γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Κυριακή 14 Απριλίου 2013

Εκκλησία, αιρέσεις και αυτοκτονία


ΕΚΚΛΗΣΙΑ, ΑΙΡΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ

ΠΡΩΤ.
ΣΩΤΗΡΙΟΥ Ο. ΑΘΑΝΑΣΟΥΛΙΑ

(Ὁμιλία σέ ἐκδήλωση τῆς Ζ΄ Ἐφορείας Προϊστορικῶν καί Κλασικῶν Ἀρχαιοτήτων στόν ἀρχαιολογικό χῶρο τῆς ἀρχαίας Ὀλυμπίας, τό Σάββατο 13 Ἀπριλίου 2013). 

Σεβαστοί πατέρες, κύριε Βουλευτά, γαπητοί φίλοι,

Νά μο πιτρέψετε πρίν ναφερθ στό θέμα μέ τό ποο θά σχοληθομε, νά εχαριστήσω θερμά τούς διοργανωτές ατς τς κδήλωσης, τήν Ζ' φορεία Προϊστορικν καί Κλασικν ρχαιοτήτων, τήν Διευθύντρια κ. Γεωργία Χατζ - Σπηλιοπούλου καί, γενικά, σους εχαν τήν δέα νά σχοληθομε μέ να τόσο σημαντικό πρόβλημα τν μερν μας. πίσης, θά θελα νά εχαριστήσω τόν Σεβ. Μητροπολίτη λείας καί λένης κ. Γερμανό καί τούς συνεργάτες του στήν ερά Μητρόπολη, πού πρόθυμα δωσαν τήν ελογία σέ ναν κληρικό πό κοντινή παρχία νά σς πευθύνει τόν λόγο πό ατό δ τό βμα. Σς διαβεβαι τι εναι γιά μένα μεγάλη τιμή νά βρίσκομαι σέ ατό τόν χρο, νάμεσά σας καί μπροστά σέ τόσο κλεκτό κροατήριο. Χαίρομαι διαίτερα γι’ ατό, καί σς εχαριστ καί πάλι θερμά.

Λυπομαι, βέβαια, γιατί τό θέμα μέ τό ποο θά σχοληθομε δέν εναι καθόλου εχάριστο. Κατ’ ξοχήν ργο τν κληρικν δέν εναι νά ναφέρονται σέ δυσάρεστα, λλά νά εαγγελίζονται τά χαρμόσυνα, δηλαδή νά μεταφέρουν στόν κόσμο μηνύματα χαρς καί λπίδας, πού πηγάζουν πό τό πρόσωπο καί τό ργο το ησο Χριστο. πό νάγκη ναφερόμεθα καί σέ τέτοια δυσάρεστα θέματα, φο πάρχουν στόν κόσμο μεγάλα προβλήματα καί καταστάσεις, πού πειλον τή σωτηρία συνανθρώπων μας, «πέρ ν Χριστός πέθανε»[1]. να τέτοιο να μεγάλο κοινωνικό, λλά καί πνευματικό πρόβλημα τν μερν μας εναι ατοκτονία. πως εναι γνωστό, παλαιότερα κόμη καί τό κουσμα ατς τς λέξης προκαλοσε τρόμο καί παρέπεμπε σέ να φοβερό καί ποτρόπαιο γκλημα, στω καί ν ατό δέν στρεφόταν ναντίον κάποιου λλου, λλά ναντίον ατο το διου πού τό διέπραξε. Σήμερα, βέβαια, τά πράγματα χουν λλάξει ρκετά, μέ ποτελέσμα νά κομε καθημερινά γιά τέτοιες περιπτώσεις καί νά μή μς προκαλε τήν δια ασθηση, σύμπτωμα καί ατό τς γενικότερης ξοικείωσης μέ τό κακό, πού καλλιεργεται πό μέσα νημερώσεως, ντυπα, μάδες, ργανώσεις, σκοτεινά κέντρα κ.λπ.
Θά προσπαθήσω νά σς μεταφέρω κάποια στοιχεα πό τήν μπειρία τς διακονίας μου στόν χρο τς κκλησίας καί διαίτερα στόν εαίσθητο τομέα τς ντιμετωπίσεως τν αρέσεων καί τν προβλημάτων πού ατές δημιουργον στίς σύγχρονες κοινωνίες. φορμή γιά τήν πιλογή το σημερινο θέματος ταν να κείμενο, πού εχαμε δημοσιεύσει σέ κάποιο ντιαιρετικό ντυπο, μέ τίτλο « ατοκτονία στίς σύγχρονες αρέσεις καί στήν Παράδοση τς κκλησίας»[2] καί τό ποο θά σς διανεμηθε, γιά νά τό χετε. παρουσίαση το θέματος περιλαμβάνει δύο μέρη. Στό πρτο θά δομε πς μφανίζεται τό πρόβλημα τς ατοκτονίας στίς σύγχρονες αρέσεις, δηλαδή θά ξετάσουμε τό φαινόμενο ατό σάν ναν πό τούς μεγάλους καί πολύ πιθανούς κινδύνους πού πιφέρει μπλοκή νός τόμου σέ κάποια πό τίς αρετικές παραθρησκευτικές μάδες καί ργανώσεις τν μερν μας καί ταυτόχρονα θά προσπαθήσουμε νά νιχνεύσουμε τούς μηχανισμούς, πού δηγον σέ να τέτοιο κραο φαινόμενο. Στο δεύτερο μέρος θά ξετάσουμε τό πς μφανίζεται τό φαινόμενο ατό σέ λες τίς λλες περιπτώσεις, κτός τν αρέσεων, καί διαίτερα τό πς ντιμετωπίζεται πό τήν κκλησία μας, δηλαδή ποιά εναι στάση τς κκλησίας ναντι τς ατοκτονίας καί τν ατοκτονούντων. διάκριση ατή εναι ναγκαία, πειδή ο λόγοι πού δηγον στήν πράξη τς ατοκτονίας εναι ντελς διαφορετικοί σέ κάθε περίπτωση. Στήν πρώτη περίπτωση ατία το φαινομένου εναι «πλύση γκεφάλου» ( κφραση, πως θά δομε, δέν εναι καθόλου περβολική), πού φίστανται τά μέλη μέσα στίς σύγχρονες αρέσεις, ν σέ λες τίς λλες περιπτώσεις ατία τς ατοκτονίας εναι συνήθως πελπισία. Διαφορετικοί, λοιπόν, εναι ο λόγοι πού δηγον στό διο γεγονός σέ κάθε περίπτωση, ρα καί διαφορετική πρέπει νά εναι ντιμετώπιση το προβλήματος.
ξαρση το φαινομένου στήν ποχή μας εναι, βέβαια, γεγονός διαμφισβήτητο, πού τό διαπιστώνουμε λοι μας καθημερινά. Συνεχς κομε πό τά μέσα νημερώσεως περιπτώσεις συνανθρώπων μας, πού φτασαν στά σχατα ρια τς πελπισίας καί ποφάσισαν νά τερματίσουν τή ζωή τους! Φτάσαμε σέ σημεο νά μήν πάρχει μέρα, χωρίς νά συμβε να τέτοιο περιστατικό: « ατοκτονία τς μέρας», σχολιάζουν πολλές φορές τά μέσα νημερώσεως! τραγική ατή κατάσταση φείλεται, βέβαια, κατά μέγα μέρος στήν πρόσφατη οκονομική κρίση, πού μαστίζει τή χώρα μας καί στά προβλήματα πού ατή δημιουργε σέ πρόσωπα, οκογένειες καί κοινωνίες. μως, τό φαινόμενο χει προσλάβει ερύτερες καί παγκόσμιες διαστάσεις καί δέν περιορίζεται ποκλειστικά στόν λλαδικό χρο. Εναι χαρακτηριστικό τι, πό εδηση πού δημοσιεύθηκε πρόσφατα στό διαδίκτυο πληροφορούμεθα τι στή γειτονική Βουλγαρία προγραμματίστηκαν δεήσεις γιά τήν περασμένη Παρασκευή καί Κυριακή 5 καί 7 πριλίου σέ λους τούς χώρους λατρείας τν μεγάλων θρησκειν γιά νά τερματιστε τό κύμα τν ατοκτονιν, πού χουν πολλαπλασιαστε τούς τελευταίους μνες στή χώρα. πως νακοίνωσε Βούλγαρος πρόεδρος, «προσευχόμαστε γιά νά δοθε τέλος στόν ξτρεμισμό καί στίς ατοκτονίες»[3]. Βέβαια, καί κε κατάσταση φείλεται περισσότερο στήν οκονομική κρίση, πού μφανίζεται πλέον μέ παγκόσμιες διαστάσεις. μως, οκονομική κρίση δέν εναι μόνη ατία το φαινομένου. πάρχουν καί λλοι λόγοι, πού συμβάλλουν στήν ξαρσή του, πως πιστία στόν Θεό, λιγοπιστία, πουσία λπίδος πού χαρακτηρίζει τήν ποχή μας, κατάρρευση τν παραδοσιακν ξιν, πουσία νοήματος ζως, πνευματική χαλαρότητα καί λλειψη ψυχικο σθένους, καθώς καί διάφοροι λλοι παράγοντες, περισσότερο λιγότερο ντιληπτοί. Γενικά, λα τά συμπτώματα τς πνευματικς κρίσης, πού μαστίζει τήν ποχή μας, μπορον κάλλιστα νά νταχθον στίς ερύτερες, σως καί στίς βαθύτερες, ατίες το κραίου ατο φαινομένου. σως, μως, λίγοι γνωρίζουν τι νας πό τούς λόγους, πού δηγον πολλούς συνανθρώπους μας, διαίτερα νέους, στήν πράξη τς ατοκτονίας εναι μπλοκή τους σέ σύγχρονες αρετικές παραθρησκευτικές μάδες καί ργανώσεις, πού δρον στήν λλάδα καί στό ξωτερικό, κάποιες πό τίς ποες εναι διαίτερα πικίνδυνες.

*     *     *

Γενικά, ς πρός τό φαινόμενο τν αρέσεων πρέπει νά πενθυμίσουμε τι, κκλησία μας νέκαθεν πεσήμαινε, καί ξακολουθε νά πισημαίνει συνεχς, τούς κινδύνους, πού νέχει κάθε εδους μπλοκή μέ τό φαινόμενο ατό. Ο κίνδυνοι πό τίς αρέσεις εναι δύο εδν: πνευματικοί καί φυσικοί. Πνευματικοί κίνδυνοι εναι σοι ναφέρονται στό αώνιο μέλλον το νθρώπου καί στή σωτηρία του. αρεση εναι κατάσταση πού δηγε μακριά πό τόν Θεό, μακριά πό τήν λήθεια καί ποκλείει πό τή σωτηρία, γι’ ατό καί ο σοβαρότεροι κίνδυνοι πό τήν παρουσία τους εναι ο πνευματικοί κίνδυνοι, παρά τό γεγονός τι ατοί δέν γίνονται μεσα ασθητοί. πάρχουν, μως, καί ο φυσικοί κίνδυνοι, ατοί πού ναφέρονται στήν παροσα κατάσταση το νθρώπου καί εναι πιό εκολα ασθητοί, δηλαδή καί μπορον νά τούς ντιληφθον σχεδόν λοι. Πρόκειται γιά λλοιώσεις στήν νθρώπινη προσωπικότητα καί γιά διάφορες λλες ρνητικές πιπτώσεις στόν νθρωπο, φο χει διαπιστωθε πίσημα τι πολλές πό τίς σύγχρονες αρέσεις «πιδίδονται σέ παράνομες γκληματικές δραστηριότητες καί σέ παραβιάσεις τν δικαιωμάτων το νθρώπου, πως σέ κακομεταχείριση, σεξουαλική βία, γκλεισμούς, σωματεμπόριο, νθάρρυνση πιθετικς συμπεριφορς, μέχρι καί σέ προπαγάνδα ρατσιστικν δεολογιν, σέ φορολογικές πά­τες, μεταφορές κεφαλαίων, μπόριο πλων, δια­κίνηση ναρκωτικν, παραβίαση το δικαιώματος τς ργασίας σέ παράνομη σκηση τς α­τρικς κ.λπ.». Ο παραπάνω περιπτώσεις ναφέρονται σέ Ψήφισμα το Ερωπαϊκο Κοινοβουλίου γιά τίς σέκτες (αρέσεις) στήν Ερώπη τς 29/2/1996. ξαρση τν φυσικν ατν κινδύνων στήν ποχή μας δήγησε κορυφαα ργανα τς Ερωπαϊκς νωσης, πως τό Ερωπαϊκό Κοινοβούλιο, νά λάβουν ποφάσεις γιά τήν ντιμετώπιση το προβλήματος καί νά κδώσουν συγκεκριμένες δηγίες πρός τά κράτη - μέλη. Δυστυχς, καμμία πό τίς δηγίες ατές δέν χει φαρμοστε στή χώρα μας, ν φαρμόζονται πιστά στά σύγχρονα ερωπαϊκά κράτη. Στίς κραες πιπτώσεις το φαινομένου τν αρέσεων νήκει καί πράξη ατοκαταστροφς το προσώπου, δηλαδή ατοκτονία. ς σημειωθε τι πολλές φορές τά ατια ατς τς πράξης της δέν γίνονται γνωστά, οτε στό ερύ κοινό οτε, στό στενό περιβάλλον το δράστη, δηλαδή ταν ατοκτονε κάποιος, πράξη του ποδίδεται συνήθως σέ διάφορες λλες ατίες καί διαφεύγει τό τι μπορε νά φείλεται στήν μπλοκή του σέ κάποια αρετική παραθρησκευτική μάδα.

*     *     *

Πς μφανίζεται, μως, τό φαινόμενο στίς σύγχρονες αρέσεις; Εδικοί πιστήμονες, πού ρευνον τόν χρο, προσπάθησαν νά ξηγήσουν πού φείλεται τό πλθος τν ατοκτονιν, πού προέρχεται πό τόν χρο τν σύγχρονων αρέσεων καί παραθρησκευτικν μάδων, καθώς πίσης νά ξηγήσουν τί θε τό μέλος μις αρεσης σέ μιά τέτοια κραία πράξη, πως ατοκτονία. Γενικά, πάρχουν δύο κατηγορίες ατοκτονιν, πού χουν τήν ατία τους στόν συγκεκριμένο χρο: εναι α) ο τομικές καί β) ο μαδικές ατοκτονίες. Διαπιστώθηκε πό τίς σχετικές ρευνες τι καί ο δύο περιπτώσεις φείλονται στίς τραγικές λλοιώσεις τς προσωπικότητας, πού φίσταται τό μέλος μέσα σέ μιά σύγχρονη καταστροφική αρεση. Ο τομικές ατοκτονίες, δηλ. ο περιπτώσεις πού τό μέλος βρίσκεται σέ διέξοδο καί ατοκτονε, φείλονται συνήθως σέ προβλήματα καί μπλοκές, πού κολουθον ατές τίς λλοιώσεις, ν ο μαδικές ατοκτονίες, δηλ. σες γίνονται μετά πό ντολή το ρχηγο πρός κάποια μέλη πρός λα τά μέλη τς αρεσης, φείλονται στό τι τά μέλη ατά χουν δηγηθε σέ τέτοια κατάσταση, στε νά πακούουν τυφλά σέ κάθε ντολή το ρχηγο, το «μεσσία» τς γεσίας τς αρεσης.
Εδικότερα, χει διαπιστωθε τι λλοίωση τς προσωπικότητας γίνεται σταδιακά καί κολουθε κάποια συγκεκριμένα βήματα, τά ποα περιγράφονται στό βιβλίο το μακαριστο πατρός ντωνίου λεβιζοπούλου, μέ τίτλο «Νεοφανες αρέσεις - Καταστροφικές λατρεες στό φς τς ρθοδοξίας»[4], που συγγραφέας μεταφέρει τά συμπεράσματα μακροχρόνιων ρευνν εδικν πιστημόνων, λλά καί προσωπικν του. Τά στάδια ατά εναι τά ξς:
α) Τό πρτο στάδιο εναι δημιουργία μπιστοσύνης. Σ’ ατό αρεση προβάλλει ποκλειστικά τή «θετική» εκόνα της, κάνοντας τό μέλος νά ασθανθε εχάριστα. Δίνει τήν ντύπωση μις κοινότητας, στήν ποία κυριαρχε πλότητα, ελικρίνεια καί γνήσια λευθερία. λα μέσα στήν μάδα λειτουργον τέλεια. Δέν πάρχουν δυναμίες, δέν πάρχουν λαττώματα, δέν πάρχουν προβλήματα, δέν πάρχει κάτι κακό μεμπτό· ατή ντύπωση καλλιεργεται πό τήν μάδα. Τό μέλος πρέπει νά πιστέψει πς κε θά βρε ,τι μάταια ναζητοσε ς τώρα. μάδα «ξέρει» τί κριβς το λείπει καί μπορε νά το τό προσφέρει. δια δίνει τήν ντύπωση τι δέν κινεται στό περιθώριο, λλά ποτελε τήν λίτ τς κοινωνίας, φο πευθύνεται συνήθως σέ δεαλιστές νέους πό καλό περιβάλλον, μέ οκονομική εχέρεια, κοινωνική καταξίωση, νώτερες σπουδές κ.λπ. Ταυτόχρονα, στό στάδιο ατό ρχίζει χειρισμός, δηλαδή λλοίωση, τς προσωπικότητας. Στήν ρχή δέν καταβάλλεται προσπάθεια νά μεταδοθον κάποιες νέες δέες, λλά πιχειρεται «κάθαρση» το γκεφάλου πό κάθε στοιχεο νοχλητικό συμβίβαστο μέ τήν δεολογία της. κόμη καί ο συναισθηματικές ροπές πρέπει νά ποβληθον, στε λος νθρωπος νά «λευθερωθε» πό κάθε προηγούμενη δέσμευσή του, γιά μπορε νά δεχθε τίς «σωτήριες δέες» τς αρεσης, δηλαδή πιχειρεται, κατά κάποιον τρόπο, κρίζωση τν συναισθημάτων. Πράγματι, ο διαίτερες συναισθηματικές ροπές καί, γενικά, κάθε διαίτερο καί προσωπικό στοιχεο το προσηλυτιζόμενου εναι νοχλητικό· ποτελε μπόδιο στούς στόχους τς μάδας καί πρέπει νά ξαληφθε. Ατό, μως, σημαίνει σοπέδωση καί κατάλυση τς προσωπικότητας, γιατί προσωπικότητα συνίσταται κριβς στά διαίτερα, στά μοναδικά στοιχεα κάθε νθρώπου, σ’ ατά πού μς ξεχωρίζουν πό τούς λλους. Γιά νά πιτευχθε ατή μογενοποίηση, εναι ναγκαία ποδέσμευση τς προσωπικότητας πό τίς μέχρι τότε σχέσεις της, δηλ. πό τούς γονες, τούς φίλους καί, ν μέρει, πό τό σχολεο, τίς σπουδές καί τήν ργασία. Στή διαδικασία ατή συμβάλλουν καί κάποιες πρακτικές τεχνικές, πού πιβάλλουν ο διάφορες μάδες στά μέλη τους, πως ψαλμωδία, ο ντατικές προσευχές, τά σεμινάρια, ο συνεχες καί τέρμονες συζητήσεις καί μιλίες κ.. Ο τεχνικές ατές ποσκοπον μεταξύ λλων καί στό νά ξαντλεται τό μέλος ψυχικά καί σωματικά καί νά μήν χει τήν εκαιρία τόν χρόνο νά σκέπτεται.
β) Τό δεύτερο στάδιο εναι νδογματισμός. φο χει προηγηθε κατάλληλη προεργασία στό προηγούμενο στάδιο μέ τήν «κάθαρση» το νο καί τήν ξουδετέρωση κάθε ντίδρασης, τό μέλος εναι πλέον τοιμο νά δεχθε τή νέα δεολογία, δηλαδή τή διδασκαλία τς αρεσης. Πρόκειται γιά μιά ντατική διεργασία μεταστροφς, στήν ποία φομοιώνεται λόκληρη διδαχή τς μάδας βμα πρός βμα. διαδικασία ατή συνδυάζεται μέ τή στενή παρακολούθηση καί τόν συστηματικό λεγχο το μέλους, κόμη καί μέ τή χρήση μή διατυπωμένων κφρασμένων πειλν. Ο νέες «πολύτιμες» πληροφορίες φαντάζουν στό ποπροσανατολισμένο μέλος ς μόνη διέξοδος στά προσωπικά του προβλήματα καί στά γενικότερα προβλήματα το κόσμου καί τς κοινωνίας. νέα διδασκαλία εναι συνήθως περαπλουστευμένη καί φαίνεται νά ξηγε παρκς κάθε πρόβλημα. μφανίζεται σάν μοναδική αθεντία, σάν αώνια καί ληθινή γνώση, πού περέχει τς πιστήμης καί τς ρθολογικς σκέψης. Στό στάδιο ατό παρατηρεται μιά σοβαρή λλοίωση τς γλώσσας. Τό λεξιλόγιο το μέλους γίνεται πτωχότερο, νέοι ροι προσδιορίζουν τή γλώσσα του, δέ προσωπικός της χαρακτρας ξαλείφεται καί ντικαθίσταται πό τόν στερεότυπο τρόπο κφρασης τς μάδας. Παράλληλα, μειώνεται ξαφανίζεται δυνατότητα πικοινωνίας μέ σους σκέπτονται πιστεύουν διαφορετικά. λλοίωση τς γλώσσας σημαίνει πωσδήποτε καί λλοίωση τς σκέψης. Τά θύματα παρουσιάζουν πλέον δυσκολίες στόν φηρημένο τρόπο σκέψης καί πιχειρηματολογίας καί σκέψη τους καθίσταται στερότυπη.
γ) Τό τρίτο στάδιο εναι σταθεροποίηση τν νέων δομν. Στό στάδιο ατό τό μέλος, χοντας χάσει κάθε μπιστοσύνη στόν αυτό του, παραδίδεται πόλυτα σέ κείνους, πού προορίζονται νά τό καθοδηγήσουν, δηλαδή στόν ρχηγό στήν γεσία στούς πεύθυνους τς μάδας, νάλογα μέ τή δομή της. Σ’ ατούς μπιστεύεται τά πάντα, κόμη καί τά μεγαλύτερα μυστικά του, κόμη καί τά πιό προσωπικά του στοιχεα. μάδα πλέον λέγχει κάθε πτυχή τς διωτικς του σφαίρας. λάχιστη παρέκκλιση πό τή «δέουσα» συμπεριφορά στιγματίζεται, λέγχεται καί ξουδετερώνεται. μάδα παιτε νά κολουθε πακριβς τούς κανόνες συμπεριφορς, πού ατή πιβάλλει, καθώς καί τόν «μοναδικό τρόπο σωτηρίας», πού προσφέρει, τό δέ μέλος φείλει πόλυτη ποταγή στήν κορυφή της, που πάρχει ρχηγός, «προφήτης», γκουρού «διδάσκαλος», ποος κατέχει, ποτίθεται, λη τήν «λήθεια», καθώς καί τή μοναδική συνταγή γιά τή «σωτηρία» τς νθρωπότητας. ντίδραση ναντίον τς αθεντίας του εναι σχεδόν δύνατη: κανείς δέν τολμ νά τόν μφισβητήσει. ποταγή στήν μάδα χει καί μεσες πρακτικές πιπτώσεις. Σημαίνει στράτευση στήν πηρεσία το «μεγάλου δανικο», πού ατή πηρετε, μέ συνέπεια τήν μισθη ργασία καί τήν κάθε εδους προσφορά κ μέρους το μέλους. Σημαίνει νά στατεύεσαι π.χ. στό ργο «πό σπίτι σέ σπίτι», δηλαδή νά χτυπς τίς πόρτες τν σπιτιν γιά νά μεταδώσεις τό «σωτήριο μήνυμα» τς μάδας. Σημαίνει νά στέκεσαι στίς γωνίες τν δρόμων καί νά πουλς νά μοιράζεις ντυπα τς αρεσης, καί ατό εναι σως τό λιγότερο. Σημαίνει, κόμη, νά προσφέρεις μεγάλα χρηματικά ποσά καί λόκληρη τήν περιουσία σου στήν μάδα. 
δ) Τό τέταρτο καί τελευταο στάδιο εναι σχυροποίηση τν νέων δομν. Πρόκειται γιά τό σχατο στάδιο τς «πλύσης το γκεφάλου». δ χει λοκληρωθε πλέον λλαγή τς προσωπικότητας, πού χαρακτηρίζεται πό τήν ψυχιατρική πιστήμη ς «ποπροσωποποίηση», δηλαδή πώλεια τς προσωπικότητας τς συνείδησης. Πρόκειται γιά μόνιμη γκατάσταση μις νέας συνείδησης, ποία διατηρε κάποια στοιχεα τς παλις, τακτα, μως, συναρμολογημένα. Στό στάδιο ατό λήψη προσωπικν ποφάσεων καθίσταται πλέον δύνατη καί τό μόνο πού μπορε νά κάνει τό μέλος εναι νά πακούει τυφλά σέ ντολές. τσι ξηγονται ο περιπτώσεις τν μαδικν ατοκτονιν μετά πό ντολή το ρχηγο καί πολλές λλες κραες νέργειες στόν χρο τν σύγχρονων αρέσεων.

*     *     *

Εναι φανερό, τι μέ τέτοιες σοβαρές λλοιώσεις τό νά καταλήγουν κάποια μέλη αρέσεων στήν ατοκτονία εναι πό τά πιό πιθανά νδεχόμενα. Σέ πολλές περιπτώσεις ατό τό γνωρίζουν καί ο διες ο μάδες καί λαμβάνουν «μέτρα». Σαηεντολογία, γιά παράδειγμα, μιά πό τίς σύγχρονες καί πικίνδυνες αρέσεις, ποχρεώνει τά μέλη της νά πογράψουν μιά δήλωση τι σέ περίπτωση ατοκτονίας τους ργάνωση δέν φέρει καμμία εθύνη![5]. Ατό συμβαίνει πειδή διαδικασία το προσηλυτισμο δέν ξελίσσεται πάντοτε μαλά καί πως τήν σχεδιάζουν ο μάδες. πάρχουν περιπτώσεις μπλοκς καί κρίσεως στά μέλη, πως πάρχουν καί περίοδοι δοκιμασίας πό μφισβητήσεις καί μφιβολίες. Τότε τά μέλη βρίσκονται σέ μπροστά σέ να τρομερό διέξοδο. Μέ δεδομένες τίς λλοιώσεις, πού χουν δη ποστε, δέν μπορον νά νταχθον πάλι στήν κοινωνία, δηλαδή δέν μπορον νά ζήσουν μέσα στόν κόσμο καί χουν νάγκη ξάρτησης. τσι, πρέπει νά παραμείνουν μέσα στήν μάδα, μέ λες τίς πιπτώσεις ατς τς πιλογς, , ν φύγουν, καταλήγουν συνήθως σέ μιά λλη μάδα μέ παρόμοια δομή. Στίς περιπτώσεις ατές τό νδεχόμενο τς ατοκτονίας προβάλλει ς διέξοδος διαφυγς.
Ατά συμβαίνουν, βέβαια, στήν περίπτωση τν τομικν ατοκτονιν. Πιό λεγχόμενα εναι τά πράγματα, ταν ατοκτονία γίνεται μετά πό ντολή θηση το ρχηγο, πως στήν περίπτωση τν μαδικν ατοκτονιν. λεγχόμενα, μως, εναι τά πράγματα χι πό τά δια τά μέλη - θύματα, λλά πό τόν ρχηγό πό τήν γεσία, ποία δίνει τήν ντολή! δ τά πράγματα εναι πιό τραγικά. πάρχει νας μακρύς κατάλογος μαδικν ατοκτονιν πό τόν χρο τν σύγχρονων αρέσεων καί παραθρησκευτικν μάδων, τόν ποο ξίζει νά δομε γιά νά διαπιστώσουμε τίς διαστάσεις το προβλήματος[6].

*     *     *

α) Στή Γουϊάνα τς Νότιας μερικς στίς 8 Νοεμβρίου 1978, συνέβη φοβερότερη καί πιό πολύνεκρη μαδική ατοκτονία πό τόν χρο τν σύγχρονων αρέσεων καί παραθρησκευτικν μάδων, στήν ποία 914, δηλαδή περίπου 1.000 παδοί το παρανοϊκο πάστορα Jim Jones ατοκτόνησαν μαδικά. Τά μέλη τς αρεσης ναγκάστηκαν νά πιον ναψυκτικό πού περιεχε κυάνιο, πακούοντας στήν ντολή το ρχηγο. Κάποιοι πού ρνήθηκαν νά πακούσουν, κτελέστηκαν μέσως μέ πλο. Στό διαδίκτυο κυκλοφορον φοβερές εκόνες μέ τά στρωμένα στή γ πτώματα πό τό τραγικό κενο περιστατικό!
β) Στό Μεξικό στίς 13 Δεκεμβρίου 1990, θυσιάστηκαν 12 νθρωποι σέ θρησκευτική τελετή στήν Τυχουάνα. Πέθαναν, πίνοντας χυμό φρούτων μέ δηλητήριο.
γ) πίσης στό Μεξικό τόν Δεκέμβριο το 1991, θανατώθηκαν 29 μέλη τς αρεσης το Μεξικανο Ramon Morales Almaran. Ο παδοί του πέθαναν πό σφυξία, ταν ξαφνικά αθουσα τς «προσευχς» γέμισε μέ τοξικά έρια. Δέν πιχείρησαν νά διαφύγουν, γιατί ρχηγός δωσε ντολή νά προσεύχονται μέχρι τέλους.
δ) Στό Τέξας στίς 19 πριλίου 1993, 70 παδοί - θύματα το «μεσσία» David Korech δηγήθηκαν στόν θάνατο στό κρυσφύγετό τους στό Waco το Τέξας. Πυροβολήθηκαν μέσα π’ ατό κάηκαν στήν πυρκαγιά πού κολούθησε μετά τήν φοδο το FBI, πού πολυορκοσε τό κρυσφύγετο τς αρεσης γιά 50 μέρες.
ε) Στήν λβετία τόν κτώβριο το 1994, αρεση «Ναός το λίου» το μοιοπαθητικο «ατρο» Λίκ Ζουρέ δήγησε 53 παδούς της σέ μαδική ατοκτονία μέ ατοπυρπόληση. Τά μέλη βρέθηκαν πανθρακωμένα σέ σαλέ – «ναό» τς παραθρησκευτικς ργάνωσης.
στ) Στόν Καναδά τόν κτώβριο το 1994, πέντε παδοί τς διας αρεσης (μεταξύ τν ποίων καί να βρέφος!) ατοκτόνησαν στήν πόλη το Μόντρεαλ.
ζ) Στό Τόκυο τς απωνίας στίς 20 Μαρτίου 1995, αρεση τς «πέρτατης λήθειας» το «μεσσία» Shoko Asahara πιχείρησε τρομοκρατική πίθεση ναντίον θώων πολιτν μέ τό τοξικό έριο σαρίν σέ σταθμό το μετρό τς απωνικς πρωτεύουσας. Δώδεκα νθρωποι πέθαναν καί λλοι 6.000 πέστησαν σοβαρά ναπνευστικά προβλήματα.
η) Στή Γαλλία τόν Δεκέμβριο το 1995, αρεση «Ναός το λίου» το μοιοπαθητικο Λίκ Ζουρέ, πού προαναφέραμε, δήγησε στόν διο ποτρόπαιο θάνατο, δηλ. σέ ατοκτονία μέ ατοπυρπόληση, 16 παδούς της στή Γκρενόμπλ τν Γαλλικν λπεων.
θ) Στόν Καναδά στίς 23 Μαρτίου 1997, συνέβη μία κόμη μαδική ατοκτονία μέ ατοπυρπόληση 5 παδν τς διας αρεσης στό Κεμπέκ (Σέν Καζιμίρ) το Καναδ. Πρόκειται γιά τή τέταρτη μαδική ατοκτονία πό τήν δια αρεση. Ο παδοί της πίστευαν, σύμφωνα μέ τή διδασκαλία το ρχηγο τους, τι ατοκτονία θά τούς δηγοσε ατόματα σέ να νέο κόσμο στόν πλανήτη Σείριο.
ι) Στό Σάν Ντιέγκο Καλλιφόρνιας στίς 27 Μαρτίου 1997, αρεση «Οράνια Πύλη» δήγησε σέ μαδική ατοκτονία 39 παδούς της. ρχηγός τους τούς εχε πείσει τι μέ τήν ατοκτονία τους θά γίνονταν μέλη τς οράνιας κοινότητας, πού δθεν βρισκόταν πίσω πό τόν κομήτη Hale-Bopp, πού περνοσε κενες τίς μέρες κοντά στή γ.
Ατός εναι μέχρι σήμερα τραγικός κατάλογος τν μαδικν ατοκτονιν πό σύγχρονες αρέσεις. ν τά τελευταα χρόνια, πό τό 1997 μέχρι σήμερα, δέν χει συμβε, παρόμοια τουλάχιστον, πολύνεκρη μαδική ατοκτονία, ατό φείλεται σως στά μέτρα πού λαμβάνουν ο κυβερνήσεις καί ο κρατικοί φορες στό ξωτερικό γιά τήν πρόληψη καί τήν ντιμετώπιση το φαινομένου. Ετυχς, πρός τό παρόν τουλάχιστον, τέτοια περιστατικά μαδικν ατοκτονιν δέν χουν συμβε στήν λλάδα. χουν συμβε, μως, πάμπολλα περιστατικά τομικν ατοκτονιν, καθώς καί περιστατικά νθρωποθυσιν πό κραες σατανιστικές ργανώσεις! Ποιός δέν θυμται, γιά παράδειγμα, τά θύματα τν σατανιστν τς Παλλήνης τό 1992; σως λίγοι γνωρίζουν τι Σαηεντολογία, παραθρησκευτική ργάνωση πού προαναφέραμε, ποία δρ ντονα καί στήν λλάδα, κόμη καί δ στήν παρχία, εθύνεται γιά πάμπολλα περιστατικά τομικν ατοκτονιν σέ λο τόν κόσμο. Μεταξύ τν μελν της πού ατοκτόνησαν, εναι καί γιός το Ρόν Χάμπαρντ (1911-1986), το «μεσσία» καί ρχηγο τς αρεσης, Quentin Hubbard, ποος ατοκτόνησε τό 1977, ν εχε φτάσει, ποτίθεται, σέ ζηλευτά γιά κάθε σαηεντολόγο «πίπεδα ξέλιξης»[7].

*     *     *

ς δομε τώρα πς βλέπει κκλησία μας τό πρόβλημα τς ατοκτονίας γενικότερα, ετε ατό φορ σέ περιπτώσεις αρέσεων, ετε φορ σέ λλες περιπτώσεις ατοκτονιν, πού δέν σχετίζονται μέ αρέσεις. Στίς πρτες περιπτώσεις κκλησία νεργε συνήθως προληπτικά, δηλαδή κάνει ,τι κάνουμε ατή τή στιγμή: νημερώνει γιά τούς κινδύνους πού νέχει μπλοκή σέ κάποια αρεση καί ποκαλύπτει τό πραγματικό πρόσωπο τν αρετικν μάδων. νεργε, πίσης, θεραπευτικά, στίς περιπτώσεις πού κάποια μέλη τν μάδων ατν πιστρέφουν στούς κόλπους της. Γενικότερα εναι γνωστό τι ρθόδοξη κκλησία καταδικάζει τήν ατοκτονία ς πράξη σχατης πελπισίας καί λλειψης μπιστοσύνης στόν Θεό (δηλαδή πιστίας), λλά καί ς φόνο χωρίς δυνατότητα μετάνοιας.
μως, πελπισία εναι μιά δαιμονική κατάσταση, καί ποτελε ργανο, μέ τό ποο διάβολος αχμαλωτίζει τόν νθρωπο, στε, φεύγοντας πό τόν κόσμο, νά μήν χει δυνατότητα μετάνοιας καί σωτηρίας. Ατό σημαίνει τι καί ατοκτονία εναι μιά κατ’ ξοχήν δαιμονική κατάσταση. Στόν ντίποδα κριβς τς δαιμονικς πελπισίας βρίσκεται χριστιανική λπίδα. Θεός πού πιστεύουμε, εναι «Θεός τς λπίδος»[8] καί ποκαλεται «λπίς πάντων τν περάτων τς γς»[9], ν ληθινοί Χριστιανοί εναι ο «τ λπίδι χαίροντες»[10] καί ο χοντες τήν πόλυτη βεβαιότητα τι « λπίς ο καταισχύνει»[11]. Πηγή τς πελπισίας εναι, συνήθως, νθρώπινος γωϊσμός, δηλαδή περβολική μπιστοσύνη στόν αυτό μας. ταν μπιστοσύνη ατή καταρρέει πό τό βάρος τν περιστάσεων, νθρωπος δέν νέχεται τήν ταπείνωση καί γίνεται πολλές φορές φονευτής το αυτο του.
κομε συνήθως νά λέγεται ὅτι ἡ θεραπεία τέτοιων φαινομένων εἶναι νά τό ἀποκτήσει ὁ ἄνθρωπος «ἐμπιστοσύνη στόν ἑαυτό του» ἤ «νά πιστέψει στόν ἑαυτό του». «Πίστεψε στόν ἑαυτό σου» εἶναι τό σύνθημα πού προβάλλεται σήμερα ἀπό πολλές πλευρές. Ὅμως, αὐτή ἀκριβῶς ἡ στάση ζωῆς ἀποτελεῖ τήν αἰτία καί ὄχι τή θεραπεία τοῦ προβλήματος στήν προκειμένη περίπτωση. Ὅσο περισσότερο καλλιεργεῖ κανείς τήν ἐμπιστοσύνη στόν ἑαυτό του, τόσο μεγαλύτερη εἶναι ἡ ἀπογοήτευση ὅταν ἐπέρχονται δεινά καί συμφορές. Τά προβλήματα τίς περισσότερες φορές μᾶς ὑπερβαίνουν, ξεπερνοῦν κατά πολύ τίς δυνάμεις μας. Μέ ἄλλα λόγια, ὅσο ὑψώνει κανείς τόν ἑαυτό του, τόσο πιό θορυβώδης καί ἐνυπωσιακή εἶναι ἡ πτώση καί τόσο πιό μεγάλος εἶναι ὁ κίνδυνος τῆς συντριβῆς! Παράλληλα, εἶναι γεγονός ὅτι ὅσο αὐξάνεται ἡ ἐμπιστοσύνη στόν ἑαυτό μας, τόσο ἐλαττώνεται ἤ ἐκλείπει ἡ ἐμπιστοσύνη στόν Θεό καί τότε ὁ ἄνθρωπος γίνεται κυριολεκτικά ἕρμαιο τῆς ἀπιστίας. Γι’ αὐτό ἡ Ἐκκλησία δέν συνιστᾶ πίστη στόν ἑαυτό μας, ἀλλά πίστη στόν Θεό. Αὐτή ἡ πίστη εἶναι ἡ δύναμη ἐκείνη, πού προλαμβάνει καί περιορίζει φαινόμενα ὅπως ἡ αὐτοκτονία. Μέ αὐτή τήν πίστη, ὅταν ἐπέρχονται τά δεινά, μπορεῖ νά αἰσθανόμεθα ὅτι αὐτά εἶναι μεγάλα καί ἐμεῖς ἀνίσχυροι καί ἀδύναμοι νά τά ἀντιμετωπίσουμε, ἔχουμε ὅμως τή βεβαιότητα ὅτι ὁ Θεός στόν Ὁποῖο πιστεύουμε εἶναι Ἰσχυρός καί  ὅτι Ἐκεῖνος θά λύσει τά προβλήματα πού δέν μποροῦμε νά λύσουμε ἐμεῖς. 
Ἐπιστρέφοντας στόν χαρακτῆρα τῆς αὐτοκτονίας, παρατηροῦμε ὅτι ἡ πράξη αὐτή ἀποτελεῖ φόνο τοῦ ἑαυτοῦ μας καί ὁ φόνος ἀνήκει, βέβαια, στά μεγάλα ἁμαρτήματα, σύμφωνα μέ τή διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας. Στήν οὐσία, ὅμως, ἡ αὐτοκτονία ἀποτελεῖ ἁμαρτία μεγαλύτερη ἀπό τόν συνήθη φόνο καί ἀσυγχώρητη, γιατί στίς ἄλλες περιπτώσεις φόνου μπορεῖ ὁ δράστης νά μετανοήσει, νά συγχωρηθεῖ καί νά σωθεῖ. Στήν αὐτοκτονία, ἀντίθετα, δέν ὑπάρχουν περιθώρια μετάνοιας καί ἔτσι τό ἁμάρτημα μένει ἀσυγχώρητο.
Κάποιοι ἐπικαλοῦνται τό δικαίωμα τῆς ἐλευθερίας τοῦ ἀνθρώπου, τό ὁποῖο, μάλιστα, εἶναι δῶρο τοῦ Θεοῦ, ὅπως ὅλοι γνωρίζουμε. Λένε δηλαδή, ὅτι, ἀφοῦ πρόκειται γιά τή δική μας ζωή καί ὄχι γιά τή ζωή κάποιου ἄλλου, εἴμαστε ἐλεύθεροι νά τήν χειριζόμεθα, ὅπως θέλουμε. Ὅμως, κατά τήν Ὀρθόδοξη Παράδοση, ἡ ἀνθρώπινη ἐλευθερία δέν εἶναι ἀπόλυτη, ὅπως ἡ ἐλευθερία τοῦ Θεοῦ, ἀλλά σχετική καί περιορισμένη. Περιορίζεται ἀπό τά ἴδια τά ὅρια τῆς κτιστῆς ἀνθρώπινης ὕπαρξης, πού εἶναι ἡ γέννηση καί ὁ θάνατος. Οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας διακρίνουν τά ἀνθρώπινα πράγματα στά «ἐφ’ ἡμῖν» (ὅσα ἀνήκουν στήν ἐξουσία μας καί εἶναι ἀντικείμενο τῶν ἐπιλογῶν μας) καί στά «οὐκ ἐφ’ ἡμῖν» (ὅσα δέν ἀνήκουν στή δικαιοδοσία μας καί δέν ἐξαρτῶνται ἀπό μᾶς). Ἡ ζωή καί ὁ θάνατος ἀνήκουν στά «οὐκ ἐφ’ ἡμῖν», δηλαδή σέ ὅσα δέν ἀνήκουν στήν ἐξουσία μας. Κανείς δέν μᾶς ρώτησε ἄν θέλαμε νά ἔρθουμε στόν κόσμο καί κανείς δέν θά μᾶς ρωτήσει γιά τό πότε θά φύγουμε! Ὁ Θεός εἶναι ὁ μόνος Κύριος τῆς ζωῆς καί τοῦ θανάτου. Μόνο ὅποιος παρέχει τή ζωή, ἔχει τό ἀποκλειστικό δικαίωμα νά τήν ἀφαιρεῖ ὅποτε θέλει καί, προφανῶς, ἐμεῖς δέν εἴμαστε ἐκεῖνοι πού χορηγήσαμε τή ζωή στόν ἑαυτό μας.
Ὡστόσο, ὁ θάνατος δέν εἶναι κατάσταση πού τήν θέλει ὁ Θεός, ἀλλά συνέπεια καί ἀποτέλεσμα τῆς ἁμαρτίας. Ἡ Ἁγία Γραφή μαρτυρεῖ σαφῶς ὅτι «ὁ Θεός θάνατον οὐκ ἐποίησεν»[12] καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος διαβεβαιώνει ὅτι ὁ διάβολος εἶναι «ὁ ἔχων τό κράτος τοῦ θανάτου»[13]. Σέ κάποιες αἱρέσεις συναντᾶμε τήν παράδοξη ἀντίληψη ὅτι ὁ θάνατος εἶναι κάτι καλό, ἕνα μέσο πού ὁδηγεῖ σέ ἄλλους πλανῆτες καί σέ καλύτερους κόσμους, καί ὄχι τό ὕψιστο κακό, ὅπως πιστεύει ἡ Ἐκκλησία μας. Εἶναι φανερό, ὅτι ἡ ἀντίληψη αὐτή καταργεῖ τόν πυρήνα τοῦ Εὐαγγελίου, σύμφωνα μέ τό ὁποῖο ὁ Χριστός ἦλθε στόν κόσμο ἀκριβῶς γιά νά καταργήσει τόν θάνατο: «ἵνα διά τοῦ θανάτου καταργήσῃ τόν τό κράτος ἔχοντα τοῦ θανάτου, τοῦτ’ ἔστι τόν διάβολον»[14].
Ἔχοντας ὑπ’ ὄψιν ὅλα τά παραπάνω, μποροῦμε νά κατανοήσουμε γιατί ἡ Ἐκκλησία, δέν κηδεύει τούς αὐτόχειρες. Μπορεῖ ἡ πράξη αὐτή νά φαίνεται σκληρή καί ἀπάνθρωπη, στήν οὐσία ὅμως ἀποτελεῖ πράξη φιλανθρωπίας. Ἡ Ἐκκλησία, ὅπως ἄλλωστε καί ὁ ἴδιος ὁ Θεός, δέν μισεῖ κανέναν, ἀλλά ἐνεργεῖ πάντα πρός τό συμφέρον τῶν ἀνθρώπων, τό πνευματικό συμφέρον. Μέ τή στάση αὐτή θέλει νά τονίσει μεταξύ ἄλλων τά ἑξῆς:
α) Θέλει νά τονίσει τήν καίρια σημασία τῆς μετάνοιας γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. Μετάνοια εἶναι ἡ κατάσταση ἐκείνη πού μᾶς εἰσάγει στόν Παράδεισο. Δέν ὑπάρχουν ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ δίκαιοι καί ἁμαρτωλοί, ἀλλά μόνο μετανοοῦντες ἁμαρτωλοί καί ἀμετανόητοι ἁμαρτωλοί. Δίκαιοι εἶναι, ἀκριβῶς, οἱ μετανοοῦντες. Παράδεισος εἶναι ἡ κατάσταση τῶν μετανοούντων ἁμαρτωλῶν καί Κόλαση εἶναι ἡ κατάσταση τῶν ἀμετανοήτων ἁμαρτωλῶν.
β) Θέλει νά ἀποτρέψει ἄλλα μέλη της ἀπό μιά τόσο μεγάλη ἁμαρτία, ὅπως ἡ αὐτοκτονία, ἀλλά καί ἀπό ἕναν τρόπο ζωῆς, πού ὁδηγεῖ σέ τέτοιες πράξεις.
γ) Πιστεύει ὅτι μέ τή στέρηση τῶν συνηθισμένων τιμῶν πρός τό ἀνθρώπινο σῶμα, δηλαδή μέ τήν κοινωνική περιφρόνηση τοῦ νεκροῦ (ἡ κηδεία εἶναι μεταξύ ἄλλων μιά τιμητική ἐκδήλωση πρός τό νεκρό σῶμα), ἕλκεται σιωπηρά τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ, γιά ἕναν ἄνθρωπο πού ἁμάρτησε, ἀλλά δέν εἶχε τήν εὐκαιρία νά μετανοήσει. Στήν Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας καταγράφονται περιπτώσεις ἁγίων Ἀσκητῶν, πού εἶχαν δώσει ἐντολή στά πνευματικά τους τέκνα νά ἀφήσουν τό σῶμα τους ἄταφο μετά θάνατον ἤ νά τό ρίξουν στά θηρία, γιά νά ἔχουν μεγαλύτερο ἔλεος ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ.
δ) Μᾶς διδάσκει νά βλέπουμε τήν οὐσία τῶν πραγμάτων καί ὄχι τήν ἐπιφάνεια. Τά Μυστήρια καί οἱ Ἀκολουθίες τῆς Ἐκκλησίας δέν εἶναι κοινωνικές ἐκδηλώσεις. Ἡ κηδεία δέν γίνεται «γιά νά τήν δεῖ ὁ κόσμος». Οἱ ἐκκλησιαστικές αὐτές πράξεις εἶναι δραστικά μέσα σωτηρίας, τά ὁποῖα ἄλλοτε ὀφελοῦν καί ἄλλοτε βλάπτουν, ὅταν δέν χρησιμοποιοῦνται σωστά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα εἶναι ἡ βλαπτική ἐπίδραση τῆς Θείας Εὐχαριστίας σέ ὅσους κοινωνοῦν ἀναξίως!
Ἐξαίρεση στήν ἀντιμετώπιση τῶν αὐτοκτονούντων ἀποτελεῖ ἡ περίπτωση τῶν ψυχασθενῶν. Στήν περίπτωση αὐτή, ὅπως ἐπιτάσσει ὁ ιδ' κανόνας τοῦ ἁγ. Τιμόθεου Ἀλεξανδρείας, πού ἔχει ἐπικυρωθεῖ ἀπό τήν ΣΤ' Οἰκουμενική Σύνοδο, ἐπιτρέπεται ἡ ταφή καί ἡ μνημόνευση τοῦ ὀνόματος στή Θεία Λειτουργία, ἀφοῦ πρῶτα ὁ κληρικός ἐξετάσει ἐπακριβῶς ἄν ὄντως ὁ αὐτόχειρας ἦταν πραγματικά ἐκτός τοῦ ἑαυτοῦ του, ὅταν διέπραξε αὐτή τήν πράξη.
Πρίν ὁλοκληρώσουμε τήν ἀναφορά μας στό σοβαρό αὐτό πνευματικό καί κοινωνικό πρόβλημα, θά πρέπει νά ἀπαντήσουμε στό ἐρώτημα: «ὑπάρχει ἀντιμετώπιση τοῦ προβλήματος τῆς αὐτοκτονίας»; Ἀπό τήν ἄποψη τοῦ αὐτοκτονοῦντος δέν ὑπάρχει, βέβαια, ἀντιμετώπιση: ἡ πράξη εἶναι ὁριστική καί ἀμετάκλητη. Ὑπάρχουν ἐνέργειες πού μποροῦν νά βοηθήσουν τήν ψυχή του, ὅπως ἡ προσευχή καί ἡ φιλανθρωπία. Ὑπάρχει, ἐπίσης, δυνατότητα πρόληψης τοῦ φαινομένου καί ἐκεῖ πρέπει νά στρέφεται ὅλη ἡ προσοχή μας. Ἰδανική πρόληψη εἶναι ἡ πλήρης ἔνταξη στήν πνευματική καί ἐκκλησιαστική ζωή, δηλαδή ἡ καλλιέργεια τῆς πίστης στόν Θεό, τῆς ἐλπίδας καί τῆς ἀγάπης, ἡ ἄσκηση γιά τήν ἀποφυγή τῆς ἁμαρτίας, ἡ προσευχή καί ἡ μετοχή στά Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας. Αὐτά τά πνευματικά ὅπλα θωρακίζουν τόν ἄνθρωπο καί τόν καθιστοῦν ἀπρόσβλητο ἀπό τήν ἀπελπισία καί ἀπό κάθε ἄλλη ἐπίθεση τοῦ πονηροῦ.
Ὁλοκληρώνουμε τήν ἀναφορά μας στό θέμα μέ τήν ἄποψη ἑνός σύγχρονου Γέροντος, τοῦ π. Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου, ἡ ὁποία περιέχει καί κάποια ἐλπιδοφόρα μηνύματα. Εἶχε πεῖ κάποτε ὁ π. Παΐσιος, ὅταν ρωτήθηκε σχετικά:
«Γι’ αὐτούς πού αὐτοκτονοῦν χωρίς νά εἶναι ψυχοπαθεῖς, καθώς καί γιά τούς αἱρετικούς, δέν εὔχεται ἡ Ἐκκλησία, ἀλλά τούς ἀφήνει στήν κρίση καί στό ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Ὁ ἱερέας δέν μνημονεύει τά ὀνόματά τους στήν Προσκομιδή, οὔτε τούς βγάζει μερίδα, γιατί μέ τήν αὐτοκτονία ἀρνοῦνται, περιφρονοῦν τήν ζωή, πού εἶναι δῶρο τοῦ Θεοῦ. Εἶναι σάν νά τά πετοῦν ὅλα στό πρόσωπο τοῦ Θεοῦ. Ἀλλά ἐμεῖς πρέπει νά κάνουμε πολλή προσευχή γιά ὅσους αὐτοκτονοῦν, γιά νά κάνει κάτι ὁ καλός Θεός καί γι’ αὐτούς, γιατί δέν ξέρουμε πῶς ἔγινε καί αὐτοκτόνησαν, οὔτε σέ τί κατάσταση βρέθηκαν τήν τελευταία στιγμή. Μπορεῖ, τήν ὥρα πού ξεψυχοῦσαν, νά μετάνοιωσαν, νά ζήτησαν συγχώρηση ἀπό τόν Θεό καί νά ἔγινε δεκτή ἡ μετάνοιά τους, ὁπότε τήν ψυχή τους νά τήν παρέλαβε Ἄγγελος Κυρίου»[15].

π. Σωτήριος Ἀθανασούλιας
13/4/2013




[1] Ρωμ. 14,15.
[2] Ἔντυπο Ὀρθοδοξία καί αἵρεσις. Περιοδική ἔκδοσις τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας, Τρίπολις, τεῦχ. 82 (Ἰαν. - Μάρτ. 2013).
[4] π. Ἀντ. Ἀλεβιζοπούλου, Νεοφανεῖς αἱρέσεις - Καταστροφικές λατρεῖες στό φῶς τῆς Ὀρθοδοξίας, Ἀθήνα 1995, σ. 25-30.
[5] π. Β. Γεωργοπούλου, «Σαηεντολογία», ἐφ. Ὀρθόδοξος Τύπος, 12/5/2006.
[6] Περιοδικό Διάλογος, τ. 10 (1997), σ. 21.
[7] Περιοδικό Διάλογος, τ. 4 (1995), σ. 28.
[8] Ρωμ. 15,13.
[9] Ἐκκλησιαστική εὐχή.
[10] Ρωμ. 12,12.
[11] Ρωμ. 5,35.
[12] Σ. Σολ. 1,13.
[13] Ἑβρ. 2,14.
[14] Ἑβρ. 2,14.
�~ ��u pan>

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου