γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 6 Απριλίου 2013

Το πάθος της Φιλαυτίας


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Ι' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ζ΄, τους 2012-2013.

Τί εναι Φιλαυτία: Κατά τούς Πατέρες, πηγή καί ρίζα λων τν παθν εναι Φιλαυτία: «ρχή μέν πάντων τν παθν φιλαυτία, τέλος δέ, περηφανία». « χων τήν φιλαυτίαν, δλον τι χει πάντα τά πάθη». «Φιλαυτία στίν πρός τό σμα (=πρός τόν αυτό μας) μπαθής καί λογος φιλία». « ταύτην κκόψας, συνέκοψε πάντα τά πάθη τά ξ ατς» (Μάξιμος μολογητής). πάρχει, μως, καί μή μπαθής, φυσική φιλία (γάπη) πρός τόν αυτό μας: «γαπήσεις τόν πλησίον σου ς σεαυτόν (Ματθ. 19,19). Πρόκειται γιά γάπη το αυτο μας ς «εκόνος» το Θεο, δηλ. γάπη το αυτο μας μέσω το Θεο, γάπη το αθεντικο, το μή μαρτωλο αυτο μας. Φιλαυτία ποτελε διαστροφή μις φυσικς δυνάμεως το νθρώπου, μέ τήν ποία διά το Θεο γαπ αυτόν καί ταυτοχρόνως λους τούς λλους. μπαθής Φιλαυτία εναι γάπη πού στρέφεται π’ εθείας στόν αυτό μας καί ποκλείει λους τούς λλους. ντικείμενο τς μπαθος Φιλαυτίας δέν εναι αθεντικός, λλά μαρτωλός αυτός μεταπτωτικός νθρωπος, δηλ. ν μν μαρτία. παθής Φιλαυτία εναι γνώρισμα το προπτωτικο νθρώπου. Μετά τήν πτώση κυριαρχε στή ζωή τό νστικτο τς ατοσυντηρήσεως, διά το ποίου νθρωπος πιχειρε κατ’ ρχήν νά μυνθε ναντι τς τρομερς πειλς το θανάτου. Μέ τήν πτώση εσέρχεται γιά πρώτη φορά στή ζωή μέριμνα, πού ντικαθιστ τόν «μέριμνο βίο» το Παραδείσου. Μέ βάση τό νστικτο τς ατοσυντηρήσεως νθρωπος πιδίδεται σ’ ναν γνα ναζήτησης τς δονς καί ποφυγς τς δύνης, πού στόν μεταπτωτικό κόσμο κολουθε ναπόφευκτα τήν δονή. τσι, διά τς Φιλαυτίας εσβάλλουν λα τά πάθη, μέ γέτες τούς «γίγαντες τν παθν» (Φιληδονία, Φιλαργυρία, Φιλοδοξία).

ποτελέσματα τς Φιλαυτίας: Τό πάθος τς Φιλαυτίας διαταράσσει λες τίς φυσικές σχέσεις το νθρώπου. Εδικότερα:
α) ποκόπτει πό τόν Θεό. γάπη πρός τόν Θεό καί γάπη πρός τόν αυτό μας εναι καταστάσεις ντιστρόφως νάλογες: σο περισσότερο γαπμε τόν αυτό μας, τόσο λιγότερο γαπμε τόν Θεό ντίστροφα.
β) πομονώνει πό τόν συνάνθρωπο. μπαθής Φιλαυτία νέχει τό στοιχεο τς ποκλειστικότητας, δηλ. γνοε τήν γάπη πρός τούς λλους. Θεωρε τόν λλο πειλή καί δέν νέχεται τόν «μερισμό» τς γάπης σέ πολλούς. τσι, ποιος εναι πό τήν ξουσία τς Φιλαυτίας δηγεται ναγκαστικά σέ να εδος πομόνωσης πό τούς συνανθρώπους του: «Ο αυτν μόνον νεκα πάντα πράττοντες, φιλαυτίαν τό μέγιστον τν κακν πιτηδεύουσιν, ποιε τό μικτον, τό κοινώνητον, τό φιλον, τό δικον, τό σεβές. Τόν γάρ νθρωπον φύσις κατεσκεύασεν, οχ ς τά μονωτικά θηρία, λλ' ς γελαα καί σύννομα καί κοινωνικά, να μή αυτ μόν ζ, λλά καί πατρί καί μητρί καί δελφος καί γυναικί καί τέκνοις καί λλοις συγγενέσι καί φίλοις καί δημόταις καί φυλέταις καί πατρίδι καί μοφύλοις καί πσιν νθρώποις· τι μέντοι καί τος μέρεσι το παντός, καί τ λ κόσμ, καί πολύ πρότερον τ Θε καί Ποιητ. Δε γάρ εναι, ε γε λως στί λογικός, κοινωνικόν, φιλόκοσμον, φιλόθεον, να γένηται καί θεοφιλής» (ββάς σαΐας). Ατή κριβς τή διαστροφή κφράζουν ο φράσεις «Homo homini lurus» καί « λλος εναι κόλασις» (Z.P. Sartre). στόσο, πανίσχυρη φυσική δύναμη, πού νομάζεται «γάπη» ( «φιλία» «ρως» «πιθυμία») δέν νεκρώνεται, οτε παύει νά στρέφεται πρός τούς λλους. Στρέφεται καί πρός ατούς, λλά λειτουργε ρρωστημένα, δηλ. διοτελς. πό νιδιοτελής γάπη, ποία «ο ζητε τά αυτς» (Β' Κορ. 13,6), γίνεται διοτελής γάπη, ποία «ζητε τά αυτς», δηλ. παιτε κανοποίηση καί νταπόδοση. τσι, δημιουργε διοτελες καί μπαθες κοινωνικές σχέσεις, ο ποες, γιά νά διατηρηθον, παιτον τή χρήση προσωπείου. Ο σχέσεις ατές δέν εναι, πλέον, σχέσεις «πρόσωπον πρός πρόσωπον», λλά σχέσεις «προσωπεον πρός προσωπεον» καί προσλαμβάνουν κωμικό χαρακτρα. οσία τς ρθόδοξης Πνευματικότητας γκειται κριβς στή μεταβολή τς διοτελος γάπης, ποία ζητε νταπόδοση, σέ νιδιοτελή γάπη, ποία «ο ζητε τά αυτς». γάπη εναι κατάσταση το μέλλοντος αἰῶνος: «οδέποτε κπίπτει» (Β' Κορ. 13,8).
γ) Λειτουργε ατοκαταστροφικά. φίλαυτος, χωρίς νά τό γνωρίζει, χι μόνο δέν γαπ τόν αυτό του, λλά τόν μισε καί τόν καταστρέφει. ποκοπή πό τόν Θεό, τήν πηγή τς ζως καί τς ετυχίας, σοδυναμε μέ πνευματική (καί φυσική) ατοκτονία. Τά πάθη χι μόνο δέν φελον, λλά καθιστον τόν βίο το νθρώπου «πολυστένακτον», δέ Φιλαυτία θεωρεται πό τούς Πατέρες πάθος «παγκάκιστον» (γ. Νικήτας Στηθάτος). ζωή το φιλαύτου εναι «τς οκείας ναιρέσεως τιμσα τάς φορμάς καί τς φθορς τάς προφάσεις αυτ διά τήν γνοιαν ξευρίσκουσά τε καί περιέπουσα». ξ ατίας τς Φιλαυτίας «ο τς ατς φύσεως λλήλων σμέν δίκην ρπετν θηρίων παραναλώματα» (γ. Μάξιμος μολογητής).
θεραπεία τς Φιλαυτίας: Προϋπόθεση τς θεραπείας τς Φιλαυτίας εναι τό μή «αυτόν δικαιον παινεν» (τό νά μή δικαιολογομε νά παινομε ποτέ τόν αυτό μας). Στό πεπτωκότα νθρωπο κυριαρχε τό στοιχεο τς «ατοδικαίωσης» (τό «αυτόν δικαιον»): «Πς νήρ φαίνεται αυτ δίκαιος» (Παρ. 21,2). «δοί φρόνων ρθοί νώπιον ατν» (Παρ. 13,15). «Μή γίνεσθε φρόνιμοι παρ' αυτος» (Ρωμ. 12,17). «γκωμιαζέτω σε πέλας, καί μή τό σόν στόμα· λλότριος, καί μή τά σά χείλη» (Παρ. 27,2). «Οαί ο συνετοί ν αυτος καί νώπιον αυτν πιστήμονες» (σ. 5,21). ατομεμψία εναι δραστικό φάρμακο ναντίον τς Φιλαυτίας, λλά καί ατή πρέπει στίς περισσότερες περιπτώσεις νά συνδυάζεται μέ τήν λπίδα. Στή θεραπεία τς Φιλαυτίας συμβάλλει καθοριστικά καλλιέργεια τν ρετν, πού εναι ναιρετικές τν τριν γιγαντιαίων παθν, τν προερχομένων πό τή Φιλαυτία, δηλ. τς Φιλοδοξίας, τς Φιλαργυρίας καί τς Φιληδονίας. Κατά τούς Πατέρες, ναιρετική τς Φιλοδοξίας εναι ταπείνωση, ναιρετικές τς Φιλαργυρίας εναι λεημοσύνη καί κτημοσύνη καί ναιρετικές τς Φιληδονίας εναι γκράτεια καί νηστεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου