Θεός σέ καμία περίπτωση δέν εναι ατιος τν κακν, οτε, βέβαια, το μεγίστου κακο, δηλαδή το θανάτου. σχατη ατία τν σθενειν μας εναι μαρτία. ταν πρτος νθρωπος παρήκουσε τήν ντολή το Θεο καί μάρτησε στόν Παράδεισο, τότε νοιξαν διάπλατα ο πλες γιά νά εσέλθει θάνατος στήν νθρώπινη ζωή, λλά καί ο προάγγελοι το θανάτου, δηλαδή ο κάθε εδους σθένειες. πό τότε κριβς «ρρώστησεν νθρωπίνη φύσις», κατά τή χαρακτηριστική κφραση το γίου Κυρίλλου λεξανδρείας[12]. στόσο, τό τι παρουσία τς σθένειας γενικά στήν νθρώπινη ζωή φείλεται στήν μαρτία, δέν σημαίνει τι κδήλωσή της σέ κάθε συγκεκριμένη περίπτωση φείλεται ποκλειστικά στά προσωπικά μαρτήματα το σθενος, πως σχυρίζονται συνήθως ο Προτεστάντες «θεραπευτές». Τότε δέν θά σθενοσαν ο γιοι. μως, στίς περισσότερες περιπτώσεις συμβαίνει τό ντίθετο. Βέβαια, σέ πολλές περιπτώσεις ο σθένειες φείλονται καί σέ προσωπικά μαρτήματα: «Τίς μαρτεν, οτος ο γονες ατο, να τυφλός γεννηθ;», ρωτον ο Μαθητές τόν Κύριο πρίν τή θεραπεία το κ γενετς τυφλο[13], γιά νά λάβουν τήν πάντηση τι «οτε οτος μαρτεν οτε ο γονες ατο, λλ’ να φανερωθ τά ργα το Θεο ν ατ»[14]. πάρχουν, λοιπόν, σθένειες πού φείλονται στά προσωπικά μας μαρτήματα καί σθένειες πού συμβαίνουν γιά νά φανερωθε δόξα το Θεο γιά λλους λόγους πού Θεός γνωρίζει. πάρχουν, μως, καί σθένειες πού προκαλε διάβολος, πως στήν περίπτωση τς συγκύπτουσας το Εαγγελίου, τήν ποία, κατά τή μαρτυρία το διου το Κυρίου, κρατοσε δεμένη σατανς γιά 18 τη[15]. ν, λοιπόν, διάβολος μπορε νά προκαλε σθένειες, μπορε καί νά πελευθερώνει πό σθένειες, τίς ποες διος προκαλε, καί τότε τό γεγονός ατό κλαμβάνεται, συνήθως, ς πραγματική θεραπεία ς θαμα.
Γιά τή σωτηρία μας καί γιά τή ζωή το σύμπαντος κόσμου, Υός το Θεο λθε στόν κόσμο καί γινε νθρωπος. Μεταξύ λλων, λθε γιά νά ναιρέσει τά ποτελέσματα τς νθρώπινης πτώσης, στά ποα νήκουν καί ο σθένειες. ντως, Χριστός, κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, εναι μόνος πραγματικός Θεραπευτής, «ατρός τν ψυχν καί τν σωμάτων μν», μόνος πού μπορε νά ξαλείψει κάθε σθένεια. Βέβαια, λοκληρωτική κατάργηση το θανάτου καί τν σθενειν μας εναι σχατολογικό γεγονός, θά πραγματοποιηθε στά σχατα, δηλαδή μετά τή Δευτέρα Παρουσία το Κυρίου: «σχατος χθρός καταργεται θάνατος»[16]. στόσο, νανθρώπιση καί νίκη το Χριστο κατά το θανάτου μετέτρεψαν τόν πόνο καί τήν σθένεια σέ «τόπο» καί «τρόπο» γιά τή σωτηρία μας. Ατό σημαίνει τι Θεός, ν καί δέν θέλει («κατ’ εδοκίαν») τίς σθένειες, τίς πιτρέπει πολλές φορές («κατά συγκατάβασιν»), δηλαδή τίς νέχεται, ταν π’ ατές πρόκειται νά προκύψει κάποια μεγαλύτερη φέλεια. Τίς νέχεται, δηλαδή, προκειμένου νά λειτουργήσουν πρός τό συμφέρον μας, πως κριβς πιτρέπει καί τόν θάνατο, «να μή τό κακόν θάνατον γένηται»[17].
Γιά τήν νακούφιση πό τά πλήγματα τς σθένειας, Χριστός, δη πρίν τήν νανθρώπισή Του, εχε δώσει στόν νθρωπο τήν ατρική πιστήμη καί τούς πηρέτες της, τούς ατρούς. Εναι σαφής μαρτυρία τς γίας Γραφς τι τόσο πιστήμη, σο καί ατρός εναι δρα το Θεο πρός τόν νθρωπο: «Ατός δωκεν νθρώποις πιστήμην»[18], «τίμα ατρόν ... καί γάρ ατόν κτισεν Κύριος»[19] καί «Κύριος κτισεν κ γς φάρμακα»[20], διαβάζουμε στή Σοφία Σειράχ. Τά παραπάνω σημαίνουν τι, σέ σχατη νάλυση, διά το ατρο θεραπεία εναι διά το Χριστο θεραπεία! στόσο, Χριστός δέν χει κχωρήσει ξ λοκλήρου τήν ρμοδιότητα τς θεραπείας στούς πιστήμονες ατρούς. Διατηρε τό δικαίωμα, ετε νά παρεμβαίνει διος δραστικά καί νά θεραπεύει, ταν θέλει καί που θέλει, ετε νά θεραπεύει μέσω το χαρίσματος τν αμάτων, πού παρέχει στούς γίους Του. τσι, παράλληλα μέ τίς ατρικές θεραπεες, πάρχουν καί νεργον τά γνήσια θαύματα καί ο γνήσιες θαυματουργικές άσεις. πάρχουν, μως, καί ο κακότροπες πομιμήσεις τν γνήσιων θαυμάτων, ο ψευδοϊάσεις, ο πάτες ο πλάνες το διαβόλου, πως ο «θεραπεες» στόν ερύτερο χρο το Προτεσταντισμο.
Μέ βάση τά πραπάνω, ρθόδοξος πιστός, ταν σθενε, φείλει νά πευθύνεται πρτα στόν ησο Χριστό, τόν «ατρό τν ψυχν καί τν σωμάτων μν», δηλαδή νά ντάσσει τή διαδικασία τς θεραπείας στή σχέση του μέ τόν Θεό. Παράλληλα, φείλει νά καταφεύγει στούς κατάλληλους πιστήμονες ατρούς, νά χρησιμοποιε τά νθρώπινα μέσα θεραπείας καί, τέλος, φείλει νά ποφεύγει μέ κάθε τρόπο τίς λεγόμενες «ναλλακτικές» «λιστικές θεραπεες» τς Νέας ποχς.

*     *     *

Σεβασμιώτατε, σεβαστοί πατέρες καί γαπητοί δελφοί,
Προσπάθησα νά περιγράψω τό γενικό πλαίσιο, ἐντός τοῦ ὁποίου μποροῦμε νά κινηθοῦμε γιά τήν ποιμαντική ἀντιμετώπιση τῶν προβλημάτων πού προκαλεῖ ἡ δράση μεταξύ τῶν πιστῶν μας διαφόρων ἀνορθόδοξων ἐπιστημονικῶς καί ἀσυμβίβαστων μέ τήν Ὀρθόδοξη πίστη θεραπευτικῶν μεθόδων καί τεχνικῶν. Δυστυχῶς, στήν πράξη τά πράγματα εἶναι πολύ διαφορετικά. Οἱ δυσκολίες πού θά συναντήσουμε εἶναι τεράστιες καί σέ πολλές περιπτώσεις ἀνυπέρβλητες. Εἶναι δύσκολο νά πείσουμε ἀνθρώπους πού ἐμπιστεύονται ἀποκρυφιστικές θεραπευτικές μεθόδους, ὅτι κινδυνεύουν, ὅτι τό ποθούμενο ἀποτέλεσμα, τελικά, δέν θά ἐπέλθει καί ὅτι πίσω ἀπό μιά φαινομενική βελτίωση τῆς ὑγείας κρύπτεται μιά σοβαρότερη ἀπειλή. Οἱ ἄνθρωποι τῆς ἐποχῆς μας εἶναι ἀπρόθυμοι νά πιστέψουν στήν ἀλήθεια τοῦ Εὐαγγελίου, ἐπικαλούμενοι τήν αὐθεντία τῆς λογικῆς καί τῆς ἐπιστήμης, εἶναι, ὅμως, προθυμότατοι νά πιστέψουν σέ αὐθαίρετες καί ἀνόητες ἀντιλήψεις τοῦ Ἀποκρυφισμοῦ, τῆς Νέας Ἐποχῆς καί τῶν ἀνατολικῶν θρησκειῶν· ἐκεῖ δέν ἰσχύει, προφανῶς, ἡ αὐθεντία τῆς λογικῆς καί τῆς ἐπιστήμης! Εἶναι, ἐπίσης, δύσκολο ἐμεῖς οἱ ἴδιοι νά διακρίνουμε μέ ἀσφάλεια σέ ποιές συγκεκριμένες περιπτώσεις ὑπάρχει ὄντως κίνδυνος καί σέ ποιές δέν ὑπάρχει.
Ὡστόσο, ὡς Ὀρθόδοξοι κληρικοί δέν ἐνεργοῦμε βασιζόμενοι ἀποκλειστικά στίς δικές μας δυνάμεις, δέν ἐνεργοῦμε ἀπολυτοποιώντας τήν ἀνθρώπινη λογική καί τίς φυσικές μας ἱκανότητες, δηλαδή δέν ἐνεργοῦμε ἀτομικά καί αὐθαίρετα. Ἀντίθετα, ἐνεργοῦμε ἐκκλησιαστικά, δηλαδή ἀξιοποιοῦμε τίς δυνατότητες, τούς θεσμούς, τά «ἐργαλεῖα», πού ἡ ἴδια ἡ Ἐκκλησία μᾶς παρέχει. Αὐτό σημαίνει πρακτικά ὅτι καταφεύγουμε στή γνώμη καί στήν καθοδήγηση τοῦ οἰκείου Ἐπισκόπου, συνεργαζόμεθα μέ τούς ἐπί τῶν αἱρέσεων ὑπευθύνους ἤ μέ τό ἐπί τῶν αἱρέσεων εἰδικό γραφεῖο τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας καί γιά σοβαρότερα θέματα ζητοῦμε τή βοήθεια τῆς ἐπί τῶν αἱρέσεων Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἡ ὁποία ἐπιτελεῖ στίς μέρες μας σημαντικότατο καί ἀξιολογότατο ἔργο. Τέλος, ἐνεργοῦμε (ὀφείλουμε νά ἐνεργοῦμε) καί πνευματικά, πού σημαίνει ὅτι μέ ταπείνωση καί συνοχή καρδίας καταφεύγουμε διά θερμῆς προσευχῆς στόν Θεό, ἀναθέτουμε σ’ Αὐτόν τά προβλήματά μας, ζητοῦμε τή βοήθειά Του καί ἀναμένουμε μέ ὑπομονή τόν φωτισμό, τή Χάρη καί τήν καθοδήγησή Του. Μόνο ἔτσι θά δοῦμε νά ἀνοίγονται διέξοδοι σέ δύσκολα καί φαινομενικῶς ἀνυπέρβλητα προβλήματα καί μόνο ἔτσι μποροῦμε νά ἐλπίζουμε ὅτι ἔργο μας θά ἔχει καρποφορία, πρός δόξαν Θεοῦ καί πρός οἰκοδομήν καί σωτηρίαν τοῦ Λαοῦ, τόν ὁποῖο Ἐκεῖνος μᾶς ἐμπιστεύτηκε.

Πρωτ. Σωτήριος Ὀ. Ἀθανασούλιας
2015





[1] Πρβλ. Φ. Χαλᾶ, Ἀποκρυφισμός - Θεοσοφία, 1977, σ. 60.
[2] Πρόκειται γιά τήν «ΚΕ' Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη Ἐντεταλμένων Ὀρθο­δό­ξων Ἐκκλη­σιῶν καί Ἱερῶν Μητροπόλεων γιά θέματα αἱρέ­σεων καί παραθρησκείας», πού πρραγματοποιήθηκε στόν Βόλο ἀπό 4 ἕως 6 Νοεμβρίου 2013. Τά Πορίσματα τῆς Συνδιάσκεψης ἔχουν ἀναρτηθεῖ στό διαδίκτυο καί στή θέση http://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/commitees/heresies/ke_porismata1.pdf (13/1/2015).
[3] Ἀντ. Ἀλεβιζοπούλου, Ἐγχειρίδιο αἱρέσεων καί παραχριστιανικῶν ὁμάδων, 1994, σ. 334.
[4] Ἀντ. Ἀλεβιζοπούλου, ὅ.π., σ. 334.
[6] Χρ. Τσιάκκα, Ἐγκυκλοπαιδικό Λεξικό θρησκειῶν καί αἱρέσεων, 2002, σ. 389-390.
[7] Πορίσματα ΚΕ' Πανορθόδοξης Συνδιάσκεψης Ἐντεταλμένων Ὀρθο­δό­ξων Ἐκκλη­σιῶν καί Ἱερῶν Μητροπόλεων γιά θέματα αἱρέ­σεων καί παραθρησκείας», ὅ.π.
[8] Φ. Χαλᾶ, ὅ.π., σ. 7.
[9] Στό ἴδιο, σ. 7.
[10] Α' Κορ. 12, 26.
[11] Ἰω. 5,14.
[12] Ἑρμηνεία εἰς τήν πρός Ρωμαίους, PG 74, 789.
[13] Ἰω. 9,2.
[14] Ἰω. 9,3.
[15] Λουκ. 13, 11-16.
[16] Α' Κορ. 15,26.
[17] Νεκρώσιμος Ἀκολουθία, Μικρόν Εὐχολόγιον, ἔκδ. Ἀπ. Διακονίας, Ἀθῆναι 199211, σ. 251. Πρβλ. Μαξίμου Ομολογητοῦ, Πρός Θαλάσσιον, PG 90, 417Α, Γρηγορίου Θεολόγου, Λόγος 38, PG 36, 324D, Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ, Ἔκδοσις ἀκριβής Ὀρθοδόξου πίστεως, PG 94, 1120BC.
[18] Σοφ. Σειρ. 38,6.
[19] Σοφ. Σειρ. 38,1.
[20] Σοφ. Σειρ. 38,4.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου