Ὁ χρόνος. Ἡ σχεδόν ἀνέφικτη δυνατότητα προσευχῆς «ἑπτάκις τῆς ἡμέρας» (Ψαλμ. 118,164), περιορίζει ἀναγκαστικά τούς «καιρούς» τῆς ἀτομικῆς προσευχῆς σέ δύο ἤ ἀκόμη καί σέ ἕναν: πρωΐ, βράδυ ἤ ὅταν ἐξυπηρετεῖται ὁ προσευχόμενος. Ὡστόσο, μιά σύντομη, τουλάχιστον, προσευχή πρέπει νά γίνεται μετά τόν ὕπνο (πρωΐ) καί πρό τοῦ ὕπνου (βράδυ). Ἡ διάρκεια τῆς προσευχῆς εἶναι ἔνδειξη τῆς σχέσεώς μας μέ τόν Θεό: τό πόσο ἀγαπᾶμε κάτι, φαίνεται ἀπό τό πόσον χρόνο ἀφιερώνουμε σ’ αὐτό. Ἡ σωστή προσευχή πρέπει νά γίνεται μέ πρόγραμμα (ὅπως καί κάθε ἄλλη πνευματική ἐργασία) καί νά ἔχει σταθερότητα (πρέπει νά ὑπάρχει «κανόνας» προσευχῆς). Οἱ Πατέρες τονίζουν τή σημασία τοῦ προγράμματος στήν πνευματική ζωή. Καλύτερα ὁ χρόνος τῆς καθημερινῆς προσευχῆς νά εἶναι μικρότερος, ἀλλά σταθερός, παρά μεγάλος καί ἀσταθής (ὁ μικρότερος χρόνος μπορεῖ νά αὐξάνεται κατά περίπτωσιν, ὄχι, ὅμως, νά μειώνεται). Ἡ διάρκεια δέν πρέπει νά ἐξαρτᾶται ἀπό τή διάθεσή μας νά προσευχηθοῦμε. Ἡ διάθεση εἶναι ἀποτέλεσμα Χάριτος τοῦ Θεοῦ καί δέν ἐξαρτᾶται, συνήθως, ἀπό μᾶς («τό πνεῦμα ὅπου θέλει πνεῖ», Ἰω. 3,7). Ὁ τρόπος. Ὅπως ὑπάρχει ποικιλία προσευχῶν, ἔτσι ὑπάρχει καί ποικιλία τρόπων προσευχῆς. Ὁ συνήθης τρόπος εἶναι ἡ ὄρθια στάση μέ ἐλαφρά κλίση τῆς κεφαλῆς. Ἐπίσης, ἀρκετά συνήθης τρόπος εἶναι ἡ γονυκλινής προσευχή. Μπορεῖ, ὡστόσο, ὁ προσευχόμενος νά προσεύχεται ἀκόμη καί καθήμενος. Οἱ ἀσκητές τῆς νοερᾶς προσευχῆς προσεύχονται, συνήθως, καθήμενοι «ἐν σπιθαμιαίᾳ καθέδρᾳ». Στήν ἀσκητική Παράδοση συναντᾶμε καί ἄλλους τρόπους προσευχῆς, πού σήμερα ἔχουν ἐκπέσει. Ὁ τρόπος τῆς προσευχῆς ἐξαρτᾶται καί ἀπό τό περιεχόμενό της: στίς κατανυκτικές προσευχές εἴμεθα γονυκλινεῖς, στίς ἀναστάσιμες ὄρθιοι κ.λπ. Ἡ προσωπική προσευχή μπορεῖ νά περιλαμβάνει καί μετάνοιες, μικρές ἤ μεγάλες, σέ συνδυασμό μέ τό σημεῖο τοῦ σταυροῦ. Ἡ προεργασία. Ἡ καθαρά προσευχή ἀπαιτεῖ προεργασία, ἡ ὁποία ἔγκειται στή συγκέντρωση τοῦ νοῦ ἀπό τόν περισπασμό του στόν κόσμο. Γι’ αὐτό πρέπει νά προηγεῖται κάποιος χρόνος ἀποχῆς ἀπό κάθε ἐνέργεια, ἀλλά καί ἀπό κάθε σκέψη. Στή συνέχεια μπορεῖ νά γίνεται «προθέρμανση», μέ τή μελέτη πνευματικῶν κειμένων (Ἁγίας Γραφῆς, βίων Ἁγίων, Πατερικῶν καί ἀσκητικῶν κειμένων κ.λπ.). Ἡ πνευματική μελέτη κατανύσσει τήν ψυχή καί τήν προετοιμάζει γιά προσευχή. Γενικά, ἡ αὐθεντική προσευχή προϋποθέτει ὅ,τι οἱ Πατέρες ὀνομάζουν «νῆψιν», δηλαδή μιά ἰδιαίτερη προσοχή τοῦ νοῦ γιά τό ποιές σκέψεις (λογισμοί) εἰσέρχονται ἐντός του καί ποιές εἰκόνες εἰσέρχονται ἐντός του, μέσῳ τῶν πέντε αἰσθήσεων καί τῆς φαντασίας. Ἡ «νῆψις» πρέπει νά εἶναι διαρκής κατάσταση κάθε πιστοῦ.
Ἀγαπητοί φίλοι,
Σᾶς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σᾶς εὔχομαι καλή περιήγηση. Σ’ αὐτό θά βρεῖτε κείμενα θεολογικοῦ καί πνευματικοῦ περιεχομένου, ὅπως κείμενα ἀναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας, ἀντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικῆς οἰκοδομῆς, κείμενα ἀναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ἀναζητήσεις τῆς ἐποχῆς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεῖα ἀπό τήν πίστη καί ζωή τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας.
Εὔχομαι τά κείμενα αὐτά καί κάθε ἀνάρτηση σ’ αὐτό τό ἱστολόγιο νά φανοῦν χρήσιμα σέ ὅσους ἐνδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά ἀφυπνίσουν καί νά οἰκοδομήσουν πνευματικά.
Ἡ εὐλογία καί ἡ Χάρις τοῦ Κυρίου νά εἶναι πάντοτε μαζί σας.
Μετά τιμῆς καί ἀγάπης.
π. Σωτήριος Ἀθανασούλιας
Ἐφημέριος Μητροπολιτικοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Βασιλείου Τριπόλεως.
Τρίτη 9 Απριλίου 2019
Μορφή και περιεχόμενο της προσευχής
Ὁ χρόνος. Ἡ σχεδόν ἀνέφικτη δυνατότητα προσευχῆς «ἑπτάκις τῆς ἡμέρας» (Ψαλμ. 118,164), περιορίζει ἀναγκαστικά τούς «καιρούς» τῆς ἀτομικῆς προσευχῆς σέ δύο ἤ ἀκόμη καί σέ ἕναν: πρωΐ, βράδυ ἤ ὅταν ἐξυπηρετεῖται ὁ προσευχόμενος. Ὡστόσο, μιά σύντομη, τουλάχιστον, προσευχή πρέπει νά γίνεται μετά τόν ὕπνο (πρωΐ) καί πρό τοῦ ὕπνου (βράδυ). Ἡ διάρκεια τῆς προσευχῆς εἶναι ἔνδειξη τῆς σχέσεώς μας μέ τόν Θεό: τό πόσο ἀγαπᾶμε κάτι, φαίνεται ἀπό τό πόσον χρόνο ἀφιερώνουμε σ’ αὐτό. Ἡ σωστή προσευχή πρέπει νά γίνεται μέ πρόγραμμα (ὅπως καί κάθε ἄλλη πνευματική ἐργασία) καί νά ἔχει σταθερότητα (πρέπει νά ὑπάρχει «κανόνας» προσευχῆς). Οἱ Πατέρες τονίζουν τή σημασία τοῦ προγράμματος στήν πνευματική ζωή. Καλύτερα ὁ χρόνος τῆς καθημερινῆς προσευχῆς νά εἶναι μικρότερος, ἀλλά σταθερός, παρά μεγάλος καί ἀσταθής (ὁ μικρότερος χρόνος μπορεῖ νά αὐξάνεται κατά περίπτωσιν, ὄχι, ὅμως, νά μειώνεται). Ἡ διάρκεια δέν πρέπει νά ἐξαρτᾶται ἀπό τή διάθεσή μας νά προσευχηθοῦμε. Ἡ διάθεση εἶναι ἀποτέλεσμα Χάριτος τοῦ Θεοῦ καί δέν ἐξαρτᾶται, συνήθως, ἀπό μᾶς («τό πνεῦμα ὅπου θέλει πνεῖ», Ἰω. 3,7). Ὁ τρόπος. Ὅπως ὑπάρχει ποικιλία προσευχῶν, ἔτσι ὑπάρχει καί ποικιλία τρόπων προσευχῆς. Ὁ συνήθης τρόπος εἶναι ἡ ὄρθια στάση μέ ἐλαφρά κλίση τῆς κεφαλῆς. Ἐπίσης, ἀρκετά συνήθης τρόπος εἶναι ἡ γονυκλινής προσευχή. Μπορεῖ, ὡστόσο, ὁ προσευχόμενος νά προσεύχεται ἀκόμη καί καθήμενος. Οἱ ἀσκητές τῆς νοερᾶς προσευχῆς προσεύχονται, συνήθως, καθήμενοι «ἐν σπιθαμιαίᾳ καθέδρᾳ». Στήν ἀσκητική Παράδοση συναντᾶμε καί ἄλλους τρόπους προσευχῆς, πού σήμερα ἔχουν ἐκπέσει. Ὁ τρόπος τῆς προσευχῆς ἐξαρτᾶται καί ἀπό τό περιεχόμενό της: στίς κατανυκτικές προσευχές εἴμεθα γονυκλινεῖς, στίς ἀναστάσιμες ὄρθιοι κ.λπ. Ἡ προσωπική προσευχή μπορεῖ νά περιλαμβάνει καί μετάνοιες, μικρές ἤ μεγάλες, σέ συνδυασμό μέ τό σημεῖο τοῦ σταυροῦ. Ἡ προεργασία. Ἡ καθαρά προσευχή ἀπαιτεῖ προεργασία, ἡ ὁποία ἔγκειται στή συγκέντρωση τοῦ νοῦ ἀπό τόν περισπασμό του στόν κόσμο. Γι’ αὐτό πρέπει νά προηγεῖται κάποιος χρόνος ἀποχῆς ἀπό κάθε ἐνέργεια, ἀλλά καί ἀπό κάθε σκέψη. Στή συνέχεια μπορεῖ νά γίνεται «προθέρμανση», μέ τή μελέτη πνευματικῶν κειμένων (Ἁγίας Γραφῆς, βίων Ἁγίων, Πατερικῶν καί ἀσκητικῶν κειμένων κ.λπ.). Ἡ πνευματική μελέτη κατανύσσει τήν ψυχή καί τήν προετοιμάζει γιά προσευχή. Γενικά, ἡ αὐθεντική προσευχή προϋποθέτει ὅ,τι οἱ Πατέρες ὀνομάζουν «νῆψιν», δηλαδή μιά ἰδιαίτερη προσοχή τοῦ νοῦ γιά τό ποιές σκέψεις (λογισμοί) εἰσέρχονται ἐντός του καί ποιές εἰκόνες εἰσέρχονται ἐντός του, μέσῳ τῶν πέντε αἰσθήσεων καί τῆς φαντασίας. Ἡ «νῆψις» πρέπει νά εἶναι διαρκής κατάσταση κάθε πιστοῦ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου