γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2015

Σύγχρονες αιρέσεις και πολιτική


 Κείμενο δημοσιευμένο στό περιοδικό
«Ἐφημέριος»,
μηνιαία ἔκδοση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος,
ἔτος 61, τεῦχ. 6, Ἰουν. 2012.

Πολλοί πιστεύουν τι στήν ποχή μας θρησκεία καί πολιτική εναι δύο νεξάρτητα φαινόμενα, ρα δράση τν θρησκευτικν μάδων, πού συνήθως ποκαλονται «αρέσεις», δέν νέχει κανέναν κίνδυνο γιά τήν Πολιτεία τήν κοινωνία καί εναι νεκτή στά πλαίσια το θρησκευτικο πλουραλισμο. Θρησκεία καί πολιτική ταυτίζονταν κάποτε στό παρελθόν· τώρα, μως, χουν διαχωριστε ριστικά! Τό πόσο σφαλμένες εναι τέτοιες κτιμήσεις εναι προφανές, ν ναλογισθε κανείς τι μέχρι σήμερα στόν Ρωμαιοκαθολικισμό Πάπας (γέτης κατομμυρίων πιστν σέ λο τόν κόσμο) εναι καί ρχηγός κράτους, ν στό σλάμ, πού πεκτείνεται δυναμικά στήν ποχή μας, δέν πάρχει διάκριση μεταξύ θρησκείας καί πολιτικς. Κάτι νάλογο συμβαίνει καί στίς σύγχρονες αρέσεις, ο περισσότερες πό τίς ποες ετε ρνονται τ συντεταγμνη Πολιτεα κα τος θεσμος της, ετε πιχειρον ν καταλβουν τν ξουσα μέ διάφορους τρόπους, ετε συμπλκονται μ' ατν μ σχσεις θμιτες. ς δομε, μως, κποια συγκεκριμνα παραδεγματα.

γνωστή αρεση τν Μαρτρων το εχωβ διακρίνει σαφς μεταξ τς ργνωσης το Θεο («θεοκρατας»), στήν ποία νήκουν ο παδοί της, κα τς ργνωσης το Σαταν, στν ποα νκουν λοι ο λλοι, δηλ. ο κυβερνσεις, ο στρατο τν θνν, ο θρησκεες, χριστιανική κκλησα, ο διεθνες ργανισμο καί κθε μορφς ξουσα. Ο πολιτικο εναι ο «δεσμοφλακες το διαβλου» (Πλοτη, σ. 220) ο «πρκτορες το Σαταν» (Θρησκεα, σ. 71-72) καί λοι ο γνωστο θεσμο ποτελον μρος νς συστματος, πο δηγεται π τν διο τν Σαταν σέ μιά τελικ ναμτρηση κα στν καταστροφ του στν ρμαγεδνα. Γι ν πιβισεις, πρπει ν γκαταλλεψεις τ συντομτερο τν παρταξη το Σαταν κα ν νταχθες στ «βασιλεα», δηλ. στήν ργάνωση τς αρεσης. Κατά συνέπειαν, σημαα συμβολζει τ σατανικ κρτος καί ο στρατο τν θνν εναι το Σαταν. παδς τς «βασιλεας» δν μπορε ν νκει ταυτχρονα στν στρατ το Σαταν. Πρός τό παρόν δν παρνει πλο, γι ν μν πηρετε ατό τ σύστημα, κποτε, μως, θ κληθε ν πολεμσει μ «θανατηφρα πλα» (Σκοπι, 1955, σ. 95). Μία εναι «μνη νμιμη κυβρνηση γι λη τν νθρωπτητα» (Σκοπι, 15/7/1984, σ. 19). « Βασιλεα το Θεο στν ποα ο Μρτυρες το εχωβ δνουν τν πρτιστη ποταγ τους εναι ληθιν μα πραγματικ κυβρνηση ... χει πραγματικος νμους ... χει πραγματικος πηκους πο ποτελον να αξανμενο θνος ... Ατ Μεσσιανικ Βασιλεα θ συντρψει λες τς κοσμικς κυβερνσεις ξαφανζοντς τις» (στό διο).
Μιά λλη σύγχρονη αρεση, «νωτικ κκλησα» το κορετη ψευδομεσσα Σν Μον, γείρει πίσης ξισεις γι παγκσμια κυριαρχα. Σκοπς της εναι ν γκαθιδρσει τ βασιλεα το Θεο στ γ, τν ποα δν κατρθωσε, δθεν, ν γκαθιδρσει ησος. Γι τν σκοπ ατ Μον χει ναλβει συστηματικ προσπθεια προσγγισης κα διβρωσης πεθυνων προσώπων κα φορων σ λους τος τομες τς ζως σ παγκσμιο ππεδο, μ πισκψεις, μιλες, κδηλσεις, συνδρια κ.λπ. Μον δν ποδχεται τ δημοκρατα. Τ δημοκρατικ σστημα «δν εναι τ δεδες σστημα πο σκφθηκε Θες» κα « δημοκρατικς κσμος δν χει κατεθυνση κα πρπει ν τν δηγσουμε», σχυρζεται (. λεβιζοπολου, Νεοφανες αρσεις, σ. 69). ν κα ο ξισεις ατές ξεπερνον κθε ριο λογικς, σ κδηλσεις το Μούν μετέχουν πολιτικο π' λο τν κσμο κα διεσδυση σ παγκσμιους ργανισμος εναι μφανς. νθρωποι το Μον παζουν κατ καιρος γετικ ρλο στ Παγκσμιο Συμβολιο κκλησιν, ν λλοι μπκαν στ Γαλλικ κα Ερωπαϊκ Κοινοβολιο μσ το κμματος το Le Pen. Μάλιστα, σέ παγκσμιο συνδριο, πού ργνωσε στ Μσχα τό 1990, μετεχαν 41 πρην πρεδροι, ρχηγο κρατν, ρχηγο κυβερνσεων κα πρωθυπουργο!
Σαηεντολογα εναι να λλο παράδειγμα σύγχρονης αρεσης μ σαφες πολιτικς πιδιξεις. διατερο μλημ της εναι πκτηση πολιτικς δναμης. Σ ντυπα τς αρεσης γνονται διαπιστσεις γι τν πολιτικ κα παρχονται δηγες στ μλη: « διευθυντς μις ταιρεας πο δν κατχει καννα πιστοποιητικ σαηεντολογας, μι μρα θ ποτχει. Κα ρχηγς τς κυβρνησης μις χρας θ καταστραφε ν δν εναι οκεος μ τ σαηεντλοτζυ». «Κυρεψε, σχετα μ ποιν τρπο τς θσεις - κλειδι». «ποκτεστε να πληρωμνο πστο ς γραμματας διευθυντς πιτελεου κοντ στν ρχηγ». «Εναι εκολο σ μι ττοια περιοχ ν καταλβει κανες πστα. Μν κουρζεστε ν κλεγετε (μ κλογς). ποκτστε να πστο ς συνεργτης το γραφεου ς φρουρς· χρησιμοποιεστε κθε ταλντο πο διαθτετε γι ν ποκτσετε μι θση πλησον ττοιων προσπων» (. λεβιζοπολου, .π., σ. 109). Χαρακτηριστικό παράδειγμα τν πολιτικν της πιδιώξεων εναι προσπθεια τς αρεσης ν ργανσει τ σγχρονη λβανα σ σαηεντολογικ κρτος (περισστερα .π., σ. 117-121).
πό τά παραπάνω φαίνεται σαφς τι ο σύγχρονες αρέσεις, πού πιχειρον νά διαβρώσουν τομέα τς ζως, δέν φήνουν νεπηρέαστο καί τόν χρο τς πολιτικς. Κάποιες π’ ατές ποτελον πραγματική πειλή γιά τήν δια τήν Πολιτεία, γιά τούς δημοκρατικούς θεσμούς, γιά τήν κοινωνία γενικότερα, γι’ ατό Πολιτεία δέν πρέπει νά φησυχάζει καί νά μήν λαμβάνει μέτρα. ρθόδοξη κκλησία, ντίθετα, δέν χει πολιτικές βλέψεις. ν στό παρελθόν σκησε ξουσία (Τουρκοκρατία, Κύπρος), ατό γινε κάτω πό εδικές νάγκες συνθκες. ταν ο νάγκες ξέλειψαν, παρέδωσε τήν ξουσία στούς νόμιμους φορες της. λλωστε, ο κανόνες τς κκλησίας παγορεύουν στούς κληρικούς νά ναλαμβάνουν πολιτικά ξιώματα. Βέβαια, ρθοδοξη κκλησία χει καί «πολιτική Θεολογία», δηλ. διδασκαλία γιά τό πς πρέπει νά εναι Χριστιανός γέτης, γιά τά καθήκοντα τν πιστν της ναντι τς Πολιτείας κ.λπ. μως, ατό πέχει πολύ πό τό πιχειρε νά καταλάβει τήν ξουσία κόμη καί νά τήν χειριστε πρός φελός της, φο γι’ ατήν σχύει πόλυτα λόγος το Κυρίου «τά Καίσαρος τ Καίσαρι καί τά το Θεο τ Θε» (Ματθ. 21,22).

Πρωτ. Σωτήριος . θανασούλιας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου