γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 20 Απριλίου 2013

Η γαστριμαργία και η θεραπεία της


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος ΙΒ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ζ΄, τους 2012-2013.


Εσαγωγικά: Σύμφωνα μέ τή παθολογία τν Πατέρων, Φιλαυτία, ς πηγή καί ρίζα λων τν παθν, γενν τά γιγαντιαα πάθη τς Φιληδονίας, τς Φιλαργυρίας καί τς Φιλοδοξίας. Τό πρτο πό ατά ( Φιληδονία) γενν τά πάθη τς πορνείας καί τς γαστριμαργίας. Τά δύο τελευταα πάθη συνδέονται στενά μεταξύ τους (πως, λλωστε, λα τά πάθη συνδέονται μεταξύ τους, κατά τό παράδειγμα τν συγκοινωνούντων δοχείων). γαστριμαργία τρέφει τήν πορνεία: «Κόρος βρωμάτων, πορνείας πατήρ· θλίψις δέ κοιλίας, γνείας πρόξενος» (Κλίμαξ). γαστριμαργία νήκει στά θανάσιμα μαρτήματα καί πάθη, δηλ. σέ κενα πού πιφέρουν τόν πνευματικό θάνατο.

Τί εναι γαστριμαργία: Εναι δονή πού προέρχεται πό τόν κορεσμό τς κοιλίας, εναι ναζήτηση τς «δονς το σθίειν» τό «σθίειν διά τήν δονήν». γαστριμαργία δέν προέχεται πό πραγματικές νάγκες (βουλημία): «Γαστριμαργία στί κοιλίας πόκρισις· κεκορεσμένη γάρ οσα, νδειαν ναβο· καί πεφορημένη καί ρηγνύμενη πεινν νακράζει ... Γαστριμαργία στίν, φθαλμν πάτη· μέτρια δεχομένη, τά δέ σύμπαντα καταπιεν φ’ ν ποτιθεμένη» (Κλίμαξ). Ατά σημαίνουν τι γαστριμαργία δέν εναι πάθος ποκλειστικά σωματικό, λλά καί ψυχικό. τροφή δέν εναι πό τή φύση της κακή («ο τό εσερχόμενον ες τό στόμα κοινο τόν νθρωπον», Ματθ. 15,11), λλά τρόπος μέ τόν ποο λαμβάνουμε τήν τροφή εναι καλός κακός: «Πν κτίσμα Θεο καλόν, καί οδέν πόβλητον μετ’ εχαριστίας λαμβανόμενον» (Α' Τιμ. 4,4) γαστριμαργία εναι πρόξενος πολλν λλων παθν. «ρχων δαιμόνων, πεσών ωσφόρος· καί ρχων παθν, λαιμός τς κοιλίας» (Κλίμαξ). Εναι τό πάθος πού βαρύνει καί σκοτίζει τό νο: «πό πλήθους βρωμάτων βαρούμενον τό σμα δειλόν τινά καί δυσκίνητον τόν νον περγάζεται (γ. Διάδοχος Φωτικς). «Νος νηστευτο προσεύχεται νηφόντος· δέ κρατος εδώλων καθάρτων πεπλήρωται» (Κλίμαξ). Πρωτότοκοι τς γαστριμαργίας εναι: α) πορνεία, β) σκληροκαρδία, γ) πνος (πνηλία). Δευτερότοκοι εναι ο πονηροί καί ασχροί λογισμοί, κνηρία, πολυλογία, παρρησία, ντιλογία, νυπακοή, ναισθησία, καύχηση, θρασύτητα κ.. θεραπεία τς γαστριμαργίας εναι παραίτητη γιά τή σωτηρία μας: «να πάντα συνελών επω, ε κρατήσεις γαστρός, οκήσεις παράδεισον· ε δέ ο κρατήσεις, γέγονας θανάτου παρανάλωμα» (Μ. Βασίλειος).
θεραπεία τς γαστριμαργίας καί νηστεία: Δραστικό φάρμακο κατά τς γαστριμαργίας εναι νηστεία. Νηστεία εναι ποχή πό κάποια εδη τροφν. Βιβλική καί Πατερική Παράδοση προβάλλει διαίτερα τή νηστεία. Εναι πρώτη ντολή το Θεο στόν Παράδεισο. πίσης, δίδεται ς ντολή στόν Λαό το Θεο στήν Παλαιά Διαθήκη καί εναι μέθοδος μέ τήν ποία γίασαν μεγάλοι Προφτες, πως λίας καί Πρόδρομος, πού ποτελον χαρακτηριστικά ποδείγματα νηστείας. διος Κύριος νήστεψε 40 μέρες καί δωσε δηγίες γιά τή σωστή σκηση τς νηστείας. ποτελέσματα τς νηστείας: α) Καθαρίζει τίς ασθήσεις το σώματος, β) Νεκρώνει τά πάθη («δέν εναι σωματοκτόνος, λλά παθοκτόνος»), γ) Καθαρίζει τόν νο πό πονηρούς καί ασχρούς λογισμούς, δ) ποτελε σχυρό πλο κατά το διαβόλου, διαίτερα ταν συνδυάζεται μέ τήν προσευχή: «Τοτο δέ τό γένος (τν δαιμόνων) οκ κπορεύεται ε μή ν προσευχ καί νηστεία» (Ματθ. 17,21). ε) νισχύει καί τρέφει τίς ρετές. πάρχει «ληθής» καί «ψευδής νηστεία». πάρχει, πίσης, «σωματική» (ποχή τροφν) καί «πνευματική νηστεία» (ποχή μαρτιν): «Νηστεύσωμεν, δελφοί, σωματικς, νηστεύσωμεν καί πνευματικς». «Ψευδής νηστεία» εναι κείνη πού γίνεται «πρός τό θεαθναι τος νθρώποις» «ληθής νηστεία, τν κακν λλοτρίωσις, γκράτεια γλώσσης, θυμο ποχή, πιθυμιν χωρισμός, καταλαλις, ψεύδους, καί πιορκίας, τούτων νδεια, νηστεία στίν, ληθής κα επρόσδεκτος».
Ο νηστεες τς κκλησίας: κκλησία χει θεσμοθετήσει μέρες καί περιόδους νηστείας γιά τόν καθαρισμό καί τόν γιασμό τν μελν της. Ατές εναι: α) Κάθε Τετάρτη καί Παρασκευή. β) Μεγάλη Τεσσαρακοστή καί Μεγάλη βδομάδα πρίν τό Πάσχα. γ) νηστεία Χριστουγέννων (15-24 Δεκεμβρίου). δ) νηστεία τς Θεοτόκου (1-14 Αγούστου. ε) νηστεία τν γίων ποστόλων (πό τή Δευτέρα τν γίων Πάντων μέχρι τήν 28η ουνίου). στ) Μεμονωμένες μέρες νηστείας, πως ανουαρίου, 29η Αγούστου καί 14η Σεπτεμβρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου