γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2015

Σύγχρονες αιρέσεις και οικονομία


Κείμενο δημοσιευμένο στό περιοδικό
«Ἐφημέριος»,
μηνιαία ἔκδοση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος,
ἔτος 62, τεῦχ. 4, Ἀπρ. 2013. 

Στήν ποχή μας, πού μαστίζεται ντονα πό τή γνωστή οκονομική (καί πνευματική) κρίση, διαίτερο νδιαφέρον ποκτ σχέση τν αρέσεων μέ τήν οκονομία. Μιά προσεκτική ματιά στόν χρο τν σύγχρονων αρέσεων ποδεικνύει τι ατές λειτουργον συνθως ς καλοστημνες οκονομικς πιχειρσεις, μ σκοπ τν κμετλλευση τν παδν τους. Δν πλησιζουν τ ποψφια μλη γι τ σσουν νά τ βοηθσουν ν τούς λσουν τ προβλματα, λλά γι ν τ κμεταλλευθον. οκονομικ κμετλλευση φθνει τς περισστερες φορς μχρι τν πλρη οκονομικ ξουθνωση, δηλ. τν ρπαγ λκληρης τς περιουσας. Ττε τό μλος, στερομενο κθε οκονομικο μσου κα κατατραυματισμνο π τς μεθδους τς ργνωσης, πο μπιστεθηκε, δυσκολεεται φνταστα ν ζσει στν κοινωνα. Σν μνη διξοδο πιλγει τ ν παραμενει στν αρετικ μδα, ργαζμενο γι' ατν (χωρς μοιβ φυσικ), συνθως μχρι τ τλος τς ζως του.

Τ κυριτερα μσα, μέ τά ποα σκεται οκονομικ κμετλλευση καί τά ποα συνήθως ποικλουν ν ργνωση, εναι τ ξς: α) Πωλσεις βιβλων, ντπων κα λλων προϊντων, τ ποα ποχρεωτικά γορζουν τ μλη κα διαθτουν σ λλους. β) Σεμινρια κμθησης τς διδασκαλας τς αρεσης, πο προσφρονται ναντι δρς μοιβς. Ατ συνήθως δέν τελειώνουν ποτέ: τ να διαδχεται τ λλο κα γνονται συνεχς κριβτερα. γ) μισθη μερικς μοιβμενη «θελοντικ» ργασα. Στ πρτα στδια τς μύησης τ μλος καλεται ν θυσισει να μρος το χρνου του, ργαζμενο γι τος «ψηλος σκοπος» τς ργνωσης. Στό τέλος καλεται ν προσφρει λκληρο τν χρνο του, ργαζμενο, μ μνο ντλλαγμα τ συντρησ του. δ) Εσφορς, συνδρομς καί δωρες κ μρους τν μελν. διαδικασα κα δ εναι παρμοια: στν ρχ τ μλος θ προσφρει λγα, ργτερα πολλ κα στ τλος λα. ε) πιχειρηματικ δραστηριότητα μσω ταιρειν κμετλλευσης, πο δρονται π αρσεις. Κάποιες αρσεις πιδικουν τν κατληψη ταιρειν πιχειρσεων ποή δη πάρχουν, μ σκοπ τν κμετλλευσ τους. στ) λλες αρσεις βαρνονται μ κατηγορες γι παρνομες δραστηριτητες πλουτισμο (λαθρεμπριο, διακνηση ναρκωτικν, μπριο πλων κ..), πως πανειλημμνα χουν διαπιστσει εσαγγελικς κα νακριτικς ρχς στν λλδα κα στ ξωτερικ. ζ) Τλος, πρχουν αρσεις πο πλουτζουν ξαναγκζοντας τ μλη τους σ κτεταμνη παιτεα. ς δομε, μως, κάποια παραδείγματα πό γνωστς αρσεις στ χρα μας.
αρεση τν Μαρτρων το εχωβ, ξεκνησε σν διωτικ πιχερηση το δρυτ της Κρολου Ρσσελ (1881). Σντομα (1884) γινε μετοχικ ννυμη ταιρεα, πού ξακολουθε ν λειτουργε ς πιχερηση μ μπορικος σκοπος, τος ποους, μλιστα, δν πκρυπτε διος δρυτής της. Τ σοδά της προρχονται π κδόσεις, μπριο κασετν, μισθη ργασία σέ γροκτματα τς ταιρείας, εσφορς μελν («δεκτη» κ.), «δωρες π ρους», διαθκες κα πολλς λλες πηγές. κρια οκονομικ δραστηριτητα εναι, βέβαια, κδοτικ. Τ περσγχρονα περιστροφικ πιεστρια, πο λειτουργον σ διφορες χρες, κδδουν ατματα τετραχρωμα κα ποδδουν 1.000 περιοδικ ν λεπτ! Μ βση στοιχεα τς διας τς ταιρεας γι τ τος 1986, τ σοδα π βιβλα γι τ τος κενο πολογζονται σ 13.187.490.900 δρχ. κα π περιοδικ σ 19.257.575.925 δρχ., δηλ. σνολο 32.445.066. 825 δρχ. μ τς ττε ξες! π ατ τ συνολικ κστος παραγωγς φθάνει μνο στ 10% τν σδων καί λο τ πλοιπο ποτελε καθαρ κρδος! (βλ. π. ντ. λεβιζοπολου, Μι δικτατορα στ Μπροκλιν, θναι 1994, σ. 402 - 403). Τ σοδα ατά προρχονται π μα μνο οκονομικ δραστηριτητα τς αρεσης.
Σαηεντολογα εναι μι σγχρονη αρεση, γνωστή σήμερα ς «κκλησα τς Σαηεντολογας». δρυτής της Ρν Χμπαρντ σχυριζόταν τι «ν κποιος θλει ν γνει κατομμυριοχος, πρπει ν ξεκινσει τ δικ του θρησκεα» (Θες κα Θρησκεα, τ. 12, 2000, σ. 111). τσι, δρυσε μιά νέα αρεση, προτρέποντας: «Κνε χρματα. Κνε πι πολλ χρματα. Κνε τος λλους ν παργουν, ν κνουν χρματα» (ντ. λεβιζοπολου, Νεοφανες αρσεις, θνα 1995, σ. 183). Χαρακτηριστικό εναι τ φιρωμα τς φημερδας «Munchener Merkur» το Μονχου (14/4/1983) μέ ττλο «Σαηεντολογα. πρτατος Θες τς αρεσης λγεται χρμα». αρεση πλουτζει προσφροντας σειρές «ψυχοθεραπευτικν» σεμιναρων, πως Σεμινρια πικοινωνας, Διαδικασα ποκθαρσης, Πργραμμα πεξρτησης π τ ναρκωτικ κ.., που γνεται οκονομικ φαμαξη τν μελν μπέδωση τς διδασκαλα της. Κατά τ περιοδικ Θες κα Θρησκεα (τ. 12, σ. 112), τ 1991 να προκαταρκτικ μθημα στοχιζε στς Η.Π.Α. 50 δολρια. Ο μυστικς διδασκαλες τς αρεσης γι τν σμπαν κα τν καταγωγ τν νθρπινων σθενειν στοχιζαν 13.000 δολρια, ν γι τν λοκλρωση λων τν μαθημτων χρειζονταν περπου 400.000 δολρια! Κι δ τ σεμινρια δν εναι μνη, λλά μία πό τίς πολλές οκονομικές δραστηριτητες τς αρεσης.
χρος δέν μς πιτρέπει νά ναφερθομε ναλυτικά στίς οκονομικές δραστηριότητες λλων αρέσεων, πως νωτική κκλησία το ψευδομεσσία Σάν Μούν, ο πάμπλουτοι γκουρού, πού μφανίζονται στή Δύση ζώντας μέσα στή χλιδή καί στήν πολυτέλεια καί πιβάλλοντας στούς παδούς του ξαντλητική «σκηση» (ξαθλίωση), τεράστια ποκρυφιστική γορά κ.. Συμπερασματικά ναφέρουμε τι στίς περισσότερες περιπτώσεις θρησκεία μεταβάλλεται σέ οκονομική πιχείρηση, μέ στόχο τόν πλουτισμό καί τήν κμετάλλευση, καί ο σύγχρονες αρέσεις εναι κατά κανόνα κερδοσκοπικές ταιρεες μέ θρησκευτικό προσωπεο. Κάθε μπλοκή σ’ ατές συνεπάγεται πολλούς κινδύνους. πιό μεσος καί πιό ρατός εναι, βέβαια, οκονομική κμετάλλευση, μλλον οκονομική ξουθένωση. Δυστυχς, μως, ατός δέν εναι μόνος κίνδυνος. σοι χουν μελετήσει τό φαινόμενο τν αρέσεων γνωρίζουν καλά τι πάρχουν πολύ περισσότεροι καί πολύ μεγαλύτεροι κίνδυνοι!

Πρωτ. Σωτήριος . θανασούλιας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου